Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Naprawa radzieckiego prostownika samochodowego

Mati_Speed 20 Sty 2015 21:32 31725 295
  • #271
    Mati_Speed
    Poziom 15  
    polutowałem, ale nie działa nadal, nawet żarówka się nie zapala po podłączeniu wszystkiego.

    Sprawdzam diodę zenera w jedną stronę zaporowo w drugą 0,7V. (jest wylutowana)
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • #272
    L_M
    Poziom 32  
    Dioda jest dobra ,daj jeszcze raz zdjęcia płytek (dwie strony)z opisem i całości z tyrystorem.
    Czy wymieniłeś elektrolit 1µF/350V KMP 1µF/100V
  • #274
    Mati_Speed
    Poziom 15  
    I niestety, po wymianie kondensatora, nadal nic nie działa w dalszym ciągu.
  • #275
    L_M
    Poziom 32  
    Daj te zdjęcia z opisem to zobaczymy czy jest dobrze zmontowane.
  • #276
    Mati_Speed
    Poziom 15  
    Są tutaj #273 zmienił się tylko kondensator.
  • #277
    L_M
    Poziom 32  
    Przy T3 do punktu gdzie pisze C idzie środkowa nóżka a do E skrajna BC640 bo nie widać z góry.Miałeś dać jeszcze zdjęcie całości z potencjometrem P1 i tyrystorem.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • #279
    L_M
    Poziom 32  
    Wygląda że połączone jest dobrze, tylko nie widzę +akumulatora i czy jest włożona dioda zenera. Potencjometr P2 ustaw wstępnie na 1k i reguluj P1 i obserwuj amperomierz czy się zmienia prąd.Ustaw P1 na największy prąd i potem pomału reguluj P2 i obserwuj czy prąd spada jeśli spada to zmierz przy jakim napięciu akumulatora.
  • #280
    Mati_Speed
    Poziom 15  
    Tak dioda zenera jest wlozona, nie widać jej bo kondensator ją zasłania.
    Rzeczywiście nie widzisz + bo na zdjęciu nie był przylutowany.
    Bym chętnie Ci to pomierzyłem, ale cały czas miernik pokazuje napięcie aku czyli 12,85V. Niezależnie od położenia P1 oraz P2, napięcie wynosi tyle samo. Wcześniej po podłączeniu aku było słychać, że trafo głośniej chodzi, teraz nic, na mostku mam cały czas około 16,5V na wyjściu na moją płytkę.
  • #281
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Sprawdź jak zmienia się opór potencjometrów przy obiegu od kraju do kraju.

    Dodano po 5 [godziny] 3 [minuty]:

    Kolega, Mati _ Speed ! Wymierzyj przemienne napięcie na wtórnym uzwojeniu transformatora. Jeśli napięcie mniej 14-15V opór rezystora R3 zmniejsz do 100 Ohm
  • #282
    Mati_Speed
    Poziom 15  
    Witam po dłuższej przewie, mam dobrą wiadomość prostownik udało się naprawić trochę to trwało, ale jest dobrze i muszę podziękować koledze L_M, za to że zgodził się pomóc i pierwszy projekt układu sterowania zgodził się sprawdzić, ponieważ mi nie udało się go uruchomić. Co ciekawe L_M też miał drobne problemy z uruchomieniem i zdecydował się na inny projekt prostownika automatycznego projektu ... Schemat wstawię jak znajdę linki. Płytkę drukowaną zaprojektował kolega bearq za co też muszę mu podziękować, została bardzo dobrze zaprojektowana i oczywiście działa i zajmuje mało miejsca bo w środku obudowy nie ma go za wiele. Kolega L_M zmontował mi układ i go sprawdził i wyregulował dolne napięcie i górny próg wyłączenia. Ja to wszystko zmontowałem przy okazji kolejny raz spaliłem tyrystor robiąc zwarcie w układzie nic nowego :)
    Radiator jest odizolowany od reszty obudowy kawałkiem dętki starej (tak wiem fuszerka), ale spełnia doskonale swoje zadanie, nie wiem jak w oryginale niestety były przewody puszczone więc zrobiłem, tak by jakoś to wyglądało. Tyrystor i mostek, są założone na paście termo przewodzącej i mocno skręcone z radiatorem, który nieźle sobie radzi z odprowadzaniem ciepła.

    Po zmontowaniu wszystkiego prostownik działa teraz go testuję z trafo max udało mi się uzyskać 9A, plusem jest to, że możemy sterować prostownikiem ręcznie i na automacie gdzie sam zacznie ładowanie poniżej zadanego napięcia i sam wyłączy po dojściu do górnego progu ładowania. Zamontowałem dodatkowo w obudowie włącznik i diodę sygnalizującą podłączenie do prądu prostownika. Automat działa bez zarzutu, tak jak powinien, więc nie muszę się martwić, że zapomnę wyłącząyć prostownika. W planach mam dodanie wentylatora automatycznego na spodzie obudowy, żeby schłodzić radiator i pomalować obudowę i i przedni panel.

    Myślę, że L_M i bearq w razie potrzeby bardziej opiszę co jak działa. I być może komuś przydadzą się te informacje. Wstawiam zdjęcia oraz później filmik pokazujący pracę układu.

    Pierwsza próba na automacie i manualu
    początek ładowania akumulatora 70Ah


    Później edytuję post i dopiszę jeszcze kilka rzeczy.

    Naprawa radzieckiego prostownika samochodowego Naprawa radzieckiego prostownika samochodowego Naprawa radzieckiego prostownika samochodowego Naprawa radzieckiego prostownika samochodowego Naprawa radzieckiego prostownika samochodowego Naprawa radzieckiego prostownika samochodowego Naprawa radzieckiego prostownika samochodowego
  • #283
    bearq
    Poziom 37  
    Prostowniczej wyszedł bardzo fajnie, schemat pochodzi z tematu który link będzie na samym końcu. Aby uniknąć spalenia tyrystora warto umieścić w prostowniku bezpiecznik który uchroni tyrystor przed uszkodzeniem w razie zwarcia. Bezpiecznik najlepiej topikowy zamontowany w środku prostownika co by "majster" nie zwatował go. Sam osobiście mam zamiar teraz zamówić sobie dwie takie płytki (wymiary to 55x55) ;)

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1528327.html
  • #284
    Mati_Speed
    Poziom 15  
    Bezpiecznik 0,8A jest na wejściu zasilania do prostownika. Chyba ze chodzi Ci o jeszcze inny bezpiecznik.
  • #285
    bearq
    Poziom 37  
    Chodzi o bezpiecznik po stronie wtórnej, w momencie zwarcia w manualu uchroni on tyrystor przed spaleniem i uzwojenie wtórne przed przeciążeniem pod warunkiem że będzie to odpowiedni bezpiecznik. W trybie ręcznym prostownik zachowuje się jak zasilacz więc jeśli nam ta opcja nie potrzebna warto zostawić tylko automat tym bardziej jeśli ludzie starszej daty sprawdzają prostownik "na iskry".
  • #286
    fysiek
    Poziom 24  
    aksakal napisał:
    Tyrystor wciska się w radiator za pomocą tulejki i ręcznych imadeł.Młotek w żadnym wypadku wykorzystać nie wolno, można zaszkodzić kryształ tyrystora. Otwór montażowy zależy od materiału radiatora . Dla miękkiego aluminium na 0,2mm, a dla twardego na 0,12-0,15 mm mniej średnicy tyrystora. Lecz te cyfry orientowane. Optymalne napięcie wtórnego uzwojenia transformatora 16-18V . Moc transformatora zależy od konkretnych wymogów do maksymalnego prądu ładowania. Schemat regulacji prądu ładowania dla wszystkich prostowników jest uniwersalny, jej wykorzystuję już dużo lat. Schemat obrony ustalam tylko na żądanie . Naprawa radzieckiego prostownika samochodowego


    Witam. Zaciekawił mnie ten schemat. Jestem w trakcie wyboru układu. Nie interesuje mnie automatyka ładowania jak i zabezpieczenie prze odwrotnym podłączenie, dlatego wybór tak prostego układu. Trafo jakie posiadam to przewinięty transformator 230/24V do napięcia 17V. Wydajność prądowa uzwojenia według tabliczki to 17A. Posiadam tyrystor T00-80-06-502, którego podstawowe paramery to:

    I= 80A
    Umax =800V
    Igt - 150mA
    Ugt - 3V

    Jak w twoim układzie zwiększyć prąd bramki. CZy wystarczy odpowiednio zmniejszyć wartość rezystora R5, czy dobudować dodatkowy sterownik na tranzystorze? Może zamiast podawać impulsy na bramkę tyrystora jak w oryginale, zastosować transformator impulsowy i w ten sposób pozyskiwać impulsy dla tyrystora?
  • #287
    Alemucha
    Poziom 28  
    fysiek napisał:
    CZy wystarczy odpowiednio zmniejszyć wartość rezystora R5, czy dobudować dodatkowy sterownik na tranzystorze?

    Wstaw dodatkowo jednego odpornego npn np.2N2222(może być BSXP60, BC211, BD139) między + a bramkę, z rezystorem 68R od +. Sama zmiana R5 rozjedzie tylko początkowy kąt wyzwalania. Może jednak się okazać, że ta zmiana jest zbyteczna bo masz dobry tyrystor.
  • #288
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Schemat jest sprawdzony i zabezpiecza sterowanie tyrystor. z I = 250A. Tranzystory lepiej zamienić na takie, prąd kolektora których niemniej 0,3А. Można zamienić КТ361 ( P - N - P ) na BC327, a KT315 ( N - P - N ) na BС337 . Tranzystory lepiej dobrać z jednakowymi czy bliskimi parametrami . Dla zabezpieczenia płynnej regulacji prądu potencjometr musi mieć liniową charakterystykę .
  • #289
    fysiek
    Poziom 24  
    aksakal napisał:
    Schemat jest sprawdzony i zabezpiecza sterowanie tyrystor. z I = 250A. Tranzystory lepiej zamienić na takie, prąd kolektora których niemniej 0,3А. Można zamienić КТ361 ( P - N - P ) na BC327, a KT315 ( N - P - N ) na BС337 . Tranzystory lepiej dobrać z jednakowymi czy bliskimi parametrami . Dla zabezpieczenia płynnej regulacji prądu potencjometr musi mieć liniową charakterystykę .


    Dziękuję za odpowiedź. Zaczynam montaż :)
  • #291
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Myślę zdjęcie pomoże ci poznać producenta tyrystora. Naprawa radzieckiego prostownika samochodowego Tak że, jak widzisz nie wszystko, że na twój pogląd, nie normalne, obowiązkowo rosyjskie.
  • #292
    fysiek
    Poziom 24  
    Witam. Tak się zastanawiam nad regulacją. Trafo jak juz pisalem ma uzwojenie wtórne o napięciu 17V. Odejmując po kolei 2V na mostek i 2V na tyrystor zostaje teoretycznie 13V (przyjmuje obciążenie rezystancyjne na wyjściu). Spokojnie to wystarczy by osiągnąć kilka ładnych amperów prądu ładowania. Mnie jednak zastanawia dół. Raczej nie ma sensu regulowac od zera, ponieważ okaze sie że co najmniej połowa zakresu na potencjometrze to zerowe wskazanie amperomierza. No właśnie...jaka jest sensowna dolna wartość? Myślałem o 10V na akumulatorze czyli 10V/1.41 (ponieważ akumulator zachowuje sie jak kondensator) = 7V na wyjsciu prostownika pod obciążeniem rezystancyjnym. Czy taki zakres regulacji napięcia wyjściowego od 7V do 13V, czyli od 10V do 18V na akumulatorze ma sens?
  • #293
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Kolega , fysiek! Czynisz błąd ! 2 V na tyrystor należy odejmować nie od przemiennego napięcia 17V, a od napięcia po mostku! Lepiej jednak wykorzystać regulację od 0 . To pozwoli uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek przy podłaczaniu akumulatorów różnej pojemności i różnego poziomu rozładowania. Przyczyną tego że u ciebie regulacja zaczyna się od połowy potencjometra może być nieprawidłowy wybór typu potencjometra, on powinien być z liniową charakterystyką .
  • #294
    fysiek
    Poziom 24  
    Witam. dziękuję za odpowiedź. Moje następne pytanie. Czy zmiana napięcia za mostkiem prostowniczym wynikająca ze zmiennego obciążenia (przysiadania napięcia) w zależności od stanu naładowania akumulatora nie wpływa na niestabilność ustawienia potencjometru? Czyli czy kat wyzwolenia tyrystora z małym obciążeniem nie zmieni pod obciążeniem dużo większym? Może zastosować jakiś prosty obwód stabilizacyjny z rezystorem i dioda Zenera jak to jest w prostowniku Resurs-1.

    Naprawa radzieckiego prostownika samochodowego

    PS Znalazłem tyrystory KT 704. Czy mogę je zastosować bez zmian układowych zamiast KU202?
  • #295
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Po co komplikować to, co dawno jest sprawdzone i funkcjonuje sprawnie?. W drugich - amplituda takiego generatora nie znacznie zmienia się przy przemianie napięcia na 15-20 %. W trzecich - napięcie po mostku ma wygląd impulsów połowy sinusa, a przy użyciu diody Zenera impulsy będą miały wygląd meandra i nie wiadomo które to będzie miało wpływ na funkcjonowanie generatora, to można wyjaśnić tylko testowaniem. KT704 wykorzystać można, lecz tylko przekonaj się, że to tyrystor - Jednakowa nazwa ma i tranzystor produkcji ZSRR, lecz u ich różny wygląd zewnętrzny. Naprawa radzieckiego prostownika samochodowego Naprawa radzieckiego prostownika samochodowego Naprawa radzieckiego prostownika samochodowego Naprawa radzieckiego prostownika samochodowego