Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wzmacniacz UL1498,1496,1496 AN7148 oraz UL1111

Emersson 16 Jan 2015 19:02 12087 130
IGE-XAO
  • #61
    bestboy21
    Level 39  
    Emersson wrote:
    Są na 10v niektóre dą na wyższe volty.


    To zacznij od ich wymiany na odpowiedniki 16V, może któryś dostał przebicia.
  • IGE-XAO
  • #62
    Emersson
    Pupil
    Mam jeszcze inny układ scalony KA2214 o ile pamiętam. Ma on chyba 2x 2W. Lepiej by było jak by się dało ten naprawić.
  • #63
    bestboy21
    Level 39  
    Emersson wrote:
    Mam jeszcze inny układ scalony KA2214 o ile pamiętam. Ma on chyba 2x 2W. Lepiej by było jak by się dało ten naprawić.

    KA2214 ma 2x 1,2W

    Wymień kondensatory, jak się nie poprawi to przegrzany układ. Tak bywa.
  • #64
    Emersson
    Pupil
    Ok, dzięki za poprawke, wymieniłem kondensatory i nie gra. Może dałem jakiś zepsuty :/

    Dodano po 1 [minuty]:

    Zacznę wszystko od nowa. Wiesz może jak sprawdzić czy kondensator sprawny ?
  • IGE-XAO
  • #65
    bestboy21
    Level 39  
    Emersson wrote:
    Ok, dzięki za poprawke, wymieniłem kondensatory i nie gra. Może dałem jakiś zepsuty :/

    Dodano po 1 [minuty]:

    Zacznę wszystko od nowa. Wiesz może jak sprawdzić czy kondensator sprawny ?


    Sprawdzić omomierzem, podczas mierzenia rezystancja powinna rosnąć do nieskończoności. Brak jakiejkolwiek reakcji lub stała rezystancja - uszkodzony.
    Przed pomiarem kondensator musi być rozładowany.

    To tylko test , bo pojemności tak nie sprawdzisz.

    Drugim sposobem jest pomiar prądu podczas ładowania (z zasilacza/baterii), w szereg z kondensatorem daje się miliamperomierz. Prąd powinien zmaleć do zera (ale jakiś na początku być musi - przez chwilę). Uważaj na polaryzację przy tym teście.

    Mogłeś też ugotować układ lutownicą, bo wielki to on nie jest i dużo mu nie trzeba.
  • #66
    Emersson
    Pupil
    Jaką dobrą lutownicę poleciłbyś dla mnie ? Mogłem ugotować.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Koniec na dziś :) Lutownica transformatorowa się mocno przygrzała. Jak załatwię lepszą lutownicę to potrenuję lutować.
  • #67
    bestboy21
    Level 39  
    Emersson wrote:
    Jaką dobrą lutownicę poleciłbyś dla mnie ? Mogłem ugotować.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Koniec na dziś :) Lutownica transformatorowa się mocno przygrzała. Jak załatwię lepszą lutownicę to potrenuję lutować.


    Na początek byle jaką z termostatem, coś z typu DED7540 DEDRA.
  • #68
    Emersson
    Pupil
    Nieźle ona wygląda, nigdy takiej nie miałem, uzbieram piebiądze i sobie kupię :)
  • #69
    bestboy21
    Level 39  
    Emersson wrote:
    Nieźle ona wygląda, nigdy takiej nie miałem, uzbieram piebiądze i sobie kupię :)


    Tandeta ale jak na razie... ;) tak dla ścisłości.
  • #70
    Dacomos
    Level 33  
    Jak na dedre ok, doszkolisz to zmienisz zdanie o niej :-)
  • #71
    Emersson
    Pupil
    Mam problem z lutowaniem iż powstają "zimne" luty. Używam kalafonii oraz pasty i to nie pomaga. Dodam że mam brudny grot i próbowałem go wyczyścić gąbka ale to nie pomogło. Co zrobić aby nie powstawały zimnie luty ? Używam takiej cyny jak na zdjęciu, jest ona gruba i chyba ma kalafonie ale mogę się mylić.



    Wzmacniacz UL1498,1496,1496 AN7148 oraz UL1111 Wzmacniacz UL1498,1496,1496 AN7148 oraz UL1111 Wzmacniacz UL1498,1496,1496 AN7148 oraz UL1111 Wzmacniacz UL1498,1496,1496 AN7148 oraz UL1111
  • #72
    bestboy21
    Level 39  
    Kalafonia daje radę we wprawnych rękach dla amatora lepsza jest "siwa" pasta lutownicza. Lutownicą transformatorową łatwo przegrzać spoiwo , robi się wtedy szare-kruche i łatwo powstają zimne luty. Lutownicę transformatorową czyści się "skalpelem" gąbką to można kolby czyścić. Po oczyszczeniu grotu do gołej miedzi należy go całego (tzn połowę) zanurzyć w kalafonii/paście i następnie pokryć cyną.

    Do takich rzeczy jak płytka uniwersalna można stosować jeszcze sposób z rozpuszczeniem kalafonii w spirytusie i wymazanie całej płytki przed lutowaniem.
    (kieliszek 25ml, grudka wielkości fasoli zalana 99% spirytusem) można pokruszyć przed wsypaniem bo długo trzeba mieszać.
  • #73
    Emersson
    Pupil
    Dzięki, stosuje rozcieńczalnik Nitro.
  • #74
    bestboy21
    Level 39  
    Oczywiście są gotowe topniki w płynie ale to nie ten etap nauki raczej ;)
    Ja bym jednak wolał wyroby spirytusowe, nitro po prostu śmierdzi (i w cale nie musi być czyste, bo to nitro techniczne*).

    *przeznaczone do powszechnego zastosowania, może zawierać śladowe ilości innych rozpuszczalników i odpadów rafineryjnych, smoły węglowe, kwasy, i inne cuda na kiju.

    Możesz sobie zakupić 1L izopropanolu, nadaje się do wielu rzeczy w tym do rozpuszczenia kalafonii czy mycia starego truchła.
  • #75
    Emersson
    Pupil
    Myłem płytkę w nitro i płytka nie śmierdzi.
    Luty wyglądają tak

    Wzmacniacz UL1498,1496,1496 AN7148 oraz UL1111
  • #76
    bestboy21
    Level 39  
    Kształt stożka i świecenie znaczy że wyglądają dobrze, matowe w kształcie bańki albo kulki to już źle.
  • #77
    Emersson
    Pupil
    Się nie świeci ale są w krzstałcie stożka. Jak zrobić aby się świeciły?
  • #78
    bestboy21
    Level 39  
    Emersson wrote:
    Się nie świeci ale są w krzstałcie stożka. Jak zrobić aby się świeciły?


    Lutować krócej/szybciej i z użyciem topnika.
  • #80
    Emersson
    Pupil
    Dzięki, teraz luty się świecą i są srożkowe.
  • #81
    _jta_
    Electronics specialist
    Mam wrażenie, że schemat jest zgodny z pierwszym z układów aplikacyjnych. Upewnij się, czy montaż był zgodny z rysunkiem, oraz czy nie podłączyłeś odwrotnie kondensatora, np. tego przy nóżce 2 (ma być '-' do nóżki 2, '+' do +zasilania). Poza tym, czy użyte elementy są sprawne?

    Z tego, co widać ze schematu i co pamiętam: pin 1 to jest "bootstrap" wyjścia, powinien być połączony przez kondensator z wyjściem (pin 12), a przez opornik (albo głośnik) z +zasilania; pin 2 służy do eliminacji zakłóceń przez zasilanie, powinien być połączony przez kondensator z tą szyną zasilania, do której jest połączony głośnik, powinno być na nim napięcie około (ale w tych układach chyba ze sporym odchyleniem) połowy napięcia zasilania; pin 3 jest do kompensacji dla dużych częstotliwości, łączy się go przez kondensator około 1nF z masą, i drugi, kilka razy mniejszy, z wyjściem; pin 5 jest wejściem odwracającym, wewnętrznie połączonym przez opornik z wyjściem, łączy się go przez opornik i kondensator z masą; pin 7 to wejście, łączy się je przez opornik z masą; pin 8 to chyba masa, a 10 to -zasilania dolnego tranzystora mocy; pin 12 to wyjście, pin 14 to +zasilania. Masa i -zasilania to właściwie to samo, ale należy tak zrobić połączenia masy, żeby prąd z pinu 10 nie płynął przez połączenia między pinem 8, a innymi połączeniami do masy. Równolegle do głośnika należy podłączyć układ z kondensatora 0,1uF i opornika (to jest do kompensacji indukcyjności głośnika).

    Niedokładny montaż układów kompensacji często powoduje wzbudzenie się wzmacniacza na częstotliwościach nadakustycznych i to może powodować jego nagrzewanie. Niewłaściwe połączenie masy raczej powoduje wzbudzenie na niskich częstotliwościach, które trochę słychać w głośniku. No i jest możliwe, że sam układ scalony jest uszkodzony, i dlatego się grzeje... Można do prób zasilać niskim napięciem - 4,5V wystarczy, żeby działał. Bez sygnału pobierany prąd powinien być poniżej 5mA, jeśli jest większy, to jest wzbudzenie, zwarcie, albo coś jest uszkodzone.

    O ile pamiętam, UL1496 ma dopuszczalny prąd 1A i napięcie 12V - teoretycznie powinno to dać moc 2W na głośniku 4R, ale on chyba się od tego przegrzeje, a poza tym łatwo o jego uszkodzenie przy włączaniu, raczej należy go używać z głośnikiem 8R. UL1498 ma dopuszczalny prąd 1,5A i może działać z głośnikiem 4R. Oba typy mają wkładkę radiatorową - potrzebują chłodzenia radiatorem.

    Aha, kondensator w zasilaniu (między + i - zasilania) raczej większy - proponuję chociaż 470uF. I może do prób najpierw zasilać ograniczając opornikiem prąd do parudziesięciu mA - jeśli będzie jakieś zwarcie, to jest szansa, że nie spali układu, w każdym razie opornik nie pozwoli go przegrzać.

    UL1111 - z tego, co pamiętam, to jest 5 tranzystorów, z tego dwa mają połączone emitery (układ ma 14 pinów, więc coś trzeba było połączyć), a chyba pin 13 oprócz emitera jednego z tranzystorów jest połączony z podłożem - do żadnego pinu nie należy podłączać potencjału ujemnego względem pinu 13, bo będzie źle działać. Tranzystory są małej mocy (chyba na prąd 50mA, szczytowy 100mA, napięcie 15V), o sporej częstotliwości granicznej (chyba typowa 550MHz). Jest to odpowiednik układów "transistor array", np. HA1127, CA3046, MC3346.
  • #82
    Emersson
    Pupil
    @_jta_ Dzięki za przydatne wiadomości. Na UL1111 buduję Wskaźnik VU na 5 diod LED.
  • #83
    bestboy21
    Level 39  
    Emersson wrote:
    @_jta_ Dzięki za przydatne wiadomości. Na UL1111 buduję Wskaźnik VU na 5 diod LED.


    Ten układ nie jest specjalizowany do tego (pracuje zamiast 5 tranzystorów i nic poza tym), są lepsze np. UL1980 skoro lubisz zabawki z epoki cemi .
    No ale można się pouczyć , jeśli ma leżeć.

    p.s. Ciekawy przykład edukacyjno-historyczny.... 5 tranzystorów w układzie ;)
  • #84
    Emersson
    Pupil
    Ciekawe :) Wylutowałem go z zodiaka, miał funkcję jakości sygnału dźwięku na 3 diody LED.
    @bestboy21 Masz jakiś schemat na ka2241, znalazłem jakieś ale były nie czytelne.
  • #85
    bestboy21
    Level 39  
    Emersson wrote:
    Ciekawe :) Wylutowałem go z zodiaka, miał funkcję jakości sygnału dźwięku na 3 diody LED.
    @bestboy21 Masz jakiś schemat na ka2241, znalazłem jakieś ale były nie czytelne.


    Bo widzisz, młody jesteś i pod wiatr sikasz ;)
    Kiedyś a zwłaszcza unitra/diora robiła z tego co było a jeśli w instrukcji obsługi można było wpisać o jeden układ scalony więcej to 'prestiż' wzrastał :D
    Taak, kiedyś wszystko w instrukcjach pisali, dzisiaj tylko PMPO w 50 językach :not: :not:
    Być może (wielce prawdopodobne) że nawet im tak wyszło taniej w tym wypadku.

    Znajdź sobie inny schemat BA4110=LA1140=KA2241

    p.s. To był wskaźnik poziomu sygnału antenowego.
  • #86
    Emersson
    Pupil
    Dzięki :) Mam 14 lat i chcę zostać elektronikiem, tylko lutowanie co nieco mi nie idzie, kupię sobie lutownicę kolbową, ta stacja jest badziewna, porządna z stacją kosztuje minimum 150 zł.
  • #87
    bestboy21
    Level 39  
    Emersson wrote:
    Dzięki :) Mam 14 lat i chcę zostać elektronikiem, tylko lutowanie co nieco mi nie idzie, kupię sobie lutownicę kolbową, ta stacja jest badziewna, porządna z stacją kosztuje minimum 150 zł.


    Do nauki najlepsza jest transformatorowa z miedzianym grotem, do nauki lutowania bo do nauki elektroniki to już raczej stacja. Możesz sobie po testować groty z różnych drutów 1,5-2,5mm, jest różnica.
  • #88
    Emersson
    Pupil
    Grot mam miedziany a co do przekroju to nie wiem. Lepiej używać pasty czy kalafonii ?
  • #89
    bestboy21
    Level 39  
    Emersson wrote:
    Grot mam miedziany a co do przekroju to nie wiem. Lepiej używać pasty czy kalafonii ?


    Zależy do czego, pastą na pewno prościej się lutuje.
  • #90
    Emersson
    Pupil
    Do lutowanie płytek.