Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

NE5534

c_04 11 Maj 2005 23:23 11798 87
  • #1 11 Maj 2005 23:23
    c_04
    Poziom 21  

    witam...
    mam straszny problem... nabylem kilka scalakow NE5534 i zrobilem uklad testowy wg jakiegos schematu a wlasciwie kilku schematow wyciagajac wnioski... mial to byc predwzmacniacz dla mikrofonow pojemnosciowych z zasilaniem phantom (od+9 do+48 zaleznie od zasilacza)... no i problem w tym ze uklad nie dziala tzn na wyjsciu jest on bardzo mocno przesterowany a zmieniajac oporniki pojawia sie tylko jakies burczenie... przesterowanie wystepuje nawet bez obciazonego wejscia czyli jakas dziwna sprawa... po kilku nieudanych probach wynikowy projekt zadzialal z tym ze na pewno nie jest to typowy pramp i nie nadaje sie do mikrofonow z wyjsciem XLR (+,-,gnd)... no i moje pytanie dlaczego dopiero w tej postaci uklad jakos dziala... moze ktos skonstruowal jakis prosty na jednym op-ampie taki preamp... prosze o pomoc chcialbym zbudowac cos takiego koledze ktory jest tak biedny ze nawet nie umiem tego opisac a moglby robic swietna muze gdyby mial na czym... podrawiam c_04[/img]
    http://www.biohazard.vitnet.pl/audiopreamp.bmp

    0 29
  • #2 12 Maj 2005 08:00
    agaudio
    Poziom 21  

    A ten schemat co podałeś to niby co to ma być?

    0
  • #3 12 Maj 2005 10:03
    dasko
    Poziom 19  

    A moze cos z zasilaniem tego ukladu jest nie tak skoro burczy? Napiecie nie jest dobrze wygladzone lub cos w tym stylu?

    0
  • #4 12 Maj 2005 19:55
    c_04
    Poziom 21  

    witam ponownie
    wiec uklad ktory narysowalem jest ukladem i wlaciwie jedyna konfiguracja w jakiej udalo mi sie to poskladac zeby dzialalo... ale nie moge powiedziec zeby to mialo cos wspolnego z klasa hifi...
    zasilalem to baterii 9V wiec o przydwieku albo jakims innym brumie sieci nie ma mowy
    ... wg mnie wyglada na to e tylko na schematach jest tak pieknie... ostatnio pisalem do philipsa ze maja blad w schemacie bo tam tez bylo powalone a chodzi o uklad tda3810... w kazdym razie aczyna mnie przerazac niekompetencja producentow kiedy nota katalogowa powinna byc pewnikiem (blad na schemacie to zamienine podlaczenia ukladu bodaje piny 3 i 5)
    wracajac do tematu to konstruowal ktos kiedys taki prosty preamp??? precie to musi jakos sie dac zbudowac skoro on ma np 40db wzmocnienia (tzn do momantu kiedy nie szumi)
    podrawiam
    c_04

    p.s. schemat jest uruchomiony jako jedno wejscie wtej wersji po dolozeniu opornika powinien byc preampem dla elektretow

    0
  • #5 12 Maj 2005 20:06
    kapselo
    Poziom 12  

    proponuję poszukać innego schematu z tym układem ten sie nie nadaje nawet już ze wzgledu na pojedyńcze zasilanie

    0
  • #6 12 Maj 2005 20:34
    c_04
    Poziom 21  

    podlaczalem te ten ukklad do +22 -22 wyciagnalem zasilanie z takiego starego wzmaka diory i efekt byl ten sam

    0
  • #7 12 Maj 2005 22:58
    Jobej
    Poziom 18  

    Co to za konstrukcja? Wyjatkowo nietypowa.
    Proponuje Ci poszukać czego innego. Coś co jest już sprawdzone.
    W necie jest tyle konstrukcji na wzmacniaczach operacyjnych, że głowa boli ! Proponuje znaleźć jakiś na pojedyńczym wzm. operacyjnym nie koniecznie NE5534 i umieścić tam ten układ. Mam nadzieje, że zrobisz to na płytce, dobrze zaprojektowanej, a nie czasem w pająku. Z tego układu można uzyskać bardzo dobrą jakość jak za tą cenę. I zwracej baczną uwage na montaż, układ najlepiej umieść w podstawce, żeby nie poddawać go na nadmiernie wysoką temp. podczas lutowania. I nie dawaj zbyt wysokiego napięcia zasilającego ! Maksymalnie +15V i -15V (symetryczne) lub 30V (niesymetryczne). Staraj poszukać wersię symetryczną i zasilać ja z dwóch osobnych baterii (9V) połączonych wspólnie tylko minusem ze sobą i koncówką + do plusa w układzie i - do minusa w układzie. Pozdro

    0
  • #8 12 Maj 2005 23:11
    c_04
    Poziom 21  

    wiec tak... ja to montowalem na plytce z podstawka pod ow scalak problem w tym ze mam 4 takie same scalaki i zmieniajac je nic sie nie dzieje... nastepny problem to to ze ze schematow w necie to nie chce dzialac... a schemat ktory zamiescilem jest konstrukcjaktora o dziwo jakos dziala i jest to jedyna wersja ktora w miare dziala tyle ze tak jak pisalem hifi to nie ma nic wspolnego (bardo szybko sie przesterowuje) zeby uyskac czysty (w miare) sygnal potencjometr musi byc ustawiony na duza wartosc... chyba sprobuje polaczyc ten uklad napieciem + - 22 i zobaczymy... tylko nastepny problem finalnie ma tam byc phantom +48V wiec powstaje problem kolejnego minusa lub dodatkowej masy dlla mikrofonu

    do Jobej: podlaczenie 2 baterii 9V+ do+ i -do - to chyba polaczenie rownolegle baterii czyli napiecie sie nie powinno zmienic chyba ze mowisz o szeregowym polaczeniu baterii i od + jednej do + scalaka... od - drugiej do - scalaka a miejsce polaczenie baterii jako masa... ale to i tak nie ma zadnej roznicy kiedy zasilam napieciem tez + - wystabilizowanym (z wzmacniacza diory) a tam chyba jest wystabilizowane dobrze bo jakos wzmacniacz ne buczy a ma wsadzony preamp dla gramofonow
    pozdrawiam i ciagle mi to nie chce dzialac... chyba wezme sie za rozebranie tego mixera i sprawde jak tam jest to zrobione

    0
  • #9 13 Maj 2005 06:03
    c_04
    Poziom 21  

    ok... rozebralem ten mixer no i zasilanie tam jest + -, gnd... no i musze powiedziec ze znowu jestem w kropce bo podpialem tez ten moj preamp do +-22... i zagralo to nawet znosnie... poza drobnymi korekcjami w brzmieniu jakie trzeba wprowadzic juz jest lepiej... najbardziej martwi mnie to ze jeeli ten uklad bedzie potrzebowal do funkcjonowania napiec + i -... to sprawa mi sie komplikuje poniewaz nie bedzie prosto uzyskac napiecia phantom z tego powodu ze trafo juz musi miec 2 uzwojenia albo odczep mniej wiecej w srodku (no nie musi mozna kombinowac) a do phantomu potrzebne jest jeszcze jedno napiecie +48V czyli potrzebne juz sa 3 uzwojenia w trafie albo jedno z 2 odczepami... a to mi sie zdaje nie bedzie tanie... pozostaje zrobic powielacz napiecia na kondensatorach tylko znowu powstaje problem bo jak sobie powiele np te 15Vx3 to mi wyjdzie 45V po stabilizacji jakies 43 ktore od biedy moglyby zostac tylko jaka jest obciazalnosc takiego powielonego napiecia - chyba raczej niska... ma ktos jakis pomysl jak zrobic taki preamp na jednym napieciu??
    tzn majac np 25V powielic je 2x i wystabilizowac to by bylo 48... no i tez z tych 24 zrobic 15 do 22
    pozdrawiam i dzieki za wszystkie sugestie
    c_04
    p.s. przede wszystkim wazne jest ze przy zasilaniu + i - potrzebuje innej masy kiedy chce podpiac zsumowane to napiecie jako phantom... jak to odciac zeby masy byly rozdziolne??

    tak wyglada teraz ten uklad: http://www.biohazard.vitnet.pl/audiopreamp2.bmp

    tylko gdzie sie podzial bas?? ten kondensator oznaczony znakiem zapytania przycina soprany alejaka powinna byc jego wartosc zeby uzyskac na wyjsciu to samo co na wejsciu?? chodzi mi o plaska charakterystyke przenoszenia bez wprowadzania jakiejkolwiek korekcji

    0
  • #11 13 Maj 2005 14:35
    Jobej
    Poziom 18  

    No właśnie po co tak kombinujesz! Poszukaj sobie schematy na stronce, którą podał powa. Przecież obciążalność z powielacza starczy do zasilania mikrofonu pojemnościowego on pobiera kilka, a najwięcej to do kilkunastu mA. Co to jest za mikrofon?

    Cytat:
    p.s. przede wszystkim wazne jest ze przy zasilaniu + i - potrzebuje innej masy kiedy chce podpiac zsumowane to napiecie jako phantom... jak to odciac zeby masy byly rozdziolne??

    przecież jak zrobisz na powielaczu to masy możesz połączyć razem ze sobą. Czemu tak kombinujesz?

    0
  • #12 13 Maj 2005 16:11
    c_04
    Poziom 21  

    no bo chcialbym zeby to bylo zasilone np jednym napieciem 9V (najlepiej z baterii) ale bez przetwornicy chyba sie nie obejdzie problem w tym ze ten op-amp potrzebuje+ i - no izeby powielacnapiecietemusi byc zasilanie pradem przemiennym
    orientuje sie ktos jaki jest koszt budowy takiej przetwornicy jak np do auta... gdzies widzialem schemat z 12 na np 24V ale to jak juz jest przemienne napiecie to sobie wyciagne ile chce
    dzieki za rady i ponawiam pytanie: jaki wsadzic kondesator zeby uzyskac sygnal taki sam na wyjsciu jak na wejsciu (oczywiscie wzmocniony)?
    pozdrawiam
    c_04
    p.s mikrofon do testow podepne najpierw jakis tanioche t.bone a potem rode nt1 (ten wymaga +48V)

    0
  • #13 13 Maj 2005 19:02
    powa
    Poziom 16  

    no to trzeba bylo tak od razu z ta bateria wyskakiwac. :lol:

    ja kiedys zrobilem podobnie jak ty chcesz:

    z 7.2V zrobilem chyba 2 razy wieksze a pozniej za pomoca tle2624 zrobilem "pozorny ground" i mialem symetryczne napiecie stale do zasilania opampów.

    mozesz tez pozorna mase zrobic na BUF634 zamiast tle i bedzie wieksza obciążalność tego.

    ale jak z maxymalnymi napieciami, to nie mam pewnosci, bo ty operoojesz 48V i trzeba by sprawdzic czy to sie da ten sposób ma sens.

    napieciem można "manipulować" nawet na NE555, więc wszystko zależy od tego, jakie prądy cię interesooją.

    pozdrawiam

    0
  • #14 13 Maj 2005 19:16
    c_04
    Poziom 21  

    ok wiec tak... wpadlem na pomysl zrobienia przetwornicy opartej na przerzutniku astabilnym:) czylitaki jakby przerywacz ktory na przemian przelacza np zarowki tylko ze w miejsce zarowek wepne sobie bazy tranzystorow i emitery np do + zasilania z kolektory jeden przez diode w kierunku zaporowym do masy ukladu i drugi tranzystor tak samo... tyle ze osobno kolektory... powinno dzialac;)) a napiecia to sobie juz na powielaczach kondensatorowych... teoretyczna obciazalnosctakiegoukladu powinna odpowaidac obciaalnosci zrodla i tranzystorom jaka maja moc... zbuduje to zobaczymy (jakies 4 tranzystory, 2diody, 2kondy i garsc opornikow) a potem wystabiliowac takie cos i bedzie + i - powielici moze jescze lampe wsadze;))
    ok mykam do spawania;))
    p.s. a co do pradow to szukam ile tam ma byc tych amper do phantomu ale jakos nigdzie nie ma chyba zrobie sobie taki uklad testowyi wepne do mixera w szereg z mikiem... ale chyba znikome tam sa prady poniewaz w szereg sa wpinane rezystory 6.8k wiec gdyby bylo za niskie natezenie to by mozna je wywalic i dac mniejsze... martwi mnie natomiast jedna rzecz ze w miare skadku napiecia w bataerii uklad bedzie sie rozstrajal czestotliwosciowo... no i taki pomysl mi przyszedl do glowy czy moze by nie skompensowac tego dioda zenera zeby caly czas bylo napiecie odniesienia na stalym poziomie

    powa: maszjakis schemat tego rozwiazania chcialbym na to luknac

    0
  • #15 13 Maj 2005 20:35
    powa
    Poziom 16  

    schemaciku nie mam, nawet nie pamiętam czym podwajałem napięcie.

    a tak mi przyszło do głowy jeszcze inne rozwiązanie:
    układzik TL497A chyba się nazywa. można z tego wyciągnąć symetryczne napięcie do zasilenia opampów. pamiętam, że z 4 paluszków NICd chyba robiłem +/- 12 volt. było to dosyć dawno więc nie bardzo jestem pewien napięć, ale da się na 100%.

    tylko ten twój fantom.....

    0
  • #16 13 Maj 2005 22:13
    c_04
    Poziom 21  

    juz mam poczatki generatora;) co prawda jeszcze nie wiemjaka tam jest cestotliwisc ale na oko skoro widze e miga to pewnie ok 20hz zamienie kondensatory 2.2uF na 1 albo jeszcze mniej;)) i zobaczymy ale najpierw przylutuje wyjscie sterowania... to tam skad bede bral prad przemienny

    tak to wyglada: http://www.biohazard.vitnet.pl/utof.bmp

    ale nie dziala tak jak sie tego spodziewalem:((
    za potencjometrem wpialem jeszcze opornik 10k co daje plynna regulacje ok od 45-55H... tak na ucho;)) stroi sie to jak instrument;)) podpialem sobie glosnik na wyjscie i tak to ustawialem z wzorcem na kompie (wygenerowanym) dla obciecia jakichs wysokich czestotliwosci dalem w szereg pomiedzy wyjscie kondensator bodajze 100uF... ale tylko do strojenia on mi sie przydal poniewaz latwiej bylo zlapac ta glowna czestotliwosc a potem go odpialem... pospinalem trafai inne cuda;) cos tam daje jakies male napiecie przemienne... szkoda ze nie mam oscyloskopu bo bym sobie badal to wyjsciowe napiecie... hmm mozna by w sumie podpiac takie cos do kompa na wejscie karty dzwiekowej (prze jakis opornik) i nagrac kawalek tego przebiegu tak pare sekund... a potem ustawic rowno sekunde i liczyc przebiegi;) noi obejrzec czy to sinus czy cos kwadratowego...
    pozdrawiam... moze ktos ma jakies pomysly jak to usprawnic??


    tu jeszcze taki wykresik;) http://www.biohazard.vitnet.pl/graph.jpg
    poexperymentuje jeszcze z wpieciem wyjscia przed i za diodami wtakiej formie co przedstawia wykres nagrane zostalo to 2 kondensatorami rownolegle spietymi razem miedzy zaciskami wyjscia licylem jaka to czestotliwosc... dokladnie 47Hz ale da sie wykrecic i 60;))

    0
  • #17 14 Maj 2005 15:16
    powa
    Poziom 16  

    znalazłem projekt robienia symetrycznego napięcia na BUF634. była to chyba część mojego "przenośnego daca ze wzmacniaczem słuchawkowym typu Cmoy" :lol:.

    wydajność prądowa BUFa wynosi chyba z 500mA, ale to trzebaby sprawdzić, bo nie jestem pewien.

    w załączniku projekt w eaglu i płytka.

    ale z drugiej strony, biorąc pod uwagę potencjał tego scalaczka i jego cene, pchanie go w taki uklad to czyste barbarzyństwo. :lol:

    0
  • #18 14 Maj 2005 15:47
    mistsh
    Poziom 12  

    Widze ze wszyscy sie tu rozpisuja na ten temat, a nawet nikt nie skomentowal schematu i oczywistych bledow przez ktore to nie dziala, no coz moze jeszcze ktos zauwazy, a co do przetwornicy podwyzszajacej napiecie to chyba 40-60Hz to troche za malo w ukladach audio, chyba ze zbytnio nie zrozumialem w czym jest problem.. i czemu to robic na tranzystorach? szczerze mowiac nie chcialoby mi sie, przydaloby sie wiedziec na jakie napiecie jest ten mikrofon i jaki prad przez niego plynie, a pozniej kombinowac, jesli prad jest maly to proponuje UL1520 bodajrze, tam jest jeden dlawik i napiecie +33V stabilizowane, ale to uklad zabytkowy i jest pelno lepszych.

    0
  • #19 14 Maj 2005 20:09
    c_04
    Poziom 21  

    powa: nie dziala mi eagle:( pojawil sie kiedys tylko ekran konfiguracyjny i tyle:( jak bys mogl to sam schemat jako jpg (moze to byc zrzut ekranu)
    chyba zaprzestane grzebania przy przetwornicy problem w tym ze trafo kupie za nawet 10 pln jak nie bedzie jakies wymagajace a uklad z 4 tranzystorami BD to juz 12 zeta a i tak nie dziala to po ludzku... tak mi sei zdaje trzeba by tam jescze jeden stopien wmocnienia wsadzic albojakies sprzezenia bo w takiej postaci jak to jest to daje napiecie moze 0.5V... myslalem o podlaczeniu tych 2 baterii 9V no ale kiszka juz jest z phantomem minimum to chyba 36V
    obejralem note aplikacyjna tego bufa i jest tam prostacki schemat wlasnie tej pseudo masy ma wejsciu 2 rezystory a nawyjsciu 2 kondy... ocos takiego Ci chodzilo?? jezeli to by zadzialalo to zostaje mi jeszce problem z tym op-ampem jakto podlaczyc zeby wpiac na wejscie sygnal symetryczny i otrzymac nieznieksztalcony (tak jak w moim przypadku z odcietymi basami)... chodzi o to eby tobylo tylko na jednym op ampie przeciez to musi sie dac zrobic no i zeby mialo to jakas regulacje wzmocnienia... ten tor w mixere yamahy ktory rozebralem ma zalaczany PAD (-20db bodajze) a do tego jeszcze regulacje poziomu wejscia... poniej sa 2 tranzystory no i na koncu NJM2068LD (jak mniemam 2 opy inside;))

    mistsh: pisalem juz ze mic ma byc na 48V napiecie puszcone z zaciskow wejsciowych przedwzmacniacza... +, -, gnd... na CANONA albo jak kto woli XLR czyli symetrycznie... noi potrzebne napiecie do op-ampow... chcialbym to zasilic z jednego napiecia najlepiej baterii 9V co pozniej mozna by zastapic trafem... z ta przetwornica na np ul1520 mam tylko jeden problem tak jak z pozostalymi przetwornicami - cewka (nie mam pomiaru indukcyjnosci)

    ta kostka NE5534 tez jest jakas dziwaczna wszystko jest ok dopoki ma zasilanie symetryczne... tzn o tyle o ile jest ok... np nie moge dojsc gdzie mi wsyslo bas
    podrawiam
    dzieki za rady i to ze staracie sie pomoc:)

    p.s. mam dane mojego mica:
    to jest rode nt 1
    capsule: 1" pressure gradient transducer
    freq response: 20hz-20khz
    noise: 17db
    sensitivity: 18mV/Pa
    max SPL: 135db
    output impedance : 200 ohm
    power requirement: 48V dc
    current consumption: 3,5mA

    jescze mam takie cos ale to na experymenty:
    t.bone sc-300
    type: back electret condenser microphone
    polar pattern: super cardioid
    frequency response 40h-18khz
    sensitivity:-33dbV/Pa (22,4mv/pa)
    rated impedance: 200 ohm
    max SPL: 136db (thd <=1% 1000hz)
    power supply: phantom 36-52V
    current consumption: 3mA


    ten drugi mic chodzi tez na 9V - sprawdzalem... pierwszy nawet nie syknie na 9V

    co do zasilania ukladu to chcialbym zeby bylo gdzies napiecie przemienne bo mozna by wtedy wsadzic powielacz i jeszcze lampe by sie tam dalo wsadzic... a mam tego jescze kilka sztuk i chcialbym zeby byla taka mozliwosc... chyba zeby podwoic napicie miedzy zaciskami + i - potem dac jakis optoizolator w srodku ukladu i za lampa tez... poki co zostawmy to takjak jest i chcialbym zeby jeden op-amp zaczal dzialac majac phantom i reulacje wzmocnienia

    w kazdym razie nie ma tego co by na dobre nie wyszlo... ta moja przetwornice przerobie na analogowy generator... kilka takich do kupy i bedzie synth;)) jakie te soundy maja miecho:) a to tylko jeden generator jak na razie

    0
  • Pomocny post
    #20 14 Maj 2005 21:48
    powa
    Poziom 16  

    tak, to jest prostacka masa pozorna na bufie z datasheetu, wiec nie masz czego zalowac ze ci sie nie otwiera.

    bardzo sie ciesze, ze porzucasz przetwornice :lol: , po cholere wywazac otwarte drzwi?

    a tu masz drivera i receivera do sygnału typu balance:
    ---> http://sound.westhost.com/project51.htm

    powinno ci sie spodobać.

    pozdrowienia

    0
  • #21 14 Maj 2005 22:09
    c_04
    Poziom 21  

    dobra tak lukam na te schematy a szczegolnie ten: http://sound.westhost.com/p51-f2.gif

    i pytanie co sie stanie jak zamienie ten scalak tl na ten moj ne?? poza tym gdzie tam wsadzic regulacje wejscia?? hmm... zreszta ja to polutuje a pozniej pytania:))

    to jeszcze zostaje mi ten phantom... gdyby wartosc napiecia tak jak podaje mistshu byla wyzsza (od 33V) z tego scalaka ul1520 analizowalem tez note aplikacyjna... przypusczam ze byloby to swietne rozwiazanie bo tanie;) jescze sprawdeile mniej wiecej kosztuje ten scalak buf... ale to jakis scalak odwracajcy op-amp... na to wyglada;) przynajmniej tak jest w tym ukladzie a jezeli tak to musialo by dac sie tez zrobic podobny uklad z np regulatora obrotow silnika do np walkmana...;))
    pozdrawiam

    0
  • #22 14 Maj 2005 22:38
    powa
    Poziom 16  

    mozesz wsadzic ne i tez zadziala, a takze wiele dzisiatek innych podwoojnych opampoow - wazne, abys zasilania nie przekroczyl.

    buf jest raczej drogi z tego co pamietam, ale mozesz zastosowac TLE(o czym wyzej) ale tu z kolei jest mały prąd. oba to scalaki produkcji TI, wiec nie wiem jak z dostepnoscia ich jest.

    poza tym zasilania symetryczne z niesymetrycznego zrobisz takze na stabilizatorach. wogoole tu jest bardzo wiele wyjsc.

    poza tym na http://monterdiy.com masz kilka innych jeszcze schematoow ciekawych. alez ty jestes uparty :lol:

    0
  • #23 15 Maj 2005 02:30
    c_04
    Poziom 21  

    to dobrze czy zle z ta upartoscia?? wiesz chodzi o to zeby nie powielac... i cos zrobic zeby nikt mi nie gadal ze to jest jego pomysl i ze mam mu placic jakies tantiemy;)) wiesz o co chodzi... ostatnio jakas firma zglosila sie do kumpla bo ten umiescil na swojej stronie mapke dojadowa... no i ta firma powiedzila ze mapka jest ich i ze chca kilka tys a uzytkowanie tej mapki a to doslownie 5 ulic na krzyz;)) tak ze wiesz ludziom sie ameryka robi i we lbach sie przewraca... sprawy chca wytaczac ze np guma w detkach auta ich sasiada jest rakotworcza... ehhh... wiec poexperymentuje tylko ze ciagle mimo stosowania np aplikacji do ukladow to nie dziala tak zeby mnie satysfakcjonowalo a zrobic komus badziewie to jak dac komus 30-letniego malucha... niejezdzacego (niedzwiedia przysluga)
    poza tym chcialbym zeby inni moze mieli z tego jakas nauke co i jak i czemu nie chce dzialac (to przy okazji ta nauka)
    prawde powiedziawszy to mozna kupic tylko fabryczne takie konstrukcje a co za tym idzie to trzeba dac kupe kasy za cos co ktosprzerysowal z kilku schematow i spial razem... tak jak pisalem mojgo kumpla nie stac na nic ja tez nie mam kokosow pewnie jak wszyscy ale oststnio arl 3 mies chleb ze smalcem bo nie mial kasy... a myslalem ze te czasy minely

    tak czy siak chce zrobic cos co jemu i paru innym pomoze w realizacji siebie... tzn beda mogli robic to w czym sa niezli a nie tak jak do tej pory ze niektore diediny sa tylko zarezerwowany dla tych ktorzy maja szmal... i wiemy jak to wyglada (wystarczy isc do empika i posluchac plyt)

    Dodano po 3 [godziny] 39 [minuty]:

    mistsh: scalak ul1520 sie nie nadaje Uo ma 1mA to za malo musi byc minimum 4mA no i to napiecie... on potrafi tylko zrobic max 35V (30V podstawowo) chociaz szczerze powiedziawszy zastanwiam sie nad zrobieniem wg schematu wewnetrznego tego ukladu - przetwornicy tylko cos bym musial tam pozmieniac... dziwi mnie ilosc diod na wejsciu (bodajze 8 albo 10) do tego podlaczone sa w przeciwnych kierunkach

    0
  • #24 15 Maj 2005 10:14
    c_04
    Poziom 21  

    jeszcze mi przyszla taka koncepcja do glowy... gdyby tak te 9V odwrocic to roznica wtedy pomiedzy zaciskami jest 18V (wzgledem masy jest +9V i - 9V) i gdyby to jeszcze raz odwrocic to juz jest 36V... zadzialo by cos takiego?? chodzi o to zeby otrzymac powiedzmy te 50mA (op-amp wg noty aplikacyjnej 15mA i phantom 4mA + dodatkowa elektronika i spadki)
    pozdrawiam

    0
  • #25 16 Maj 2005 08:49
    c_04
    Poziom 21  

    no wiec zrobilem uklad w oparciu o ten schemat: http://sound.westhost.com/p51-f2.gif

    tylko ze na wyjsciu dalem opor 1k... od Vin- sprezenie 470k... na wejsciu oporniki zamiast 10k sa 1,5k tych 6,8k w ogole nie ma a kondensator ktory na schemacie ma wartosc 220pF u mnie w tym miejscu nie istnieje za to bedzie wmiejscu bodajze comp i comp/bal i o pojemnosci 22pF tzn poexperymentuje jeszcze z 110pF z tym 220pF ale co mnie zastanawia to czy to ze oporniki ten robiacy sprzezenie zwrotne i ten puszcajacy do masy sygnal z Vin+ op-ampa musza byc symetryczne??
    tzn czy musza miec te same wartosci bo przy takich jak teraz mam nawet to dziala i wzmocnienie jest na tyle duze ze bez problemu moze sluzyc jako preamp mikrofonowy dla sygnalow symetrycznych
    pozdrawiam

    p.s. wie moze ktos jakie byly uzywane mikrofony pojemnosciowe w starych takich jednokasetowych magnetofonach grundig?? te mikrofony byly w ksztalcie jakby malych kubeczkow (cale z blachy) a od gory mialy rzad dziurek cos podobnie do sluchawki np od walkmana a kable byly wyprowadzone 2 jako ekran + zyla i jeden luzem... te mikrofony byly chyba wczesniej montowane zanim zaczeli wkladac te serii Me... i jezeli ktos wie o co chodzi to gdzie to mozna kupic??

    p.s.2... jeszcze chcialem o cos takiego zapytac na czym to zrealizowac: http://www.biohazard.vitnet.pl/sch.jpg
    co to jest IC3??

    0
  • Pomocny post
    #26 16 Maj 2005 18:38
    nemo07
    Poziom 36  

    Przedstawione niżej układy powinny rozwiązać problemy (są zgodne ze standardem P48, jakiego wymagają Twje mikrofony rode nt 1 i t.bone sc-300). Oporniki z tolerancją 1% najlepiej nie ruszać. R101/102 muszą pozostać 6k8. Wzmocnienie układu wynosi ca. Vu=R6/(2×R5) i należy ustawić je przez wybór R6. R7/R8 możesz zastąpić potencjometrem. Jeśli chcesz zmniejszyć wartości R1...R4, to wartość (R6||R5 + R4) powinna być z dokładnością 1% równa pozostałym trzem. Ponadto należy proporcjonalnie zwiększyć wartości C1/C2. Zachowanie tolerancji jest żywotne dla wysokiej jakości dźwięku. Jeśli za U1 wstawisz TL071, kondensator C3 odpada. TL071 pobiera mniej prądu niż NE5534, ale nie zapewnia tej jakości co NE5534. W miejsce U2 możesz wstawić dowolny oszczędny OpAmp z symetrycznym zasilaniem, czytaj specs. Zasilania BA i B muszą być galwanicznie oddzielone. W zasilaniu B możesz użyć konwertera DC/DC (na schemacie), konwertera typu "charge pump" (szukaj w google) albo 5×baterie 9V. Niektóre mikrofony P48 pracują poprawnie z napięciami w dół do 15V, sprawdź swój. Diody Zenera (0,3W) na wejściu preampa powinny być na napięcie nie przekraczające połowy napięcia baterii BA. Zabezpieczają U1 przed ew. zniszczeniem. Wszystkie oporniki powinny być metalizowane. Będzie miło, jak zameldujesz rezultaty. Pozdrawiam.

    0
  • #27 17 Maj 2005 00:28
    c_04
    Poziom 21  

    witam
    wyjsciowy schemat preampa wyszedl mi bardzo podobny z tym ze sprzeenie od Vin- mam zrobione przez opornik 470k na 10k bylo za slabe wzmocnienie...
    a z tym charge pump wlasnie jest problem... caly uklad mozna zrobic bateryjnie z jednej baterii 9V... ok ale dzieki za pomoc
    wg schematu ktory amiescilem wczesniej zastanawia mnie to zasilanie zrobione na inwerterach... nie wiem po coone tam sabo powielacz mozna wpiac bezposrednio pod trafo
    pozdrawiam
    p.s. szukam tych charge pump;)

    schemat zasilacza jaki by mi spasowal: http://www.biohazard.vitnet.pl/zasilaczsymetryczny.jpg

    schemat mojego preampa... jeszce pokombinuje wg schematu ktory zamiesciles:)... na pewno bedeprobowal wstrzelic potencjometr do regulacji gainu i tlumik -20db a moze wiecej na wejsciu http://www.biohazard.vitnet.pl/audiopreampfin.jpg

    co do napiecia phantom to chyba zastosuje zwykly powielacz kondensatorowy bo z tymi inwerterami to jakos nie potrafioe sobie tego wyobrazic jak to dziala... w sumei to jest malo istotne... alejak wyliczyc napiecie wyjsciowe??

    0
  • #28 20 Maj 2005 17:55
    c_04
    Poziom 21  

    wiec tak... troche mi spedza sen z powiek ten preamp... dalem sobie z nim na razie luz a to dlatego ze najwazniejsze okazalo sie zasilanie tzn bez niego budowa reszty nie ma sensu... dzisiaj po calonocnych bojach przy projektowaniu plytki (robie to recznie) a potem wytrawianiu itd okazalo sie ze nie zadzialalo... po przeanalizowaniu okazalo sie ze braku snu nie narysowalem jednej ze sciezek;) no ale po wykryciu problemu zrobilem zwore lutujac kawalek druta;)) no i pierwszy pomiar i micha zadowolona bo miernik z wchodacych z ponad 13V wskazal na wyjsciu 39,5V... czasami spadalo to napiecie do 38,8V (nie wiem gdzie jest przyczyna)... poostaly mi jeszcze testy czy na tym napieciu mikrofony beda chodzic bezproblemowo czy tez bedzie koniecne dalsze podniesienie napiecia (wielokrotnosci 7,5-7,6V) cyli gdybym z zalozmy 39V podniosl je o jeszce 7,5V to uzyskam ok 46,5V a to juz chyba dobry rezultat... sprawdzalem tez jak uklad zachowa sie na zuzytej baterii 9V (kilkuletnie uzytkowanie) w celu zbadania jak uklad bedzie funkcjonowal w miare roladowywanias sie baterii poniewaz rowniez przewiduje taka opcje;) pomiar wskazal ponad 22V
    budowa przetwornicy jest bardzo prostanie ma w niejadnych elementow indukcyjnych a wszystko co generuje w niej napiecie ktore jest powielane to 1 scalak, 2 reystory, 1 kondensator... reszta to najzwyklejszy powielacz
    czyli prostota maxymalnie... nie wiem jeszcze jaki bedie mialo wplyw tak wygenerowane tzn podniesione napiecie - czy pojawia sie jakies przydzwieki itp... w kadym razie projektujac plytke przewidzialem i to rysujac sciezki dla ew stabilizacji... zastosuje tu stabiliator tl783 poniewaz np lm317 ju sie nie nadaje ze wzgledu na zbyt niskie napiecie pracy (bodajze 30V) tl moze pracowac do 125V...
    do calosci napiec ktore beda mi potrzebne bede musial dorobic jeszcze uklad odwracajacy wejsciowe napiecie + na - tak zeby bylo +, -, gnd...
    zaopatrzylem sie takze w tanie wskaniki wysterowania... porownujac ceny np a277d doszedlem do wniosku ze zastapie go samsungiem ka2284b...
    przy okazji zbudowalem przedwzmacniacz lampowy na lampie ecc83 i jako wskaznik em84... jako powielacz zastosowalem transformator z zasilacza od komorki;)) z 12V napiecia przemiennego uzyskuje na wyjsciu prawie 400V;) po czym sa kondensatory stabilizujace i oporniki tak ze na wyjsciu mam ustawiane napiecie i aktualnie jest cos kolo 110V... ten projekt na razie tez zostawiam poniewaz braklo mi lamp na drugi kanal;)) a docelowo chce wyeliminowac transformator powielajacy i zastosowac przetwornice o ktorej pisalem (nie jest to przetwornica jest to cos zblizonego do charge pump)
    ufff... to na tyle dzisiaj;))jak to wszystko zmontuje dam znac... moze jakies foty;)
    reasumujac na dzien dzisiejszy udalo mi sie pozbyc transformatora ktorego koszt wynioslby ok 15 pln przy najtanszym rozwiazaniu... koszt przetwornicy ok 5 pln nie liczac laminatu (ktory i tak bym musial uzyc do budowy chociaby prostownika)
    poki co szukam kogos kto zza nieduza kase zrobil by plytki do tych urzadzen
    pozdrawiam
    c_04

    0
  • #29 20 Maj 2005 18:28
    nemo07
    Poziom 36  

    Co do preampa. Możesz modyfikować wartości rezystorów, ale trzymaj się wskazówek, jak wyżej. Układ musi być symetryczny inaczej psu na bude (ten układ: http://www.biohazard.vitnet.pl/audiopreampfin.jpg właśnie do takich należy)! Masz tam też phantom GND i nie potrzebujesz kombinować z (-) zasilania. Potrzebujesz tylko galwanicznej separacji obydwu zasilań.
    Jeśli będziesz znowu pytał "gdzie basy?": W tym układzie preampa kondensatory na wejściu mają 40× za małą wartość!
    Co do charge pump. Najlepiej, kiedy pracuje na częstotliwości powyżej 20kHz. Filtrujesz zakłócenia po prostowniku za pomocą filtru RC/LC, a i tak ich nie słyszysz. Nie potrzebujesz stabilizować napięcia wyjściowego. P48 definiuje zakres +48V +10%, -20%, czyli +39...+52V. Większość mikrofonów pracuje poniżej +39V, schodzą nawet do +15. Sprawdź swoj!
    Zoptymalizuj sprawność układu powielacza. Przy napięciu wyj. ca. 45V z tym mikiem od Rode charge pump powinna pobierać ok. 20mA lub nieznacznie więcej (żywotność baterii).
    :)

    0
  • #30 20 Maj 2005 19:28
    c_04
    Poziom 21  

    problem wlasnie w tej separacji galwanicznej a zeby inaczej uzyskac - inaczej tylko wepne tego tl;)) zreszta ne555 tez mam kilka szt;) wiec minusa moge tak zrobic... a plusa puszcze przez stabiliator 9V i bedzie symetrycznie... chociaz nie wiem czy do konca ale to sie okaze... problem w tym ze scalaki sa stosunkowo tanie a stosowanie jakichkolwiek transformatorow to nieporzebne koszty... przetwornice probowalem optymaliowac i chyba lepiej juz nie bedzie... przy zmianie jakiejkolwiek wartosci czegokolwiek napiecie spada... a ten scalak na ktorym to smiga to 4049 (chyba) jeszcze sprobuje wsadzic 74hc04 i jakies takie... mam rozne wiec pokombinuje tylko ze pod 74 bede musial nowa plytke trzasnac albo zrobic jakas przejscowke... poza tym 74 ma taki mankament ze pracuje do 6V a 4049 chyba do 30... wiec jest uzyteczniejszy... gdyby to zadzialalo to robi mi sie urzadzenie o niesamowitych mozliwosciach bo w zasadzie mozna je podpiac gdziekolwiek... stale napiecie czy przemienne nie ma to znaczenia (oczywiscie z zastosowanym mostkiem wewnatrz)
    z preampem mam aktualnie jescze jeden problem... gdzie umiejscowic potencjometr w ukladzie tak zeby jego zuzycie nie mialo specjalnie wplywu... myslamem o wsadzeniu moze jakiegos potencjometru elektronicznego no ale np tda1074 jest relatywnie dosc kosztowna sprawa a poza tym jeszcze nie wnikalem w jego parametry... tzn moglbym go wsadzic bo mam na stanie (tez);) i wsadic go przed wejsciem na opampa tylko znowu pojawi sie problem nieporzebnego duzego wzmocnienia opampa czyli szumow np poprzednika (tda) i czy to zadziala w ogole
    pozdrawiam

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo