Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

obliczenia-zasilacz impulsowy

artek3xp 11 Maj 2005 23:36 3199 10
  • #1 11 Maj 2005 23:36
    artek3xp
    Poziom 9  

    Witam
    Zastanawiam sie nad zbudowaniem zasilacza impulsowego na ukladzie mc34063.
    Chce sie dowiedziec czy napiecie wyjsciowe mozna plynnie regulowac potencjometrem czy na stale trzeba wbudowywac dlawik i kondensator.
    W dokumentacj jest przyklad step-down ,a taki mnie intresuje,z dlawikiem 220 uH-czy to jest uklad uniwersalny.
    Jesli do kazdego napiecia trzeba liczyc osobno indukcyjnosc i pojemnosc
    to moze sa jakies kalkulatory lub ktos ma doswiadczenie i pomoze przejsc przez te wszystkie wzory z dokumentacji:)
    dzieki

    0 10
  • #2 12 Maj 2005 01:19
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Można regulować w zakresie od ok. 1.25V do (Uwe - 2V) * 0.85 (pi razy oko).
    Indukcyjność liczysz dla najgorszego przypadku, czyli najniższego napięcia.

    RoMan

    0
  • #3 12 Maj 2005 02:00
    artek3xp
    Poziom 9  

    RoMan przegladam rozne tematy o zasilaczach impulsowych i widze ze masz doswiadczenie w tych ukladach.Napisz czy indukcyjnosc 220 uH jest uniwersalna jesli nie to jak sie ja liczy.Przykladowo z 14.4v chce przejsc na 4.5v-jaki cewka i pojemnosc.
    dzeki.

    0
  • #4 12 Maj 2005 03:01
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Musisz podać jeszcze prąd maksymalny - bez tego ani rusz...

    RoMan

    0
  • #5 12 Maj 2005 06:00
    artek3xp
    Poziom 9  

    hey
    potrzebuje 700mA ale z tego co wiem na mc34063 mozna tylko 500mA wiec 500mA.Jak morzesz to opisz caly sposob liczenia.
    dzieki.

    0
  • #6 12 Maj 2005 11:10
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Z MC34063 można w dobrych układach wycisnąć nawet ponad 1A - tylko przy step-down, oczywiście.

    Dławik 220 uH wystarczy. Pojemność kondensatora filtrującego sobie sam policzysz - jego wartość nie jest krytyczna.
    Natomiast ważne są:
    - kondensator Ct - ustalający czasy ton i toff oscylatora - spróbuj 3.3 nF,
    - rezystor Rsc - ograniczenie prądowe (nie wolno go pomijać!) - w Twoim wypadku 0.47 oma 0.5W.

    Dławik musi mieć prąd szczytowy co najmniej 1A. Nie nadają się do tego celu miniaturowe dławiczki osiowe, wyglądające jak rezystory.

    RoMan

    0
  • #8 13 Maj 2005 01:34
    artek3xp
    Poziom 9  

    jeszcze jedno w ktorym miejscu mozna dac potencjometr zeby sterowac napieciem wyjsciowym(czy wogule mozna)
    dzieki

    0
  • #9 13 Maj 2005 01:37
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Kalkulator jest sympatyczny ale opiera się na błędnym założeniu, powielonym wprost z PDFów - zakłada stałość ton i sensowne wypełnienia.
    Niestety, MC34063 jest kontrolerem PFM a nie PWM i - na nieszczęście - ma regulowany (czytaj: skracany) ton i bardzo krótki i stały toff w trybie CCM. W efekcie przetwornica oparta na tym układzie i uproszczonych obliczeniach pracuje na częstotliwościach znacznie wyższych niż założone i bardzo łatwo o przegrzanie :-(

    RoMan

    0
  • #10 13 Maj 2005 12:31
    prokopcio
    Poziom 29  

    -RoMan- napisał:
    Można regulować w zakresie od ok. 1.25V do (Uwe - 2V) * 0.85 (pi razy oko).
    Indukcyjność liczysz dla najgorszego przypadku, czyli najniższego napięcia.

    RoMan


    RoMan już mi kiedyś pomógł na forum :-) i uważam że się zna ale tym razem chyba się mylisz RoMan: najgorczym warunkiem jest chyba największe napięcie ponieważ wtedy w dławiku najszybciej narasta prąd i musi mieć największą indukcujność (wydłużając czas narastania prądu), żeby układ "zdążył" się dopasować.

    Jeśli się mylę to mnie popraw

    0
  • #11 13 Maj 2005 12:44
    -RoMan-
    Poziom 42  

    -> prokopcio

    Najgorszym _w_ _tutejszym_ _kontekście_, czyli regulowanego napięcia wyjściowego i stałego wejściowego jest przypadek najniższego napięcia na wyjściu. Skrót myślowy wyszedł faktycznie niezręczny, bo rzeczywiście - ważna jest _różnica_ pomiędzy Uwe a Uwy. Nie zmienia to jednak prawdziwości mojego twierdzenia w kontekście tego rozwiązania.

    -> artek3xp

    Potencjometr włączasz pomiędzy wyjście a nóżkę FB - zamiast jednego z rezystorów dzielnika napięcia. Przy potencjometrze liniowym uzyskasz liniowa regulację napiecia zgodnie z zależnością 1.25 * (Rp+Rd)/Rd, gdzie Rd to wartość 'dolnego' rezystora dzielnika napięcia a Rp to wartość rezystancji potencjometru. Na przykład dla Rd = 2.2 kom i potencjometru 10 kom uzyskasz zakres regulacji od 1.25V do ok. 6.93V. Przy takim samym potencjometrze i Rd = 1.1 kom uzyskasz zakres regulacji od 1.25 do 12.5V (około) - o ile zasilisz przetwornicę wystarczającym napięciem.

    RoMan

    0