Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Szukam schematu kierunkowskazów do motocykla

RomekPrzydomek 29 Gru 2014 22:49 4140 22
  • #1 29 Gru 2014 22:49
    RomekPrzydomek
    Poziom 6  

    Witam. Sytuacja wygląda następująco. Po szlifie motorem mam problem z elektroniką dotycząca kierunkowskazów, ale nie mam zamiaru tego naprawiać, bo szkoda mi rozcinać wiązki kabli, szukać zwarcia czy czegokolwiek w tym stylu. Postanowiłem zrobić nowy, osobny układ do kierunkowskazów, mam tylko jeden problem. Zaznaczam od razu, ze wszystkie kierunkowskazy (4 sztuki) są to światła ledowe, kontrolka zaś to żarówka i jest tylko jedna kontrolka dla dwóch stron kierunkowskazów. Tutaj jest problem, jak podłączyć tą żarówkę kontrolki do układu tak, aby mrugała dla prawego, bądź dla lewego kierunkowskazu? Stworzyłem taki schemat, pytanie tylko, gdzie wstawić tą kontrolkę?

    Szukam schematu kierunkowskazów do motocykla

    Wiem, wiem. Nie umiem rysować schematów, a kierunki led narysowałem jak żarówki, ale wiadomo o co chodzi.

    Czy mógłby mi ktoś narysować (może być w paincie) schemat z podłączoną do tego układu żarówką (kontrolką) tak, aby mrugała jak włacze prawe lub lewe kierunkowskazy?

    P.S. Szukałem na googlach, ale jakoś nie bardzo mogę znaleźć schemat z jedną kontrolką, a z dwiema to sam wiem jak zrobić.

    0 22
  • #3 30 Gru 2014 01:33
    RomekPrzydomek
    Poziom 6  

    A czy mógłbyś tak pokrótce napisać co muszę tam dołożyć (takimi fachowymi nazwami, żebym mógł w sklepie powiedzieć ;d) i jaka ta ledówke muszę zamontować na 12V obieg?
    P.S. Obezna żarówka odpada jako kontrolka bo kierunki są ledowe?

    0
  • #5 30 Gru 2014 02:28
    _PREDATOR_

    VIP Zasłużony dla elektroda

    niewolno2 napisał:
    Diody np. 1N4001 szt. 2 oraz diodę LED na 12V.

    Lub jakakolwiek prostownicza dioda o tych samych parametrach, może też być 1N4148!

    0
  • #6 30 Gru 2014 10:30
    kamo502
    Poziom 20  

    A nie może być wstawiona zaraz za przerywaczem?

    0
  • #7 30 Gru 2014 11:10
    MietekFighter
    Poziom 17  

    Może popłynąć przez nią za duży prąd i się spali.

    0
  • #8 30 Gru 2014 11:14
    kamo502
    Poziom 20  

    Można to ograniczyć przecież.

    Zawsze to mniej okablowania.
    Wg mnie lepsza opcja.

    0
  • #9 30 Gru 2014 11:29
    MietekFighter
    Poziom 17  

    Jeżeli ograniczysz prąd tej diody kontrolki ograniczasz również prąd płynący przez diody kierunkowskazu.

    0
  • #10 30 Gru 2014 12:35
    kamo502
    Poziom 20  

    Zrobić to jako odczep pomiędzy przełącznikiem a przerywaczem. Na tym dopiero ograniczać prąd.

    0
  • #11 30 Gru 2014 12:47
    niewolno2
    Poziom 39  

    Montując diodę LED równolegle do przerywacza mamy podgląd jego działania.
    Montując diodę LED za przełącznikiem mamy podgląd pracy przerywacza i przełącznika i wiemy czy pojawia się napięcie na samych kierunkowskazach a przecież oto chyba chodzi.

    0
  • #12 02 Sty 2015 23:27
    RomekPrzydomek
    Poziom 6  

    Wykonałem instalację dokładnie tak, jak na schemacie. Plus z akumulatora wpiąłem do przerywacza (8582.19/50 2x21W) (dwó-pinowy). Dalej z przerywacza idzie do przełącznika na kierownicy, z przełącznika osobno na prawy i lewy kierunkowskaz. Plusy od kierunków przez diody prostownicze do kontrolki (żarówki, nie LEDu). Minusy wszystkich kierunków idą do minusa akumulatora, a minus od kontrolki przykręciłem do części stalowej gdzieś pod licznikiem(tam też minus dochodzi).

    Włączam kierunek prawy, to prawe kierunki świecą, kontrolka też świeci. Włączam lewy, to lewe kierunki świecą, kontrolka też świeci, ale dlaczego one nie mrugają???


    Chciałem przy okazji podpiąć plusa do stacyjki żeby działały kierunki dopiero po jej przekręceniu, ale jak podlutowałem się do jakiś 2 kabli(sprawdziłem wcześniej miernikiem na których jest połączenie jak przekręcę stacyjkę i z 4 kabli mam 2 pary, które po przekręceniu mają połączenie), ale kiedy to zrobiłem to po przekręceniu stacyjki zaczęły mrugać kierunki (jeśli któreś włączyłem) i światła postojowe, nawet bez ich włączania, ale wtedy przerywacz działał :(


    Co jest tutaj nie tak?

    0
  • #13 02 Sty 2015 23:38
    niewolno2
    Poziom 39  

    Wydaje się że układ przerywacza potrzebuje odpowiednie obciążenie w formie zwykłych żarówek a diody led są dla niego za małym obciążeniem aby układ funkcjonował poprawnie, to tak na szybko.

    0
  • #14 02 Sty 2015 23:51
    RomekPrzydomek
    Poziom 6  

    Więc, sugerujesz, żebym dołożył do każdej pary kierunków na przykład po jednej, żarówce 12V?
    (Albo wymienił świeżo kupiony przerywacz)?

    1
  • #16 03 Sty 2015 00:34
    RomekPrzydomek
    Poziom 6  

    Wyciągnąłem sobie żarówkę oświetlenia z tyłu, która na pewno jest 12V i tak:
    1. Włączyłem lewy kierunek, przyłożyłem żarówkę do kierunkowskazu to kierunki zgasły a żarówka ledwo co świeciła.
    2. Wczepiłem w plusa, między przerywaczem a przełącznikiem (patrz schemat wyżej) to nie świeciła ale kierunki straciły część swojej mocy, niestety nadal nie mrugały.
    W obydwu sytuacjach nie ma oczekiwanego efektu, zero reakcji przerywacza.

    Jeszcze jakiś pomysł gdzie ją podłączyć, lub co innego można zrobić?

    0
  • #17 03 Sty 2015 00:46
    niewolno2
    Poziom 39  

    Ad 2. Błąd, włączyłeś się szeregowo w układ tak to na pewno nie będzie działać.
    Sprawa podstawowa czy przerywacz jest podłączony poprawnie chodzi mi oto czy plus który jest do niego podłączony to jest zacisk plusowy?

    0
  • #18 03 Sty 2015 00:56
    piotr_45ta7
    Poziom 16  

    Do kierunkowskazów led są specjalne przerywacze i taki sobie kup powinieneś od razu kupić do kompletu, a ten co masz jest pod konkretne obciążenie aby żarówki nie za szybko mrugały i nie za wolno. Ten przerywacz zostaw w spokoju.

    Dodatkowo jeżeli chcesz w samym liczniku zastąpić żarówkę na led to musisz połączyć szeregowo z nią rezystor, musisz obliczyć napięcie akumulatora podczas jazdy napięcie w czasie ładowania 14,5 ( napięcie 12v podczas jazdy uszkodzona prądnica tak zwany stator czy iskrownik, nie będzie ładował akumulatora) napięcie konkretnej sztuki led i np skorzystaj z kalkulatora Kalkulator - rezystor do LED

    Po zastosowaniu przerywacza led,schemat pierwszy jest dobry podłączasz kontrolkę do obwodu dla konkretnego kierunku, czyli 2 kontrolki do prawego i do lewego.

    Schemat 2 też jest dobry ale obojętnie który kierunek wrzucisz, to masz tylko jedną kontrolkę sygnalizującą, czy prawy się świeci czy lewy to i tak ta sama 1 sztuka kontrolka sygnalizuje, w liczniku nie praktyczne nie sygnalizuje który to kierunek załączony.

    Dodam jak już robisz sam alternatywną instalacje wepnij się za bezpiecznikiem akumulatora.

    0
  • #19 03 Sty 2015 02:49
    RomekPrzydomek
    Poziom 6  

    niewolno2: Włączyłem się równolegle i efekt był taki jak napisałem...
    piotr_45_7: Szczerze to namieszałeś mi teraz w głowie, ale to co do mnie dotarło to: Kupić nowy przerywnik do kierunków LED? Kontrolka na zegarach to żarówka, nie LEDówka i raczej tak zostanie. Koniecznie tez chce, aby była tylko jedna kontrolka do dwóch kierunków, bo mam tylko jedno miejsce w pulpicie aby tam kontrolkę umocować.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Może być taki przerywacz?
    http://allegro.pl/przerywacz-kierunkowskazow-diody-led-12v-standard-i4875330403.html

    I dlaczego wszystkie przerywacze są 3 pinowe, a ja oryginalny miałem 2 pinowy i kierunki LED też były oryginalnie...

    0
  • #20 03 Sty 2015 02:50
    piotr_45ta7
    Poziom 16  

    Tak ten przerywacz trzeba wymienić, na przerywacz kierunkowskazu led , tak ten co podałeś . Czy obciążysz go 1 watem czy 30 wat tak samo będzie mrugał.
    Wtedy 2 schemat, tak z ciekawości oryginalnie powinny być 2 ? po co umocować jak można skorzystać z fabrycznego oznakowania na liczniku kierunkowskazów ? to twój wybór.

    2 pinowy przerywacz może i się mylę nazwą ale albo przekręcę one się nazywały jak dobrze pamiętam bitumiczny.

    ten z linku 3 pinowe ma swoje zasilanie nie zależne od obciążenia, ma przekaźnik.
    E = masa
    B = Aku najlepiej zasilanie po stacyjce (+12)
    L = przełącznik kierunkowskazów dalej do lamp kierunków

    Cytat:
    I dlaczego wszystkie przerywacze są 3 pinowe, a ja oryginalny miałem 2 pinowy i kierunki LED też były oryginalnie...


    Blinkgeber 12V 2x21W - 8582.19/50 - MZ ETZ125, ETZ150, ETZ250

    to raczej nie oryginalnie, niebyły led to starsze motory.

    Tu masz schemacik jak chcesz awaryjne na dole przełącznik
    Szukam schematu kierunkowskazów do motocykla

    0
  • #21 03 Sty 2015 09:56
    RomekPrzydomek
    Poziom 6  

    Tak. Oryginalnie jest jedna kontrolka do dwóch stron kierunków :)
    Oryginalnie był przerywacz 2 pinowy. Ten co podałem 12V 2x21W - 8582.19/50 jest nowy, kupiłem go, bo sprzedawcy powiedzieli, że taki będzie dobry...

    To kupię taki przerywacz i powiem co i jak :)

    0
  • #22 07 Sty 2015 15:40
    RomekPrzydomek
    Poziom 6  

    Więc tak panowie. Zrobiłem wszystko tak jak kolega ciut wyżej poinstruował mnie i działa. Uniwersalny przerywacz LED spisuje się tak jak powinien. Jednakże obwód mam zrobiony poza stacyjką bo za czorta nie mogę znaleźć napięcia po stacyjce ;(
    Jakieś porady jak to znaleźć? Kombinuje miernikiem na kostce ze stacyjki, to jak miernikiem sprawdzam to napięcie 12V jest czy ją przekręcę, czy też nie ;/

    0
  • #23 08 Sty 2015 09:52
    RomekPrzydomek
    Poziom 6  

    Problem rozwiązany, schemat wpięty do stacyjki, wszystko działa. Dziękuje wszystkim za porady.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo