Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Aprilia SR50 Ditech - uszkodzone świece

wary2 03 Sty 2015 20:46 2319 17
  • #1 03 Sty 2015 20:46
    wary2
    Poziom 14  

    Witam kolegów.

    Problem tak jak w opisie, Aprilia ditech po zamontowaniu nowej świecy i odpaleniu oczywiście rozgrzewam świece, wkręci się na obroty może 1 raz może 2 i potem koniec, świeca do wywalenia zaczyna okropnie nierówno pracować, a iskra przeskakuje sobie w ceramice. Co może być przyczyną...Dodam, że na nowej świecy bez montowania w cylinder iskra jest taka mocna że zabiła by słonia jak latarka kolor biały delikatnie niebieski.

    Nie mam już żadnego pomysłu.

  • #2 03 Sty 2015 20:58
    hevet2
    Poziom 18  

    Złej jakości paliwo, za bogata mieszanka lub wiele innych usterek, nie ma możliwości żeby iskra była za "mocna" (ewentualnie powodowałaby wcześniejsze wypalenie elektrod).

  • #3 03 Sty 2015 21:57
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Wartość cieplna dobra?

  • #4 03 Sty 2015 22:10
    gimak
    Poziom 35  

    wary2 napisał:
    świeca do wywalenia zaczyna okropnie nierówno pracować, a iskra przeskakuje sobie w ceramice.

    Przypuszczam, że za duże są przerwy na świecach, spróbuj je zmniejszyć, wtedy iskra powinna skakać między elektrodami, a nie po porcelance.

  • #5 04 Sty 2015 11:10
    wary2
    Poziom 14  

    Świece nowe NGK według katalogu o dobrych parametrach. Dziwi mnie fakt, że iskra z fajki potrafi przeskoczyć na odległość 5-7cm to jest bardzo dużo w samochodzie osobowym przeskoczy max 2 cm. Przerwa w normie 0,4 do 0,6

    Dodano po 2 [minuty]:

    Już myślałem że przewód zapłonowy się uszkodzą wymieniłem na samochodowy bodajże 5 OM lub 15 OM ale może ma być więcej.

    Dodano po 3 [minuty]:

    hevet2 napisał:
    Złej jakości paliwo, za bogata mieszanka lub wiele innych usterek, nie ma możliwości żeby iskra była za "mocna" (ewentualnie powodowałaby wcześniejsze wypalenie elektrod).



    Tak na chłopski rozum w/w powody nie mogły by uszkodzić świecy w siągu 50 sec. Zgodził bym się jak by się uszkodziła po przejechaniu 5 km.

  • #6 04 Sty 2015 17:14
    Staszek49
    Poziom 33  

    Czy masz oryginalną "elektrownię" w pojeździe oraz cewkę WN (cewkomoduł). Może cewka WN pochodzi z pojazdu z instalacją 6 V.

  • #7 04 Sty 2015 17:53
    Art.B
    Poziom 26  

    Ditech to dość specyficzny wynalazek...
    Podaj trochę więcej informacji, bo uparłeś się na to napięcie na świecy, jakbyś sam chciał żeby to była przyczyna.
    Wrzuć zdjęcie świecy, napisz czy wcześniej normalnie pracował i "zaniemógł", czy też trafił do Ciebie niesprawny.
    Obstawiam problemy z wtryskiem, a właściwie jego pneumatyką. Źle rozpyla i zalewa świece. Za kompresorkiem ma być z tego co pamiętam około 5 bar. Ewentualnie cieknie o-ring pod wtryskiwaczem benzyny- efekt ten sam.
    W zespole wtryskiwacza jest sporo o-ringów, dobrze jest je sprawdzić i nawet profilaktycznie powymieniać.

  • #8 04 Sty 2015 19:01
    BANANvanDYK
    Poziom 37  

    Niestety na tym forum raczej odpowiedzi nie znajdziesz - temat do zamknięcia.
    Ditech to specyficzny nieadaptowalny układ, gdzie zużycie każdego elementu lub jakieś podmianki części od innych modeli powodują zmiany w pracy silnika. Bez specjalistycznej wiedzy, narzędzi diagnostycznych i możliwości podłączenia się z ECU samemu tego nie naprawisz.
    I tak ogólnie można powiedzieć że obkopcenie świecy i następujące po tym przebicie po izolatorze wynika ze zbyt bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej.
    Ogólnie to ciesz się że w ogóle zapala, bo zwykle jest na odwrót.

  • #9 05 Sty 2015 00:02
    wary2
    Poziom 14  

    Powiem szczerze, że to mój 3 di-tech. Ten trafił już w moje ręce uszkodzony takiego kupiłem. W poprzedniej aprilce też miałem identyczny objaw ale na chińskiej świecy, która jest krótsza można było jeździć kilka dni i tak się jej pozbyłem. Ta jest z 2011r. wymieniłem wtrysk, ten bliżej cylindra, cewki mam 2 nie są to cewko-moduły bo to di-tech. Rozwiązanie musi istnieć.

    Pytanie, czy ktoś miał taka apkę i jaka powinna być iskra lub jakie napięcie powinno przychodzić na cewkę...

    Co mogę jeszcze powiedzieć kupiłem go w dość opłakanym stanie. Silnik wyglądał na przegrzany. Ale kompresja jest świetna, pompa paliwa daje ok 5-7 bar na pracującym. Licznik był uszkodzony, nie włączał się ale ogarnąłem go. Tak jak pisałem wcześniej, wymieniłem czujnik temperatury, był wytopiony więc temp musiała być piękna jak zakończył jazdę. Wytopił się też wtrysk króciec z wody. Elektronika była uszkodzona ale jest już wszystko poskładane i chodzi. Na kompie pokazuje niekiedy błąd ECU ale ty chyba jest spowodowane nierówną pracą silnika na uszkodzonej świecy.

  • #10 05 Sty 2015 12:34
    jack63
    Poziom 40  

    BANANvanDYK napisał:
    Niestety na tym forum raczej odpowiedzi nie znajdziesz - temat do zamknięcia.

    Oj, jaki pesymista.
    Z drugiej strony odpowiedzi nie należy szukać na forum tylko w rzeczonym motorku, a form może (nie musi) pomóc ta odpowiedź znaleźć.
    Ja jestem trochę mniejszym, choć dalej pesymistą, bo sam temat zawiera opis niemożliwej do realizacji usterki!
    Żaden układ zapłonowy nie potrafi zniszczyć świecy, a już na pewno nie po 50km !
    @wary2 Zmień temat, bo to trochę wstyd tak pisać i wprowadza w błąd.
    hevet2 napisał:
    za bogata mieszanka
    BANANvanDYK napisał:
    obkopcenie świecy i następujące po tym przebicie po izolatorze wynika ze zbyt bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej.

    Obawiam się, że was rutyna zjadła. :cy:
    Zapytam: Czy wypadające zapłony nie powodują podobnego wyglądu świecy?
    Szczególnie że :
    wary2 napisał:
    Na kompie pokazuje niekiedy błąd ECU ale ty chyba jest spowodowane nierówną pracą silnika na uszkodzonej świecy.

    wary2 napisał:
    Ale kompresja jest świetna

    A ile bar?? Pojęcie "świetna" jest mało precyzyjne.
    wary2 napisał:
    Silnik wyglądał na przegrzany.

    Czy znalazłeś przyczynę przegrzania? Ja zacząłbym od tego. Tym bardziej że przegrzanie było "solidne".
    Tak nawiasem, przegrzanie w 2T z reguły wynika ze zbyt ubogiej mieszanki paliwowo-powietrznej, a to ostatnie najczęściej jest wynikiem nieszczelności "pod tłokiem". No chyba że Aprilla ma wtrysk bezpośredni jak Mitsubishi Carisma.
    wary2 napisał:
    pompa paliwa daje ok 5-7 bar na

    Większość, o ile nie wszystkie, układy wtryskowe regulują dawkę paliwa czasem wtrysku, a to wymaga stałego ciśnienia przed wtryskiwaczem. Coś ta rozbieżność ciśnień jest podejrzana. Tym bardziej że:
    Art.B napisał:
    Za kompresorkiem ma być z tego co pamiętam około 5 bar.

  • #11 05 Sty 2015 12:52
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    jack63 napisał:

    Czy znalazłeś przyczynę przegrzania? Ja zacząłbym od tego. Tym bardziej że przegrzanie było "solidne". Tak nawiasem, przegrzanie w 2T z reguły wynika ze zbyt ubogiej mieszanki paliwowo-powietrznej, a to ostatnie najczęściej jest wynikiem nieszczelności "pod tłokiem". No chyba że Aprilla ma wtrysk bezpośredni jak Mitsubishi Carisma.

    Ten silnik jest chłodzony cieczą, więc jest termostat, pompa płynu, chłodnica, czujnik temperatury, uszkodzenie któregoś z nich i temperatura rośnie, o możliwości braku płynu nie wspomnę.

  • Pomocny post
    #12 05 Sty 2015 13:29
    jack63
    Poziom 40  

    Rycho T napisał:
    Ten silnik jest chłodzony cieczą,

    Ok. To dość oczywiste przy tych mocach. Jednak widziałem Hondę SR50 (o ile dobrze pamietam) "tyci ścigacz" woda i ...dziura w tłoku. Przyczyna: Simmering na wale.
    Przecież tak sobie ...gdybamy. Jak zwykle z resztą. :D

  • #13 05 Sty 2015 17:21
    Art.B
    Poziom 26  

    Ditech to naprawdę ciekawy wynalazek.
    Pompa paliwa elektryczna. Ale wtryskiwacz wtryskuje paliwo do komory wstępnej, do której podawane jest powietrze ze sprężarki tłoczkowej napędzanej od mimośrodowej przeciwwagi wału. Tu z tego co pamiętam tu ma być te 5bar. Dalej elektozawór grzybkowy wpuszczający bardzo bogatą mieszankę do cylindra, w którym jest sprężone powietrze. Najczęściej nawala kompresorek tłoczkowy, podający powietrze do komory wstępnej. Wtedy do cylindra zamiast prawidłowej, bogatej mieszanki, dostaje się źle rozpylone paliwo i pojawiają się problemy. Dodatkowo uszkodzenie któregokolwiek z ok. 5 o-ringów w zespole wtryskiwacza powoduje podobne problemy (albo paliwo leje się do komory wstępnej spod wtryskiwacza, albo ciśnienie powietrza z kompresorka idzie w atmosferę). Układ naprawdę paskudny do diagnostyki i prawie nie podatny na adaptację. Ale chyba dało się czytać błędy na wyświetlaczu, tylko nie pamiętam jaki był na to myk...

  • Pomocny post
    #14 05 Sty 2015 19:27
    BANANvanDYK
    Poziom 37  

    jack63 napisał:
    Ja jestem trochę mniejszym, choć dalej pesymistą, bo sam temat zawiera opis niemożliwej do realizacji usterki!
    Czy kiedykolwiek miałeś styczność z takimi skuterami?
    jack63 napisał:
    Zapytam: Czy wypadające zapłony nie powodują podobnego wyglądu świecy?
    Nie ma tam możliwości wypadnięcia zapłonu, chyba że naprawdę ECU i cewka WN są uszkodzone. Potwierdza to wątpliwość którą zadałem wyżej. Nie widziałeś co ten zapłon potrafi. I...
    wary2 napisał:
    Pytanie, czy ktoś miał taka apkę i jaka powinna być iskra lub jakie napięcie powinno przychodzić na cewkę...
    Naprawdę nie radzę sprawdzać, chyba że jesteś odporny na urządzenia służące do samoobrony.
    wary2 napisał:
    Ta jest z 2011r.
    Po pierwsze to jest Purejet - silnik Piaggio, a nie Ditech. Spore różnice pomiędzy oprogramowaniem, podzespołami, mechanice oraz charakterystyką pracy. Jak pracuje poniżej 7000 RPM, to zaczynają się kłopoty.
    wary2 napisał:
    wymieniłem czujnik temperatury
    Czy został on wymieniony na taki sam czujnik - przeznaczony do silnika Purejet?
    wary2 napisał:
    pompa paliwa daje ok 5-7 bar na pracującym.
    Ok, a co z różnicą ciśnień pomiędzy paliwem a powietrzem oraz ciśnienie powietrza z kompresora? Aczkolwiek przypuszczam że z pompą i kompresorem nie będzie problemu jeśli odpala bez problemu. Zwróć uwagę na regulator ciśnienia. Aprilia zauważyła pojawianie się oleju pod pokrywą regulatora ciśnienia podczas gdy silnik był nieodpowiednio używany (krótkie jazdy), wymyśliła nawet opcjonalny układ automatycznego spustu ciśnienia (i oleju) z tej pokrywki.
    Rycho T napisał:
    Ten silnik jest chłodzony cieczą, więc jest termostat, pompa płynu, chłodnica, czujnik temperatury, uszkodzenie któregoś z nich i temperatura rośnie, o możliwości braku płynu nie wspomnę.
    W silnikach Piaggio LC problem jest pompa cieczy, wyrabia się połączenie koła zębatego z wałkiem pompy po ok. 20000 km, co doprowadza do przegrzania silnika. Naprawa bez narzędzi specjalistycznych oznacza konieczność rozpołowienia silnika.

  • #15 06 Sty 2015 11:49
    wary2
    Poziom 14  

    hmmm.... Powiem koledzy ale się rozpędziliście. Naprawdę ciekawe wskazówki. U mnie wtrysk wtryskuje bezpośrednio do cylindra paliwo nie do korbowodu. Wtrysk bezpośredni i pośredni są połączone razem i nie ma tam żadnego kompresora... Z ciśnieniem paliwa jutro zobaczę bo powiem szczerze że jak zaciskam wąż z paliwa już za kompresorem i staram się tak utrzymać 4 bary to silnik pracuje rzeczywiście lepiej ale nie wgłębiałem się w to. Mam gdzieś jeszcze jeden zawór ciśnieniowy może on coś miesza...

    Możliwe, że to mój błąd rozpoczynając temat od palącej się świecy. Jednak w życiu nie widziałem tak mocnej iskry w niczym. A widzę ją tylko na wolnych obrotach więc obstawiam jak wejdzie na wysokie obroty to co może się tam dziać....


    Silnik był przegrzany z powodu braku wody w układzie możliwe że króciec był pęknięty ja go wymieniłem.

    Wszystkie podzespoły brałem z identycznego skuterka przeznaczonego na części. Podobno przywieziony bez kluczyka więc nie dała się go sprawdzić.... Też posiadał immobilizer.

  • Pomocny post
    #16 06 Sty 2015 14:12
    BANANvanDYK
    Poziom 37  

    Immobilizer w SR 50 Factory nie stanowi żadnego problemu, o ile jest sprawny licznik. Wystarczy znać lub odczytać User Code i odpalasz ze zwykłego kluczyka (bez transpondera).
    Widzę że brakuje Ci wiedzy na temat budowy i funkcjonowania tego układu wtryskowego.

  • #17 06 Sty 2015 17:16
    wary2
    Poziom 14  

    no własnie jeśli licznik jest sprawny....

    Dodano po 4 [minuty]:

    w tamtym nie było wcale a mój był jeszcze wtedy uszkodzony....

  • #18 08 Sty 2015 09:13
    wary2
    Poziom 14  

    Sory mój błąd jednak z komory silnika idzie przewód (wąż) który podaje ciśnienie. Ale opanowałem że podczas pracy przytyka się filtr paliwa i spada mi ciśnienie do 2 bar i wtedy zaczyna strasznie nierówno pracować.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME