Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Tajga 245- nowy zapłon. -

jacek363 29 Dec 2014 11:41 12378 43
NDN
  • #1
    jacek363
    Level 9  
    Witam mam starą pilarkę marki tajga. Ma ona uszkodzony zapłon, i chciałbym ja odpalić ale muszę opracować nowy zapłon. Oryginalny zapłon nie jest naprawialny - a kupić go graniczy z cudem. A kupywanie zapłonu z innej piły oraz przeróbka magneta itp. nie wchodzi w grę bo moja piła jest zbyt stara żeby w nią aż tak inwestować. Mam w domu wolny zapłon od komara i myślałem o tym aby z niego pozyskać np. cewkę zapłonową i ładowania- akurat zmieściły by się one włożyć je pod oryginalne koło magnesowe od piły tylko bym zrobił nową podstawę pod nie. Do tego zakupił bym impulsator chiński - koszt groszowy ( służył by on do dawania impulsu zamiast przerywacza tak jak było to w komarze ). Jeszcze pewnie bym musiał założyć kondensator - ale to też z komarka by posłużył. Tylko zastanawia mnie czy to by chodziło ?? Jak sądzicie , bo chcąc założyć moduł od np. skutera to i cewkę by trzeba było z czegoś wyjąć..

    Tajga 245- nowy zapłon. - Tajga 245- nowy zapłon. -
  • NDN
  • #2
    jack63
    Level 43  
    Źle kombinujesz. Poczytaj coś o działaniu CDI. NA razie jedno do drugiego (zdjecia) nie pasuje w ogóle!
    Aby ci doradzić przydały by się dobre zdjęcia starego układu zapłonowego.
    Problemem mogą być stare magnesy nie mające wystarczającej "siły".
  • #3
    Anonymous
    Level 1  
  • #4
    jacek363
    Level 9  
    Tak oto wygląda ten zapłon - (((( zdjęcia w pierwszym poście )))). Układ zalany niestety pewną substancją w postaci kleju. Dodałem także schemat. A tu teraz mój schemat który wymyśliłem - jeszcze trzeba dodać impulsator jak się nie mylę. Tylko ciekawe czy by to wystarczyło żeby pracowała normalnie. Ta instalacja by była na 6V . Może ktoś się wypowie czy warto kombinować - chodzi mi o skuteczność pracy.
  • #5
    Anonymous
    Level 1  
  • NDN
  • #6
    jack63
    Level 43  
    @jacek363
    Nie masz bladego pojęcia o temacie za który się zabrałeś.
    Sorry, ale taka jest prawda.
    Przykład:
    jacek363 wrote:
    Ta instalacja by była na 6V .

    Jaka instalacja? Jakie 6 V? Skąd masz tą informację?
    Dużo by pisać, ale
    Rycho T wrote:
    Nie warto bo nic z tego nie będzie.

    Popieram.
  • #7
    grzesiekw12
    Level 21  
    W czym problem z naprawą oryginału. Zalewe masz przeźroczystą, nawiercasz się do punktów lutowniczych wiertełkiem 1mm i robisz pomiary. Tam najczęściej pada tyrystor i kondensator. Wymiana nie jest problematyczna, wystarczy wyfrezować żywicę i podlutować tyrystor BT136/600 i moduł gada jak nowy :)
  • #8
    Anonymous
    Level 1  
  • #9
    Motorbike
    Level 24  
    Temat naprawy tych układów zapłonowych bardzo mnie interesuje, gdyż też chciałbym sobie poradzić jeżeli taki zapłon będzie zepsuty żeby go naprawić i żeby działał prawidłowo, widziałem niejednokrotnie jakieś przeróbki że była zamontowana taka duża cewka butelkowa jak w motorowerach.

    Da radę gdzieś kupić zestawy naprawcze gaźników tych pilarek ? ( nowe )
  • #10
    jacek363
    Level 9  
    Jedyne części jakie można kupić do tych rosyjskich pilarek są ogłaszane na tablcy. Znam gościa co handluje częściami do pił , i ma oryginalny stary nigdy nie zakładany nowy zapłon lecz sobie 80 zł za niego życzy :D . Dziś zamierzam dorobić nową podstawę pod cewkę, w następnym tygodniu kupie części na CDI i będziemy działać. Aż jestem ciekaw co z tego wyniknie.
  • #11
    jack63
    Level 43  
    jacek363 wrote:
    Dziś zamierzam dorobić nową podstawę pod cewkę,

    Którą cewkę?
    Po co to chcesz robić?
    Czy nie lepiej sprawdzić to co masz i naprawić?
    Ten zapłon to prościzna. Były tematy o nim. Poszukaj i zamieść schemat.
    grzesiekw12 wrote:
    Tam najczęściej pada tyrystor i kondensator.

    Kondensator widać na zdjęciu. Jest poza resztą elektroniki i łatwo go wymienić.
    Elektronikę można wydłubać i zrobić on nowa. Pewnie sa tam 3 elementy "na krzyż".
    Gorzej jak padła cewka/ki. Trzeba je pomierzyć.
    O cewce do komara zapomnij.
  • #12
    jacek363
    Level 9  
    Owszem kondensator na upartego by się dało wymienić , z pozostałą resztą tych kondensatorków by się może jeszcze udało. Lecz w moim przypadku cewki są padnięte. Po pierwsze nie da się tego przewinąć bo drut jest cieniuteńki jak włos , a po drugie żeby taką cewkę przewinąć to trzeba znać rezystancje itp.

    & A tak wg. to muszę was zaskoczyć bo zamontowałem dziś cewkę ładowania , daje nawet prąd :D .
    Miałem robić nową podstawę pod cewkę ,, ładowania '' dlatego bo komarowska jest ciut większa , ale przerobiłem oryginalną i pasuje.
  • #14
    Anonymous
    Level 1  
  • #15
    jacek363
    Level 9  
    Wiecie wszystko da się przerobić , myślałem nad kupieniem nowego zapłonu od chińskiej piły i przetoczeniem magneta tak aby pasowało ale to moim zdaniem nie jest opłacalne bo piła jest stara i tak w ogóle to miała iść na złom ale ja chciałem ją ożywić.

    & A z tym wyprzedzeniem będę musiał pokombinować, kiedy będzie najlepiej chodzić. Dobrze że choć mam przyrząd do ustawiania zapłonu zamiast świecy - bardzo dokładnie pokazuje położenie tłoka.
    W moim zapłonie będzie zastosowany moduł i cewka którą umieszczę gdzieś zapewne obok gaźnika bo nie zmieszczę w środku tego :) i transformator. Zobaczymy jak by chciała działać to na upartego może cewkę do środka bym upchał. No ale wszystko się niedługo okaże.
  • #16
    Motorbike
    Level 24  
    @Rycho T

    Nie czytałem bo.. wiadomo :( Ale dowiedziałem się czegoś nowego,że przy 85 stopniach tyrystor pada, dziękuje, a w jakim celu jest dodana ta cewka butelkowa, widziałem podobne przeróbki tylko że była sama cewka butelkowa na zewnątrz ?

    @jacek363
    Myślę że taniej wyjdzie kupić sprawny zapłon i wstawić i wszystko będzie jak należy.
  • #17
    Anonymous
    Level 1  
  • #18
    jacek363
    Level 9  
    Dziś stwierdziłem że jedna cewka ładowania to za mało więc zamontowałem jeszcze drugą , akurat dwie cewki się na styk zmieściły. Załatwiłem dziś też transformator. A w poniedziałek będę dorabiał uchwyt pod impulsator :) .
  • #19
    Motorbike
    Level 24  
    Rycho T wrote:
    Moc iskry zostaje zwiększona przez zmianę pojemności kondensatora C na większą oraz zastosowanie cewki zapłonowej o wyższej indukcyjności.
    Cewka zapłonowa od samochodu VAZ-01-07.


    Jeśli zapłon jest zupełnie sprawny to taka modyfikacja czemu służy ? Nastąpi jakaś poprawa w działaniu silnika, czy może chodzi o to że ta przeróbka ma czemuś zapobiec ?

    Jaki ściągacz jest potrzebny by zdjąć magneto w tajdze drużbie i uralu ? Jaki gwint itp żeby coś podpasować z dostępnych lub dorobić u tokarza ?
  • #20
    Anonymous
    Level 1  
  • #21
    jack63
    Level 43  
    Rycho T wrote:
    Ściągacz magneta ma gwint M24x1,5.

    Czy przypadkiem nie jest to gwint taki jak w ściągaczu magneta Simsona?
    Wg. mnie ten element nr3 powinien być płaski a nie stożkowy o ile chce się jeszcze skorzystać z nakiełka w czopie wału, czyli zamocować wał w kłach w celu sprawdzania bicia.
    Tego typu stożkowe naciskacze niszczą nakiełek i to stopniu tym większym im kąt stożka jest mniejszy.
    W tej sytuacji wystarczy zwykły ściągacz (taki jak do Simsina/Rometa) z wkręconą zwykłą (stosunkowo miekką) śrubą, która oprze się na płasko o czop wału i nie uszkodzi nakiełka.
    Rycho T wrote:
    Moc iskry zostaje zwiększona przez zmianę pojemności kondensatora C na większą oraz zastosowanie cewki zapłonowej o wyższej indukcyjności.
    Cewka zapłonowa od samochodu VAZ-01-07.

    Jakoś nie bardzo wierzę w te teorie. Z resztą co to znaczy "moc iskry"???
    Układ CDI ze schematu z linku jest zupełną katastrofą! Te dwa dodatkowe kondensatory
    prawie nic nie dają. Więcej dała by dioda anty-równolegle do tyrystora. Brak jakiegokolwiek układu kształtowania impulsu na bramce tyrystora. A taki układ mógłby zmienić wyprzedzenie zapłonu dla niskich RPM. Podobnie mostek prostowniczy za cewką zasilającą CDI prowadzi do zwarcia cewki w momencie otwarcia się tyrystora.
    Tak się nie robi CDI! Jak już przerabiać to z głową! Schematów jest mnóstwo.
    Patrz: www.motocdi.com
  • #22
    Anonymous
    Level 1  
  • #23
    jack63
    Level 43  
    Rycho T wrote:
    Jak zwykle chcesz mieć rację.

    Może nie zawsze. Jednak potrafię się do tego przyznać "bez bicia", co niektórym nie przechodzi "przez gardło". Taki oftop. Sorry.
    Rycho T wrote:
    Jest wykonany z niezbyt twardego materiału i nie uszkodzi wału.

    Mam "alergię" na ściągacze elementem naciskającym na wał w formie stożka. Zbyt wiele zniszczonych nakiełków widziałem i związanych z tym problemów musiałem pokonać regenerując lub tylko centrując wały.
    Trzeba się wzorować na dobrych przykładach, a takimi były narzędzia do starych NRDowskich motocykli i motorowerów.
    Koronnym przykładem są ściągaczem do sprzęgła MZ/ETZ. Te sprzedawane na aledrogo prowadzą do jednego... do rozłupania końcówki wału. Dużo by pisać.
    Rycho T wrote:
    Co zaś się tyczy zapłonu, to jego konstrukcja daje mocną iskrę już przy około 100 obrotach.
    W opisanym przykładzie silnik ma pracować jako napęd łódki wiec to ma znaczenie.

    Oryginalny, sprawuje się dobrze przy ponad 1500 -2000 obr/min przy niższych ma problemy i często powoduje gaśniecie silnika albo nierówną jego pracę.

    To, że układ zapłonowy po tej przeróbce działał lepiej na niskich RPM nie świadczy o tym, iz jest on zbudowany zgodnie ze sztuką!!!
    On jest po prostu mniej spipcony. :D
    Rycho T wrote:
    Sprawdzone w praktyce, wczoraj, tak z nudów.
    Teoria nie zawsze ma po drodze z praktyką, szczególnie w takich wynalazkach jak te rosyjskie pilarki.

    Takie teksty zawsze mnie wkurzają, a Twoim przypadku bardzo zasmucają. :cry:
    Ja zawsze pytam o to: jaka teoria i jak praktyka??? Skąd taki wniosek? Z reguły wynika z nieznajomości teorii i zastosowania jakiejś pierwszej z brzegu mającej się nijak do aktualnych warunków. Na tej zasadzie można "udowodnić", że ziemia jest płaska a słońce porusza się wokół niej. A potem powstają takie "urban legends" o "wyższości miernika analogowego nad cyfrowym" przy pomiarach napięcia ładowania.
    Rycho T wrote:
    Najprostsze rozwiązania są czasem najlepsze.

    Dobrze, że napisałeś "czasem". Tylko czy dokładanie kondensatorów i wielkiej cewki do pilarki jest prostszym rozwiązaniem??? Na pewno mało eleganckim.
    Dlaczego więc reszta pilarek ma inne rozwiązania? Bez wielkiej cewki WN. Bo ma CDI typu magnet. Paradoksalnie w tym układzie miała by zastosowanie ...cewka od Rometa, ale nawinięta na ori rdzeniu i prosty układ elektroniczny.
    Aby taki silnik lepiej pracował dla niskich RPM potrzebna jest solidna iskra dla tychże niskich RPM. Tu jesteśmy zgodni. Tak?
    Tylko co to znaczy, że iskra jest solidna lub ma "wystarczającą moc" ???
    Oby to określić trzeba się posłużyć teorią, czyli zapisaną wiedzą wywiedzioną z ... badań praktycznych!!!
    Te badania wykazały, że układ zapłonowy musi zapewnić:
    1. Wystarczające do przebicia sprężonego w głowicy gazu NAPIĘCIE. Dlatego sprawdzanie iskry na świecy ma niewielki sens i zawsze proponuję sprawdzanie iskry na samym kablu przy szczelinie min 7-8 mm. Odpowiada to napięciu ok. 10kV
    2. Sama iskra musi trwać wystarczająco długo przy tym napięciu aby spowodować zapalenie jak największej objętości mieszanki. Min. 200-300us ale od 1ms jest na prawdę OK. To ostatnie można zobaczyć i ocenić przez "tłustość" iskry.
    A teraz analiza tego co zrobili ruscy z linku.
    Dodanie kondensatorów zwiększyło ładunek zgromadzony i pewnie zmagazynowaną w kondensatorach energię, ale jak sądzę odbyło się to kosztem napięcia do jakiego zdążą się naładować te kondensatory.
    Cewka WN, która w CDI (i nie tylko w CDI) jest tylko transformatorem napięcia i powinna mieć jak najmniejszą indukcyjność (dla typowego CDI !), posiadła jednak większą indukcyjność. Doprowadziło to wydłużenia tzw. fazy indukcyjnej iskry a przez to czasu jej trwania. Ogólnie układ zapłonowy stal się bardziej "indukcyjny" niż "pojemnościowy".
    Jednak w tym układzie występuje tylko JEDNA iskra, bo tyrystor się zamyka gdy napięcia na nim się odwrócą i mamy jedno gasnące drganie. No chyba że następuje przebicie tyrystora a on (jako ruski!) jest na to odporny?
    A wystarczyło dołożyć diodę i mamy co najmniej dwie iskry o odwrotnych polaryzacjach.
    Dodatkowym wnioskiem tych doświadczeń jest to, że cewka zasilająca generuje zbyt małe napięcie co może być wywołane przystosowaniem do pracy przy wysokich RPM i utratą "mocy" magnesów. Pisałem o tym w poprzednim poście.
    Na razie tyle. Jeżeli autor tematu lub kolega Motorbike ma ochotę naprawiać/poprawiać ten układ zapłonowy proponuje zacząć od wstawienia jego schematu, pomiaru napięć generowanych przez cewki magneta oraz podania ile magnesów ma koło magnesowe.
  • #24
    jacek363
    Level 9  
    Dziś otrzymałem części pod CDI. W tygodniu dorobię mocowanie pod impulsator i będą próby co z tego wyniknie.

    Tajga 245- nowy zapłon. - Tajga 245- nowy zapłon. - Tajga 245- nowy zapłon. - Tajga 245- nowy zapłon. - Tajga 245- nowy zapłon. -
  • #25
    Anonymous
    Level 1  
  • #26
    jacek363
    Level 9  
    Moim zdaniem musi to chodzić tylko muszę dobrze pokombinować z impulsatorem bo jest trochę spory lecz najmniejszy jaki znalazłem do kupienia.
    &&& Małymi kroczkami do celu :)
  • #27
    jack63
    Level 43  
    A po co ci impulsator? Jak go tam wsadzisz aby dawał impulsy?
    Większość prostych silników przenośnych w sprzętach typu pilarka, kosiarka, ubijak itp. ma zapłony BEZIMPULSATOROWE. Czyli różne warianty układu typu magnet.
    Poczytaj na ten temat. Z resztą ori układ tez taki był i do takiego należy dążyć.
    Cewkę WN można "wystawić" na zewnatrz, ale nie takiego "smoka" od Żuka, tylko malutką od skutera.
  • #28
    Anonymous
    Level 1  
  • #29
    jack63
    Level 43  
    Tak. Faktycznie. Nie zauważyłem. Mój błąd. :cry:
    Co nie zmienia faktu, iż są małe szanse na zamontowanie zakupioych elementów tak, aby układ zapłonowy działał prawidłowo.
    jacek363 wrote:
    Moim zdaniem musi to chodzić tylko muszę dobrze pokombinować z impulsatorem bo jest trochę spory lecz najmniejszy jaki znalazłem do kupienia.

    To jest tylko jeden z problemów i wg. mnie ten impulsator nie da się zamontować w tej pilarce tak aby układ działał. Głównym problemem jest cewka ładująca, a w zasadzie napięcie przez nią generowane przy niskich RPM.
    Z resztą jest też wiele innych problemów, które muszą rozwiązywać konstruktorzy układów zapłonowych. Jednak oni maja prawie pełną swobodę a nie muszą "naginać" koncepcji do istniejącej konstrukcji z jej zależnościami kątowymi.
    W tego typu zapłonach stworzenie elektroniki to "pan pikus". Najważniejsze są zależności kątowe położenia rdzeni cewek względem magnesów koła magnesowego oraz względem "położenia" tłoka.
    Aby stworzyć nowy układ trzeba by dokonać pomiarów tych kątów. Część mechanicznie kątomierz, suwmiarka. Część elektrycznie - oscyloskop.
    Wg. mnie dużo prościej było by zastosować układ DC CDI z cewkami magneta pracującymi jako alternator, ale pozostaje dalej problem impulsatora.
    Można też inaczej. Cewki (ale o większej liczbie zwojów) pracują jako jedna ładująca. Moduł musi zawierać prostownik pełno-okresowy i stabilizator napięcia. Można też tą cześć zrobić niezależną (kolejna skrzyneczka) i z niej zasilać standardowy modu.ł
    Impulsator trzeba robić we własnym zakresie. Najlepiej nadają się do tego cewki przekaźników oraz kawałek mocnego magnesu. Trzeba by spróbować zamocowac go prostopadle do aluminiowej podstawy iskrownika w taki sposób aby przesuwające sie nad nim okienko w garnku koła magnesowego pojawiało się w momencie zapłonu. Nie wiem czy to w ogóle możliwe? Trzeba by zrobić próby i pomiary. Bez oscyloskopu lub co najmniej lampy stroboskopowej się nie obejdzie.
  • #30
    Anonymous
    Level 1