Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Daf LF45.220 2005r - Czy błędy zużycia klocków i ABS trzeba kasować komputerem?

lukaszek_socho 30 Gru 2014 22:10 2289 3
  • #1 30 Gru 2014 22:10
    lukaszek_socho
    Poziom 18  

    Witam

    Chciałbym zapytać czy błędy zużycia klocków i ABS znikają po naprawie usterek czy trzeba po naprawie skasować błędy komputerem diagnostycznym?

    Przy okazji zapytam. Wtyczka czujników zużycia ma dwa przewody. Czy przy sprawnych czujnikach te przewody mają mieć między sobą przejście i dodatkowo nie zwierać do masy pojazdu?

    0 3
  • Pomocny post
    #2 30 Gru 2014 23:19
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Błąd zużycia klocków nie ma nic do systemu ABS i jest wygenerowany przez sterownik VIC. Jak tylko VIC "widzi" ciągłość obwodu zużycia klocków i masę na końcu obwodu to nie wyświetla komunikatu.System nie wyświetla komunikatu, jeżeli obwód jest połaczony do masy.Jego przerwanie uaktywnia ostrzeżenie na desce. Nie jest potrzebny do jego zresetowania komputer.Jedyne co to trzeba po usunięciu usterki/ wymianie klocków wyłączyć zapłon na dwie minuty i ponownie włączyć zapłon.
    Jeżeli chodzi o błąd w systemie ABS to wszystko zależy od tego jaki błąd powoduje wyświetlanie komunikatu.Jeżeli jest to tzw. błąd dynamiczny- czyli generowany po niezadowalającej jakości sygnału generowanego przez czujniki ABS w momencie jak auto jest w ruchu, to tak- potrzebny jest komputer do usunięcia błędu.Jeżeli jest to błąd statyczny- np. niewłaściwa rezystancja lub wogóle otwarty obwód któregoś z czujników lub elektrozaworów, to wyłączeniu stacyjki , naprawie usterki i jej ponownym włączeniu , system dokonuje cyklu samodiagnozy statycznej.Jeżeli będzie zadowolony z jej wyniku, to sam zgasi komunikat.
    Oczywiście do tego, żeby wiedzieć co konkretnie powoduje wyświetlanie się komunikatu na desce tak czy owak potrzebujesz komputera, czyż nie?

    0
  • #3 30 Gru 2014 23:32
    lukaszek_socho
    Poziom 18  

    Walczę z usterką hobbystycznie na zasadzie wyzwania i zdobycia nowych umiejętności. Mierzę rezystancję i przebicie do masy czujników zużycia, czyszczę wtyczki od ABS. Jak uda mi się naprawić to fajnie, jak nie to Daf trafi do elektronika z komputerem. Głównie walczę z czujnikami zużycia (okładziny są OK, czujniki nie były starte, usterka wystąpiła przy dobrych okładzinach) bo to prostsza konstrukcja do diagnostyki zwykłym omomierzem.
    Jak wygląda obwód czujników? To jest pętla przechodząca przez wszystkie czujniki a VIC kontroluje czy obwód nie jest przerwany? Musze tylko sprawdzać czy wszystkie czujniki mają przejście, zwieranie do masy mnie nie obchodzi?
    Mogę diagnozować problem zużycia w ten sposób, że na każdej wtyczce zrobię zworę, aby sprawdzić czy to nie wina instalacji i jak nic nie będzie na desce to po kolei wyjmować zworkę i podłączać czujnik? W ten sposób bym doszedł, który czujnik ma przerwę.

    1
  • Pomocny post
    #4 31 Gru 2014 02:10
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    tak, VIC nie mierzy rezystancji tylko kontroluje, czy obwód jest połączony do masy.To prosty obwód szeregowy na zasadzie lampek choinkowych (bo maja teraz sezon...).Jeden koniec obwodu jest podłączony do masy (i co najlepsze-w kabinie!),a drugi koniec wiedzie do VIC-a. Przerwanie obwodu sygnalizuje na desce ostrzeżenie.
    Nie baw się w pomiar rezystancji tylko sprawdzaj obwód na przewodzenie najlepiej pod obciążeniem paru amperów.Podłącz np. żarówkę halogenową 70W tak, aby twój obwód czujników klocków był "masą" dla żarówki.
    Następnie na zasadzie eliminacji sprawdzasz dopóki żarówka świeci i to jasnym światłem.
    Dosyć częsta przyczyna to korozja wewnątrz kostek czujnikó w klockach.
    Same czujniki klocków możesz sprawdzić poprzez ich bypasowanie w samej kostce aczkolwiek ta metoda może nie zidentyfikować problemu kiepskiego przewodzenia wskutek korozji w pinie żeńskim (czujnik) lub męskim (wiązka).
    Obwód czujników to po prostu pętelka którą warga na tarczach przeciera na wylot co otwiera obwód .

    2