Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zawór aktywowany różnicą temperatur.

bertolbaleron 22 Sty 2015 18:11 3735 39
  • #31 22 Sty 2015 18:11
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Hm... i w ten sposób ustawiać "temperaturę" potencjometrami? Można, przy zasilaniu 12V zakres napięć wejściowych, dla których LM393 poprawnie działa, jest od 0 do 10V, a zakres regulacji masz od 0 do 6.59V - to odpowiada temperaturze od 0°K (-273°C) do 659°K (+386°C). ;)

  • #32 22 Sty 2015 18:29
    bertolbaleron
    Poziom 15  

    Po włączeniu układu słuchać było kliknięcie kotwiczki i zapaliła się jedna z diod (czerwona). Jak bym nie kręcił potencjometrami druga nie chciała się zapalić a pierwsza zgasnąć. Dopiero przy odłączeniu zasilania przekaźnik odpuścił, zapaliła się druga (zielona) i powoli gasła (elektrolit w zasilaczu ją podtrzymywał).

  • #33 22 Sty 2015 18:43
    _jta_
    Specjalista elektronik

    To sprawdź, co dzieje się z napięciami na wejściach LM393, przy tej regulacji potencjometrami.

  • #34 22 Sty 2015 19:20
    bertolbaleron
    Poziom 15  

    _jta_ napisał:
    To sprawdź, co dzieje się z napięciami na wejściach LM393, przy tej regulacji potencjometrami.

    Napięcia na nóżce 2 i 3 są praktycznie takie same w każdym ustawieniu potencjometrów:
    Zawór aktywowany różnicą temperatur.
    Czerwony punkt oznacza ułożenie wypustki na potencjometrze.
    Zawór aktywowany różnicą temperatur.

    Zdaje mi się, że musi być jakiś błąd na płytce ale na razie nie znalazłem żadnego.

    Edytowane: BINGO! Czwarta noga nie jest podłączona do masy ;)

  • Pomocny post
    #35 22 Sty 2015 19:53
    tata1
    Poziom 20  

    Dodam od siebie iż miałem w podobnym celu używać własnej produkcji napędu do zaworu, jednak użyłem gotowego zaworu kulowego. Ma on napęd na 230V i sterowanie 3 przewodowe L(ON), L(OFF) N. Posiada wbudowane krańcówki, które można po rozebraniu napędu wyprowadzić na zewnątrz (gdy potrzebujemy)

    Zawór konstrukcji takiej jak poniżej, ale 2 drogowy (przelotowy,, zwykły kulowy) - nie 3 drogowy jak na zdjęciu.
    Zawór aktywowany różnicą temperatur.

  • #36 22 Sty 2015 21:21
    bertolbaleron
    Poziom 15  

    Po poprawieniu błędu na płytce, które polegało na zmostkowaniu czwartej nogi układu do masy wszystko zaczęło działać. Może tylko histereza jest zbyt duża.

    tata1 napisał:
    Dodam od siebie iż miałem w podobnym celu używać własnej produkcji napędu do zaworu, jednak użyłem gotowego zaworu kulowego. Ma on napęd na 230V i sterowanie 3 przewodowe L(ON), L(OFF) N. Posiada wbudowane krańcówki, które można po rozebraniu napędu wyprowadzić na zewnątrz (gdy potrzebujemy)
    No pomysł dobry ale drogi ;( Dzięki. Jednak pozostanę przy wersji z silnikiem i prętem gwintowanym.

  • #37 22 Sty 2015 21:32
    tata1
    Poziom 20  

    Trochę drogi to fakt.
    Natomiast u rodziców do boilera dałem nie zawór, lecz osobną pompę (100zł) i zawór zwrotny. Działa to tak jak zawór.

  • #38 23 Sty 2015 00:15
    bertolbaleron
    Poziom 15  

    tata1 napisał:
    Trochę drogi to fakt.
    Natomiast u rodziców do boilera dałem nie zawór, lecz osobną pompę (100zł) i zawór zwrotny. Działa to tak jak zawór.
    Trochę kombinowanie, zwłaszcza, że mój mechanizm będzie kosztował jakieś 30 zł i to też nie koniecznie...

  • #39 23 Sty 2015 00:20
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Jak histereza jest za duża (jeśli za mała, to też) przeczytaj #25 i wcześniejsze: #23, #21. Histerezę możesz policzyć tak: od napięcia na wyjściu LM393 (pin 1) w stanie wysokim (to według schematu z #24 powinno być o 0.3V powyżej połowy napięcia zasilania) odejmij napięcie pinu 1 w stanie niskim (to pewnie będzie 0.1V); zapewne wynik będzie około 6.2V, ale jak chcesz mieć pewność, to zmierz; ten wynik mnożysz przez opór opornika "10k" przy pinie 3 i dzielisz przez opór opornika "1M" między pinami 1 i 3; wynik to jest histereza, według wartości z tego schematu powinna być 62mV, co odpowiada 6.2°C, jeśli ma być inna, to dobierasz oporniki (np. ten "10k" zastępujesz mniejszym - z 8k2 będziesz miał histerezę 5.1°C).

  • #40 08 Lis 2015 14:35
    bertolbaleron
    Poziom 15  

    Odświeżam temat bo pojawił się problem. Prawie rok temu uruchomiłem ten układ i działał bez zarzutu tak jak pisałem wtedy ale, że sprawa jakoś się "rozmyła" to sterownika w ogóle nie używałem, leżał w szafie. Pojawiła się inicjatywa użycia układu bo znajomy dorobił część mechaniczną. Problem jest taki, że układ przestał działać. Mogło to być spowodowane tym, że na początku przez przypadek podłączyłem odwrotnie napięcie do układu. Teoretycznie 7812 powinien zabezpieczyć układ ale jednak coś nie działa. Bez podłączonych czujek (dwa razy LM335z) układ nie robi nic. Po podłączeniu obu czujek dalej nic się nie dzieje ale gdy kręci się jednym z potencjometrów to komparator zmienia stan. Kręcenie drugim nic nie daje. Przy zamianie LM335z miejscami jest analogicznie to samo, ten potencjometr, który przełączał teraz nic nie robi a ten, który nie działał, przy kręceniu zmienia stan na wyjściu komparatora. Ogrzewanie czujek nic nie daje. Pomyślałem, że to LMy są uszkodzone, zamontowałem nowe - to samo. Na wszelki wypadek wymieniłem też komparator - to samo. Co o tym powiecie? Dołączam jeszcze raz schemat.

    Wszystko by wskazywało, że jeden LM335 jest uszkodzony, no ale nowy? Coś mi się nie chce wierzyć.
    Zawór aktywowany różnicą temperatur.