Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Chrysler Grand Voyager RT - wpięcie webasto w obieg nagrzewnicy.

MKramer 12 Sty 2015 10:17 1809 9
  • #1 12 Sty 2015 10:17
    MKramer
    Poziom 14  

    Potrzebuję rady w zakresie wpięcia webasto w obieg nagrzewnicy w Chrysler Grand Voyager RT z 2008r., z silnikiem 3.8L V6. Moje wątpliwości w tym zakresie spowodowane się tym, że:
    - instrukcja ogólna montażu Webasto Thermo Top EVO sugeruje szeregowe wpięcie pompy Webasto przed nagrzewnicą wnętrza.
    - instrukcja montażu dla mojego samochodu (co prawda z silnikiem diesla, ale to nie ma tu znaczenia) przewiduje montaż równoległy obiegu wody z webasto z zastosowaniem jednokierunkowego zaworu.

    Wpięcie szeregowe jest prostsze w realizacji, ale ma według mnie następujące wady:
    - przede wszystkim webasto będzie wąskim gardłem dla nagrzewnicy podczas jazdy samochodem, co może powodować niedogrzaniem wnętrza.
    - webasto rozgrzewa całą wodę w małym obiegu, choć być może nie jest to aż tak wielką wadą - choć biorąc pod uwagę ponad 12l. płynu w obiegu (duży silnik, duża chłodnica, dwie nagrzewnice, reduktor LPG), to może się okazać, że Webasto będzie miało duuuużo pracy.

    Wpięcie równoległe jest wolne od powyższych wad, ale jest bardziej skomplikowane w podłączeniu. Poza tym mam już wpięcia dla reduktora LPG i miejsce na kolejne węże jest dość mocno ograniczone.

    Koledzy z praktyką w tym temacie - pomóżcie proszę rozwiać moje wątpliwości...


    Pozdrawiam
    Mariusz

    0 9
  • #2 13 Sty 2015 11:02
    MKramer
    Poziom 14  

    Koledzy z praktyką w tym temacie - podpowiedzcie proszę jak to zrobić. Auto jest duże, mój piec to Thermo Top EVO 5 - będzie miał co robić w mroźne dni. Chciałbym, aby priorytetem było wnętrze i przednia szyba, ale silnik tez mógłby skorzystać - powiedzmy 1/3 bądź 1/4 mocy.
    Jak to praktycznie rozwiązujecie?

    przy okazji zamieszczam wszelką dokumentację (większość w języku angielskim), jaką udało mi się naleźć, dotyczą:
    - pieca Webasto Thermo Top EVO
    - samochodu Chrysler Grand Voyager RT
    - elementów sterujących i wykonawczych

    Pozdrawiam
    Mariusz

    0
  • #3 13 Sty 2015 11:20
    marcin_wr
    Poziom 19  

    Mam Hondę Odyssey 3.5 i tam mam wpięty piec w szereg przed nagrzewnicę oczywiście.Nie zaobserwowałem żeby ograniczało przepływ cieczy i spadek wydajności ogrzewania.11 litrów w obiegu i tak jak u Ciebie LPG i druga nagrzewnica.Przy -10 po 15-20min zaczynają odchodzić szyby.Po pół godzinie wchodzę do letniego auta, odpalam i przeważnie od razu przełącza się na LPG.Silnik lekko podgrzany, ale łapie temperaturę pracy na wskaźniku po paru minutach.
    Miałem zastosować patent ze specjalnym termostatem webasto, który powoduje że najpierw grzeje obieg z nagrzewnicami a dopiero później puszcza na silnik, ale na razie odpuściłem.

    0
  • #4 14 Sty 2015 18:28
    MKramer
    Poziom 14  

    Dziś w końcu udało mi się połączyć agregat z aplikacją WTT i przetestować działanie całego układu "na stole". Jestem pod wrażeniem - ponad 10l. wody zostało zagrzane z temperatury poniżej 10 stopni C do 82 stopni C w niecałe 10 minut, zużywając przy tym nie więcej niż 200ml. paliwa. Niezłe

    Przy okazji mam jeszcze takie pytania:
    - odczytałem, że piec jest wyprodukowany w 2011r., ma 134 godziny przepracowane i 309 uruchomień. Czy można przyjąć, że to niewiele i piec jest "prawie nowy" jak zapewniał mnie sprzedawca?

    - w którym miejscu wewnątrz auta najlepiej byłoby umieścić czujnik temperatury od Telestart 100 HTM, tak aby jego wskazania były najbardziej optymalne?

    Pozdrawiam
    Mariusz

    0
  • #5 16 Sty 2015 15:05
    rmaster
    Poziom 12  

    134 h to jest nic. Widziałem piece co miały po 5-8 tyś godzin sprawne. Jeśli piszesz o wpięciu wody to tylko szeregowo bo jak sam zauważyłeś małą ilość wody szybko się zagrzewa. Głównym zadaniem jest odmrożenie auta ale też ogrzanie silnika w celu zmniejszenia szkodliwych związków przy zimnym starcie i ochrona samego silnika. W twoim przypadku dodatkowo pozwoli ci na uruchomieniu auta od razu na gazie. Zrezygnował bym na twoim miejscu z pilota i tych czujników temperatury na rzecz telestartu. Mogę ci zaproponować super tanie rozwiązanie ale to na PW albo tel. Czym się ciepło i zamawiaj mrozy i śnieg bo sprzęt nie wykorzystany. :D

    0
  • #6 19 Sty 2015 11:53
    MKramer
    Poziom 14  

    Powoli wziąłem się za montaż. W sobotę udało mi sie zainstalować agregat w samochodzie - przed prawym nadkolem. Tu przy okazji mam pytania.

    1. Czy nie za nisko? Jak agregat znosi ew. zanurzenie w wodzie - przy przejeżdżaniu przez jakąś większą kałużę?
    2. Czy pompa wody może być zainstalowana "za" urządzeniem, a nie tak jak mówi instrukcja "przed". Innymi słowy czy może pompować wodę z webasto do nagrzewnicy, zamiast z silnika do webasto?


    Pozdrawiam
    Mariusz

    0
  • #7 19 Sty 2015 12:16
    rmaster
    Poziom 12  

    Ja zawsze szukam miejsca gdzieś wysoko, w nowym kangoo nawet założyłem nad silnikiem, a starym nad akumulatorem. I tam szukaj miejsca. Te piece co w nadkolach, zderzakach całe z soli i wyglądają strasznie, nawet nie ma co potem przenieść do innego auta, a i usterki elektryczne częściej. Jeśli chodzi o pompkę za piecem to nie będzie różnicy, bo cała woda w małym obiegu płynie.

    0
  • #8 19 Sty 2015 14:08
    MKramer
    Poziom 14  

    Generalnie nie ma miejsca w komorze silnikowej - można by od biedy wepchnąć go pomiędzy grill a chłodnice, ale to jeszcze gorsze rozwiązanie, niż wnęka błotnika.
    Bardziej mnie martwi odporność konstrukcji na zanurzenie w wodzie. Można sobie wyobrazić przejazd przez dużą kałużę, gdzie całość wyląduje na chwile pod wodą. Czy takie zdarzenie może zaszkodzić?

    Mam jeszcze pytanie dot. pozycji montażu - rysunek przedstawia dopuszczalne pozycje agregatu, a ja zainstalowałem go na drugim boku, który nie jest zalecany zgodnie z rysunkiem. Czy to jest jakiś problem?

    0
  • #9 20 Sty 2015 12:46
    rmaster
    Poziom 12  

    Proponuję ci rozebrać piec z tych blach, wydechu i dopiero poszukać miejsca i dorobić uchwyt. Zachowaj pozycję pieca taką jak w instrukcji.

    0
  • #10 22 Sty 2015 16:15
    MKramer
    Poziom 14  

    Ja jednak chciałbym wiedzieć, z jakiego powodu nie zalecana jest taka pozycja instalacji agregatu? Ciekawi mnie to z uwagi na to, że teoretycznie nie powinno to mieć znaczenia.
    Wymiennik ciepła raz zalany wodą i odpowietrzony będzie pracował w każdej pozycji. Palnik także...
    Być może są jakieś tajniki konstrukcji, które jednak nie są tak oczywiste. Tego nie wiem, gdyż nie widziałem urządzenia w środku.


    Pewnie i tak zmienię położenie pieca, ale muszę przyznać, że póki co system sprawuje się bardzo dobrze.

    Pozdrawiam
    Mariusz

    0