Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ograniczenie prądu wyjściowego sterownika silnika krokowego AVT5358

gawlik7 29 Gru 2014 22:24 963 1
  • #1 29 Gru 2014 22:24
    gawlik7
    Poziom 5  

    Witam,
    Na wstępie chciałbym uprzedzić, że jestem osoba bardzo początkującą w dziedzinie elektroniki i temacie sterowanie silników krokowych.
    To, co chciałbym zrobić to móc zaprogramować ruch silnika krokowego liniowego L35BYZ-B04601B. Do tego chce użyć sterownika i generatora AVT5358 generalnie ze względów finansowych. Czy jest to w ogóle możliwe?
    Poniżej zamieszam opis czynności, jakie należy wykonać w moim rozumieniu:
    1. Podstawowym problemem do rozwiązania to zmniejszenie prądu wyjściowego ze sterownika. Sterownik zgodnie z instrukcją AVT daje ciągły prądy wyjściowy 1.5A natomiast silnik przystosowany jest do 0.46A. Zgodnie ze wcześniejszymi postami służą do tego oporniki podłączana do końcówek "NF A" i "NF B" i należy zastąpić je nowymi z większą rezystancją.
    2. W jaki sposób można sprawdzić, jaki płynie prąd ze sterownika? Czy można bezpośrednio zmierzyć prąd pomiędzy stykami A i A (z kreską)? Czy należy wpiąć amperomierz pomiędzy sterownik a silnik? (Byłbym bardzo wdzięczy za jakiś prosty schemat).
    3. Czy podczas podłączania silnika należy zwrócić uwagę na napięcie wyjściowe? Z tego, co wyczytałem w specyfikacji silników przystosowany jest do napięcia 5VDC.
    Z góry bardzo dziękuję za pomoc!

    0 1
  • #2 30 Gru 2014 02:49
    kspro
    Poziom 27  

    Odszukałem PDF z opisem kitu AVT5358/2 i okazało się, że jest on oparty na sterowniku TA8435 i że już kiedyś odpowiadałem komuś na pytania związane z takim kitem, więc mogę nie tylko przytoczyć stosowny wątek ale i samemu przypomnieć sobie o co chodziło bez zaglądania do dokumentacji samego sterownika (przy okazji, widzę, że w opisie kitu już poprawiono wartości oporników ustalających wartość prądu R1 i R2 z 0.1Ω na 0.47Ω).

    1. Sterownik TA8435 działa na zasadzie chopperowania (siekania), czyli stabilizuje prąd silnika poprzez nieustanne włączanie i wyłączanie napięcia. Gdy prąd jest zbyt niski (poniżej dolnego progu) sterownik podaje pełne napięcie na uzwojenie silnika i prąd ze względu na składową indukcyjną impedancji uzwojenia zaczyna mniej więcej liniowo narastać, po osiągnięciu górnego progu sterownik wyłącza napięcie i prąd uzwojenia zaczyna maleć. To przełączanie odbywa się z częstotliwością kilku-kilkudziesięciu kHz wokół wartości 0.5V lub 0.8V spadku na opornikach R1 i R2, w zależności od stanu na wejściu REF IN, więc średnia wartość prądu uzwojenia silnika to odpowiednio 0.5V/R lub 0.8V/R. Dla uzyskania prądu zbliżonego do 0.46A zastosuj jako R1 i R2 oporniki 1.5-1.8Ω/0.5-1W, ewentualnie po dwa 3.3Ω/0.5W połączone równolegle.

    2. Prąd płynący przez silnik można sprawdzić pośrednio mierząc napięcie na oporniku R1 lub R2 i dzieląc przez oporność lub bezpośrednio włączając amperomierz w przewód A lub A' (z kreską), oczywiście stosowny przewód trzeba wówczas przeciąć. W obydwu przypadkach wystarczy zwykły multimetr włączony na zakres napięcia lub prądu stałego, który przy takim pomiarze pokazuje wartość średnią.

    3. Ze względu na to, że sterownik stabilizuje prąd w sposób impulsowy (bezstratny), można zastosować napięcie zasilające wyższe niż 5V, np. 12V. Podwyższone napięcie zasilające jest nawet korzystniejsze dla sterowania silnikiem, gdyż umożliwia szybsze przejście od stanu wyłączenia do pełnego prądu i odwrotnie. Jeżeli specyfikacja silnika podaje napięcie 5V i prąd 0.46A to przypuszczalnie oznacza to po prostu, że oporność uzwojenia wynosi około 11Ω i przy tym napięciu akurat taki prąd popłynie. Przy takim założeniu, gdy sterownik włączy prąd uzwojenia równy 0.46A, napięcie na uzwojeniu (wartość średnia pokazywana przez woltomierz pomiędzy punktami A i A') powinno wynosić około 5V bez względu na wartość napięcia zasilającego sam sterownik.

    0