Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wyłacznik czasowy - jeden sygnał wyjściowy

maryanek 08 Jan 2015 23:42 4185 45
Optex
  • #1
    maryanek
    Level 14  
    Witam potrzebuję wyłącznik czasowy, tak więc wyciągnałem go z gotowego programatora takiego jak ten Link szukałem takiego który byłby sterowany baterią a nie, który działa dopiero po włożeniu go do gniazdka, bo ma on sterowac urządzeniem zasilanym 4 paluszkami typu AAA tak, więc z takim na 230v nic bym nie zdziałał.
    Problem mam jednak taki, że w samym timerze jest tylko jeden sygnał wyjścia i nie mam pojęcia jak to przeskoczyć.. Sam timer ma tylko 3 kable + i - na baterię i ten jeden wyjściowy. Będę wdzięczny za pomoc, albo jakąś podpowiedź czego w takiej sytuacji użyć..
  • Optex
  • #2
    tyrolex
    Level 12  
    Może jest to sygnał różnicowy pomiędzy trzecim przewodem a minusem z zasilania, ewentualnie sygnał prądowy.
  • #3
    maryanek
    Level 14  
    Tak jest to chyba sygnał prądowy sprawdzałem z minusem i nie dziala a z plusem dziala, ale odwrotnie zamiast wyłączać to włącza itd.
    Jednak kiedy podłączę w ten sposob urządzenie przerywając sygnał minusowy w urządzeniu i wspinając w ten sposob timer, juz nie dziala tak jak powinno. Prąd z 5v po wyłączeniu spada do 4v a urządzenie dalej dziala ;(
  • #4
    tyrolex
    Level 12  
    To może dołożyć do tego mały przekaźniczek +5V ?
  • #5
    maryanek
    Level 14  
    No ale przekaźnik nic nie da jak nie ma drugiego sygnału sterującego chyba ze ja blednie to pojmuje.
  • #6
    fuutro
    Level 43  
    Jedna z szyn zasilania jest wspólna - podłącz diode LED z szeregowym rezystorem powiedzmy 100 om i zobacz kiedy działa jak trzeba.
  • #7
    maryanek
    Level 14  
    Hej. Tak jak wyżej pisałem podłaczałem już urządzenie i mierzyłem miernikiem prąd jaki uzyskuje na wyjściach, może źle to opisałem, ale zrobiłem ponownie test z diodą LED i po prostu spada napięcie więc dioda nadal świeci ale słabiej. A dokładniej
    jeśli podłaczę diodę zasilaną prądem 5v to:

    - przy stanie WŁĄCZONY między wyjściem SYGNAŁ a MINUSEM uzyskuję prąd 6.55V
    - przy stanie WYŁĄCZONY między wyjściem SYGNAŁ a MINUSEM uzyskuję prąd 5V
    i
    - przy stanie WŁĄCZONY między wyjściem SYGNAŁ a PLUSEM uzyskuję prąd 5V
    - przy stanie WYŁĄCZONY między wyjściem SYGNAŁ a PLUSEM uzyskuję prąd 3.43V

    Tak więc wszystko to działa w cały świat łacząc sygnał z minusem napięcie rośnie na włączonym o 1.55V a łacząc sygnał z plusem napięcie spada na wyłaczonym o 1.57V wiec i jest jakaś chronologia ale wykorzystać się tego chyba nie będzie dało :(

    Cały timer wygldał jak poniżej zdjęcie pierwsze to dodatkowy układ na 230V który był polaczony z timerem. Widać tam dodatkowy kabel po lewej stronie to jest + do baterii zasilającej LR44 1.5V a blaszką jest minus która zresztą połączona jset z kabelkiem czarnym jak widać na fot.2

    Wyłacznik czasowy - jeden sygnał wyjściowy Wyłacznik czasowy - jeden sygnał wyjściowy Wyłacznik czasowy - jeden sygnał wyjściowy Wyłacznik czasowy - jeden sygnał wyjściowy
  • #8
    tyrolex
    Level 12  
    Widzę tam tranzystor, także nie wiem czy to nie był przypadkiem układ wzmacniacza sygnału tj, sygnał z timera był mimo wszystko wzmacniany..
  • Optex
  • #9
    maryanek
    Level 14  
    Hej dzięki za odpowiedź, bardzo możliwe, bo nie ma takiej mozliwości na zadnym z wyjść, nie ważne jak by się kombinowało.... To była jedna z możliwości ja po prostu szukam timera, który będzie zasilany z 4 baterii 6V wspólnie z urządzeniem, które chcę do niego podłączyć... To samootwierająca się miska dla psa, która o danej porze po prostu otwiera pokrywkę i pies dostaje pisiłek jak nie ma mnie w domu. Jest zasilana prądem 6V tak więc nie znacie układu który byłby w stanie sterować włączeniem lub wyłączeniem urządzenia o danych porach na zasadzie właśnie takiego timera ? Próbowałem coś na szybko zaadaptować na skróty a tutaj widze większy będzie problem. Wszystkie timery dostępne są na 230V ale przecież nie podepnę miski psu pod 230 bo w pierwszy dzień przegryzie kabel ;)
    Pozdrawiam serdecznie
  • #10
    Alemucha
    Level 28  
    fuutro wrote:
    Jedna z szyn zasilania jest wspólna - podłącz diode LED z szeregowym rezystorem powiedzmy 100 om i zobacz kiedy działa jak trzeba.

    Nie będzie mu działać jak trzeba bo sterowanie jest negatywne z ukł. CMOS (Rb,D107), a chłop tego nie widzi. Musi odwrócić logikę i wzmocnić, a nie rozróżnia prądu od napięcia
  • #11
    maryanek
    Level 14  
    Może dlatego właśnie, że to chłop? Potrafisz pomoc ? Proszę wykaż się a nie pisz zamiast do mnie, do kolegi który napisał by "POMÓC" a dlatego właśnie może, że nie odróżniam poprosiłem o pomoc, kiedyś tak to działało ale wtedy Ty nie miałeś bladego pojęcia istnieniu tego forum. Dzieki mimo wszystko
  • #12
    Alemucha
    Level 28  
    maryanek nie wypłakuj się że nie umiesz, tylko zrób to co napisałem, tam gdzie wskazałem. Dostałeś precyzyjną odpowiedź co się dzieje i gdzie ingerować, a zrobisz albo nie. Nie moja wina że piszesz o prądzie w V, nie mówiąc nawet względem czego to mierzysz. Napisz co napisano na przekaźniku i jakie jest napięcie na C 22µF? Co to za baterie 6V?
  • #13
    maryanek
    Level 14  
    Uwierz mi, że nie płacze proszę jedynie o pomoc....
    Napięcie na C22µF Podczas gdy timer jest włączony 2.6V gdy wyłączony 2.8V.
    Bateria którą zasilany jest układ w tym timerze to 1.5V (LR44 lub AG13)
    Baterie którymi jest zasilane urządzenie to 4 paluszki AA.
    Poniżej zdjęcie przekaźnika...
  • #14
    eurotips
    Level 38  
    W tym układzie nie potrzebne żadne przeróbki,
    wystarczy odszukać styki robocze przekaźnika i uwolnić je od napięcia 230V, z tej strony od zasilania. W końcowym efekcie masz gotowy styk, dwa zaciski odizolowane pod które podpinasz co chcesz.
  • #15
    Alemucha
    Level 28  
    eurotips wrote:
    W końcowym efekcie masz gotowy styk,
    tylko że nie ma 24V więc z pomysłu kicha
    maryanek wrote:
    Baterie którymi jest zasilane urządzenie to 4 paluszki AA.
    a wcześniej
    maryanek wrote:
    ...który będzie zasilany z 4 baterii 6V wspólnie z urządzeniem
    '
    Jest lekka różnica 6 a 24V? Ale mi to rybka bo dziś jest 17ty więc dam ci gotowca :)
    podłącz te 6V zamiast zenerki przy C106 i wymień przekaźnik na 5V. Powinno śmigać. Jeśli będą wątpliwości to już drobiazg. Tylko bez błędów! I podziękuj
  • #16
    eurotips
    Level 38  
    Alemucha wrote:
    eurotips wrote:
    W końcowym efekcie masz gotowy styk,
    tylko że nie ma 24V więc z pomysłu kicha
    maryanek wrote:
    Baterie którymi jest zasilane urządzenie to 4 paluszki AA.
    a wcześniej
    maryanek wrote:
    ...który będzie zasilany z 4 baterii 6V wspólnie z urządzeniem
    '
    Jest lekka różnica 6 a 24V? Ale mi to rybka bo dziś jest 17ty więc dam ci gotowca :)
    podłącz te 6V zamiast zenerki przy C106 i wymień przekaźnik na 5V. Ma śmigać. Tylko bez błędów! I podziękuj


    Przepraszam nie doczytałem się że to nie będzie podpięte do 230V bo mój sposób właśnie takiego zastosowania dotyczył.
    Podpięcie 6V zamiast 24 jest prawidłowe przy jednoczesnej wymianie przekaźnika tylko trzeba się przyjrzeź czy nie ma tam drugiego stopnia stabilizacji na 3V do zasilania samego timera bo wtedy po drodze będzie jeszcze jeden rezystor szeregowy ograniczający prąd drugiego stabilizatora do podmiany, na mniejszą wartość, trzeba będzie dobrać wartość.
  • #17
    Alemucha
    Level 28  
    errata: po powiększeniu widzę że zenerkę trzeba wyjąc tą przy C 100µF (choć nie widać jej nominału) i w jej miejsce włączyć 6V.
    Drugi stopień stabilizacji jest tuż obok przy żółtym C. Scalak ciągnie jakieś opary więc powinno obejść się bez zmian rezystora. A strona od mostka niech sobie wisi bo jest obojętna.
  • #18
    maryanek
    Level 14  
    Alemucha dzięki wielkie za pomoc, ale z okazji tego 17 tego zadam jeszcze kilka pytań na początek zrobiłem dosyć wyraźny i pomocny rysunek nałożyłem ścieżki płytki z elelentami tak by było wiadomo co z czym sie łączy i to poniżej, oraz kilka zdjęć dodatkowo tak by było wszystko widać dokładniej.
    Dioda o którą pytałeś to 4148ST. I teraz pytanie czy taki PRZEKAŹNIK będzie ok ?
  • #19
    Alemucha
    Level 28  
    maryanek wrote:
    nałożyłem ścieżki płytki z elelentami tak by było wiadomo co z czym sie łączy i to poniżej, oraz kilka zdjęć dodatkowo tak by było wszystko widać dokładniej.

    maryanek -to co odwaliłeś po prostu mnie zatkało :idea: :idea: Dałem ci kopa wcześniej bo nie lubię takich zjazdów po temacie jak ktoś ma coś do załatwienia. Teraz pełny szacun za włożoną pracę i przyznam że nie widziałem na elektrodzie tak przygotowanego rysunku montażowego. To wygląda jakbyś przelutował elementy na bottom layer płytki z papieru fenolowego! Duże wyzwanie bo to najtańsza i najgorsza postać laminatu, rozłażąca się nawet w niewielkich temperaturach. Widać na płytce przekaźnika :) . Możesz śmiało opisać metodę przygotowania tego rysunku, bo przyda się niejednemu przy opracowywaniu własnego tematu i wpłynie na marny obecnie poziom elki. Fotki z miniaturką dają w takim wypadku lepsze możliwości oglądania niż zwykły jpg.
    Ponieważ temat wisi w Projektowaniu -wytknę to co mnie ukłuło. W opisie nie używaj +230, -230 tylko L,L',N -bo to sieć AC. I nie pisz "zaadoptować" bo adopcja różni się trochę od adaptacji. Reszta (naprawdę dobra) wystarcza do szybkiej pomocy.
    Wracając do meritum -przekaźnik OK, przedmiotową zenerkę zaznaczam (nie pomyliłeś typu?, nie pasuje mi tu 1N4148) Wyłacznik czasowy - jeden sygnał wyjściowy
  • #20
    maryanek
    Level 14  
    Dzięki. Starałem się jak mogłem, bo zastanawiałem się w jaki sposób nie znając połączeń wiesz co z czym się je, ale to już lata nauki :) Dobra jak temat się zakończy opisze jak zrobić taki rysunek i cieszę się, że się podoba a w międzyczasie rysunek poprawiony włacznie z adopcją:) Teraz tylko czekać na przekaźnik...
    Aha wylutowałem diodę i to BZX55C24 wcześniej myślałem że chodzi o D105 leżącą naprzeciw C100... Dzięki wielkie za pomoc Alemucha. Pozdrawiam
  • #21
    Alemucha
    Level 28  
    Nie zapomnij obrócić obróconego tranzystora :)
  • #22
    maryanek
    Level 14  
    Żaden tranzystor ani element nie został odwrócony :) widok ścieżek jest tak naniesiony jakby płytka była przeźroczysta tak więc każdy element jest na swoim miejscu :)
  • #23
    _jta_
    Electronics specialist
    W tym układzie jest zasilacz beztransformatorowy - jest w nim kondensator 0,22uF 275V~ (duży, żółty), obok niego 4 diody (czarne, z grubymi końcówkami i srebrnymi napisami, pasek oznacza katodę), i kondensator 100uF 50V. Taki zasilacz musi mieć jakiś układ ograniczający napięcie, bo inaczej bez obciążenia ładowałby ten kondensator do ponad 300V. Mam wrażenie, że ten szary opornik stojący pionowo obok czarnego kondensatora łączy +kondensatora z diodą, która jest obok niego (mniejsza, pomarańczowa, poziomo), i to pewnie jest dioda Zenera; dalej, niebieski opornik łączy ją z następną taką diodą - pewnie kolejna dioda Zenera (przydałoby się przeczytać napisy na obu - ze zdjęć nie dam rady - jeśli to faktycznie są diody Zenera, to powinno na nich być podane napięcie). Kolejna dioda stoi pionowo, wygląda podobnie, ale to już powinna być zwykła dioda, poprzez którą ładuje się kondensator 22uF/16V (czarny, mniejszy), do niego jest podłączony czerwony przewód (pewnie +zasilania układu czasowego). W sumie te elementy tworzą zasilacz - nie tylko dla układu czasowego, ale i przekaźnika. Napięcie z pierwszej diody Zenera idzie przez niebieski opornik (pionowy) chyba na bazę tranzystora (czarny, trzy nóżki, z brzegu płytki), do niej jest jeszcze podłączona anoda diody, której katoda jest podłączona do białego przewodu z układu czasowego.

    Przydałyby się oznaczenia tych elementów: diod, które uznałem za diody Zenera (i innych, tych pomarańczowych, też), tranzystora, oporników (one są znakowane kolorowymi paskami, na zdjęciu rozpoznanie kolorów jest trochę niepewne, wyszły chyba trochę ciemno).

    Czy https://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/plytka_ed0d00c.jpg to jest fotomontaż, zrobiony z druku po drugiej stronie płytki, i elementów?
  • #24
    Alemucha
    Level 28  
    Powtórne analizy tego prostego i objaśnionego już układu, zwłaszcza z udziałem domysłów, dodatkowych oczekiwań, wrażeń i domniemań wprowadzają tylko zamęt.
    _jta_ wrote:
    W tym układzie jest zasilacz beztransformatorowy - jest w nim kondensator 0,22uF 275V~ (duży, żółty), obok niego 4 diody (czarne, z grubymi końcówkami i srebrnymi napisami, pasek oznacza katodę), i kondensator 100uF 50V. Taki zasilacz musi mieć jakiś układ ograniczający napięcie, bo inaczej bez obciążenia ładowałby ten kondensator do ponad 300V. Mam wrażenie, że ten szary opornik stojący pionowo obok czarnego kondensatora łączy +kondensatora z diodą, która jest obok niego (mniejsza, pomarańczowa, poziomo), i to pewnie jest dioda Zenera; dalej, niebieski opornik łączy ją z następną taką diodą - pewnie kolejna dioda Zenera (przydałoby się przeczytać napisy na obu - ze zdjęć nie dam rady - jeśli to faktycznie są diody Zenera, to powinno na nich być podane napięcie). Kolejna dioda stoi pionowo, wygląda podobnie, ale to już powinna być zwykła dioda, poprzez którą ładuje się kondensator 22uF/16V (czarny, mniejszy), do niego jest podłączony czerwony przewód (pewnie +zasilania układu czasowego). W sumie te elementy tworzą zasilacz - nie tylko dla układu czasowego, ale i przekaźnika. Napięcie z pierwszej diody Zenera idzie przez niebieski opornik (pionowy) chyba na bazę tranzystora (czarny, trzy nóżki, z brzegu płytki), do niej jest jeszcze podłączona anoda diody, której katoda jest podłączona do białego przewodu z układu czasowego.

    Przydałyby się oznaczenia tych elementów: diod, które uznałem za diody Zenera (i innych, tych pomarańczowych, też), tranzystora, oporników (one są znakowane kolorowymi paskami, na zdjęciu rozpoznanie kolorów jest trochę niepewne, wyszły chyba trochę ciemno).
    -czy kolega zauważył, że przeanalizowaliśmy już budowę i sposób adaptacji na podstawie bardzo rzetelnej pracy autora tematu, więc po co to powtarzać? Mamy również zapewnienie autora, że opowie o sposobie obróbki zdjęć -więc po co powtórne pytanie? Czyżby brak punktów?

    maryanek -poprawka schematu (z czerwonymi L,L') jest niewłaściwa bo żarówka paliłaby się ciągle. A ten tranzystor faktycznie jest dobrze, jednak napisz co na nim napisano bo topolgię nóg ma odwrotną i warto na przyszłość o tym wiedzieć.
  • #25
    _jta_
    Electronics specialist
    Jeśli to ta dioda, którą w #19 zaznaczyłeś czerwoną strzałką, to była BZX55C24 (jak napisał autor w #20), to by znaczyło, że do zasilania przekaźnika było napięcie 24V i prąd mógł być około 12mA (ale mógł być i mniejszy).

    Ale jak to ma być zasilane z baterii, to w ogóle nie należy w tym układzie używać zenerek - one niepotrzebnie zużywają baterię. Trzeba ustalić, jakie napięcie było uzyskiwane na drugiej zenerce (albo na kondensatorze 22uF/16V) i zaprojektować inny sposób uzyskania tego napięcia - jeśli potrzebny prąd jest niewielki, to da się to zrobić używając FET-a, tylko trzeba trafić na odpowiedni egzemplarz - może z BF245A. A może jest jakiś scalony stabilizator do mikromocy?

    Mam wrażenie (ale mogę się mylić), że ten tranzystor (nie widzę, żeby było podane jego oznaczenie, a to jest raczej kluczowa kwestia) jest podłączony kolektorem do masy (-zasilania), emiterem do przekaźnika - więc wygląda na to, że jest to PNP, a ten układ czasowy ma na wyjściu NPN z otwartym kolektorem i ograniczonym prądem wyjściowym (i to niewielkim, bo inaczej by niepotrzebnie obciążał zasilacz, a wtedy należałoby dodać tam opornik, którego jakoś nie widzę).
  • #26
    Alemucha
    Level 28  
    -jta -nadal mieszasz niepotrzebnie, bo to wszystko już opisaliśmy włącznie z napięciem na 22µF! Na dobrą sprawę nic nie trzeba zmieniać (poza przekaźnikiem) bo zwykłe włączenie się na tą zenerkę niczym by nie groziło. Chcesz pisać to pisz o konkretach a nie powtarzaj wątków już wyjaśnionych /regulamin/
  • #28
    Alemucha
    Level 28  
    _jta_ wrote:
    brakuje wielu kluczowych informacji
    E tam!
    Tu brakuje tylko jednej informacji. Ile J potrzeba do podniesienia klapy tego kibelka dla brysia. Określi to z grubsza czy energii starczy z 4 szt R6 czy trzeba akumulatora 4Ah/12V i drobnej kosmetyki układu.
  • #29
    maryanek
    Level 14  
    Rzeczywiście z tą żarówką dowaliłem :) Nie powinno jej być w ogóle... Poprawione.
    Właśnie w kwestii poboru energii z baterii czy ten timer nie będzie zrzerał mi baterii ? ? Chodzi głównie o to że takie timery wbudowane własnie w takie podajniki jak na poniższym zdjęciu mogą działać przez kilka tygodni na 4 bateriach AA. Ten którego próbujemy zaadaptować potrzebował tylko jednej baterii 1.5V LR44 do pracy i potrafił na niej pracować ponad rok :) Rozumiem, że do sterowania urządzeniem trzeba wzmocnić wysyłany sygnał z timera, ale pytanie czy tylko wtedy układ będzie czerpał więcej energii z baterii, czy cały czas będzie z niej korzystał dosyć intensywnie ?
    Dopisze jeszczę co do miski to identyczna miska jak ta tutaj z filmiku ma całkiem dobrze zbudowany silowniczek do podnoszenia klapy i myślę, że te bateryjki na długo starczą jedynie co chcę zrobić to sterować zasilaniem tej miski, w przeciwnym wypadku ona działa cały czas i pies zamiast dostać o jednej porze dostanie kiedy tylko podejdzie do miski
  • #30
    Alemucha
    Level 28  
    Timer wtyczkowy żre praktycznie tyle ile przekaźnik. Użycie przekaźnika 5V spowoduje 4 razy większy pobór prądu. LR44 służy tylko podtrzymaniu zasilania pamięci scalaka wykonanego w bardzo oszczędnej technologii, a za zasilanie reszty+przekaźnika, płacisz ty -bo to idzie z sieci. Natomiast w dozowniku żre napęd mechaniki, który można włączać mosfetem z driverem (takie na 6V też są). Nie wykluczone że zamiast przekaźnika ruszyłby pod twoim tranzystorem bezpośrednio siłownik. Stąd myśl o accu 1,2- 4Ah/12V które pokryłoby wszystko dość oszczędnie. Daj mechanikę z siłownikiem a ja ci powiem jak ją oszczędnie odpalić.