Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Whirpool AWT 5109/p - Mała moc silnika bębna

janekwzk 02 Sty 2015 17:49 960 5
  • #1 02 Sty 2015 17:49
    janekwzk
    Poziom 12  

    Witam wszystkich forumowiczów,fachowców i życzę wszystkiego najlepszego w Nowym 2015 Roku.Panowie mam problem z pralką jak w temacie.Od dłuższego czasu po starcie programu dochodziła do programu płukanie i wirowanie delikatne i stop,albo mieliła w miejscu,albo stała martwa,dopiero po wyłączeniu zasilania i obruceniu programatora o pełny obót do tego miejsca co stanęła ruszyła do końca.Ostatnio już to nie pomagało,gdy stanęła wystarczyło ruszyć programatorem o jeden ząbek i poszła delej ale tylko do wirowania i mieli w miejscu na wolnych obrotach,włączając co chwilę wypompowanie wody.Wyciągałem wcześniej programator,po wizualnych oględzinach wszystko ok.,więc poskładałem,ale czytając na forach doczytałem się,że mogą być szczotki na silniku,więc wyciągnąłem silnik.W silniku jak zwykle czarny syf i kurz ze szczotek,szczotki bardzo dobre natomiast komutator wyślizgany,więc roznitowałem go ,komutator przetoczyłem wyczyściłem między działkami na zero(robiłem to setki razy i nigdy mnie nic nie zaskoczyło) więc powinno być,a nie jest.Po podłączeniu silnika włączyłem program prania,wodę pobrała,silnik 3razy ruszył ale słychać tak jakby podczas obrotów cały czas buczał,obracając za koło pasowe jest cicho i lekko się kręci.Bez paska po kilku cyklach robi się ciepły i jest słaby. Założyłem pasek raz obruci bembnem prawie normalnie a za chwilę nie może zrobić obrotu,a trzeci raz wygłąda jakby na sekunde dostał napięcie,tylko drgnie,za chwilę to samo tylko w drugą stronę.Proszę o jakieś podpowiedzi.
    Dziękuję i pozdrawiam.

    0 5
  • #2 03 Sty 2015 12:29
    karol1996
    Poziom 19  

    Witam
    Czy Kolega posiada może autotransformator?
    Jak tak, to warto sprawdzić silnik "poza" pralką.
    Istotnym tutaj elementem jest także triak sterujący silnikiem.
    Znajduje się on w module sterowania. Nie jest drogi, warto wymienić.
    Należałoby także sprawdzić prądniczkę tachometryczną(czy ma przejście, czy jest podłączona do modułu.

    Pozdrawiam,
    Karol

    0
  • #3 03 Sty 2015 13:44
    janekwzk
    Poziom 12  

    Witam.Dzięki za zainteresowanie tematem,właśnie dzisiaj wykopałem moduł sterujący i po dokładnych oględzinach druku i punktów lutowniczych znalazłem z osiem miejsc wyglądających na zimny lut.Wszystkie poprawiłem,a były na triaku BTB16 nie zmieniłem go bo akurat takiego dzisiaj nie posiadam i na przekażnikach.Po złożeniu zrobiłem prubę,napewno polepszyło się silnik bardziej energicznie kręci,ale jak doszło do płukania to silnik był już dość ciepły i jednak nie chodzi tak jak powinien,słychać tak jakby stuki.Właśnie zabieram się do wyciągnięcia go jeszcze raz i przeglądne.Auto transformatora nie posiadam,czy mogę go podłączyć na zewnątrz pralki z 230-stu V i jak podłanczać piny z czterech przewodów( bo 2 są od tacho),czy tam jest 2 przewody od prania,a dwa osobno od wirowania?,bo prawe /lewe dochodzą chyba z modułu.
    Proszę o podpowiedż.
    Pozdrawiam.

    0
  • #4 03 Sty 2015 15:58
    karol1996
    Poziom 19  

    Witam
    W tym silniku nie ma podziału na osobne uzwojenia od prania czy wirowania. To moduł, za pomocą triaka steruje prędkością obrotową silnika(na zasadzie ściemniacza).
    Oczywiście jest możliwość podłączenia silnika bezpośrednio do sieci, ale rozpędzi się do bardzo wysokich obrotów(12000RPM)
    Sposób podłączenia:
    Wyprowadzenie jednej szczotki łączy się z jednym wyprowadzeniem stojana. Zostają 2 przewody, do których doprowadza się zasilanie.
    W przypadku tego silnika, istnieje także możliwość podłączenia go do regulowanego zasilacza napięcia stałego.
    Przewody od tachoprądnicy niepodłączone.
    Zmianę kierunku wirowania uzyskuje się poprzez połączenie ze sobą wyprowadzenia drugiej szczotki z drugim wyprowadzeniem stojana, zasilanie do pierwszej szczotki i pierwszego wyprowadzenia stojana.

    Pozdrawiam,
    Karol

    0
  • #5 03 Sty 2015 17:26
    janekwzk
    Poziom 12  

    Ponownie witam,dzięki za objaśnienie.Silnik wyciągnąłem,rozkręciłem i jeszcze raz przeczyściłem działki komutatora.Pod ostrym światłem i pod szkłem powiększającym,skalpelem chirurgicznym wygrzebałem jeszcze parę mikroskopijnych opiłków po toczeniu.Po złożeniu podłączyłem do gniazda obok pralki i włączyłem wirowanie obserwując silnik,zachowywał się normalnie i cicho.Po włożeniu paru ciuchów włączyłem program(codzienne 60min),doszło ładnie do prania ręcznego i wyłączczyłem bo silnik wydaje mi się za ciepły.Nie wiem czy on ma się tak grzać?,nawet troszkę go czuć.Poczekam jak podstygnie to puszczę dalej.Tacho sprawdziłem,jest ok.Może Pan coś wymyśli,bo zaczynam się gubić.
    Pozdrawiam.Janusz.

    0
  • #6 06 Sty 2015 22:40
    karol1996
    Poziom 19  

    Witam
    Przepraszam, wcześniej nie mogłem odpisać.
    A jak silnik zachowuje się podłączony poza pralką?
    Należy zwrócić uwagę na iskrzenie na komutatorze. Najlepiej byłoby udostępnić zdjęcie pokazujące komutator podczas pracy silnika. Rozumiem, że szczotki zostały przeszlifowane? Jak nie, to należy to wykonać.
    UWAGA
    Po przeszlifowaniu szczotek należy nadać im odpowiednia krzywiznę poprzez założenie na komutator dość drobny papier ścierny, a następnie wsunąć szczotki i obracać ręcznie wirnikiem, dopóki powierzchnie "czynne" powierzchnie szczotek nie nabiorą odpowiedniej krzywizny(mają być
    "łukowate").
    P.S. Profilaktycznie należy także wymienić triak w module sterującym - BTB16 na takie napięcie, jakie jest na nim napisane(np. BTB16/400).

    Pozdrawiam,
    Karol

    0