Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ksztalt i powierzchnia torów b-r w kolumnach estradowych

10 Maj 2005 16:24 1661 20
  • Poziom 29  
    Zainteresowałem sie tym tematem, poniewaz praktyczniejsze ze wzgledu na gabaryty kolumny i koszty (nie trzeba kupowac rur) jest wykonanie TRÓJKATNYCH otworów basreflex w rogach kolumny.
    Wiem, ze inaczej sie liczy tor basreflex dla różnych ksztaltów otworu b-r, WinISD wylicza okrągłe i kwadratowe. Te pierwsze najczesciej sie stosuje.
    Teraz mam pytanie, jak wyliczyc powierzchnie toru basreflex o ksztalcie trójkatnym dla głosnika 15`` jezeli program wylicza 1 rure Φ14 x 3cm tak, aby równoznacznie wyszedł jeden trójkat...

    Kolejna sprawa to powierzchnia otworów b-r wzgledem powierzchni membrany głosnika. Jakie sa załozenia w tym temacie... Dla konstrukcji opartych dla glosników 12``, 15`` i 18``.
    Pozdrawiam mysle, ze to sie komus napewno przyda.
  • Pomocny post
    Poziom 27  
    Chodzi o stosunek pola otworu do objętości a co za tym idzie do długości tunelu. Bierzesz w Win ISD podajesz pole przekroju ujścia rury prostokątnej, czy kolistej, program daje ci jakąś długość. Doprowadzasz do takiego samego pola przekroju rury z trójkątnym ujściem i popełniasz tą samą długość, co wyliczył program.

    Powierzchnia otworu zależy od tego jak pracuje BR w danej objętości - zobaczysz wykres "Air velocity". Oczywiście zależy też od powierzchni i skoku objętościowego głośnika, ale w mniejszym stopniu.
  • Poziom 29  
    No tak, a bez wyliczen w WinISD ze zwykłych wzorów...
    np. licze pole powierzchni dla otworu Φ14 a pózniej wyliczam odpowiedni trójkąt o równym polu powierzchni co do otworu okragłego. Kolejna sprawa to predkosc/przeplyw dzwieku w torze okragłym i trójkatnym - napewno jest rózna wiec trzeba to chyba jakos uwzglednic?? Noi wychylenie liniowe xmax... w sumie masz racje najlepiej bedzie to wyliczyc za pomoca winisd...
  • Poziom 27  
    Prędkość fali dźwiękowej jest taka samo w obu tunelach. Powietrze drga i robi się z niego taka membrana po prostu :)

    Co do Air Velocity to warto na to spojrzeć w WinISD. Jeśli pole przekroju trójkątnego będzie takie samo jak pole kwadratowego, jakie podstawisz do WinISD, przy zachowaniu długości, to powietrze zachowa się tak samo, niezależnie od kształtu, więc wykres narysowany w programie będzie dobry.

    Górka dla mocy maxymalnej [ w signal musisz wpisać input power - moc Twojego wzmacniacza ], nie powinna przekraczać krytycznych 20 m/s przy profilu i 15 bez profilu. Jak przekroczy, przy dużej mocy może furkotać, tak to nie powinno.
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Widzialem takie rozwiazanie - trojkatne wyprowadzenie tunelu...

    Chcialem Wam nieco ostudzic zapal - przepraszam - w praktyce nie ma co sie tak babrac w liczenie i kombinowanie - zasada jest prosta, obojetnie jaki by ten ksztalt nie byl (prawie obojetnie), biorac pod uwage nieliniowosc przeplywu (klejenie sie powierzchniowe itd. itp.) strumienia - dazy sie do uzyskania jak najwiekszej pow. tunelu (w granicach normy, powiedzmy do okolo 30 paru procent pow. membran).
    Jesli mamy do czynienia z glosnikiem klaibru 18 cali to najlepszym rozwiazaniem bedzie tunel o pow. dwoch 14cm srednicy otworow (mowimy o glosnikach ze sporym skokiem pojemnosciowym) - w teorii nie jest obojetne, jaki bedzie ich ksztalt (ksztalt przekroju), ale babranie sie z liczeniem roznic promieniowania przy roznych ksztaltach jest w praktyce bez sensu - po prostu wieksza roznice w odpowiedzi zaobserwuje sie po przysunieciu o 10 cm blizej do sciany glosnika...

    Ogolnie (estrada):
    - 12 cali : tunel o srednicy 10 - 14cm
    - 15 cali : tunel o srednicy 14 - 16cm
    - 18 cali : dwa tunele po 14 cm lub 4 po 10cm srednicy... -> odnosi sie tez do innych ksztaltow przekroju, ale porownywalnych powierzchni... Jesli sie ktos boi, ze trojkat nie jest tak wydajny jak kolo - ma racje - to moze po prostu wykonac tunel o pow. wylotu wiekszej o 3 - 10 procent i po sprawie...
  • Poziom 27  
    Występuje jeszcze jedno zjawisko, które uwzględnia podobno bass-box pro. Chodzi o wyższą f rezonansową przy otworze o tej samej powierzchni ale kształcie podłużnym. Gdzieś ktoś pisał niedawno o tym. Tak czy owak, trójkątowi daleko do podłużnej szczeliny.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Roznice, o ktorych mowi J.S. istnieja, ale w praktyce NIE ma to najmniejszego znaczenia = jest nieodczuwalne...
  • Pomocny post

    Spec od akustyki
    Różnica sięga "aż" 2-3Hz przy dość dużych dysproporcjach wymiarow scian prostokatnego otworu. Tak więc nie ma się czym przejmować. Można przyjac zalożenie, zeby otwor mial powierzchnie 1/3 powierzchni membrany. Czasami to wychodzi duzy otwor i przy niskim strojeniu daje długi tunel. Jednak w zastosowaniu estradowym gdzie stroi sie powyzej 40Hz, nie ma klopotow z dlugoscią.
  • Poziom 40  
    Czym wiekszy tunel tym wiecej zabiera objetosci kolumny i to moze uwzgledniac symulator.
    Ja proponuje jednak przejsc do czynow a nie zajmowac sie bezproduktywnie symulatorami ktore tak naprawde guzik potrafia. Budujac kolumne dozy sie do tego aby srednica b-r byla jak najwieksza. Jesli damy za duza to nam sie po prostu tunel nie zmiesci. Jak bedzie za mala srednica to beda slyszalne swisty powietrza i wtedy nalezy ocenic czy sa akceptowalne czy nie. Z kazdego b-r wydobywaja sie jakies szumy i swisty powietrza. Jak duze beda to juz zalezy od wielu czynnikow i lepiej to sprawdzic na ucho bo symulator nie wiele tu poradzi.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Prawda, wiele zalezy tez od samego tunelu, jak jest wyprowadzony itd... Jednak jakies wstepne rozeznanie daja te symulatory.
  • Poziom 29  
    Uwzgledniajac trójkatny otówr b-r wzialem tez pod uwage to, ze zazwyczaj w konstrukcjach wykorzystujacych taki wylot, dlugosc portu stanowila grubosc płyty frontowej... Takie rozwiazanie byloby tez korzstne poniewaz nie "zabiera objetosci" glosnikowi.
    Takie strojenie pewnie byloby dosc wysokie, ale zalezy głównie od głosnika.
    Tez zauwazyłem, ze wiekszosc otworów trójkatnych jest sporych przekrojów... W sumie praktyka potwierdza teorie... dzieki
  • Poziom 30  
    Z eksperymentów w czasach gdy nie było symulatorów pamiętam że tunel fi 50 mm dawał praktycznie to samo co fi 100 mm, tyle że ten pierwszy "pofukiwał" - słychać to było jak jasna cholera. Takie Altusy 140 z siatką w tunelu fuczały przy przegwizdywaniu generatorem jak wentylator w pececie. I tak żeby to działało OK trzeba indywidualnie zestrajać - ten sam typ głośnika ma rozrzut rezonansu nawet o 20% a rozstraja toto - jak już ktoś napisal - nawet przysunięcie do ściany, nie mówiąc już o ustawieniu w kącie czy na środku ściany. Jako że rurka wsuwana w rurkę miala tendencje do brzęczenia - ja robiłem tunele o długości równej grubości ścianki przedniej, wyliczałem tak by były nieco dłuższe niż gruba ścianka a potem dokładałem lub odejmowałem podkładki z płyty pilśniowej (odejmowanie było jednorazowe bo je kleiłem wikolem).
    Aha - na fuczenie pomagało zaokrąglanie krawędzi tunelu.
    Ale to było tak dawno ze najstarsi indianie już nie pamiętają.
  • Poziom 28  
    Nie pamiętam już gdzie to czytałem ale stosuję po dziś dzień i pewnie jeszcze długo będę... Tunele kupuję z zaokrąglonym wyjściem, a jeżeli sam wstawiam rurę z pcv to umieszczam ją w dopilnikowanym na okrągło klocku z płyty i dopiero wklejam sam klocek. "Wlot" tunelu, czyli koniec siedzący wewnątrz kolumny dopilnikowuje na kształt igły od strzykawki tylko bez ścięcia. Rysunek zaoszczędzi mi potoku słów. Nie zauważyłem róznicy, ale ponoć lepiej więc tak robię. Jeżeli objętość uszczuplana z kolumny przez tunel przekracza kilka procent, to uwzględniam objętość tunelu w obliczeniach. To samo tyczy się samych głośników.
  • Poziom 28  
    Bardzo śmieszne. Ostra krawędź dobrze wpływa na niwelowanie zawirowań wewnątrz samego tunelu. Nie chciało mi się pisać. Jak wytłumaczysz kropeczki?
  • Poziom 27  
    Cytat:
    Ostra krawędź dobrze wpływa na niwelowanie zawirowań wewnątrz samego tunelu. Nie chciało mi się pisać. Jak wytłumaczysz kropeczki?


    Ja słyszałem, że dobrze wpływa właśnie zaokrąglona, nieostra krawędź, która wprowadza jak najmniej zawirowań. Ostre krawędzie wzmagają furkot powietrza, a więc turbulencje i zawirowania.
    Zawirowania wewnątrz tunelu są powodem ostrych krawędzi od wewnętrznej strony kolumny. Zawirowania u wyjścia z tunelu na zewnątrz kolumny, spowodowane są brakiem wyprofilowanego ujścia tunelu.

    Wniosek z tego, że ostre krawędzie nie są mile widziane.
  • Poziom 40  
    Jedna z firm produkujacych glosniki robi male doleczki w rurach b-r co ma powodowac male zawirowania powietrza zmniejszjace swisty.
    Ja maluje kropeczki gesta farba co powoduje powstawanie goreczek ktore dzialaja tak samo jak takie doleczki :)

    Z ta krawedzia to Ci sie cos pomerdalo :)
    Zrob sobie bassreflex z ostra krawedzia a potem taki sam z zaokraglona. Jak uslyszysz roznice to daj znac. A najlepiej zmierz i pokaz wyniki pomiarow. Najwazniejszy jest przekroj i tyle.
  • Poziom 28  
    Nie twierdzę że kształt wlotu jest aż tak istotny. Z tym czepianiem się to przesadzacie. Podałem to jako ciekawostkę i chyba nie pisałem że od tego zależy brzmienie basu...
  • Poziom 13  
    Jak dobrze pamiętam to nawet BassBox Pro zmieniał obliczone przez siebie wartości dla bassreflexu zleżnie od tego czy wylot jest zaokrąglony czy prosty. Ja miałem w kolumnach zaokrąglone...
  • Poziom 40  
    Dyskutowac nie ma o czym bo wszyscy wiedza ze lepsze tunele sa o zaokraglonych krawedziach. Ale nic na sile jesli tunel jest w rogu kolumny i nie da sie go zaokraglic to nic sie nie stanie pod warunkiem ze bedzie mial odpowiedni przekroj. Ten sam tunel z zaokraglonymi krawedziami i z ostrymi nieco inaczej dostroi bass-reflex ale to szczegoly.
  • Spec od akustyki
    Witam jezeli ktos chce byc dokladny trzeba zastosowac sie do mechaniki plynow (powietrze jest plynem) i obliczac srednice hydrauliczna ktora oblicza sie prosto Dh=4S/O gdzie S powierzchnia O obwód i wszystko jasne