Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wybór Klucza Dynanometrycznego

12 Sty 2015 12:11 4527 46
  • Poziom 9  
    Witam
    Planuję zakup klucza dynanometrycznego i proszę o opinie tych którzy używają takich marek mam dwa typy Klucz dynanometryczny Yato zakres od 40-210 NM i Jonnesway zakres od 40-210 NM klucz ten potrzebny mi będzie do naprawy samochodu we własnym zakresie cena jaka dysponuje to 200 250 zł może jakąś inną markę polecacie ??? Z góry dzięki za pomoc !! :) ;)
  • Poziom 22  
    Wg mnie każdy z tych kluczy będzie lepszy niż dokręcanie na oko tym bardziej, że planujesz wykorzystanie od czasu do czasu.
  • Poziom 10  
    Witam! śmiało można kupić do 150 zł. Posługuję się też amatorsko czasem brak jest tyko zakresu od 20 Nm np. świece żarowe.
  • Poziom 29  
    Po co Ci 210N·m?
  • Poziom 9  
    Mniejszy zakres nie wchodzi w gre niektóre części mają duży moment dokręcania
  • Poziom 22  
    Zajrzyj do instrukcji samochodu, w którym planujesz naprawę i sprawdź jakie są wymagane momenty tego co będziesz dokręcał i będziesz wiedział co potrzeba.
  • Poziom 10  
    Ja używam jonessway 19 - 110Nm i sziała bdb
  • Poziom 29  
    Jakie inne cześci? Pracujesz na kolei przy skręcaniu torów? Świece góra 30N.m , głowica góra 110N.m.
    Koło pasowe ciągniesz do póki idzie i tyle.
  • Poziom 9  
    Mam też ciagniki i może się przydać większy :)

    Dodano po 13 [minuty]:

    Ogólnie chodzi mi o to który z tych kluczy jest lepszy
  • Poziom 22  
    Klucz dynamometryczny służy do dokręcania (odkręcania) połączeń śrubowych z ściśle określonym momentem. Lepszy jest ten, przy pomocy którego wykonasz tą czynność dokładniej. Obiektywną ocenę da Tobie jedynie pomiar legalizacyjny. Użytkownicy mogą dać jedynie subiektywną ocenę. Także ważną bo klucze dynamometryczne mają różne budowy i wymiary co może zwiększać lub zmniejszać ich przydatność dla danego rodzaju prac.
  • Poziom 29  
    To w takim razie klucze musisz mieć dwa. Jeden o zakresie powiedzmy 15-120 N*m a drugi od ileśtam do 240.
    Osobiście mniejszy mam Kingtony a większy Gegore.
  • Poziom 9  
    Ten Kingtony dobrze się sprawuje ?
  • Poziom 29  
    Bardzo dobrze, aczkolwiek podziałka jest zrobiona w trochę przaśny sposób.
  • Poziom 9  
    A czy Jonnsway jest produkowany w Chinach
  • Poziom 29  
    Blisko. Tajwan albo Hong Kong.
  • Poziom 10  
    Odczytam ze swojego to napiszę
  • Moderator Samochody
    Ja mam unitec 10-210Nm... chińszczyzna, przy jednym z pierwszych użyć mi się rozkręcił. Także teraz ciężko go nazwać kluczem dynamometrycznym, niby próbowałem go kalibrować z wagą cyfrową (tzn tylko tą tuleją która się wykręciła, wkrętu do kalibracji nie ruszałem), ale albo robiłem coś nie tak albo jest bardzo nieliniowy i podziałka ma charakter czysto orientacyjny.
  • Poziom 9  
    czy w jonnsweyu to pokretło do ustawiania momentu jest plastikowe ?
  • Poziom 29  
    W Kingtony jest metalowe. Który Jonnesway masz, z zieloną rączką?
  • Poziom 9  
    jeszcze nie zdecydowałem który kupić ale jak patrze po zdj to jonnswey ten z zielona rączką ma chyba plastikową rekojeść do ustawiania momentu i się zastanawiam czy go kupić czy to nie odpadnie po paru razach ustawienia momentu ?
  • Poziom 29  
    Link do klucza, pokaż go.
  • Poziom 10  
    Nic się nie rozpada - używam już dwa lata dość często tyle że mój jest z zakresem 19 - 110. Zastanów się czy nie potrzebujesz niższego momentu niż te 40Nm jak podałeś w linku ostatnim
  • Poziom 10  
    Tak tylko zwróćcie uwagę że najlepiej mieć dwa klucze - jeden na niskie drugi wysokie ustawienia - bo każdy ma np. 4% rozbieżności z GÓRNEGO progu! czyli np z 210Nm (jak wyżej minimum 42Nm) jest to ponad 8Nm czyli np. albo dokręcasz 34Nm albo 50Nm...
  • Poziom 11  
    Cześć

    Podzielę się moimi doświadczeniami w zakresie kupna i używania klucza dynamometrycznego. Nie jestem mechanikiem z zawodu, ale czasami coś naprawiam we własnym zakresie (Fiat Punto, 1100 cm3, benzyna). Może się przyda.

    Mam dwa klucze:
    1) 40-210 Nm. Kupiony jako pierwszy za ok 100 zł, na pudełku nie ma nazwy, ale jak cena wskazuje jest to najniższa półka.
    2) 10-80 Nm. Nazwa to "DRAPER", ale za ok 200 zł, więc trochę chyba :) lepszej jakości. Do klucza było dołączone świadectwo kalibracji. Klucz kupiony na portalu aukcyjnym.

    Klucz o dużym momencie dokręcania nie jest praktycznie używany (ten 40-210 Nm). Duże śruby ciężko jest przekręcić jeśli ktoś nie ma wprawy, a i tak stosuje klej anaerobowy do gwintów, co zabezpiecza przed odkręceniem, ale i też ułatwia późniejsze odkręcenie. Klej anaerobowy niebieski - średnia siła (do kupienia w sklepach motoryzacyjnych, marketach, ...)

    Natomiast co do mniejszych śrub (na klucz 13 i mniejsze), to jak najbardziej klucz dynamometryczny jest wskazany dla niewprawnego "mechanika". Wybrałem DRAPERa ze względu na cenę, pudełko, świadectwo kalibracji oraz zakres użytecznych momentów dokręcania. Gdzieś wyczytałem, że najmniejszy błąd dla kluczy dynamometrycznych mieści się pomiędzy 30% a 70% zakresu momentów dokręcania. Podobnie jest np. w przypadku manometrów. Klucz ten był mi niezbędny do wymiany uszczelki pod głowicą. Moment jaki był mi potrzebny to 20 i 30 Nm, czyli blisko zakresy 30-70%. Klucze bardziej zbliżone do interesującego mnie zakresu albo był znacznie droższe (zakres do np. 40-50 Nm), albo zakres kończył się na 30 Nm (Jonesway). Dlatego wybrałem DRAPERa. Dodam, że klucz wg tego co jest napisane na pudełku ma dokładność +-3%, czyli dokręciłem teoretycznie głowicę z momentem 29 Nm do 31 Nm. Przejechałem od wymiany uszczelki 30 tys. Jak na razie nic sie nie dzieje (nie dymi na biało, nie znika płyn chłodniczy, nie ma oleju w płynie chłodniczym, na zimno odpala bez problemu, ...). Tyle co do DRAPERa.

    Na koniec dodam, że bardzo ważnym jest w przypadku tego klucza, aby zaraz po użyciu skręcić ustawienia momentu na "0". Mało kto na to zwraca uwagę. Dlatego tego klucza nie pożyczam, no chyba, że bardzo zaufany i solidny kumpel :) potrzebuje.

    Pozdrawiam
    Paweł
  • Poziom 41  
    Pawelo123 napisał:

    Na koniec dodam, że bardzo ważnym jest w przypadku tego klucza, aby zaraz po użyciu skręcić ustawienia momentu na "0". Mało kto na to zwraca uwagę. Dlatego tego klucza nie pożyczam, no chyba, że bardzo zaufany i solidny kumpel :) potrzebuje.
    ł


    Dlaczego?
  • Poziom 9  
    Straci dokładność chyba tak słyszałem jednocześnie wtedy nadaje się wiadomo do czego :)
  • Poziom 41  
    @Kamil3434 nie wydaje mi się.
  • Moderator Samochody
    Regulacja momentu odbywa się poprzez zmianę napięcia sprężyny, w pozycji min. sprężyna jest nienapięta i tak klucz powinien być przechowywany.