Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Osprzęt kablowy
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Istrukcja ustawienia Stacji Dark IR (np achi ir pro sc) Profile Temperatur

smila89 06 Sty 2015 19:51 2370 3
  • #1
    smila89
    Poziom 9  
    Przeglądając fora jak i polskie tak i zagraniczne w języku angielskim trafiłem na mała rozbieżność w ustawieniach w/w stacji na podczerwień.

    Na elektrodzie znalazłem przykładowy schemat użytkownika ustawienia stacji Achi ir pro sc wygląda on następująco

    R1 - 1.00; L1 - 30; D1- 70
    R2 - 1.00; L2 - 85; D2- 40
    R3 - 1.00; L3 - 140; D3- 45
    R4 - 1.00; L4 - 170; D4- 40
    R5 - 1.00; L5 - 220; D5- 20
    R6 - 1.00; L6 - 225; D6- 50

    kolejna osoba zaproponowała zmianie linijki
    R1/L1/D1 na
    R1 - 0.45; L1 - 85; D1 - 85

    i ogólnie więcej informacji nie zostało zawarte jak skąd gdzie i dlaczego takie wartości (spróbowałem na starej grafice stworzył się popcorn na PCB i Chipie)
    jak je ustawić. jak dla osoby która nie miała styczności z owymi stacjami lutowniczymi niestety to magia

    Przeglądając zagraniczne fora znalazłem krok po kroku jak powinno wyglądać ustawienie Stacji Lutowniczych na podczerwień.

    oznaczenia
    R1- 1.00 wartość oznacza o ile stopni ma wzrosnąć temperatura w czasie 1s
    1.00- 1 stopień na 1 sek
    2.00- 2 stopnie na 1 sek
    3.00- 3 stopnie na 1 sek
    0.50- 0.50 stopnia na 1 sek,

    wartość dla DARK IR powinna mieć maksymalna wartość 1.00 bądź mniejsza.

    L1- jest to temperatura która powinna osiągnąć nasza maszyna w określonym czasie bądź szybciej.

    D1- Czas w którym powinniśmy osiągnąć żądana temperaturę w wartości L1

    A teraz do sedna:

    1 krok to odnalezienie temperatury dolnej grzałki przy jakiej temperaturze zagrzeje ona nasza PCB do temperatury 180 stopni.
    przykład:

    włączamy dolna grzałkę, górna wyłączona (R1 - 1.00, L1- 0, D1- 500) i czekamy aż dolna grzałka nagrzeje PCB do temperatury 180 stopni. wartość dolnej grzałki pomiędzy (200-225) u mnie 205 wystarczyło żeby nagrzać w ciągu 180 sec i tą wartość powinniśmy ustawić jako D1 czyli

    R1- 1.00, L1- 0, D1- 180

    następnie

    R2- 1.00, L2-190, D2-500 <-wartość 500 aby zbyt szybko nie przeskoczyło na R3

    I tutaj Historia się powtarza tylko z małym ale trzeba poczekać aż grzałki wrócą do temperatur sprzed grzania (troszku to trwa ale ja czekałem aby schłodziło się do temperatury pokojowej) można użyć wbudowanych wiatraczków ALE gdy temperatura nie przekracza 180 stopni.

    i jeżeli nagrzeje się w 30 sek wtedy wartość D2 zmieniamy na 30

    i tak do samego końca
    teraz kilka zaleceń:

    NIE WOLNO podgrzewać o więcej niż 10-15 stopni w jednym Etapie (R-x)
    Wartości Rx- maksymalna wartość 1.00 bądź mniej
    Grzałki powinny być schłodzone przed kolejnymi etapami do pierwotnej temperatury
    Cały proces nie powinien przekroczyć 10minut

    a tak wyglądał schemat osoby która nagrała filmik z tymi informacjami

    R1- 1.00, L- 0, D- 300
    R2- 1.00, L- 190, D- 33
    R3- 1.00, L- 200, D- 16
    R4- 1.00, L- 210, D- 16
    R5- 1.00, L- 220, D- 25 <-Leed Free(bezołowiowe)
    R6- 1.00, L- 235, D- 130 <- niektóre CPU które ciężko schodzą
    R7- 1.00, L- 240, D- 30 <-Xbox 235-240 stopni

    Używa on te ustawienia do wszystkiego. czyli 1 profil do wszystkiego jeżeli jest to coś co wymaga temperatury 225 stopni wyłącza i kontynuuje resztę oczyszczanie z resztek cyny itd.

    zaznaczę że dolna termopara jest wyciągnięta aby dotykała PCB
    górny podgrzewacz 2cm nad układem
    górna termopara obok układu przyklejona na aluminiowej taśmie

    i teraz nasuwa się pytanie które z powyższych przykładów czy kolegów z Polski jako pierwsze, czy Kolegów z USA dolny schemat oraz szczegółowy opis Profili Temperatur to Stacji Lutowniczych IR ??

    jeżeli żaden nie jest poprawny proszę o podanie instrukcji jak powinno wyglądać Ustawienie Profili w w/w stacjach lutowniczych.
  • Osprzęt kablowy
  • #2
    Endrju111
    Poziom 22  
    Po pierwsze (i najważniejsze), poprawna kalibracja stacji (inaczej sterownik nie wie jaką bezwładność cieplną ma grzałka, a co za tym idzie, przestrzelić ustawioną temperaturę).
    po 2 termopary muszą dotykać płyty (dolna) i gpu (górna) aby pokazywały rzeczywiste temperatury (oczywiście po przestawieniu termopar kalibracja).
    po 3 jeśli robimy wszystko na profilach, to nie może to być jeden profil, ponieważ są różne płyty (grubość, odprowadzanie ciepła, rozmiary) różne kulki (choćby pb i nopb) i różne gpu (niektóre lepiej nie trzymać za długo w wysokiej temperaturze, zaś inne lepiej nie nagrzewać za szybko).
    po 4 (z moich doświadczeń) bardziej szkodzi nagrzanie płyty od dołu 100st, od góry 180, niż nagrzanie równomierne całości (góra+dół) szybko do prawie 200st.
    po 5 jeśli nadal nam nie wychodzi, to sprawdzamy co może być przyczyną. Znane są przypadki, że termopary z zestawu przekłamywały.
  • Osprzęt kablowy
  • #3
    smila89
    Poziom 9  
    dziękuje @Endrju111 gdybyś znalazł czas czy możesz rozwinąć temat o Poprawnej Kalibracji Stacji bądź podać link gdzie jest to opisane dodam do w/w posta i powstanie całkiem niezły poradnik.

    co do termopar tak przekłamują troszku u mnie występuje to po schłodzeniu maszyny po pierwszym użyciu niby schłodzi się do pokojowej temperatury ale dolna pokazuje więcej niż górna.
  • #4
    Endrju111
    Poziom 22  
    Ok, a wiec jako że mam chwilę, spróbuję opisać jak przygotować stację achi ir pro (lub ly ir pro, bo to tak na prawdę to samo).
    Porady te nie są znikąd zapożyczone i doszedłem do nich własnymi przemyśleniami, a także metodą prób i błędów, bez nich stacja również będzie działać, jednak z własnego doświadczenia warto je zastosować. Za szkody powstałe po ich zastosowaniu nie odpowiadam. Jako że stację mam w serwisie i piszę z pamięci, mogłem pomylić nazwy opcji bądź przycisków. Nie jestem również wszystko wiedzący guru i mogę się mylić, więc ewentualna korekta moich porad mile widziana.

    1. po wyjęciu z pudełka i złożeniu wszystkiego w całość polecam wykonać 3 modyfikacje
    - wyciągnąć dolną termoparę tak aby dotykała naprawianej płyty (ja dodatkowo zamocowałem ją na sprężynce) dzięki czemu nie muszę się martwić o to czy dotyka płyty czy nie.
    - górną termoparę zamontować tak aby nie było problemu z jej przyleganiem do układu. Można wykorzystać do tego celu dodatkowy uchwyt (taki jak do mocowania płyty) lub (tak jak ja) przykleić ją do krawędzi głowicy górnej i odgiąć tak, aby po opuszczeniu głowicy termopara dotykała układu. Warto to zrobić, gdyż widziałem kilkakrotnie, jak termopara (przyklejona taśmą) odkleja się i odsuwa od układu, przez co głowica grzeje na maksa. Jakie to ma dla płyty konsekwencje, nie muszę chyba mówić.
    - warto ustawić sobie śrubą oporową górną grzałkę tak aby opuszczać ją zawsze na mniej więcej tą samą wysokość, gdyż grzejąc z różnej wysokości zmieniamy nieco parametry które ustawiają się podczas kalibracji (bo termopara mierzy temperaturę płyty, nie grzałki).
    2. sprawdzenie termopar.
    Najprostszy sposób to znając temperaturę otoczenia sprawdzić wskazanie (przy zimnej stacji) tego co pokazuje sterownik i np położonego obok termometru, zaś następnie włożyć termoparę do wrzącej wody (tam powinno być ok 100st), jeśli odchyłki są większe niż 5-7st to wymagana jest korekta wskazań.
    Korektę wprowadzamy za pomocą opcji Ofst w menu sterownika (dostaniemy się do niego po przytrzymaniu przycisku PAR/SET)
    3. Kalibracja sterowników. Najlepiej przeprowadzić go w jak najbardziej typowych warunkach, a więc standardowa temperatura panująca w pomieszczeniu, stacja zimna i montując płytę typu jaki najczęściej będziemy naprawiać.
    - zaczynamy od góry, a więc po zamocowaniu płyty i opuszczeniu grzałki wraz z termoparą nad układ, na sterowniku górnej grzałki (mowa o grzałce IR) wciskamy i trzymamy kilka sekund przycisk PAR/SET (pierwszy od dołu, po prawej).
    - po wejściu do menu wciskamy go ponownie aby przejść do opcji tune i strzałkami wybieramy ON.
    - klikamy ponownie przycisk PAR/SET aż do wyjścia z menu (warto strzałkami zmienić zadaną temperaturę na jakiej ma być przeprowadzona kalibracja, ja kalibrowałem na temperaturze 180st)
    - w tym momencie stacja zacznie grzać górną głowicę (dól pozostanie wyłączony i na wyświetlaczu nie będzie informacji o grzaniu, jednak na wyświetlaczu będzie migał napis tune).
    - stacja po osiągnięciu (i przekroczeniu) zadanej temperatury spróbuje nauczyć się jaką grzałka ma moc i bezwładność (czyli jak szybko się nagrzewa i stygnie). Nie wolno w tym czasie zmieniać niczego na stacji, tak aby warunki były jak najbardziej stałe.
    - po zakończeniu stacja wyłączy grzanie i napis tune przestanie migać, kalibracja będzie zakończona.
    - po ostygnięciu przechodzimy do dolnej grzałki i postępujemy niemal identycznie (przycisk SET i opcja Atu na 1). Niestety nie pamiętam czy przy kalibracji dołu trzeba stację uruchamiać, czy nastąpi to samoczynnie jak w przypadku góry. Jak będę miał chwilę to sprawdzę jak jest w rzeczywistości (wymaga to ponownej kalibracji, więc nie wiem kiedy to zrobię).
    4. wprowadzamy profile grzania
    - sporo profili można znaleźć tu na forum w różnych tematach, z powodu częstego pomijania kalibracji przez użytkowników często są one błędne (gdyż jednemu przy 240 się układ jeszcze nie odklei, drugiemu już przy 225 wyjdą bąble)
    - przy tworzeniu własnych profili metodą doświadczalną sprawdzałem jak szybko nagrzewa się typowa płyta tylko dolną grzałką i ustawiałem profil góry tak, aby układ od góry nagrzewał się z podobną prędkością.

    PS: podczas napraw (przeważnie płyty notebook) nie stosuję taśm kapton czy aluminiowych, przy poprawnym profilu i kalibracji, a także wy lutowaniu wrażliwych elementów (kondensatory, baterie bios itp) nic nie ma prawa się na płycie uszkodzić, dodatkowo taśmy aluminiowe zaburzają rozkład temperatury przez co płyta potrafi się wybrzuszyć. Na szerszych płytach stosuję podstawki (w zestawie) i podpieram płytę po brzegach w miejscach otworów śrub. Montując samą płytę nie ściskamy jej w mocowaniach, gdyż płyta nagrzewając się powiększa swoje rozmiary (niekiedy 1-2mm) co może spowodować jej wygięcie.

    Jeśli coś jeszcze przyjdzie mi do głowy to dopiszę.
    Pozdrawiam. Andrzej.