Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

poszukuję schematu prostownika samochodowego

motul77 06 Jan 2015 20:55 7101 27
  • #1
    motul77
    Level 13  
    Posiadam trafo z dzielonym uzwojeniem wtórnym o napięciu 2 x 12,4v i 12 Amp. Mam pytanie cz to trafo się nada, czy lepiej odwinąć kilka zwojów tak aby napięcie było około 18v.
    Proszę o pomoc i dobre rady.
  • #2
    vodiczka
    Level 43  
    Trafo jest na 220 czy na 230V?
    Jeżeli na 220 V to przy obecnym nominalnym napięciu sieci 230V nada się w układzie prostego prostownika dwupołówkowego.
    Jeżeli chcesz prostować na mostku Greatza to musisz na wyjściu trafa mieć mniej niż 18V (14 - 16) w zależności od schematu prostownika.
  • #3
    motul77
    Level 13  
    Mierzyłem napięcie przy 230V. Chciałbym ładować nim akumulator 72Ah.
    Obawiam się że nie znajdę takiego opornika aby obniżyć prąd ładowania do 7Amp

    Błędy w pisowni (Regulamin, pkt 3.1.13) poprawiono/trymer01
  • #4
    feno
    Level 19  
    Napięcie z trafa jest Ok a aku niema czasami zwrcia między płytami i pobiera za duży prąd
  • #5
    motul77
    Level 13  
    Wracam z uporem do tematu: poszukuję schematu.
    Czy da się wykorzystać ten odczep trafa do sterowania wyłączaniem zasilacza?
  • #6
    feno
    Level 19  
    To w końcu chcesz prostownik czy zasilacz
  • #7
    yogi009
    Level 43  
    Proszę korzystać z tagów URL [retrofood]

    Autor w tytule podał, że chodzi o prostownik. Schematów cała szuflada, zależy jak bardzo złożony to ma być układ. Na elektrodzie był mocno opisany (i chwalony) układ Kolegi Józefa.
  • #8
    trymer01
    VIP Meritorious for electroda.pl
    motul77 wrote:
    mierzyłem napięcie przy 230v

    "Mierzyłem" - to oznacza, że daje on 12,4VAC na biegu jałowym.
    Bo jest to duża różnica - jeśli transformator miałby napięcie 12,4V pod obciążeniem znamionowym (jak to podają producenci), to przy mniejszym obciążeniu dawałby wyższe napięcie - a na biegu jałowym jeszcze wyższe (napięcie biegu jałowego). Odpowiada za to rezystancja wewn. transformatora.
    Ale nawet wtedy to napięcie byłoby zbyt niskie dla układu z regulacją - wszak regulacja polega na zmniejszeniu napięcia i tym samym prądu.
    Tu napięcie pod obciążeniem spadnie do wartości poniżej 12VAC.
    Albo trzeba dowinąć do wtórnego uzwojenia - i wtedy schematów tu na forum jest wiele z regulacją na tyrystorach, na tranzystorach - albo można próbować wykonać prymitywny prostownik bez regulacji - tylko mostek Graetz'a.
  • #9
    motul77
    Level 13  
    Uzwojenie wtórne jest dzielone i ma łącznie 25,1 V bez obciążenia mierzone za mostkiem prostowniczym. Te schematy znam. Mój problem polega na tym,że
    nie wiem jaki zastosować opornik R1 i jak podłączyć ten schemat do mostka Greza
    i trafa z tym podziałem
  • #10
    aksakal
    Tube devices specialist
    Dla użycia tego transformatora w roli prostownika dla ładowania akumulatora należy wykorzystać regulator na triaku w pierwotnym uzwojeniu.
    poszukuję schematu prostownika samochodowego

    Kondensator oznaczony 470 powinien być 0,1uF 400V. Potencjometr 47k zamienić na 100-220k. Prostownik można łatwo uzupełnić schematem ograniczenia prądu ładowania i ochroną od nieprawidłowej biegunowości.
  • #11
    jdubowski
    Tube devices specialist
    motul77 wrote:
    Uzwojenie wtórne jest dzielone i ma łącznie 25,1 V bez obciążenia mierzone za mostkiem prostowniczym. Te schematy znam. Mój problem polega na tym,że nie wiem jaki zastosować opornik R1


    Kolego motul77, jak się odwołujesz do rezystorów po ich numerach to łaskawie racz wstawić schemat (lub link do schematu), bo niestety nie wiemy o czym piszesz.

    motul77 wrote:
    i jak podłączyć ten schemat do mostka Greza
    i trafa z tym podziałem


    Do transformatora w/g twojego opisu nie stosujemy mostka a jedynie 2 diody - prostownik będzie wyglądał tak:
    poszukuję schematu prostownika samochodowego

    Do ograniczenia i regulacji pradu ładowania możesz użyć układu Asakala z postu #10 albo dodatkowej rezystancji właczanej w szereg z siecią lub akumulatorem - owe dodatkowe rezystory można zrobić z żarówek.
  • #12
    vodiczka
    Level 43  
    motul77 wrote:
    Obawiam się że nie znajdę takiego opornika aby obniżyć prąd ładowania do 7A

    Kolego, prad ładowania zależy od napięcia na wyjściu prostownika a dokładnie od różnicy pomiędzy wartością szczytową napięcia a napięciem akumulatora. Gdy ta różnica wynosi 0 to prąd ładowania = 0.
    Wykonaj prostownik tak jak proponuje kol. jdubowski i zmierz prąd ładowania, jeżeli będzie za duży ograniczysz go opornikiem lub żarówką jeżeli za małe mówisz trudno i szukasz innego rozwiązania np. post 10. Nie przejmuj się, że napięcie mierzone na wyjściu prostownika niepodłączonego do akumulatora będzie niższe od 14V.
  • #13
    aksakal
    Tube devices specialist
    Wymiar napięcia po prostowniku ( mostku czy w razie z 2 diod ) to błąd. Napięcie po prostowniku ma wygląd impulsów częstością 100Hz i woltomierz pokaże znacznie zaniżone napięcie. Na czas wymiaru równolegle wyjściu prostownika należy włączyć kondensator 10-50uF elektrolit, wtedy woltomierz pokaże maksymalne stałe napięcie prostownika bez obciążenia.

    Dodano po 30 [minuty]:

    Jeśli wykorzystać prostownik za schematem z post#11 to 12,4V może być mało, dla otrzymania prądu 7А . Prąd można zwiększyć jeśli w prostowniku wykorzystać diody Schottki .
  • #14
    jdubowski
    Tube devices specialist
    aksakal wrote:
    Wymiar napięcia po prostowniku ( mostku czy w razie z 2 diod ) to błąd. Napięcie po prostowniku ma wygląd impulsów częstością 100Hz i woltomierz pokaże znacznie zaniżone napięcie. Na czas wymiaru równolegle wyjściu prostownika należy włączyć kondensator 10-50uF elektrolit, wtedy woltomierz pokaże maksymalne stałe napięcie prostownika bez obciążenia.
    Jeśli wykorzystać prostownik za schematem z post#11 to 12,4V może być mało, dla otrzymania prądu 7А . Prąd można zwiększyć jeśli w prostowniku wykorzystać diody Schottki .


    Jeśli masz napiecie przemienne 12,4V (skuteczne - tak jest sklowany woltomierz) to wartość szczytowa napięcia wyniesie 17,5V. Przy prostowniku dwudiodowym ze zwykłych diod krzemowych istnieje teoretyczna mozliwość naładowania akumulatora do mniej więcej 16,5V. Oczywiście w końcowej fazie ładowania prąd będzie grubo nizszy niż 7A.
  • #15
    aksakal
    Tube devices specialist
    Kolega, jdubowski ! Jak w życiu domowe rozliczenia z bazarową ceną nie zbiegają, się tak i teoria nie zawsze zbiega się z praktyką. To,że napisałeś sprawiedliwie dla idealnej sytuacji - wszystkie elementy mają opór 0 Ohm . A w praktyce owak - na diodach prostownika napięcie upadniemy na 1V ( stałe na wyjściu zmaleje na 1,41V-jak napisałeś do 16,5V), montażowy kabli i kabli podłaczania akumulatora też mają opór. Nie należy zapominać i o oporze wtórnego uzwojenia transformatora. Opór 1 metra miedzianego drutu o 1,5 mm średnicy przy temperaturze 50 stopniów składają 0,0116 Ohm. Długość drutu zależy od mocy transformatora, lecz ona nie mniej 12-15 metrów, a to strata blisko do 1V przemiennego napięcia . Jeśli wykorzystać regulator prądu po wtórnym uzwojeniu, to sytuacja będzie jeszcze znacznie gorsza. Nie wątpię, że wszystko to pięknie znasz, lecz nie rozumiem dlaczego nie myślisz przed napisaniem , a rozpoczynasz lekcję teorii, z której jestem znajomy z 50 lat, kiedy uczył się w szkole i instytucie, a fizyka była moim ulubionym przedmiotem.
  • #16
    trymer01
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Koledzy, to niepotrzebny spór tutaj o podstawy znane Wam doskonale, a zaszło nieporozumienie.
    Ja zrozumiałem, że kol. aksakal zwracał uwagę kol. motul77 iż nieprawidłowo mierzy napięcie
    motul77 wrote:
    Uzwojenie wtórne jest dzielone i ma łącznie 25,1 V bez obciążenia mierzone za mostkiem prostowniczym.

    gdyż taki pomiar napięcia zmiennego wyprostowanego zwykłym woltomierzem jest obarczony dużym błędem.

    Swoją drogą propozycja regulacji w uzwojeniu pierwotnym za pomocą triaka - jakkolwiek jedyna możliwa przy tak niskim napięciu - nie jest dobrą propozycją, z uwagi na często występujące problemy - wiele transformatorów "nie lubi" takiego zasilania, grzeją się, buczą, wręcz podskakują na stole. Z tego powodu nie wspominałem o niej w moim poście wyżej, tym bardziej, że napięcie 12,4VAC na biegu jałowym obniży się pod obciążeniem i może być zbyt niskie.
    Tym bardzie, że nie znamy rodzaju (typu) transformatora.
    Próbować można, ale w przypadku niepowodzenia cała praca (i koszty) pójdą na marne.

    Najłatwiejszym sposobem na tym etapie wydaje mi się dołączenie mostka prostowniczego na radiatorze (z wykorzystaniem w nim tylko dwóch diod - łatwiejsze niż osobne 2 diody na osobnych radiatorach) i sprawdzenie jak to ładuje akumulator. Gdyby początkowy prąd ładowania był zbyt duży (a to będzie zależeć m.in. od napięcia sieci 230VAC) to nie należy się tym zbytnio przejmować, gdyż np. prąd 10A szybko obniży się.
  • #17
    vodiczka
    Level 43  
    trymer01 wrote:
    Najłatwiejszym sposobem na tym etapie wydaje mi się dołączenie mostka prostowniczego na radiatorze (z wykorzystaniem w nim tylko dwóch diod - łatwiejsze niż osobne 2 diody na osobnych radiatorach)
    Łatwiejsze ale bez problemu można umieścić dwie diody na jednym radiatorze (bez podkładek izolujących) tak jest zbudowany mój prostownik z żarówką. Napięcie na wyjściu trafa bez obciążenia 2 x 14,6V przy 235V sieci - takie było w trakcie pomiaru :)
    trymer01 wrote:
    Z tego powodu nie wspominałem o niej w moim poście wyżej, tym bardziej, że napięcie 12,4VAC na biegu jałowym obniży się pod obciążeniem i może być zbyt niskie.
    Przy regulacji triakiem należy wykorzystać skrajne wyjścia trafa (25,1V) i mostek Greatza. Na schemacie wyraźnie zaznaczono, że napięcie na wtórnym może być pomiędzy 15 a 24V AC. 1,1V więcej nie sprawi problemu.
    To czy trafo lubi czy nie lubi być sterowane triakiem pozostaje sprawdzić w praktyce.
  • #18
    motul77
    Level 13  
    wykonałem ten układ z triakiem i mam mały problem gdyż grzeje mi się potencjometr.Co jest tego powodem?
  • #19
    jdubowski
    Tube devices specialist
    motul77 wrote:
    wykonałem ten układ z triakiem i mam mały problem gdyż grzeje mi się potencjometr.Co jest tego powodem?


    Układ działa prawidłowo? Reguluje?
    Normalne zjawisko, tym bardziej się grzeje im mniejsza rezystancja potencjometru.
    Jakie wartości elementów zastosowałeś?
    Jaka jest moc potencjometru?
  • #20
    vodiczka
    Level 43  
    Potencjometr zbyt małej mocy?
    Jaki masz transformator (na jakim rdzeniu) i jak się zachowuje w tym układzie. Grzeje się, buczy, wibruje na stole:
    a/ w niewielkiej części zakresu regulacji
    b/ prawie w całym zakresie regulacji
    c/ żadne z powyższych zjawisk nie występuje
  • #21
    motul77
    Level 13  
    Układ reguluje w zakresie od 0 do 9V a powinien do 12V
    Zastosowałem elementy identyczne ze schematu z postu 10
    Moc potencjometru 0,5 W
    Transformator nie grzeje się, nie buczy,lecz słychać lekką pracę
    rdzeń przekrój: 4,5 cm x 1,6 cm , środkowego nie jestem w stanie zmierzyć
  • #22
    jdubowski
    Tube devices specialist
    motul77 wrote:
    Układ reguluje w zakresie od 0 do 9V a powinien do 12V
    Zastosowałem elementy identyczne ze schematu z postu 10
    Moc potencjometru 0,5 W


    Podłącz akumulator i zbadaj regulację prądu i napięcie końcowe. Na biegu jałowym transformator stanowi obciążenie indukcyjne, regulacja będzie inaczej działała bez obciążenia. Jeśli akumulator będzie niedoładowywany to załóż wyłącznik zwierający triak, uruchomisz go w końcowej fazie ładowania.

    Pomierz prąd plynący przez potencjometr, policz maksymalny prąd potencjometru dla mocy nominalnej.
  • #23
    aksakal
    Tube devices specialist
    Kolega,motul77 ! Bez podłaczonego akumulatora napięcie na wyjściu prostownika ma wygląd impulsów i woltomierz pokaże zaniżone znaczenie . W zamian akumulatora można włączyć kondensator elektrolit 1000-2200uFx25V . Przy czym dla obciążenia można wykorzystać samochodową żarówkę.

    Dodano po 8 [minuty]:

    poszukuję schematu prostownika samochodowego poszukuję schematu prostownika samochodowego
  • #24
    motul77
    Level 13  
    zainstalowałem Potencjometr 100k i 2W to po podłączeniu do akumulatora
    spalił sie opornik 680 zamieniłem go na 2 watowy, który po około 2 godzinach
    znacznie się nagrzał i bardzo się nagrzał opornik 470
  • #25
    jdubowski
    Tube devices specialist
    motul77 wrote:
    zainstalowałem Potencjometr 100k i 2W to po podłączeniu do akumulatora
    spalił sie opornik 680 zamieniłem go na 2 watowy, który po około 2 godzinach
    znacznie się nagrzał i bardzo się nagrzał opornik 470


    Jaki był prąd ładowania?
    Końcówek triaka aby nie pomyliłeś?

    Na próbę podłącz zamiast pierwotnego uzwojenia transformatora żarówkę 100W/230V i przetestuj regulację, zarówka powinna się ładnie ściemniać.
  • Helpful post
    #26
    aksakal
    Tube devices specialist
    Opór 680 Ohm powiększ do 3-5К.
  • #27
    Arek1984
    Level 16  
    Posiadam prostownik Unitra BNS 12/15. 12V/15A.
    Ma on transformator TS 250/3. 230v, 2x13,2V;10A.
    Czy można założyć do niego regulator na triaku na uzwojeniu pierwotnym?
    Czy wystarczą diody 20A? Fabrycznie były TYS 30-40 (30A, 40V) Ale ktoś próbował rozruchu z podłączonym prostownikiem i diody odeszły do krainy wiecznego odpoczynku.