Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Reault FR1 - nie działające nadmuchy w dachu oraz na kierowcę

PLEXI 04 Sty 2015 11:08 2100 8
  • #1 04 Sty 2015 11:08
    PLEXI
    Poziom 24  

    Witam kolegów.
    Spotkałem się ostatnio z awarią nadmuchów w autobusie jak w temacie.
    Mianowicie nie działają nadmuchy umieszczone w suficie oraz nadmuch na kierowcę.
    Sprawdziłem płytkę umieszczoną w ostatniej klapie po prawej stronie autobusu, były tam zimne luty, usunąłem. Następnym elementem poddanym kontroli był sterownik umieszczony nad tylną kanapą, znalezione zimne luty i usunięte. Uszkodzony był też "potencjometr" choć to skokowy przełącznik z kaskadą rezystorów od regulacji temperatury na lewym panelu sterowniczym, pokrętło naprawione poprzez wymianę przełącznika skokowego.
    Moje pytania, co jeszcze można sprawdzić, oraz jaka jest ogólna logika załączania i wyłączania poszczególnych wentylatorów w aucie. Kierowca jak i właściciel mieszają się w zeznaniach, które pokrętło od czego jest i jak reagował autobus na jego przestawianie.
    Jeszcze jedna usterka, mianowicie wentylator na skraplaczu, który jest napędzany olejem pracuje na pełnych obrotach, gdzieś znalazłem, że sterownik z nad tylnej kanapy nim reguluje, że zimne luty w sterowniku itd. Niestety usunięcie wszelkich zimnych lutów w sterowniku nic nie dało.

    Aktualnie auto po odpaleniu i przestawieniu pokrętła nr 1 zaznaczonym na zdjęciu na pozycje inną niż zero uruchamia nagrzewnice w podłodze oraz otwiera zawory na podłogę i dach, nie uruchamiają się nadmuchy w dachu i nie można uruchomić nadmuchu na kierowcę.
    Kierowca twierdzi, że gdy przekręcał pokrętło nr 2 to uruchamiał się nadmuch na kierowcę i nadmuchy w dachu.
    Proszę o wyjaśnienie logiki działania tego pokrętła.
    Może ktoś ma pinout sterownika?
    Reault FR1 - nie działające nadmuchy w dachu oraz na kierowcę

    Reault FR1 - nie działające nadmuchy w dachu oraz na kierowcę
    Reault FR1 - nie działające nadmuchy w dachu oraz na kierowcę
    Reault FR1 - nie działające nadmuchy w dachu oraz na kierowcę
    Reault FR1 - nie działające nadmuchy w dachu oraz na kierowcę

    Pozdrawiam.
    Grzegorz.

    0 8
  • Sklep HeluKabel
  • #2 04 Sty 2015 12:19
    Cowboy zagrabie
    Poziom 26  

    Autobus autobusowi nie równy, zazwyczaj zabudowa jest konfigurowana pod konkretnego klienta. Ale zacząłbym od poprawności działania poszczególnych czujników temperatury w kanałach powietrznych. Jeśli czujnik zadeklaruje temp inną niż faktyczna , to nie pozwoli zadziałać reszcie ustroju.
    Weź również pod uwagę fakt że np. , załączenie klimatyzacji powinno uniemożliwić załączenie ebersprechera.

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #3 04 Sty 2015 12:43
    PLEXI
    Poziom 24  

    Wiesz może takie czujniki w kanałach jaką powinny mieć rezystancję przy jakiej temperaturze. Ponadto przed awarią zawsze była możliwość załączenia nadmuchu kierowcy oraz kanałów dachowych. Ponoć według zeznań kierowcy działo się to za pomocą jednego przełącznika.

    0
  • #4 04 Sty 2015 15:19
    Cowboy zagrabie
    Poziom 26  

    A jakieś okoliczności awarii rzeczony kierowca podał? Mam doświadczenia jako kierowca i jako mechanik. I będąc mechanikiem, nauczyłem się, że zeznania kierowcy rzadko kiedy odpowiadają stanowi faktycznemu, a niejednokrotnie zmieniają się pod wpływem dedukcji i krzyżowego ognia pytań. Niestety trzeba przeanalizować całą drogę prądu od zasilania , aż do odbiornika.

    0
  • #5 04 Sty 2015 19:16
    PLEXI
    Poziom 24  

    Wiem , wiem, że tak bywa, kiedyś przyjechał do mnie kierowca znajomego i twierdził, że jak przejedzie przez dziurę lub przejazd kolejowy, to zapala mu się pewna kontrolka w liczniku, poprosiłem żeby wskazał palcem która, wskazał. Przy kierowcy zdemontowałem licznik i tam nawet żaróweczki nie było ;).

    Wracając do tematu.
    Kierowca jak i właściciel oboje dają takie same zeznania, czyli że od pewnego dnia działają nadmuchy w suficie, oaz nadmuch na kierowcę i faktycznie te rzeczy nie działają. Gdy zadaję pytania jak dokładnie to włączali to podają różne wersje zmieniające się w czasie, ale obojętnie jakby tego nie próbowali teraz włączyć to nadmuchy nie działają. Sprawdziłem drożność przewodów od dwóch przełączników skokowych wraz z kaskadami rezystorów do sterownika i są drożne. Masz może pinout sterownika?
    Oczywiście bezpieczniki w szafie rozdzielczej pod kierowcą i z tyłu po prawej stronie sprawdzone i sprawne, chyba że jeszcze gdzieś ma ukryte, ale nie udało mi się znaleźć. Zasilanie do sterownika zabudowanego nad tylną kanapą jest jedno grube i sprawne.
    Wiem, że w autobusach nadmuchy i wiele innych funkcji uzależnionych jest od odpalenia silnika, ale tu widocznie sterownik czyta, że silnik pracuje ponieważ nagrzewnice uruchamiają się dopiero po odpaleniu.

    0
  • #6 04 Sty 2015 20:08
    licz3
    Poziom 11  

    Na logikę rzecz biorąc nadmuchy w suficie przy niskich temperaturach powinny załączać się dopiero po osiągnięciu pewnej temperatury przez element grzejny - w przeciwnym wypadku zamiast grzać w samochodzie jeszcze dodatkowo by go wychładzały. Takich renówek jest teraz pełno więc może odezwie się ktoś kto posiada i wie jak się przynajmniej włącza te nadmuchy.

    1
  • #7 05 Sty 2015 07:05
    638936
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 05 Sty 2015 14:14
    PLEXI
    Poziom 24  

    Niestety komputer, którym dysponuje w FR1 może diagnozować abs, skrzynię, silnik, zawieszenie. Niestety nie mam możliwości wyboru układu ogrzewania/klimatyzacji.
    Jest może metoda kodów błyskowych dla tego sterownika?
    Jeśli tak to jak wygląda, tzn. który pin z którym zewrzeć i gdzie podłaczyć kontrolkę ?

    0
  • #9 05 Sty 2015 20:14
    638936
    Użytkownik usunął konto