Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mitsubishi - Dziwne zachowanie sterownika szyby

28 Gru 2014 15:27 3606 2
  • Poziom 27  
    Ponieważ święta wiążą się z okazją do chwili wolnego postanowiłem naprawić mechanizm otwierania szyby w swoim samochodzie. Usterka na pozór wydaje się prosta, mechanizm nie pozwala na zamknięcie do końca, tylko trzeba na kilka razy zamykać. Nasmarowanie prowadnicy a nawet wyjęcie szyby nie pomogło, odłączenie silniczka od mechanizmu także. Wyczyszczenie i nasmarowanie silniczka z przekładnią ślimakową nie usunęło usterki. Co po kolei sprawdziłem:
    1. prąd silnika, według serwisówki nie powinien być większy niż 5A, u mnie goły silniczek ma podczas pracy ok 1.8A, przy starcie rzędu 3-4A, więc to nie on powoduje wcześniejsze odłączanie napędu.
    2. w obudowie silniczka są dwa czujniki halotronowe, tworzące coś jakby enkoder, oba generują impulsy podczas obracania. Piszę "jakby enkoder" bo to poprawnego otwierania szyby wystarczy jeden z sygnałów, więc nie ma gwarancji że są traktowane jako enkoder tylko zwykły impulsator. Podłączenie obu sygnałów nie naprawia problemu z zamykaniem.
    3. czujniki halotronowe przetestowane na biurku "obcym" magnesem, wydają się działać prawidłowo, czujnik posiada sporą histerezę, ale według datasheeta tak powinno być.
    4. panel sterowania oknami mam drugi, który kiedyś działał prawidłowo, wymieniłem go kiedyś bo był poniszczony z zewnątrz. Oba panel dają taki sam efekt.
    5. wszystkie połączenia elektryczne przedzwoniłem, odłączyłem sygnał idący do pozostałych paneli.

    Przypadkiem podczas odłączania i podłączania raz wywołałem efekt odwrotny, okno dało się zamykać przy jednym przytrzymaniu przycisku natomiast otwierać trzeba było na raty. Nie wynikało to z zamienionych połączeń, po prostu tak się zdarzyło.

    Oprócz problemu z zamykaniem nie działa funkcja automatycznego otwierania/zamykania do samego końca, o ile w przypadku zamykania jest to zrozumiałem to w przypadku otwierania nie.

    Według serwisówki, mechanizm posiada funkcję zapobiegającą przycięciu (ręki czy innego przedmiotu) i wymagaga ona "wykalibrowania" okien, trzeba otworzyć na maks, a potem zamykać (i tu jest podobny objaw bo okno się powinno zamykać na raty), zamknąć do końca i na końcu jeszcze raz przycisnąć na 1s przycisk zamykania. Niestety wykonanie według tego opisu nic nie zmienia.

    Samochód, mitsubishi outlander 2003.
  • Poziom 38  
    Ten trik na końcu to jest tzw. kodowanie szyb aby można je domknąć jednym przyciśnięciem guzika pilota. Wciskasz i zamykają się. Podłącz amperomierz i obserwój jaki silnik pobiera prąd w chwili zamykania i później w chwili ,,odbicia". Przyczyną może być układ przeciążeniowy lub ten co napisałeś czyli układ zabezpieczający np. przycięciu reki.
  • Poziom 27  
    Zmierzę prąd podczas domykania przy założonej szybie, ale nie wiem do czego zmierzasz.
    Jeśli silniczek pobiera za duży prąd i by odcinał go sterownik, to odłączenie szyby, podnośnika i przekładni w silniczku powinno naprawić sytuację, a tak się nie dzieje.
    Trudno mi wyobrazić sobie taką sytuację że silniczek pobiera zbyt niski prąd żeby sterownik wykrył przycięcie, w końcu ma do tego czujnik obrotów, a mój stary mechanizm razem z szybą nawet po moim wyczyszczeniu i nasmarowaniu ma większe obciążenie niż fabrycznie nowy.

    Przyszło mi do głowy też jeszcze jedno wyjaśnienie, może spada napięcie na sterowniku i ten się resetuje albo działa jakiś inny podobny mechanizm, ale tego za szybko nie sprawdzę, bo samochód był potrzebny i złożyłem drzwi.