Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

regulator napięcia 13,8V do ogniwa fotowoltaicznego

krzych232 29 Dec 2014 20:24 7488 78
Renex
  • #1
    krzych232
    Level 14  
    Witam mam do was prośbę bo nigdzie nie mogę znaleźć macie jakieś pomysły na proste ustabilizowanie napięcia z ogniwa fotowoltaicznego 20W 12V, ogniwo bez obciążenia daje 23V do napięcia 13,8-14V dla akumulatora samochodowego?
    Nie chcę kupować tych regulatorów kupnych bo one po naładowaniu czekają aż aku się rozładuje nawet gdy jest słońce. A chcę cały czas doładowywać aku gdy pobieram z niego prąd.
    Za pomoc będę bardzo wdzięczny!
    Za wszystkie odpowiedzi z góry bardzo dziękuję!
  • Renex
  • #2
    galica7
    Level 26  
    Napięcie powinieneś mierzyć pod obciążeniem :D
  • #3
    Anonymous
    Level 1  
  • #4
    Anonymous
    Anonymous  
  • #5
    krzych232
    Level 14  
    Dziękuję wam za szybkie odpowiedzi :)
    Tak będzie to akumulator samochodowy o pojemnošci 30Ah lub akumulator żelowy 20Ah, czy ta dioda schottky jest konieczna? Jeżeli tak to będzie po prostu chcę rozwiać wszystkie wątpliwości gdyż fotowoltaiką bawię się dopiero od niedawna.
    Układ ma za zadanie zasilać 2 żarówki led 12V pobór ok: 1A podczas wieczorów (max 20minut dziennie) i przetwornicę 300w do sporadycznego zasilania jakiś małych urządzeń typu radio, telefon itp.
    Bardzo dziękuję za pomoc za wszystkie odpowiedzi bardzo dziękuję. :)
  • Renex
  • #6
    Anonymous
    Level 1  
  • #7
    krzych232
    Level 14  
    Akumulator będzie samochodowy 44Ah ale już trochę zużyty i ma pojemność około 32-33Ah mierzone żarówką h4 do do poziomu 10,5V.
    Zainteresował mnie układ z diodą zwrotną i regulowaną diodą Zenera mugłbyś rozwinąć odpowiedź? Bo jeżeli dobrze rozumiem to dioda zwrotna blokuje prąd z akumulatora do ogniwa a regulowana dioda Zenera zbija napięcie z akumulatora jeżeli wzrośnie powyżej ustalonego poziomu?
    Za pomoc dziękuję!
  • #8
    Anonymous
    Level 1  
  • #9
    _jta_
    Electronics specialist
    Tranzystor MOSFET nie zastąpi i diody, i odłączania po pełnym naładowaniu, bo ma wbudowaną diodę i w jedną stronę zawsze przewodzi. Konieczne jest użycie i tranzystora, i diody.

    Chyba najprostsza możliwa konstrukcja: do akumulatora podłączasz dzielnik z oporników 68k (do +) i 15k (do -), do tego 15k podłączasz TL431 (REF do połączenia oporników, anodę do -akumulatora); od strony plus łączysz akumulator z ogniwem fotowoltaicznym przez diodę (żeby mógł być ładowany, ale nie rozładowywany), od strony minus bezpośrednio. Katodę TL431 łączysz do bazy tranzystora PNP, między jego bazę i emiter dajesz opornik około 220R (nie więcej, jak 330R, nie mniej, jak 50R), emiter łączysz z +ogniwa, kolektor przez opornik (grzałkę) z -ogniwa. Tranzystor musi wytrzymać 1,5A przy napięciu 15V (ale napięcie na nim będzie mniejsze dzięki grzałce) - może BD282? Grzałka to może być opornik np. 6R8 o mocy 20W (można go zrobić z drutu ze spirali grzejnej, łącząc kilka odcinków równolegle).

    Zamiast TL431 mógłby być LM4041-ADJ, ale wtedy: odwrotna polaryzacja (plus i minus zamieniają się miejscami: dioda na minusie, tranzystor NPN, mniejszy opornik dzielnika na plusie, grzałka podłączona do plusa ogniwa...), inne wartości oporników (bo wzorzec napięcia w LM4041-ADJ jest na 1,24V, a w TL431 na 2,5V), a tranzystor musiałby mieć duże wzmocnienie prądowe (sensowny byłby tranzystor Darlingtona), bo LM4041-ADJ może dać tylko 20mA. Zaletą LM4041-ADJ byłby mniejszy prąd dzielnika, ale chyba 0,17mA nie przeszkadza? (czas rozładowania 30Ah byłby ze 20 lat - akumulator dużo szybciej rozładowuje się sam, w ciągu 3÷4 lat, jak jest w dobrym stanie).

    Jak na akumulatorze będzie około 13,8V, to tranzystor zacznie przewodzić, zabierając prąd z ogniwa, i nie pozwoli dalej ładować akumulatora - prąd z ogniwa popłynie przez grzałkę. Dla opornika 6R8 maksymalna moc strat w tranzystorze to około 8W, ale w grzałce może być do 16W. Inną możliwością byłoby odcinanie połączenia, kiedy akumulator jest naładowany, ale to już byłby bardziej złożony układ. Kombinowanie z komparatorem nie ma sensu - TL431, czy LM4041-ADJ (jakbyś chciał go użyć, to zwróć uwagę na oznaczenie, bo jest jeszcze LM4041-1,2 i on się nie nadaje) zawiera komparator. I nie należy rozładowywać akumulatora po naładowaniu, co mogłaby zrobić "dioda Zenera" opisana przez kolegę.

    Zalecane napięcie dla pracy akumulatora żelowego 12V w trybie buforowym to od 13,75V do 13,90V. Uwaga z opornikami dzielnika: należy użyć dość dokładnych (1%), a i to będzie jakiś błąd wartości oporników, błąd wzorca napięcia w TL431 - prawdopodobnie błąd wyjdzie na tyle duży, że napięcie, przy którym włączy się tranzystor, będzie poza zalecanym zakresem - trzeba będzie dodać jakiś opornik tak, by uzyskać potrzebne napięcie.
  • #10
    krzych232
    Level 14  
    _jta_ Wszystko OK tylko czy mógł bym prosić o schemat bo z opisu nie bardzo będę umiał to złożyć.
    Bardzo dziękuję za rozbudowane odpowiedzi.
    Rezystor to nie problem mam takie z radiatorem po 5zł tylko czy mógłby być rezystor 50W aby zminimalizować wytwarzanie ciepła?
    Za pomoc bardzo dziękuję!
  • #11
    Anonymous
    Level 1  
  • #12
    krzych232
    Level 14  
    Bardzo prosił bym o schemacik bo z opisu ciężko mi cokolwiek zbudować ;).
    Interesował by mnie układ od _jta_ z rezystorem na którym będzie oddawana energia z nadwyżki (wytrąca napięcie powyżej 13,8V.
    Bardzo dziękuję za pomoc! :)
  • #14
    Anonymous
    Level 1  
  • #15
    krzych232
    Level 14  
    Bardzo dziękuję za schemat i poprawki układ zbuduję w styczniu bo brak kasy na razie i czy mogę zastosować rezystor (R4) 50W 6,8Ω ?
    Za pomoc jestem wdzięczny przez całe lato ręcznie podłączałem i odłączałem ogniwo do aku ;)
  • #16
    _jta_
    Electronics specialist
    Tak, beta jest istotna, ale nie musi być bardzo duża, z TL431 nie musi być Darlington - przyda się beta ze 25 przy Ic=2A (niektóre tranzystory mocy mają betę 15, albo nawet tylko 10 - to już by było za mało). Ale większy Ic nie jest potrzebny, moc wystarczy 8W. Rzeczywiście BD282 (i BD284, na nieco wyższe napięcie), to nieco stare tranzystory.

    Aha, trzeba jeszcze policzyć, jaki prąd TL431 jest potrzebny, żeby tranzystor przewodził ze 2A, i jaka moc w nim się wtedy wydzieli - być może między TL431, a bazę tranzystora trzeba będzie wstawić opornik, żeby zmniejszyć moc wydzielającą się w TL431 - i tu Darlington (ale PNP, nie NPN) byłby dogodniejszy.

    R4 na 50W to nieco dużo - ale jeśli masz akurat taki, albo można tanio kupić, a na 20W miałby być droższy, to czemu nie?

    R3 nie bardzo można zwiększyć, bo Darlington przy małym prądzie ma Ube takie, jak zwykły tranzystor - wewnątrz drugi (większy) tranzystor ma opornik między bazą i emiterem.

    Może tranzystor rzeczywiście użyć jakiś Darlingtona, np. 2N6036 jest tani i wystarczy, a wśród zwykłych trudno znaleźć tani PNP mocniejszy od BD136, który by miał wystarczającą betę.
  • #17
    Anonymous
    Level 1  
  • #18
    _jta_
    Electronics specialist
    Beta tranzystora jest istotna aby TL431 się nie grzał.
    Z tym całkowicie się zgadzam i dlatego popieram użycie tranzystora Darlingtona - tym bardziej, że można znaleźć taki, który jest tańszy od zwykłego. Choć może nie warto kopii kruszyć o to, czy ma kosztować 1zł, czy 0,5zł? ;)

    wiadomo, że tranzystorom BJT zwykle pogarszają się parametry (beta) powyżej Ic=0,3-0,5 Icmax
    Z tym bywa różnie - już widziałem, że tranzystory tego samego typu, ale z różnych firm, miały pod tym względem duże różnice (konkretnie, BC140 i BC160 Siemensa działały dobrze prawie do Icmax, a SGS-ATES nie).

    W przypadku 2N6036 gwarantowana beta przy 2A jest 750, co w zupełności wystarcza, a i przy 4A (=Icmax) beta jest co najmniej 100, a typowa 500, co oznacza, że przy Ic=4A potrzebny prąd TL431 prawdopodobnie byłby około 16mA (z R3=220), a moc strat 200mA.

    Skąd mowa o NPN? - cały czas mówimy o PNP.
    Mój błąd - napisałeś małymi literami, a ja już nieco słabo widzę, zwłaszcza wieczorem, i zobaczyłem 'npn'. ;)

    Darlington dla Ube<1V nie przewodzi praktycznie, stąd R3 można zwiększyć nawet do 1k (min. prąd TL431=1mA) - a bezpieczniej do 470 Ohm.
    Nota katalogowa 2N6036 podaje Ube tylko dla Ic>40mA (i minimalne jest 1,3V), a tam jest opornik, który powoduje, że przy mniejszych prądach działa tylko jeden z dwóch tranzystorów składowych i wtedy Ube powinno być podobne, jak dla zwykłego tranzystora. Rozsądne byłoby zmierzenie Ube przy Ic=2mA i np. Tj=90°C, żeby dobrać R3 do tak zmierzonego Ube - myślę, że 1kΩ to będzie zdecydowanie za dużo, a 470Ω jak najbardziej może być.
  • #19
    Anonymous
    Level 1  
  • #20
    _jta_
    Electronics specialist
    To, czego bym chciał uniknąć, to prąd kilku mA przy napięciu "podprogowym", czyli takim, przy którym jeszcze należy ładować akumulator. Opornik baza-emiter drugim tranzystorze układu Darlingtona może być na tyle mały (np. kilkadziesiąt Ω), że taki prąd popłynie przy napięciu znacznie poniżej 1V. Ale z opornikiem R3=470Ω nie powinien.

    BC160 jest oczywiście za słaby, natomiast pamiętam, że BC140 i BC160 Siemensa miały dużą betę przy prądach bliskich 1A - może trafiła się taka seria, a może Siemens kiedyś robił je solidniej? Nie wiem, istotne jest to, że tranzystor takiego samego typu może mieć różne parametry. Aczkolwiek lepiej popatrzeć, jakie są gwarantowane.

    Tak czy siak, przydałoby się, żeby autor tematu zajrzał do sklepu i sprawdził, jakie tranzystory są tam dostępne i w miarę tanie, bo fakt, że wystarczająco dobry w Łodzi jest poniżej 50 groszy, nie pomoże mu zrobić tanio. Daliśmy mu wskazówkę, czego szukać i jakiej ceny oczekiwać, następny krok należy do niego.
  • #21
    krzych232
    Level 14  
    DZIĘKUJĘ za odpowiedzi w najbliższym czasie wstąpię do sklepu elektronicznego dosyć dobrze zaopatrzonego i sprawdzę jakie elementy są do dostania a jak nie to są 3 obok siebie więc jest co wybierać :))
  • #22
    Anonymous
    Level 1  
  • #24
    Anonymous
    Level 1  
  • #26
    Anonymous
    Level 1  
  • #27
    kotuniunia
    Level 29  
    Wtrącę się.
    Otóż ukł.taki jw. tylko w miejsce T1 IRF44z i R4 0,5Ω.Zastosowanie prawie to samo tylko MEW. Będzie to działać?
  • #28
    Anonymous
    Level 1  
  • #29
    _jta_
    Electronics specialist
    Ogniwo fotoelektryczne ma ograniczoną wydajność prądową i można je zewrzeć (co prawda baterii lepiej nie zwierać, bo przy nawet niewielkiej nierównomierności oświetlenia cała moc wytwarzana przez baterię wydziela się w najsłabiej oświetlonym ogniwie i powoduje jego przegrzanie), natomiast typowa prądnica potrafi dać prąd dużo większy, niż wytrzyma bez uszkodzenia (choć są konstrukcje prądnic, które przy zwarciu ograniczają prąd do bezpiecznej wartości), ponadto prądnica przy przeciążeniu jest silnie hamowana i w układzie mechanicznym powstają duże siły - z tych powodów użycie takiego regulatora do prądnicy jest dość ryzykowne. A do tego prądnica, jeśli ma uzwojenie wzbudzenia, może być regulowana przez prąd w tym uzwojeniu (na tej zasadzie działa regulator prądnicy w samochodzie), wymaga to dużo mniejszej mocy traconej.
  • #30
    krzych232
    Level 14  
    To co lepsza by była przetwornica step-down ustawiona na 13,8V? Np taka za 6zł?
    Przetwornica step-down LM2596 1.5V do 35V 3A

    Moduł z przetwornicą impulsową step-down LM2596.
    Napięcie wejściowe od 3,2 V do 40 V.
    Maksymalny ciągły prąd wyjściowy 3 A.
    Napięcie wyjściowe regulowane w zakresie od od 1,5 V do 40 V.

    Specyfikacja
    Napięcie wejściowe: od 3,2 V do 40 V
    Maksymalny ciągły prąd wyjściowy: 3 A (przy zastosowaniu chłodzenia, do 2 A bez radiatora)
    Sterownik LM2596 (dokumentacja)
    Sprawność: poniżej 90 % (w zależności od poboru mocy)
    Częstotliwość przełączania: 150 MHz

    Taka by była ok do panelu fotowoltaicznego 20W napięcie bez obciążenia 22V, ładowany by był akumulator 33-35AH 12V przez tą przetwornicę na której ustawił bym napięcie 13,8V (praca buforowa akumulatora)
    Za pomoc z góry dziękuję