Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prostownik rozruchowy 3 fazowy z mikrofali

heniek07 29 Jan 2015 21:38 15906 71
  • #31
    heniek07
    Level 20  
    Stycznik od wyciągarki nadaje się na pewno, ale kosztuje troszkę - sprawdziłem na allero. Elektrowłączniki mam i jak trzeba będzie to dam radę przewinąć. Wczoraj wpadł mi w ręce ekektrowłącznik od audi lub golfa - leżał po sąsiedzku na przydomowym złomowisku, w puszce z wodą i czekał na wywóz. Wysuszyłem i rozebrałem, by zobaczyć budowę. Po rozlutowaniu i odcięciu zagięcia, można nawet wydostać cewkę i prawdopodobnie przewinąć wg potrzeb. Mam jednak nadzieje, że wystarczy uzwojenia z cienkiego drutu, lub grubszego, przecież nie będzie potrzeby wysuwania bendixa. Kiedy dorobię stalowy rdzeń to wykonam doświadczenia.
    Dziękuje, pozdrawiam.
  • #33
    heniek07
    Level 20  
    Dostałem wczoraj od kolegi przekaźnik R15 3PDT 10A, tyle, że bez podstawki. Czy ten przekaźnik wystarczy zamiast TSM1? Do włączenia go potrzebny byłby na pewno mniejszy prąd niż TSM1. Przez przeźroczystą obudowę widać dość cienkie kabelki, wydaje mi się, że są cieńsze niż uzwojenie pierwotne transformatorów i to mnie trochę niepokoi. Ma jednak napisane 10A.
  • #36
    L_M
    Level 32  
    Czy próbowałeś przewijać włącznik rozrusznika?
  • #37
    heniek07
    Level 20  
    Jeszcze nie, nie wiem czy będzie taka potrzeba, jeśli tak to rozbiorę nowszy od golfa i przewinę. Znalazłem coś takiego:
    Link
    Tylko to jest na pewno chińszczyzna i z fotki nie mogę rozszyfrować jaki tam jest gwint M6 czy M8. Quada jeszcze tak blisko nie poznałem, by być pewnym czy ten włącznik nadaje się, jakie tam są styki i jaki prąd wytrzyma. Mogę tylko podejrzewać, że nie jest to urządzenie na duży amperaż. Max 250 cm benzyna nie wymaga dużego rozrusznika.
  • #38
    L_M
    Level 32  
    Ten przekaźnik z linku będzie na pewno za słaby,ja bym już został przy tym z golfa tym bardziej że go jeż masz.Można jeszcze rozważyć zastosowanie tyrystora 200-300A/50V z jakiejś spawarki jak byś miał z rozbiórki.
  • #39
    heniek07
    Level 20  
    Z tyrystorem to byłby dobry pomysł, muszę to przemyśleć i rozrysować. Na OLX nie są aż tak drogie, a do wysterowania potrzeba by było tylko ze 100-300 mA. A może zamiast np. 3 diod plusowych dać 3 tyrystory?
  • #40
    L_M
    Level 32  
    Przeważnie wystarczy 150mA do wysterowania.
  • #41
    heniek07
    Level 20  
    Wersja wg kolegi L_M z tyrystorem w zabezpieczeniu. Nie wiem czy nie nazbiera się za dużo spadków napięcia na diodach i na tyrystorze. Podobno przy takich prądach może to być ze dwa wolty na złączu. Nie wiem też, czy nie popełniłem jakiegoś błędu szybko rysując. Mam nadzieję, że fachowcy poprawią - jak wspominałem, nie jestem orłem z elektroniki.
    Prostownik rozruchowy 3 fazowy z mikrofali
  • #42
    Wawrzyniec
    Level 37  
    I po co tyle kombinacji? Dałeś D1 , D3 i część automatu z rozrusznika. To wystarczy i nic lepszego nie wykombinujesz.
  • #44
    heniek07
    Level 20  
    Kolego Wawrzyniec kombinujemy tu, bo po to założyłem wątek, by z pomocą burzy mózgów coś fajnego zrobić. Kol. L_M jakiś przykładowy znaleziony darlington też wpisałem, za podanego przez ciebie i poprawki na schemacie dziękuję serdecznie.
    Zalety burzy mózgów – giełdy pomysłów, jak tam kto chce niech sobie nazywa.
    Powstało tu parę alternatyw, z których każdy może wybrać coś pasującego dla siebie, do posiadanych elementów.
    Moich przemyśleń cd.
    1. Jeśli ktoś musi kupić elektrowłącznik, na portalu aukcyjnym kosztuje on 45 zł, a ja dziś zamówiłem tyrystory 250A po 25 zł – do doświadczeń i próby budowy ładowarki odsiarczającej do akumulatorów .
    2. Przy tyrystorze i zastosowaniu przekaźnika R15 (zamówiłem po 15 zł) prawdopodobnie będzie można zrezygnować z dodatkowego transformatora zasilającego elektronikę – też jakiś spadek kosztów. Tu poproszę kolegę L_M i innych o konsultacje.
    3. Dziś rano przyszedł mi do głowy pomysł, dla tych co mają duże ciągniki lub ciężarówki, zastosowania 6 transformatorów z mikrofalówki. Po dwa na każdą fazę jak na projekcie-pomyśle z 2 na jedna fazę. Trzeba by było postawić coś takiego na wózku i prawie każdy diesel odpalony. Na drugim znanym portalu aukcyjnym facet sprzedaje je po 15 zł, czyli 6x15zł=90zł – gdzie za tyle można kupić trafo 3 fazowe dużej mocy. Tego pomysłu raczej nie zrealizuję, bo nie mam takiej potrzeby, ale konsultacje i wymiana poglądów mile widziane.
    Pozdrawiam wszystkich serdecznie!
    Heniek.
  • #46
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    heniek07 wrote:
    3. Dziś rano przyszedł mi do głowy pomysł, dla tych co mają duże ciągniki lub ciężarówki


    Jak se odpalisz DUZY ciągnik albo ciężarówke nieco nowszą od stara200 to momentalnie wywali transile w elektronice.
    I z pewnoscią odniechce się każdemu takich odpaleń jak ciągnik stanie tam gdzie stoi a autko siądzie na poduszkach.
    Mam rozruch na transformatorze 10kVA 2400A prąd rozruchowy i powiem tak ze z trudem odpaliłem Deutza , ale w rozruszniku prawie nie było tulejek.
    Tak że wystarczy dbać o autko i z pewnośćią odpali zawsze.
  • #47
    heniek07
    Level 20  
    Dzięki kol. Alemucha , ale nie będę robił na R15 sterowanych 12V DC, po prostu jadą do mnie. Jak będę je miał, to sprawdzę przy jakim napięciu włączą się. Jeśli wystarczy 8-10V to być może zrezygnuję z dodatkowego transformatora na sterowanie. Będę próbował zrobić układ na tyrystorze.
    Kol. Strumien swiadomosci swia wytłumacz mi dlaczego podłączając dodatkowe źródło równolegle z akumulatorem o napięciu max 16V maja paść od razu diody zabezpieczające elektronikę. Takie przepięcie to raczej wszystko powinno wytrzymać. Automat ma włączać układ w chwili kiedy pracuje już rozrusznik, a wyłączać przy wzroście napięcia do 13-14V.
    Mój projekt zakłada wspomaganie rozruchu sprawnego pojazdu w warunkach ekstremalnych. Czasami mamy w naszym klimacie -25 stopni i niżej. Ja skądś pamiętam (może jakiś wykład, może gdzieś przeczytałem), że przy dużym mrozie pojemność akumulatora potrafi spaść do 30% pojemności znamionowej. O takie sytuacje mi chodzi, ponieważ auto stoi w blaszaku.
    Z góry dziękuję i pozdrawiam.
  • #48
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    heniek07 wrote:
    Nie wiem czy nie nazbiera się za dużo spadków napięcia na diodach i na tyrystorze.


    Sprawa z tyrystorem jest śliska bo nie dość że produkuje spadek napięcia to jeszcze trzeba go załączać i wyłaczać.

    To już lepiej założyć bezpiecznik blaszke mocowaną na śrubach.

    I wszystkie problemy odchodzą.
  • #49
    L_M
    Level 32  
    Przekaźnik R15/12V Włącza się poprawnie już przy napięciu 9,6-13,2V(dane fabryczne)
  • #50
    heniek07
    Level 20  
    Bezpiecznik w postaci blaszki też musi mieć jakiś opór, i aby się spalił musi się na nim wydzielić ciepło i też zawsze podczas pracy będzie na nim jakiś spadek napięcia. To już lepiej zastosować stycznik jako zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem. Patrząc na notę katalogową R15 ma on 18,5Ω, czyli teoretycznie 0,7 A powinno wystarczyć. Trzeba wiec będzie dodatkowy transformator minimum 15-20W, bo jak napięcie spadnie poniżej 9,6V to po automatyce, czyli jeden problem się wyjaśnił.
  • #51
    L_M
    Level 32  
    heniek07 wrote:
    Patrząc na notę katalogową R15 ma on 18,5Ω
    To źle patrzyłeś bo patrzyłeś na cewkę AC/12V która ma18,5Ω a cewka DC/12V ma 110Ω czyli 110mA.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Cewka w przekaźniku R15 bierze max 1,5W

    Dodano po 11 [minuty]:

    Można też zastosować cewkę na 6V napięcie od 4,8-6,6V moc nadal 1,5W
  • #52
    heniek07
    Level 20  
    Faktycznie, zerknąłem na tabelkę niżej. Dzięki za zwrócenie uwagi. To jeszcze lepiej bo mam akurat TS 6/27 z jakiegoś starego radia. Przy 220V powinien dawać 2x11,5 - 0,22A i 6V - 0,3A, na 230V powinien dać nieco więcej. Jedna diodka z zasilacza komputerowego i mam wyprostowane. To już na 100% mam rozwiązany problem zasilania sterowania.
  • #53
    CommonRail
    Level 27  
    W międzyczasie jak nie miałem nic do roboty, rozciąłem transformatory, nazwoiłem płaskownikiem ze spawarki i złożyłem mostek z 4 diod 200A na radiatory. włożyłem bo obudowy po transformatorówce z marketu, dołożyłem elektromagnes z 1.9DCI i zrobiłem porządne przewody z krokodylkami. Napięcie na luzie 15V pod obciążeniem spada do 13 (C-360 sąsiada bez akumulatora) rozrusznik kręci jak opętany. Pobór prądu 3x8A przy odpalaniu. Na razie załączam elektromagnes ręcznie, rozważam nad najprostszą automatyką, która włączy rozruch przy 9-10v, a wyłączy przy 12.5 Rozważam zaprzęgnięcie jakiegoś prostego testera do akumulatorów na diodach. Jak narazie odpalił pare renówek, i iveco daily chłodnię.


    Dajcie sobie spokój z dywagacjami ile prądu pobiera przekaźnik. Prosta elektronika sprawdzająca napięcie akumulatora+elektromagnes rozrusznika z własnym zasilaniem i po problemie. U siebie dałem transformator ze starego 200W UPSa APC i odpadło mnóstwo kombinowania.
  • #54
    L_M
    Level 32  
    Można też przewinąć przekaźnik z 12V na 6V(ewentualnie dać nowy na 6V) dając połowę zwojów mniej drutem o polu przekroju 2 razy większym i do tego stabilizator LDO 5V i można zasilić przekaźnik z akumulatora o napięciu 5,5V.
  • #55
    heniek07
    Level 20  
    Kol. CommonRail, czy wykonałeś coś w rodzaju: wspomaganie na 2 MOT-y z jednej fazy, czy układ 3 fazowy - piszesz 4 diody w mostku, a potem 3x8A? Wielkie dzięki za info o działaniu, jeśli to nie tajemnica to podaj po ile zwojów nawinąłeś po stronie wtórnej i jak wysterowałeś elektrowłącznik - na którym uzwojeniu. Teraz nie mam czasu na eksperymenty, muszę skończyć dmuchawę do śniegu. Wiadomości ze sprawdzonego mego pomysłu przydadzą się mi i może innym naśladowcom. Pozdrawiam.
  • #56
    CommonRail
    Level 27  
    Mam 3 transformatory, każdy zasilany z osobnej fazy. Ja nawinąłem dokładnie po 5 zwojów płaskownikiem 48mm2 (trzeba wyrzażyć i zamoczyć w wodzie, bo nie da się inaczej kształtować) i połączyłem uzwojenia wtórne w szereg i potem już mostek. Miałem tylko 4 diody więc musiałem zrobić tak, ale efekt lepszy niż oczekiwałem. Elekrowłącznik po stronie wtórnej załączany na razie przyciskiem, w momencie kręcenia rozrusznikiem.
  • #58
    Alemucha
    Level 28  
    Napisał że dał po jednym na fazę a wtórne w szereg. Ciekawe jaki jest oscylogram prądu przed mostkiem i napięcie?
  • #59
    heniek07
    Level 20  
    Kol. CommonRail na pewno się nie pomyliłeś w tej wypowiedzi:
    Mam 3 transformatory, każdy zasilany z osobnej fazy. Ja nawinąłem dokładnie po 5 zwojów płaskownikiem 48mm2 (trzeba wyrzażyć i zamoczyć w wodzie, bo nie da się inaczej kształtować) i połączyłem uzwojenia wtórne w szereg i potem już mostek.
    Czytałem to chyba niezbyt uważnie skoro wcześniej nie zauważyłem, dzięki kol. Alemucha.
    CommonRail rozbierz to i zostaw 2 trafa na jednej fazie. W tej chwili masz sytuację gdzie na wyjściu - jakby to napisać "jedna faza przeszkadza drugiej". Napięcia na wyjściu nie dodają się w sposób oczywisty. Owszem jak się nałoży na siebie 3 sinusoidy to wypadkowa też będzie sinusoidą. W takim układzie masz bardzo dużo strat.
  • #60
    CommonRail
    Level 27  
    Rozruch jest poskładany, odpala każdego benzyniaka i diesla do 3 litrów. Nie ma sensu przerabiać tego 100 razy, skoro i tak nie mam dodatkowych 2 diod żeby zrobić mostek 3 fazowy.
    Mam po jednym transformatorze na każdą fazę i tak zostanie.