Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

excel - zliczanie komórek w/g zawartej danej

15 Sty 2015 14:57 2139 19
  • Poziom 10  
    excel - zliczanie komórek w/g zawartej danej

    Witam.
    Firma kazała mi zrobić zestawienie pewnych danych z pliku którego kawałek jest w załączeniu, a dokładniej dane z kolumny "E" i dane z kolumny "K".
    Oczywiście w formie pisemnej ale ja się zastanawiam czy da się na skróty by sam excel to pozliczał bo w każdym pliku jest kilkaset wierszy.
    Te pliki generuje program który jest zainstalowany na komputerach firmy, a chodzi o to by zliczyć karty aktywne i nieaktywne ( kolumna E ) co widać po datach zamieszczonych w każdej komórce np: E1 karta jest aktywna E2 karta jest nieaktywna, i po takiej weryfikacji by dopisać to do konkretnego miejsca z danych kolumny K.

    chodzi o to by koniec był np taki:

    karty aktywne 20 CKD
    karty nieaktywne 5 CKD
    karty aktywne 15 MUSZYŃSKIEGO
    karty nieaktywne 24 HALLERA


    nie wiem czy w ogóle coś takiego da się zrobić bo plik wyjściowy z tego programu ma tylko taką formę jak w załączeniu bez żadnego nazewnictwa komórek czy ich jakiegokolwiek formatowania.

    W każdym bądź razie, gdybym nie musiał robić tego ręcznie a dałoby się jakoś to ogarnąć w excel-u, byłbym bardzo zadowolony.

    Z góry dziękuję za wszelką pomoc i porady
  • Poziom 40  
    vwmaniaki napisał:
    nie wiem czy w ogóle coś takiego da się zrobić

    Można powiedzieć, że excel jest jak kartka papieru - wszystko można w nim zrobić (w domyśle policzyć) tylko ... chodzi o możliwe ograniczenia.
    Widzę tu na szybko funkcję licz.jeżeli() ale...

    Masz gdzieś"obok" listę ludzi/firm (bo nie wiem co to) występujących w kolumnie K (może być ich więcej wtedy będzie zero) ? [to chyba ulice, ale nie ważne ważne czy masz ich listę]
    I druga rzecz - czy dopuszczasz kolumny pomocnicze?

    Załącz kawałek pliku w załączniku ale nie jako fotka a jako plik excela - spakuj zipem.


    A może makro? Ale tu musiałbyś się troszeczkę znać (w razie rozbieżności miejsc gdzie są dane) i podać strukturę całego skoroszytu i danych.
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Nie wiem czy to Cię urządzi bo to trochę pracochłonna metoda i potrzeba dodać parę rzeczy ale chyba szybciej niż ręcznie. Więc tak najpierw musisz stworzyć kolumnę z datę która będzie pokazywała część daty jaką masz, niestety tylko do dnia. Po dołączeniu godzin wychodzą nieprawidłowe dane. A potem pozostałe równania które są obok. Dużym uproszczeniem było by zastosowanie formuły w komórce F8 która by zliczała ile rodzajów tekstów jest w kolumnie D, wówczas można by do równania w kolumnie D dodać formułę złącz tekst i było by po sprawie (chyba) ale niestety nie znam takiego równania.
  • Poziom 10  
    Jak najbardziej kolumny pomocnicze dopuszczam. w tym kawałku pliku na zielono zaznaczone są komórki w których karta jest aktywna do daty wskazanej w komórce.
    Firmie chodzi o to by robić zestawienie ilości osób które na dany konkretny dzień miały aktywną kartę i wiedzieć na jaki parking lub parkingi z kolumny K. Myślałem o zależnych od siebie listach ale to chyba nie przejdzie bo bym musiał definiować nazwy komórek a jest ich mnóstwo. nie wiem czy =LICZ.JEŻELI poradzi sobie z kolumną z datami i godzinami, nie wiem jakim parametrem to określić Myślałem też o formatowaniu warunkowym ale nie wiem jaką definicję podać.

    co do Makr to zaczynam dopiero się uczyć
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    Przyznam, że poszedłem na łatwiznę z tą kolumną pomocniczą (bo jestem po piwie), ale liczy :)

    Na marginesie duble "stref" likwidowałem za pomocą:
    Kopiuj komórkę i wklej (obok) a następnie zaznacza się całą kolumnę (tą skopiowaną) i wciska się na wstążce dane - usuń duplikaty.

    Jeżeli gdzieś "obok" masz listę stref to powyższe nie będzie miało miejsca.
  • Poziom 10  
    Super! Wielkie dzięki, zaoszczędziło mi to wiele pracy, bo takie raporty chcą co jakiś czas by prowadzić swoje dziwne statystyki, a ja nie muszę ślęczeć z kartką i zliczać kilkaset wierszy z kilku plików.
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    Dodam że robiłem to na szybko.
    Dla uproszczenia możesz zmienić warunek dla funkcji licz.jeżeli(): "ZŁĄCZ.TEKSTY(O2;1)" na zwykły "O2&1" (bez znaków "w cudzysłowie")- będzie krócej.
    Jak znajdę czas to może jutro wymyślę coś bez kolumny pomocniczej ... ale nie wiem czy mnie nie zarzucą robotą bo dziś miałem wolne :)

    I jaszcze jedna rzecz:
    W moim przypadku aktywność (kolumna pomoc) jest określana do teraz().
    Czyli wszystkie daty z czasem mniejsze niż data i czas bieżący (na kompie) otwarcia/przeliczenia pliku otrzymają "statut" nieaktywne (0)
  • Poziom 10  
    Kurcze możesz raz jeszcze na to spojrzeć? Czemu formuła w Kolumnie J nie zwraca prawidłowej wartości???? choć powiem ci że jak u ciebie w tym pliku co zrobiłeś zacząłem bawić się datami to też potem zwracał nie do końca poprawnie.
    Pominąłem w formule znak = po > bo data zawarta w polu żółtym też powinna zwracać " ważna "

    Plik w załączeniu
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Przed datą w polu żółtym daj spacje.
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    krzychu.m napisał:
    Przed datą w polu żółtym daj spacje.

    Właściwie można i tak ale to trochę nielogiczne zamieniać datę na tekst.

    Do autora:
    :) Pominąłeś dość znaczący "szczegół".
    Fragment tekstu dalej jest tekstem choć może wyglądać jak data, a dla excela wygląd to nie wszystko :). Trzeba ten ciąg zamienić na datę za pomocą funkcji Data.wartość(). Oczywiście jeżeli w komórce J1 jest też data (jak wspomniałem jest to logiczniejsze niż tekst ale nie zabronię jak ktoś się uprze :) )

    Druga rzecz:
    vwmaniaki napisał:
    Pominąłem w formule znak = po > bo data zawarta w polu żółtym też powinna zwracać " ważna "

    :) No to zobacz co zrobiłeś - niebieskie komórki - Jesteś pewny że tak ma być, bo piszesz o czym innym?
  • Poziom 10  
    Co do komórek zaznaczonych przez Ciebie na niebiesko masz rację, wróciłem do poprzedniej formy, w komórce z datą wstawiłem spację i wszystko zaskoczyło jak powinno. Dodałem też do komórki z wynikiem formatowanie warunkowe i ładnie mi wszystko wyodrębnia.

    Próbowałem jak napisałeś zmienić formułę w komórkach z datą na =DATA.WARTOŚĆ(FRAGMENT.TEKSTU(A2;22;11)) i zwróciło mi w komórce ciąg dziwnych liczb.

    Nieważne, ogólnie działa a Wam dziękuję za cierpliwość i wyrozumiałość gdyż uczę się dopiero tak porządnie, a nie wszystko mogę znaleźć w tutorialach na Youtube.
  • Poziom 40  
    vwmaniaki napisał:
    i zwróciło mi w komórce ciąg dziwnych liczb.

    A nie zastanowiło Cię że w "moim" pliku z tą samą funkcją widzisz datę?

    Widzę że nie masz zbyt dużego doświadczenia z excelem (bez urazy, ale jednak).
    Ten "ciąg dziwnych liczb" to właśnie data.
    Zmień format komórki na datę a excel pokaże ci datę. (najedź na komórkę z "tym ciągiem"; w menu - narzędzia główne - segment/zespół czcionka - tam gdzie pisze "czcionka" obok po prawej jest niewielki znaczek kwadratu ze strzałką w prawo-dół, wciskasz go, przechodzisz do zakładki "Liczby", wybierasz "Data", potem wybierasz pierwszy z listy i ok. Pojawia się w komórce data zamiast "ciągu liczb".

    Naprawdę nie polecam stosowania daty w formie tekstowej bo nie wiadomo jak zareaguje excel gdy będziesz chciał zrobić jeszcze jakieś inne operacje na (wg ciebie) takich datach.
  • Poziom 10  
    Nie mam o co się gniewać, wiem że jestem kiepski, ale staram się uczyć i szukać rozwiązań, dlatego podziękowałem za cierpliwość i wyrozumiałość.
    Co do tego błędu, to tylko mój brak spostrzegawczości, gdyż mogłem trochę pomyśleć.
  • Poziom 19  
    Witam
    Poprawiłem formuły tak jak to pisałem w pierwszym poście, czyli w kolumnie E z automatu wyświetla jakie są karty i czy są one aktywne czy też nie. W kolumnie F zlicza ile danych kart jest w całym pliku. Dodałem również zgodnie z sugestią marek003 w kolumnie C formułę DATA WARTOŚĆ więc w komórce z datą ważności nie trzeba przed datą wpisywać spacji.
  • Poziom 10  
    Dziękuję, że chciało Wam się nad tym posiedzieć, ale mam już ostatnią prośbę.
    Ogólnie to za bardzo jeszcze nie wiem jaką funkcję użyć do danego działania, tym bardziej jeśli w danej komórce ma być spełnionych więcej kryteriów, ale do rzeczy.

    W poniższym pliku liczy mi już z listy wybieranej ilość kart ważnych i nieważnych, druga tabelka liczy mi ilość ogólną kart z danego parkingu ale chciałbym jeszcze by w kolumnie "O"z listy wybieranej liczyło ważna/nieważna z danego parkingu. Nie chodzi tu o to bym zlecał pracę innym ludziom bo chcę się uczyć, ale strzelam na oślep. Myślałem o =LICZ.WARUNKI ale chyba mam za dużo warunków do spełnienia chyba że użyć w środku jeszcze jednej funkcji, która by spełniała inny warunek??
  • Poziom 40  
    vwmaniaki napisał:
    Nie mam o co się gniewać,

    Ja się nie gniewam - stwierdzam tylko fakt.
    Widzę że dalej zostałeś przy swoim (tekst- zamiast daty) ale jak wspomniałem to Twój wybór.

    Krzychu.m ma racje, bo podał ci funkcję jak to zrobić.
    Choć w "międzyczasie" kiedy on Ci odpowiadał (a nie wiedziałem że to robi) ja dodałem funkcję do twojego pliku, więc już załączę.

    :arrow: krzychu.m: spodobała mi się "Twoja" funkcja omijająca duble. Osobiście robiłem to z wykorzystaniem max/min i bez funkcji tablicowych - ale twoja jest też ciekawą alternatywą.

    edit
    -----------------------------
    Widzę że zanim napisałem swój post to kolega krzychu.m też dodał swój plik :)
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    marek003 napisał:
    krzychu.m: spodobała mi się "Twoja" funkcja omijająca duble
    tak naprawdę to funkcja wujaszka Google. :)
    Zademonstruj swoją jeśli możesz.
  • Poziom 10  
    marek003 napisał:

    Widzę że dalej zostałeś przy swoim (tekst- zamiast daty) ale jak wspomniałem to Twój wybór


    Nie nie formatowałem na daty widocznie nie tą próbkę pliku załączyłem. Dajecie mi dobre rady więc robię tak jak trzeba.

    Co do drugiego pytania to zanim zajrzałem w tamten plik to załączyłem ten ostatni.

    Czyli dobrze myślałem nad zastosowaniem funkcji =LICZ.WARUNKI tylko że w złej kolejności wstawiałem kryteria.

    Raz jeszcze serdecznie dziękuję za lekcje.
  • Poziom 40  
    krzychu.m napisał:
    Zademonstruj swoją jeśli możesz.

    Proszę bardzo :)
    Zasada jest podobna jak "twoja" - mankamentem dodatkowa kolumna pomocnicza, "niemankamentem" brak funkcji tablicowej.

    Zamknąłem datę w aktywna/nieaktywna i ramkę oparłem na formatowaniu warunkowym