Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik 3 Fazowy - Wiedza praktyczna

bombaatomowa2 29 Gru 2014 22:00 4728 37
  • #1 29 Gru 2014 22:00
    bombaatomowa2
    Poziom 14  

    Witam
    PYT.1.Mam silnik 3 fazowy 4kW(silnik dość stary brak tabliczki znamionowej wiec większej ilości danych nie jestem w stanie podać, działa na nim cyrkularka) i zepsuł mi się w nim przełącznik gwiazda trójkąt.

    Kupiłem nowy i chce go zamontować. Na tym starym to są jakieś stare oznaczenia, całkiem inne niż na tym nowym. Nowe oznaczenia rozumie bez problemu.

    Rzecz w tym że, od silnika idzie mi 6 przewodów - oznaczone TYLKO kolorami: 3 czerwone przewody a pozostałe trzy przewody w różnych kolorach. Znalezienie par przewodów to nie problem, miernikiem na ciągłość to zrobiłem.

    Interesuje mnie tylko te oznaczenie przewodów, co oznaczają czerwone a co pozostałe?

    PYT.2. Ciekawi mnie też jedna pewna sprawa. W tym silniku od cyrkularki jest przełącznik Y-Δ, mam też inny silnik 3 fazowy który działa na betoniarce i tam jest tylko włącznik/wyłącznik bez przełącznika Y-Δ.

    Ciekawi mnie bardzo jak to jest że przy niektórych silnikach jest przełącznik Y-Δ a przy innych nie ma, a jest tylko włącznik/wyłącznik. Ktoś prostymi słowami wyjaśni o co chodzi???

    (Dodam że wiem po co jest przełącznik Y-Δ -aby przy rozruchu był mniejszy prąd na Y a potem na Δ, żeby była pełna moc. Ale tak jak mówiłem nie rozumie czemu czasem jest taki przełącznik Y-Δ a czasami sam włącznik/wyłącznik)

    0 29
  • Sklep HeluKabel
  • #2 29 Gru 2014 22:31
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    bombaatomowa2 napisał:
    Interesuje mnie tylko te oznaczenie przewodów, co oznaczają czerwone a co pozostałe?

    Kolory nic nie oznaczają , jeśli rozebrałeś stary przełącznik to teraz może być problem .
    bombaatomowa2 napisał:
    Znalezienie par przewodów to nie problem, miernikiem na ciągłość to zrobiłem.

    Tylko czy te czerwone to początki uzwojeń , więc jeśli jeden kolorowy i zawsze czerwony mają przejście(oporność) to koniec i początek . Przyjmij że U1/V1/W1 to początki
    Tu rysunek dla takiego połączenia .
    AD 2)Te silniki co nie potrzebują rozruchu w gwiazdę najczęściej były w zakładach przemysłowych gdzie zasilanie jest dla nich było o wiele pewniejsze.

    0
  • #3 29 Gru 2014 23:06
    bombaatomowa2
    Poziom 14  

    Ad.2. Czyli te silniki od razu działają w połączeniu w trójkąt ??
    Tak jak mówiłem mam taki przy betoniarce. Czy dla mojej instalacji elektrycznej jest to niebezpieczne??

    ================================

    Ad.1.
    Wiem że U1/V1/W1 to początki.
    Tak jak mówiłem pary przewodów odnalazłem. To akurat nie problem.

    a)Problem mam z tym że nie wiem czy czerwony to początek czy koniec??

    b) Czy to ma jakieś znaczenie jakie przyjmę oznaczenia kolorów??
    Np.:
    sposób1. uznam że czerwony to początek a kolorowy to koniec
    sposób2.albo że kolorowy to początek a czerwony koniec

    Czy to ma jakieś znaczenie, czy to jest obojętne??
    ----

    PYT.1.1 Czy muszę się przejmować w ogóle gdzie jest początek a gdzie koniec poszczególnego uzwojenia? Czy można przyjąć że w jednej parze przewodów czerwony to początek a kolorowy koniec a w drugiej parze kolorowy początek a czerwony koniec a w trzeciej tez jakoś przyjąć. Czy to ma jakiekolwiek znaczenie gdzie początek a gdzie koniec w danej parze przewodów??

    ====

    PYT. DODATKOWE: O co chodzi w tej tabelce z 0 , 45 , 90 ??

    0
  • #4 29 Gru 2014 23:12
    wola
    Poziom 26  

    Witam.

    Cytat:
    Ciekawi mnie bardzo jak to jest że przy niektórych silnikach jest przełącznik Y-Δ a przy innych nie ma, a jest tylko włącznik/wyłącznik. Ktoś prostymi słowami wyjaśni o co chodzi???

    Wszystko zależy od wartości napięcia na fazę silnika (napięcie pomiędzy początkiem, a końcem fazy) ; jeżeli jest to 400V- silnik można przyłączyć przez wył. γ/Δ ( na tablicy silnika pisze "Δ/γ 400/690".
    Mogą być też inne oznaczenia np. "Δ/γ 380/660" ewentualnie "Δ 380V" .

    Jeżeli na fazę ma być podane napięcie 230V, to taki silnik należy połączyć w gwiazdę a wyłącznik, to typu "załącz-wyłącz" (0-1).
    Z silnika 3~fazowego mogą być również wyprowadzone 3 przewody i taki silnik również przyłączamy do wył "0-1)
    Cytat:
    Kupiłem nowy i chce go zamontować. Na tym starym to są jakieś stare oznaczenia, całkiem inne niż na tym nowym. Nowe oznaczenia rozumie bez problemu.
    Na nowym masz oznaczenia;
    początek/koniec
    U1/U2
    V1/V2
    W1/W2
    Stare oznaczenie;
    początek/koniec
    U/X
    V/Y
    W/Z
    Zwróć uwagę, że początki i końce faz nie są w pionie na tablicy przyłączeniowej, czyli kolejność początków uzwojenia od lewej może być następująca U: V: W. Natomiast koniec uzwojeń od lewej , to odpowiednio Z; X; Y. Podałem tylko przykład; u Ciebie tak nie musi być połączone.
    Cytat:
    Tak jak mówiłem pary przewodów odnalazłem. To akurat nie problem
    A przewody nie są pogrupowane po 3 sztuki. Podaj kolory par.

    0
  • #5 29 Gru 2014 23:13
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    bombaatomowa2 napisał:
    Czy dla mojej instalacji elektrycznej jest to niebezpieczne??

    Jeśli masz słabe zasilanie (cienkie przewody- mała wartość bezpieczników ) to może być niebezpieczne .
    bombaatomowa2 napisał:
    Czy to ma jakieś znaczenie, czy to jest obojętne?

    Dla połączenia w trójkąt ma znaczenie.
    To prosty sposób jak wyznaczyć końce i początki uzwojeń.
    Opis ;
    Metoda impulsowa polega na przyłączeniu źródła napięcia stałego (np. akumulatora) do jednej z faz silnika o dowolnie obranym początku i końcu.Zakładamy, że biegun dodatni źródła przyłączamy do początku.
    Woltomierz magnetoelektryczny przyłączamy do jednej z pozostałych faz. Jeżeli przy załączaniu napięcia woltomierz wychyla się dodatnio, to znaczy, że jego "plus" połączony jest z końcem rozpatrywanej fazy. Tą samą czynność powtarzamy dla drugiej fazy

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #6 30 Gru 2014 00:23
    bombaatomowa2
    Poziom 14  

    Cytat:
    Jeśli masz słabe zasilanie (cienkie przewody- mała wartość bezpieczników ) to może być niebezpieczne .


    Ale czy to tylko niebezpieczne dla instalacji, bo czytałem że podłączenie bezpośrednio w trójkąt jest też niebezpieczne dla silnika. Czy to prawda??. Jeśli tak to czemu nie ma przełącznika Y-Δ ?

    -----------------------------

    Woltomierza magnetoelektrycznego nie posiadam i nie znam nikogo kto posiada, a czy to samo da sie zrobić na mierniku cyfrowym???

    Cytat:
    Metoda impulsowa polega na przyłączeniu źródła napięcia stałego (np. akumulatora) do jednej z faz silnika o dowolnie obranym początku i końcu.Zakładamy, że biegun dodatni źródła przyłączamy do początku.
    Woltomierz magnetoelektryczny przyłączamy do jednej z pozostałych faz. Jeżeli przy załączaniu napięcia woltomierz wychyla się dodatnio, to znaczy, że jego "plus" połączony jest z końcem rozpatrywanej fazy. Tą samą czynność powtarzamy dla drugiej fazy


    Chyba Ci się pomyliło w tekście. Porównuje to co napisałeś do rysunku.

    ======================
    Cytat:
    Dla połączenia w trójkąt ma znaczenie.

    Mówisz że dla połączenia w trójkąt ma znaczenie które przewody sa końcowe a które początkowe. Nie rozumie dlaczego. Zobacz na poniższy rysunek:
    Silnik 3 Fazowy - Wiedza praktyczna

    Czy to ma jakiekolwiek znaczenie które jest początkiem a które końcem, bo wg rysunku który zrobiłem nie ma znaczenia. Ale mogę się mylić. Ja tylko przedstawiłem jak ja to rozumie i nie wiem czy dobrze. ????

    0
  • #7 30 Gru 2014 15:31
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    bombaatomowa2 napisał:
    bo czytałem że podłączenie bezpośrednio w trójkąt jest też niebezpieczne dla silnika.

    Bzdura , gdyby tak było to by takich silników nie robili . Większość silników produkowanych na świecie ma tylko 3 końce .
    bombaatomowa2 napisał:
    Woltomierza magnetoelektrycznego nie posiadam i nie znam nikogo kto posiada, a czy to samo da sie zrobić na mierniku cyfrowym?

    Oczywiście.
    bombaatomowa2 napisał:
    Chyba Ci się pomyliło w tekście. Porównuje to co napisałeś do rysunku

    Absolutnie .
    bombaatomowa2 napisał:
    Ale mogę się mylić. Ja tylko przedstawiłem jak ja to rozumie i nie wiem czy dobrze.

    Elektryka to nie malowanie trójkątów .Kolega spojrzy na pierwszy rysunek ten z przełącznikiem tam jest trójkąt połączeń silnika elektrycznego .
    Tu kolega poczyta o budowie silnika trójfazowego tam jest pokazane dlaczego uzwojenie w trójkąt musi być uzgodniony . Może kolega zrozumie a jak nie to nic wielkiego proszę to przyjąć za pewnik .
    http://www.ssdservice.pl/~ssdservice/SSDdrives/ELEKTROTECHNIKA/silniki/silnikind.pdf

    0
  • #8 30 Gru 2014 22:06
    bombaatomowa2
    Poziom 14  

    Cytat:
    Bzdura , gdyby tak było to by takich silników nie robili . Większość silników produkowanych na świecie ma tylko 3 końce .


    Cytuje wikipedie:
    Zaletą takiego rozwiązania jest obniżenie czasu działania prądów udarowych, które mogą prowadzić do nadmiernego nagrzewania i naprężeń mechanicznych w uzwojeniach, co może prowadzić do awarii silnika. Dodatkową zaletą jest względna prostota i taniość rozwiązania.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Prze%C5%82%C4%85cznik_gwiazda-tr%C3%B3jk%C4%85t

    ============================================================

    Cytat:
    Chyba Ci się pomyliło w tekście. Porównuje to co napisałeś do rysunku


    Cytat:
    Absolutnie .


    Porównuję rysunek z tekstem. I rysunek pokazuje że plus miernika jest połączony z początkiem fazy a Ty w tekście mówisz że z końcem fazy. Coś mi tu nie pasuje

    =============================================================


    Mówisz że dla połączenia w trójkąt ważne jest aby odpowiednio wiedzieć które przewody są początkiem a które końcem uzwojenia.
    Wcześniej mówiłeś też że czerwony to początek a kolorowy to koniec.

    Zanim założyłem ten temat już podłączyłem ten przełącznik. Akurat podłączyłem do przełącznika kable: że kolorowy to początek a czerwony koniec. Po podłączeniu do sieci silnik działa.
    Ja jak podłączałem ten przełącznik doszedłem do wniosku że to obojętne co przyjmie się z koniec a co za początek uzwojenia, byle tylko trzymać się tej zasady dla pozostałych uzwojeń.
    Co Ty teraz na to powiesz??

    0
  • #9 30 Gru 2014 22:13
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    bombaatomowa2 napisał:
    Zanim założyłem ten temat już podłączyłem ten przełącznik. Akurat podłączyłem do przełącznika kable: że kolorowy to początek a czerwony koniec. Po podłączeniu do sieci silnik działa

    To teraz zmień w jednej cewce końce .

    0
  • #10 30 Gru 2014 22:28
    bombaatomowa2
    Poziom 14  

    Nie rozumie o co Ci chodzi. Hmm?

    0
  • #11 30 Gru 2014 22:34
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Krzysztof Reszka napisał:
    To teraz zmień w jednej cewce końce .

    To co napisałem jeśli nie ma to wpływu żadnego jak kolega twierdzi to proszę zamienić w jednej cewce początek z końcem.

    0
  • #12 30 Gru 2014 22:54
    bombaatomowa2
    Poziom 14  

    Nie rozumiem. Ale po co??

    0
  • #13 30 Gru 2014 23:29
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    bombaatomowa2 napisał:
    Mówisz że dla połączenia w trójkąt ważne jest aby odpowiednio wiedzieć które przewody są początkiem a które końcem uzwojenia.

    Żeby sprawdzić czy masz rację .
    bombaatomowa2 napisał:
    Czy muszę się przejmować w ogóle gdzie jest początek a gdzie koniec poszczególnego uzwojenia? Czy można przyjąć że w jednej parze przewodów czerwony to początek a kolorowy koniec a w drugiej parze kolorowy początek a czerwony koniec a w trzeciej tez jakoś przyjąć. Czy to ma jakiekolwiek znaczenie gdzie początek a gdzie koniec w danej parze przewodów??

    Przecież twierdzisz że.
    bombaatomowa2 napisał:
    Ja jak podłączałem ten przełącznik doszedłem do wniosku że to obojętne co przyjmie się z koniec a co za początek uzwojenia

    0
  • #14 31 Gru 2014 00:01
    bombaatomowa2
    Poziom 14  

    Wydaje mi sie że nie do końca zrozumiałeś mojego posta z 29 Gru 2014 23:06 (który cytujesz)

    Cytat:
    Tak jak mówiłem pary przewodów odnalazłem. To akurat nie problem.

    a)Problem mam z tym że nie wiem czy czerwony to początek czy koniec??

    b) Czy to ma jakieś znaczenie jakie przyjmę oznaczenia kolorów??
    Np.:
    sposób1. uznam że czerwony to początek a kolorowy to koniec
    sposób2.albo że kolorowy to początek a czerwony koniec

    Czy to ma jakieś znaczenie, czy to jest obojętne??

    Mam w tym silniku 3 przewody czerwone i 3 trzy kolorowe (pomarańczowy, biały, szaro-brązowy).

    W tym pytaniu, pytałem czy ważne jest jak uznać początek i koniec uzwojeń.
    Miałem tutaj na myśli dwa sposoby uznania przewodów dla każdej fazy jednakowo:
    sposób1. uznam że czerwony to początek a kolorowy to koniec
    sposób2.albo że kolorowy to początek a czerwony koniec

    I tylko o to mi chodziło w tym pytaniu, czy mogę sobie wybrać na dwa sposoby uznawać??
    ===========================================================


    Cytat:
    PYT.1.1 Czy muszę się przejmować w ogóle gdzie jest początek a gdzie koniec poszczególnego uzwojenia? Czy można przyjąć że w jednej parze przewodów czerwony to początek a kolorowy koniec a w drugiej parze kolorowy początek a czerwony koniec a w trzeciej tez jakoś przyjąć. Czy to ma jakiekolwiek znaczenie gdzie początek a gdzie koniec w danej parze przewodów??


    Pytanie 1.1. Było już całkiem innym pytaniem.

    ___________________________________________________________________


    Teraz mam nadzieje że mnie zrozumiałeś co miałem na myśli i czekam na Twoja odpowiedż

    0
  • Pomocny post
    #15 31 Gru 2014 00:10
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    bombaatomowa2 napisał:
    posób1. uznam że czerwony to początek a kolorowy to koniec
    sposób2.albo że kolorowy to początek a czerwony koniec

    Żeby nie przynudzać każdy początek może być końcem więc dlatego cała ta twoja teoria bierze w łeb.
    W twoim przypadku silnik był przezwajany, a człowiek tego dokonujący był dobrym fachowcem .
    W przypadku silnika fabrycznego kolor końcówek był by jednakowy i jak byś wtedy oznaczył początki , na zasadzie poznaj Stachu po zapachu ?

    0
  • #16 31 Gru 2014 00:36
    supchem
    Poziom 21  

    Jeśli chodzi o silniki połączone w trójkąt i gwiazdę to:
    - małe silniki włącza się wyłącznikiem 1-0 ponieważ ich prąd rozruchowy nie jest aż taki duży i nie jest to niebezpieczne dla silnika i sieci
    - duże silniki włącza się przez wyłącznik gwiazda-trójkąt ponieważ duży prąd rozruchowy były szkodliwy dla nich i sieci, silników mocy powyżej 5,5 kW nie wolno włączać bez przeprowadzenia rozruchu gwiazda trójkąt lub innego do sieci publicznej
    - czasem silniki dużej mocy też są włączane "na raz" gdy sieć na to pozwala lub stosowane są inne metody rozruchu
    - niektóre silniki włącza się w trójkąt w sieci 3x230V lub przy zasilaniu z falownika jednofazowego, a w gwiazdę w sieci 3x400V i one także mają wyprowadzone zarówno początki i końce uzwojeń
    To czy Twój silnik w betoniarce jest niebezpieczny dla sieci to zależy jakiej jest mocy, jeśli jest to ok 1,5 kW (w typowych betoniarkach do domowych zastosowań chyba większych silników się nie używa) to nie ma się czym martwić. Można przyjąć że jeśli instalacja jest miedziana i w dobrym stanie to włączenie silnika do 3 kW "na raz" nie będzie dla niej szkodliwe, dla większych silników jeśli mamy możliwość warto zastosować rozruch gwiazda trójkąt.

    0
  • #17 31 Gru 2014 00:48
    bombaatomowa2
    Poziom 14  

    Cytat:
    Żeby nie przynudzać każdy początek może być końcem

    Widzisz o taką potwierdzająca odpowiedź chodziło mi od samego początku.
    Chyba nie zrozumiałeś moich pytań a przecież od razu pytałem czy to ma znaczenie co jest początkiem a co końcem. Tak wiec jak w jednej fazie uznam że czerwony to koniec a kolorowy to początek, to tak samo stosuje się do pozostałych faz. Takie było i jest moje rozumowanie. Chciałem tylko potwierdzenia czy dobrze myślę. Potwierdzenie tego dało by mi 100% pewność że tak jest, bo zostawiłem sobie małą niepewność gdyby było, że początek i koniec są na sztywno jakoś przypisane.

    Cytat:
    więc dla tego cała ta twoja teoria bierze w łeb

    Jaka moja teoria?? nigdzie nie głosiłem żadnej teorii tylko pytałem.

    Cytat:
    W twoim przypadku silnik był przezwajany, a człowiek tego dokonujący był dobrym fachowcem .
    W przypadku silnika fabrycznego kolor końcówek był by jednakowy


    Nie wiem czy był przezwajany.
    Poznałeś po tym że był przezwajany ze 3 kolory był inne??

    W fabrycznym silniku wszystkie 6 przewodów były by jednakowego koloru?? :idea:

    0
  • #18 31 Gru 2014 18:02
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    bombaatomowa2 napisał:
    Poznałeś po tym że był przezwajany ze 3 kolory był inne??

    W fabrycznym silniku wszystkie 6 przewodów były by jednakowego koloru??


    Oczywiście, nigdy w fabryce nie dzielono kolorów . Przeważnie je oznaczano napisami.
    bombaatomowa2 napisał:
    Czy to ma jakieś znaczenie jakie przyjmę oznaczenia kolorów??
    Np.:
    sposób1. uznam że czerwony to początek a kolorowy to koniec
    sposób2.albo że kolorowy to początek a czerwony koniec

    Czy to ma jakieś znaczenie, czy to jest obojętne??


    Dlatego że to silnik przezwajany, tylko dlatego że robił go dobry fachowiec miałeś szczęście że tak trafiłeś .W przeciwnym przypadku poszukiwania by cię nie ominęły , a więc całą tą logikę która okazała się słuszna w końcowej wersji zawdzięczasz tylko przypadkowi .

    0
  • #19 31 Gru 2014 18:36
    retrofood
    Moderator

    Poziom "problemów" zniża się coraz bardziej, widzę, że za chwilę będziecie robić doktorat z kolorystyki wyprowadzeń, proszę o powagę, abym nie musiał zamykać tematu. A Kol. bombaatomowa2 jest proszony o pohamowanie emocji.

    0
  • #20 31 Gru 2014 18:44
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    retrofood napisał:
    widzę, że za chwilę będziecie robić doktorat z kolorystyki wyprowadzeń

    Trudno przekonać niewierzącego któremu przystępnie stara się to wytłumaczyć, więc ja najlepiej przestaję śledzić ten temat .

    0
  • #21 02 Sty 2015 00:06
    bombaatomowa2
    Poziom 14  

    Na początek to Wszystkim użytkownikom wszystkiego najlepszego w nowym roku.

    Kolego Krzysztof Reszka nurtuje mnie jeszcze jedna rzecz. Tzn. wyznaczanie końców i początków uzwojeń w przypadku gdyby wszystkie przewody miały jednakowy kolor.
    Wcześniej opisałeś mi metodę i fajne prawie wszystko rozumie oprócz jednej rzeczy.
    Czytając opis i porównując z rysunkiem, który zrobiłeś wydaje mi się, że opis z rysunkiem się nie pokrywa.

    W opisie piszesz ze jeśli założymy że biegun dodatni źródła zasilania przyłączamy do początku uzwojenia jednej fazy to "plus" woltomierza na uzwojeniu drugiej fazy przy wychyleniu dodatnim wskazuje koniec uzwojenia drugiej fazy.
    Z kolei rysunek pokazuje, że przy wychyleniu dodatnim, "plus" woltomierza wskazuje początek uzwojenia drugiej fazy.

    Proszę skoryguj to właściwie.

    0
  • #22 02 Sty 2015 01:10
    krzysiek7
    Poziom 34  

    bombaatomowa2 napisał:
    W opisie piszesz ze jeśli założymy że biegun dodatni źródła zasilania przyłączamy do początku uzwojenia jednej fazy to "plus" woltomierza na uzwojeniu drugiej fazy przy wychyleniu dodatnim wskazuje koniec uzwojenia drugiej fazy.
    Z kolei rysunek pokazuje, że przy wychyleniu dodatnim, "plus" woltomierza wskazuje początek uzwojenia drugiej fazy.

    Opis dotyczy sytuacji w chwili włączenia zasilania pierwszej fazy silnika, a rysunek przedstawia zachowanie woltomierza podczas wyłączenia tego zasilania. Stąd właśnie ta różnica.

    -1
  • #23 02 Sty 2015 01:30
    retrofood
    Moderator

    Sposoby wyznaczania początków i końców uzwojeń w silniku były już kilkakrotnie zamieszczane na forum. Również przeze mnie.

    2
  • #24 02 Sty 2015 10:24
    bombaatomowa2
    Poziom 14  

    Cytat:
    Sposoby wyznaczania początków i końców uzwojeń w silniku były już kilkakrotnie zamieszczane na forum. Również przeze mnie.

    Fajnie, jak masz konkretne miejsce gdzie dobrze pisze to podaj linka.
    -------
    Cytat:
    Opis dotyczy sytuacji w chwili włączenia zasilania pierwszej fazy silnika, a rysunek przedstawia zachowanie woltomierza podczas wyłączenia tego zasilania. Stąd właśnie ta różnica.

    No ale tam jest pokazany plus do plusa wiec gdy wychyli się woltomierz dodatnio to na początek fazy powinien być też na plusie zacisku woltomierza.

    ---------------------------
    A jak już Krzysztof Reszka opisał to w tym temacie to fajnie jak by dołączył to moje niezrozumienie już w tym temacie. I to by pewnie było wtedy koniec dyskusji tutaj.

    Spróbujcie to jakiś fajnie mi wytłumaczyć.

    0
  • #26 02 Sty 2015 17:37
    bombaatomowa2
    Poziom 14  

    Pytałem o konkretne miejsce a nie wyszukiwarkę. Skąd mam wiedzieć jak kto nazwał temat. A może w środku tematu była poruszana kwestia wyznaczania początków i końców uzwojeń w silniku. Ponadto szukałem w tej wyszukiwarce i nic mi nie znalazła.

    A najlepiej to dokończmy to tutaj na przykładzie kolegi Krzysztof Reszka , bo ogólnie zasadę znam ale ten jeden niuansu nie rozumie.

    0
  • #27 02 Sty 2015 18:16
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Krzysztof Reszka napisał:
    Jeżeli przy załączaniu napięcia woltomierz wychyla się dodatnio, to znaczy, że jego "plus" połączony jest z końcem rozpatrywanej fazy

    Koledze chodzi o ten fragment ? Zapewne, a teraz kolega popatrzy na schemat . Więc mamy + (u ciebie np czerwone końce) i z czym je łączysz z kolorowym czyli " - " czyli końcem drugiej cewki i tak dalej .

    0
  • #28 02 Sty 2015 19:43
    bombaatomowa2
    Poziom 14  

    Kolego Krzysztof Reszka nie zrozumieliśmy się. Zapomnijmy już o moim silniku.
    Załóżmy ze mamy silnik z 6 przewodami jednakowego koloru nieopisanymi.
    Znalezienie par przewodów cewek to nie problem. Ale z umownymi założeniami które początki i końce to już trochę problem.
    Chciałbym wykorzystać twoja metodę ale nie rozumiem jednej rzeczy w niej.

    Cytat:
    Metoda impulsowa polega na przyłączeniu źródła napięcia stałego (np. akumulatora) do jednej z faz silnika o dowolnie obranym początku i końcu.Zakładamy, że biegun dodatni źródła przyłączamy do początku.
    Woltomierz magnetoelektryczny przyłączamy do jednej z pozostałych faz. Jeżeli przy załączaniu napięcia woltomierz wychyla się dodatnio, to znaczy, że jego "plus" połączony jest z końcem rozpatrywanej fazy. Tą samą czynność powtarzamy dla drugiej fazy
    Silnik 3 Fazowy - Wiedza praktyczna


    W opisie piszesz ze jeśli założymy że biegun dodatni źródła zasilania przyłączamy do początku uzwojenia jednej fazy to "plus" woltomierza na uzwojeniu drugiej fazy przy wychyleniu dodatnim wskazuje koniec V2 uzwojenia drugiej fazy.
    Z kolei rysunek pokazuje, że przy wychyleniu dodatnim, "plus" woltomierza wskazuje początek V1 uzwojenia drugiej fazy.

    Tylko w tym mam problem. Że w opisie jest inaczej niż na rysunku. I dlatego nie wiem jak to w końcu jest.

    0
  • #29 02 Sty 2015 20:26
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    bombaatomowa2 napisał:
    W opisie piszesz ze jeśli założymy że biegun dodatni źródła zasilania przyłączamy do początku uzwojenia jednej fazy to "plus" woltomierza na uzwojeniu drugiej fazy przy wychyleniu dodatnim wskazuje koniec V2 uzwojenia drugiej fazy.

    Gdzie piszę że wskazuje .
    Krzysztof Reszka napisał:
    Krzysztof Reszka napisał:
    Jeżeli przy załączaniu napięcia woltomierz wychyla się dodatnio, to znaczy, że jego "plus" połączony jest z końcem rozpatrywanej fazy

    I tylko tyle .

    0
  • #30 02 Sty 2015 20:42
    bombaatomowa2
    Poziom 14  

    Cytat:
    Jeżeli przy załączaniu napięcia woltomierz wychyla się dodatnio, to znaczy, że jego "plus" połączony jest z końcem rozpatrywanej fazy

    Ale przecież rysunek pokazuje że "plus" jest połączony z początkiem drugiej fazy.
    I to jest niezgodne z twoim opisem.

    0