Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

instalacja do pieca łazienkowego na węgiel

rafifafi 28 Dec 2014 23:04 3753 15
  • #1
    rafifafi
    Level 9  
    Witam,
    chciałbym zrobić instalację tylko na ciepłą wodę na podstawie pieca łazienkowego opalanego paliwem stałym(węgiel, drewno). Piec wygląda w ten sposób że nad paleniskiem znajduje się zbiornik ok 100l i woda która doprowadzona jest do niego z sieci wodociągowej jest podgrzana i zostaje odprowadzona dalej do zlewu i wanny. Zbiornik powinien pracować jako bezciśnieniowy i w systemie otwartym. Proszę o schemat w jaki sposób to zrobić?
  • #3
    rafifafi
    Level 9  
    Piec jest gotowy a wygląda tak: http://thermona-shop.de/media/unknown/badeofenz100-357696.pdf tylko jest starszy, a zbiornik wykonany jest z blachy miedzianej i nie ma takiej wytrzymałości jak ten na zdjęciu. Potrzebuję schemat instalacji z opisem.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Tak dokładnie taki jaki podałeś w linku tylko z miedzianym zbiornikiem. Chciałbym żeby ten piec zaopatrywał w ciepłą wodę nie tylko wannę ale też umywalkę w tym samym pomieszczeniu. Instalacja wodna już jest i poprowadziłem ją w podłodze dlatego grawitacyjne rozwiązania nie mogą być zastosowane.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Znalazłem coś takiego. Człowiek który to sprzedaje twierdzi że ten zestaw zapewnia taki sam układ jak w otwartym systemie. Nie wiem czy znasz niemiecki ale może na podstawie zdjęć powiesz mi co jest użyte w tej konstrukcji? http://www.ebay.de/itm/Fur-alle-Badeofen-Univ...rten_Heimwerker_Armaturen&hash=item259c6f764e
  • #4
    W0jtek92
    Level 37  
    W linku przedstawiono podłączenie takiego bojlera za pomocą jak mniemam reduktora ciśnienia lecz nie ma większej filozofii by podłączenie 2 punktów czerpalnych wykonać poprzez wykorzystanie w instalacji zasady działania baterii bezciśnieniowej. http://www.google.pl/search?q=bateria+bezci%C...mywalkowego-bezcisnieniowego.html%3B849%3B640

    Dodano po 2 [minuty]:

    Wystarczy mądrze przemyśleć wykonanie podłączenia tego bojlera z zastosowaniem przy tym takiej oto zasady działania jaką ma bateria bezciśnieniowa.

    Dodano po 4 [minuty]:

    http://www.biawar.com.pl/pl/ogrzewacze-produkty/zasada-dzialania?showall=1&limitstart= Tu jest opis bezciśnieniowej baterii w którym po ścisłości jest mowa iż taki układ w bojlerze może zasilić tylko 1 punk czerpalny cwu lecz ja uważam że da się to jakoś rozwiązać by czerpanie cwu było możliwe z 2 punktów wodnych.

    Dodano po 5 [godziny] 15 [minuty]:

    A więc. Po długich przemyśleniach jest to instalacja realna w wykonaniu lecz.... Pojawia się mały mankament. By piec ten pracował bezciśnieniowo jest tu niezbędna bateria trójdrożna taka jaką w tego typu bojlerach jest stosowana, niestety jest ona nie unikniona zarówno dla zlewozmywaka jak i dla wanny. Rozwiązanie tej kwestji nie jest skąplikowane lecz że tak to określę : kłopotliwę podczas użytkowania jak i nie typowo spotykane w życiu codziennym. Dla rozjaśnienia tego co mam na myśli opre się o mój rysunek.

    Dodano po 3 [minuty]:

    instalacja do pieca łazienkowego na węgiel

    Dodano po 6 [minuty]:

    Więc. 1-piec łazienkowy, 2-zawór odpowiedzialny za pobór cwu przez baterię, 3-kurek baterii poboru cwu z bojlera, 4-kurek baterii poboru zwu z sieci. Moja myśl jest taka aby podłączyć bojler jak na schemacie, by pobrać zimną wodę wystarczy tylko odkręcić kurek nr 4, lecz by poleciała ciepła woda należy: na początek odkręcić kurek nr:3 po czym odkręcić zawór nr :2 (zimna woda idąca z sieci do bojlera wypycha ciepłą wodę by ta popłyneła nam przez kurek nr :3 w baterii), po zakończeniu czynności najpierw zakręcić zawór nr:2, odczekać aż ciśnienie płynące przez baterię z bojlera opadnie w miare maxymalnie po czym możemy zakręcić kurek nr:3.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Moją propozycją na estetyczną armaturę łazienkową jest : http://www.google.pl/search?q=zaw%C3%B3r+podt...nova-verdeline-3660-BGE1VL.html%3B2240%3B1336 wraz z : http://www.google.pl/search?q=zaw%C3%B3r+podt...52Ffirm-pol-1270933090-Huber.html%3B215%3B167

    Dodano po 4 [minuty]:

    W czym że zawór podtynkowy w drugim linku pełni funkcję zaworu nr: 2 odnosząc się do rysunku, a mieszacz baterii naściennej w pierwszym linku odpowiada tak jak na rysunku kurkowi 3 oraz 4. Może i nie jest to jakiś genialny pomysł ale w sieci nie udało mi się znaleść armatury działającej tak samo jak bateria trójdrożna bezciśnieniowa za pomocą której można z takiego bojlerka zasilić więcej jak jeden punkt czerpalny cwu.

    Dodano po 14 [minuty]:

    Osobiście wątpię by to co podałeś w linku miało by spełniać swoją funkcję, może dla panelu w kabinie prysznicowej by się nadało z tym szczegółem że tak czy siak zawór zasilający bojler musi być otwierany ręcznie przy bojlerze, w kabinie Cię nie ma a woda już tam leci, reduktor ciśnienia jest tam zbędny bo skoro efektem jest dążenie do układu bezciśnieniowego to gdzie logika montażu reduktora który swoje kosztuje a nie robi specjalnie nic poza tym że jest bo jest??. Ja uważam że w sklepach z armaturą łazienkową bez kłopotu dobierze się baterię a do kompletu zawór podtynkowy takiego samego typu (linii modelowej) zasada działania będzie prosta, odpowiednio dobrane armatury które stworzą nam własnej roboty baterię 3 drogową będą wyglądać mimo wszystko estetycznie i przyzwoicie a poza tym wyjdzie to napewno taniej niżeli osprzęt proponowany w aukcji z tego linka.

    Dodano po 46 [minuty]:

    Jeszcze jedna ważna kwestją, pomimo nie użytkowania cwu z bojlera należy mimo wszystko pozostawić przynajmniej minimalnie odkręcony kurek nr:3 z uwagi na palenie w piecu ciśnienie wody w bojlerze dosyć diametralnie wzrasta i musi ono się zniwelować tzn. Wykapać przez baterię, ważne w tym będą wysokości baterii względem wysokości wyjścia z bojlera cwu, by nie stało się tak iż z bojlera cały zapas cwu wykapie poprzez baterię poprzez różnicę poziomów i prawo grawitacji które występuję podczas zrównania się wysokości słupka wody pomiędzy bojlerem a odpływem przez baterię.
  • #5
    rafifafi
    Level 9  
    Dzięki za odpowiedź i jasne przedstawienie rozwiązania. Jednak chciałbym aby ta instalacja była ogólnodostępna i nie potrzebna była instrukcja do jej obsługi( chodzi mi o odkręcanie i zakręcanie odpowiednich kurków w odpowiedniej kolejności). Przychodzi mi do głowy jeszcze jedno rozwiązanie ze zbiornikiem wyrównawczym przez który przepływała by woda dopływająca do bojlera. W tym zbiorniku działającym na zasadzie spłuczki do ubikacji nie będzie ciśnienia a zawór otwierał by się gdyby spadał poziom wody w bojlerze a tym samym w zbiorniku wyrównawczym.
    Jeszcze jedno: w tym linku http://thermona-shop.de/media/unknown/badeofenz100-357696.pdf to jest instrukcja obsługi takiego pieca łazienkowego na stronie 6 jest schemat. Czy nie można z niego skorzystać w projekcie mojej instalacji.
    pozdrawiam
  • #6
    W0jtek92
    Level 37  
    Hemm. Dla mnie ten opis montażu jest średnio czytelny z uwagi że jest w języku Niemieckim a po drugie że nanitce zwu zasilającej piec jest coś w rodzaju baterii tylko jak ta ręczna bateria zadziała nam podczas poboru cwu w umywalce? No chyba że instrukcja ta dotyczy modelu pieca ciśnieniowego.
  • #7
    rafifafi
    Level 9  
    Jeszcze jedno rozwiązanie. Chyba podobne do tego z tej aukcji. Na wejściu do bojlera montuję reduktor ciśnienia i nastawiam na niskie ciśnienie. Na wylocie montuję zawór bezpieczeństwa który gdy wzrasta ciśnienie wypuszcza nadmiar wody do kanalizacji i nie dopuszcza do rozsadzenia bojlera. Czy takie rozwiązanie może być zastosowane?
  • #8
    W0jtek92
    Level 37  
    Może w przypadku gdy reduktor ciśnienia będzie miał możliwie niską regulację ciśnienia wyjściowego.
  • #9
    jack63
    Level 43  
    W reduktory to bym się nie wybierał. Szczególnie te tańsze tłoczkowe a nie membranowe.
    Potrafią przepuszczać. JA miałem nie miłe doświadczenia w tym zakresie. Odradzam.
    Hasło bezciśnieniowy zbiornik/bateria jest bardzo mylące. To jak wódka bezalkoholowa. :D
    Przecież aby woda płynęła ciśnienie musi być.
    Poza tym ani uchylony zworek (ew. konsekwencje opisane wyżej) ani zawór bezpieczeństwa nie mogą utrzymywać ciśnienia w ryzach. Zawor bezpieczeństwa to ostatnia instancja i nie moze być używany jako regulacyjny. Prędzej jakiś zawór upustowy jak w bypassach.
    Są dwie kwestie:
    1. Bezpieczeństwo. Możliwośc wzrostu ciśnienia przy grzaniu bez poboru wody. DO tego celu najlepsze chyba będzie zwykłe (no prawie) naczynie przeponowe o odpowiedniej pojemności i ciśnieniu wstępnym.
    2. Sterowanie. Osobiście poszedłbym w zawór elektromagnetyczny na wejściu zimnej wody do ogrzewanego zbiornika sterowany presostatem na głównej rurze odbiorczej wody ciepłej. Otwarcie zwykłego kranu spowoduje obniżenie się ciśnienia i zadziałanie presostatu. Trzeba dobrać punkty zadziałania. Presostat musi mieć możliwość zmiany histerezy czyli tzw. DIFa.
    Pewniejsze były by wyłączniki przy bateriach tylko jak je zrealizować i co z kablami?
    Ogólnie temat ciekawy ale trudny do realizacji.
  • #10
    saskia
    Level 39  
    Z tym boilerem nie ma żadnych problemow, jego montuje sie tak samo jak el. przepływowy ogrzewacz.
    Bateria jest tak skonstruowana że otwierajac kurek cieplej wody dopuszcza sie do boilera zimna, a gora woda w boilerze przelewa sie do wylewki baterii, bez zadnego zaworu po drodze.

    Jeśli ma on służyć do kilku punktów czerpania wody to potrzeba go podłączyć w układ grawitacyjnego zasilania ze zbiornika-zasobnika z zaworem pływakowym, podobnie jak zbiornik wyrównawczy CO, tylko min. 100-150l pojemności.
    Miedziane zbiorniki zwykle są robione max. na ok. 6m słupa wody.
    Jeśli to ma być zainstalowane w prywatnym domu jednorodz. to zbiornik ocieplony na strych, a jesli w bloku to pod sufitem też wystarczy.
  • #11
    rafifafi
    Level 9  
    Nie chcecie mi powiedzieć, że nie ma prostego rozwiązania tego tematu! ? A co z rozwiązaniem ze zbiornikiem wyrównawczym powyżej bojlera? . Zbiornik połączony jest z bojlerem, napełnia się najpierw bojler a następnie zbiornik. Gdy poziom w zbiorniku jest wysoki zamyka się zawór i woda nie plynie (tak jak w spłuczce, przecież jest to zbiornik bezcisnieniowy). Podgrzewamy wodę w bojler ze wzrasta jej objętość i wylatuje przez przewód zwrotny do kanalizacji. Jeżeli odkręcimy kurek w kranie poziom w zbiorniku się obniży zawór się otworzy i uzupełni wodę. Co wy na to?

    Dodano po 45 [minuty]:

    Cześć saskia. Dzięki za podpowiedź i pytanie dlaczego taki duży zbiornik wyrównawczy przecież bojler ma ok. 100 l. Chcesz mieć zasobnik taki sam jak bojler?
  • #12
    saskia
    Level 39  
    Jeśli podłączysz zbiornik do boilera to nie musisz robić przelewu z boilera, bo zwiekszona objętość wody po nagrzaniu podniesie poziom wody w zbiorniku.
    Wystarczy przelew awaryjny ze zbiornika powyżej ustawionego poziomu pływaka i odpowietrzenie boilera do zbiornika.

    Zbiornik powinien być co najmniej taki jak boiler bo przy dużym zużyciu-poborze wody (zimna też musi iść do baterii-kranu ze zbiornika) zawór pływakowy może nie nadążyć uzupelniać zbiornika, a boiler musi mieć cały czas wodę do pełna, aby go nie przepalić.

    W UK wiekszość domów i mieszkań ma taki właśnie otwarty układ nawet do zimnej wody. Montowałem dość często zbiorniki nawet po 4000l.
    Jedynie zimna woda w kuchniach przy zlewozmywaku ma zasilanie bezpośrednio z sieci.

    http://www.heating-plumbers.co.uk/wp-content/uploads/2012/06/vented-water-cylinder.jpg

    http://www.mirashowers.co.uk/common/images/systemDiagram-lowPressureGravity-print.gif

    A tu troche wiecej rysunkow. :-)

    https://www.google.co.uk/search?q=gravity+fee...niv&sa=X&ei=8wijVIOfJIzkap2JgKgM&ved=0CCUQsAQ

    Musisz jednak wiedzieć że przekroje rur od zbiornika do kranów musza być większe.
    Jak sądze, boiler ma przyłącza 3/4" i taką średnicą powinieneś rozprowadzić wode od zbiornika do boilera i do kranów, zwłaszcza do kranu przy wannie, abyś nie czekal 2h na napełnienie wanny. :-)
  • #13
    rafifafi
    Level 9  
    Rewelacja. Właśnie o to mi chodziło!:) M<am tylko kilka problemów. Próbowałem znaleźć zbiornik wyrównawczy z pływakiem i znalazłem tylko 15l ale za to bardzo ładny z nierdzewki i z miedzianym pływakiem. Druga sprawa to na jednym z twoich rysunków pomiędzy dnem zbiornika wyrównawczego a baterią kranu powinno być 2m. ja chciałbym zdecydowanie wszystko umieścić w jednym pomieszczeniu zbiornik wyrównawczy pod sufitem. Instalacja wodna już jest ( w podłodze) także nie ma opcji żeby cokolwiek zmienić. Wyprowadzone są tylko wyjścia na ciepłą i zimną wodę. Z wanną nie będzie problemu bo piec będzie stał przy wannie i ma fabrycznie zamontowaną baterię prosto z bojlera. W każdym razie muszę jeszcze to wszystko przemyśleć co do szczegółów ale rozwiązanie problemu już mam.
  • Helpful post
    #14
    saskia
    Level 39  
    Nie wiem o którym rysunku piszesz, ale zwykle liczy się odległość od poziomu wody w zbiorniku do poziomu wylewki baterii. Tu takżjest właśnie istotna pojemność i wysokość zbiornika, tak aby nie było szybkiego spadku poziomu wody w zbiorniku podczas jej poboru. Czyli niski i szeroki zbiornik, o pojemnosci min 100-150l.
    Najlepsze zbiorniki wyglądają tak jak te z linku, są zakryte od góry ale z dużym wziernikiem z pokrywą. Tak na "oko" mają po 250l, są też mniejsze nawet po 60l, ale te mniejsze używa się do CO.

    Link

    Link

    Pamiętaj że nie powinieneś używać wody z takiego zbiornika jako wody pitnej.
    A przynajmniej nieprzegotowanej.
    Zwykle jest ok. gdy woda ze zbiornika jest używana systematycznie, to świeża woda chlorowana nie pozwala na rozwój bakterii, ale po dłuższym nie używaniu może sie z nią coś dziać niedobrego.

    Sprawdź tą oryginalną baterię bo prawdopodobnie nie będzie działała prawidłowo w takim układzie ze zbiornikiem.

    Zdjęcia nie są moje i wstawiłem jedynie linki do nich tzn. linki do ich lokacji.
    Aby wstawić zdjęcie musiał bym wprowadzić je do swojego kompa zmieniając je na jpg-i i wtedy zamieścić je na forum. Wiązało by się to z naruszeniem praw autorskich, lub zamieszczaniem na forum informacji o ich pochodzeniu.
  • #15
    rafifafi
    Level 9  
    Zrobię to tak że zamontuję ten mały zbiornik wyrównawczy 15l ale zimną wodę dam prosto z wodociągu żeby nie wykorzystywać wody, która jest do uzupełniania bojlera. Jeżeli ciśnienie ciepłej wody będzie za małe to najwyżej zamontuję małą pompkę za bojlerem która wymusi obieg. Dzięki za pomoc w rozwiązaniu problemu. Wszystkiego dobrego w Nowym Roku. Uważam temat za zamknięty przynajmniej dla mnie. Jeszcze raz dzięki!!!!
  • #16
    saskia
    Level 39  
    rafifafi wrote:
    Zrobię to tak że zamontuję ten mały zbiornik wyrównawczy 15l ale zimną wodę dam prosto z wodociągu żeby nie wykorzystywać wody, która jest do uzupełniania bojlera. Jeżeli ciśnienie ciepłej wody będzie za małe to najwyżej zamontuję małą pompkę za bojlerem która wymusi obieg. Dzięki za pomoc w rozwiązaniu problemu. Wszystkiego dobrego w Nowym Roku. Uważam temat za zamknięty przynajmniej dla mnie. Jeszcze raz dzięki!!!!


    Z pompką i małym zbiorniczkiem będzie jeszcze gorzej, Pompa wyssa szybciej wode ze zbiornika i boilera, co skończy się przepaleniem boilera.

    Mieszanie ciśnienia grawitacyjnego z ciśnieniem z sieci w jednej baterii to kolejny błąd, bo ciśnienie sieci nie pozwoli ciepłej wodzie w grawitacji wydostać się przez wylewkę, tylko popchnie ja z powrotem do boilera, podnosząc poziom w zbiorniku i zalewając mieszkanie.