Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Automatyczna zmiana źródła zasilania poprzez diodę Zenera

11 Sty 2015 20:41 1485 24
  • Poziom 7  
    Witam,
    korzystając z tego, że oświetlenie w moim pokoju głównie to ledy, a często zdarza się sytuacja, że nie ma prądu, chciałbym zrobić coś takiego by w razie wyłączenia zasilania z sieci przełączało mi na baterię, lub aku.
    Troszkę się w ten temat zagłębiłem i z tego co mi się wydaje najłatwiej będzie dać tam diodę Zenera (chyba, że jest prostszy sposób na to). Dodam, że nie zależy mi na tym by nie było przerwy w świeceniu ledów. Problem w tym, że nie wiem za bardzo jaką diodę kupić (o jakich parametrach) dotychczas kupowałem zasilacz na oko, tak by nie przepalił mi ledów.

    Więc podsumowując, chciałbym się dowiedzieć jakiej diody potrzebuje (chyba, że można to łatwiej zrobić).
    - Zasilacz ma na wyjściu 12v i 1,2A
    - Bateria, by było łatwo mogłaby mieć 9v (czytałem, że musi być różnica pomiędzy jednym źródłem, a drugim w tej diodzie by działa poprawnie)
    - I tutaj jest problem, bo nie wiem jak mam dobrze zmierzyć pobór ledów. Posiadam ok. 6-7 metrów ledów. W sklepie napisane jest tak: 4,8 W na metr.

    A i jak już piszę to, czy zasilacz jest ok? Jeśli nie to czy potrzebny byłby mocniejszy, czy słabszy.

    Z góry dzięki za odpowiedź. Nie linczujcie mnie, bo jestem zielony w te klocki.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 12  
    12V * 1,2A = 14,4W
    6 metrów diod *4,8W = 28,8W

    Wynika z tego, że zasilacz jest za słaby.
    Co do diody zenera to nie wiem co masz na myśli. Dioda zenera służy do stabilizacji/regulacji napięcia a nie do przełączania źródeł zasilania. Można podłączyć akumulator i zasilacz przez diody prostownicze, ale nadal pozostaje problem. Włącznikiem od światła włączasz zasilacz, dokładając akumulator trzeba by odłączać go po zgaszeniu światła osobnym wyłącznikiem.
  • Moderator Samochody
    Problem w tym, że włącznik światła włącza/wyłącza zasilacz, natomiast Twój układ podtrzymujący musiałby być na wyjściu zasilacza, skąd miałby więc rozpoznać czy wyłączyłeś światło (zasilacz) czy nastąpił zanik zasilania?

    Da się to zrobić na przekaźniku ale będzie widoczne mignięcie światła w momencie przełączania zasilania i konieczna będzie modyfikacja sposobu załączania światła.
  • Poziom 7  
    Ledy mogę włączać lub wyłączać za całą instalacją, to nie problem, bo wyłącznik znajduje się i tak za zasilaczem. Czyli dioda będzie miała cały czas prąd, a ja sterować ledami będę (przyciemnianie, wyłącznie, itp) za tym ustrojstwem. Czy wtedy byłoby dobrze?
  • Moderator Samochody
    Jeśli włącznik jest za zasilaczem to nie ma problemu, wystarczy zwykła dioda prostownicza i można akumulator podłączyć równolegle (z szeregowo włączoną diodą) z wyjściem zasilacza. Jedyny warunek - napięcie zasilacza musi być niemniejsze niż napięcie akumulatora.
  • Poziom 7  
    O no to tak właśnie chciałem zrobić. Teraz tylko prosiłbym o dokładne wytłumaczenie.

    Jaką diodę kupić?(chodzi o jej parametry. Co mam do zasilenia i czym pisałem wcześniej)
    Mówiąc o podłączeniu jej co masz na myśli? (dokładnie jaki kabel do jakiego)
    Załóżmy, ze mamy:
    Zasilacz: Przewód + i -
    Bateria: Przewód + i -
    Ledy: Przewód + i -
    Diodę: Anoda i Katoda

    Prosiłbym tak łopatologicznie :P
  • Specjalista elektronik
    Jeśli to jest akumulator, to można by tak dobrać napięcie zasilacza, żeby utrzymywał akumulator w stanie pełnego naładowania. Bo inaczej to po każdej przerwie w dostawie prądu trzeba będzie go doładować. Wskazane jest, żeby w zasilaczu była na wyjściu dioda, która by zapobiegała rozładowywaniu akumulatora poprzez zasilacz, kiedy nie ma on zasilania z sieci.

    Natomiast jak nie robisz takiego ładowania: minusy łączysz razem, do +LED-ów katody dwu diod, a ich anody jedna do +baterii, druga do +zasilacza; napięcie zasilacza o jakieś 0,4÷0,5V większe, niż baterii - inaczej mimo, że zasilacz będzie działał, jakiś niewielki prąd będzie płynął z baterii. Diody 1N5401 (bo to jest około 2,5A, 1N4001 by nie wytrzymała).
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 7  
    Dokładnie o to mi chodziło!
    Mówisz, że z baterii mały prąd będzie pobierany. Czy będzie on ma tyle mały, by nie wyładować baterii jeszcze nim ' będzie w potrzebie'?
    Można zawsze jakieś maly wyłącznik dać między baterią, a diodą.
  • Specjalista elektronik
    Różnica napięć o 0,2V spowoduje, że prąd z baterii będzie około 600 razy mniejszy, niż z zasilacza (czyli będzie około 4mA); przy 0,3V będzie już 15000 razy mniejszy (około 170uA), przy 0,4V 360000 razy (około 7uA) i pewnie taki prąd potrzebowałby kilkadziesiąt lat na rozładowanie baterii...

    Jeżeli masz zasilacz, którego napięcie jest o kilka V (więcej, niż 2,5V) większe od potrzebnego, to jakiś układ typu LM350 może je obniżyć do potrzebnej wartości (napięcie można określić przez dobranie oporników); przy mniejszej nadwyżce napięcia, ale ponad 1,1V, trzeba by użyć LM1084-ADJ.

    Aha, tylko taka uwaga: jeśli zasilacz daje tętnienia, to nadwyżkę napięcia trzeba oceniać od minimalnego z okresu tętnień - jeśli będzie niższe od napięcia baterii, to niewiele pomoże, że miernik (który mierzy napięcie średnie) pokaże wyższe - bateria będzie się szybko rozładowywać...
  • Poziom 7  
    Bateria będzie miała 9v, a zasilacz 12v. Szczerze to mało zrozumiałem z tego co napisałeś :P
  • Specjalista elektronik
    Nie wiem, co to jest za zasilacz - czy daje na wyjściu równo 12V, czy jego napięcie skacze np. od 9 do 16V, zwłaszcza kiedy jest obciążony. A bateria, która nominalnie ma 9V, potrafi dawać około 10V. I to trzeba posprawdzać.
  • Poziom 7  
    W jaki sposób mogę to sprawdzić?
  • Specjalista elektronik
    Jakiś woltomierz masz? To po pierwsze sprawdź napięcie akumulatora po naładowaniu (albo nowej baterii, jeśli używasz jednorazowych baterii). Po drugie, trzeba jakoś sprawdzić ten zasilacz - może masz instrukcję, w której wyraźnie pisze, że daje napięcie stabilizowane i może dać do 2,5A przy takim napięciu? Można też zmierzyć napięcie bez obciążenia, podłączyć tę taśmę LED-ów i sprawdzić napięcie, o ile zmalało.

    Duże tętnienie napięcia wykryje układ z kondensatora (ze 100uF), opornika (z 10k) i diody (np. 1N4005): podłączasz kondensator przez opornik do zasilacza (pilnując, żeby +kondensatora był do +zasilacza), sprawdzasz napięcie, a potem równolegle do opornika podłączasz diodę anodą do +kondensatora i sprawdzasz, czy od tego zmieniło się napięcie na kondensatorze - jeśli zmalało, to tętnienia są duże.
  • Poziom 7  
    Czyli mam zmierzyć napięcie baterii, bez podłączania czegokolwiek?
    Potem zmierzyć napięcie zasilacza na pusto, a potem z LEDami i podać tu odczyty?
    Jeśli tak to i tak teraz nie mam woltomierza, ale spróbuję go załatwić.
  • Specjalista elektronik
    Dokładnie tak.
  • Poziom 7  
    Tak więc:
    zasilacz na pusto - 12,4V
    zasilacz z ledami - 12,1V
    bateria na pusto - 10,2V
    bateria z ledami - 8,6V
  • Specjalista elektronik
    Jeśli napięcie z zasilacza nie jest za duże dla LED-ów (a pewnie nie jest, skoro wybrałeś taki zasilacz), to można spróbować podłączyć dwie diody (tak, jak napisałem w #8) - pewnie z baterii będą znacznie słabiej świecić, ale na to nie ma rady (jeśli nie chcesz trudniejszego układu i na dodatek szybszego zużywania baterii - dużo trudniejszego, jeśli ma być ta bateria, bo trzeba by było podwyższać napięcie). Jeśli te LED-y potrzebują niższego napięcia zasilania, to zasilacz można podłączyć przez parę diod (1N5401) połączonych szeregowo (każda dioda obniży napięcie o około 0,5V).
  • Moderator Samochody
    Można użyć przekaźnika ze stykiem przełączanym... wtedy straty energii na baterii będą minimalne, za cenę mignięcia światła w chwili przełączania.
  • Poziom 7  
    Ale ten przekaźnik automatyczny? :)
  • Specjalista elektronik
    Cewkę przekaźnika trzeba podłączyć pod zasilacz, a styki tak, żeby w pozycji bez prądu w cewce łączyły LED-y z baterią, a z prądem w cewce LED-y z zasilaczem. Przekaźnik powinien mieć cewkę na 12V i styki co najmniej na 3A.
  • Poziom 7  
    Gdzie kupić takie urządzenie? I czy drogie jest? :P
  • Moderator Samochody
  • Poziom 7  
    Mógłbyś jakoś link zapodać bo nie wiem nawet czego szukać
  • Specjalista elektronik
    Choćby takie, na Allegro.pl: "PRZEKAZNIK 12V 10A STYCZNIK 12VDC NOWY PCB" MPS-S-112-C (cewka 12V, styki 10A 30V) za 1,45zł, "ART Przekaźnik SONGLE 20A 12V (SRA-12VDC-CL)" (cewka 12V, styki 15A/20A 14V) za 1,45zł, "Przekaźnik SONGLE SRU-12VDC 12V 10A 250VAC Piec CO" SRU-12VDC-SL-C (cewka 12V, styki 10A 28V) za 1,50zł "Przekaźnik GOODSKY 12V 12A / 15A Wys24h FVAT" za 1,50zł...

    Zwróć uwagę na takie szczegóły: (1) ma być przełączający - czyli jak się puści prąd przez cewkę, to jeden styk się rozłącza, drugi się łączy - nie nadaje się taki, który tylko łączy (np. SRD-05VDC-SL-A), albo tylko rozłącza, nie nadaje się bistabilny; (2) prąd styków co najmniej 3A (odpada ST-SH-112L, bo ma styki na 2A), napięcie przełączane co najmniej 12V; i (3) cewka na napięcie nominalne najlepiej 12V, nie więcej.

    Czasem sprzedający daje link do dokumentacji, przejrzyj je, zobacz jak odróżnić te, które się nadają - np. w tej dokumentacji do przekaźników S3 - odróżnij styki A, B i C (nadają się tylko C; to jest z aukcji "[LISPOL] Przekaźnik, cewka 24V, styki 12A/240VAC", ma za wysokie napięcie cewki). Najlepiej kupić przekaźnik, dla którego masz dokumentację, i możesz wyczytać, że np. dopuszczalne napięcie cewki to 130% nominalnego, więc np. cewki 9V nie można podłączać pod 12V, a cewkę 10V można.