Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Blaupunkt RCM148 - Radio wyłącza się.

a2d2a2m 16 Sty 2015 23:29 750 2
  • #1 16 Sty 2015 23:29
    a2d2a2m
    Poziom 15  

    Mam problem z tym radyjkiem. Samoistnie się wyłącza. Bywa, że w czasie jazdy nagle zamiast głosu słychać głośne stuki. Pierwszy raz, jak się objawiła ta usterka, to byłem przekonany, że mam przebitą oponę. Dźwięk, jakby nagle uszło powietrze.
    W tej sytuacji tylko wyłączenie radia. Przycisk wyłączenia reagował. Po ponownym włączeniu radio potrafiło przez jakiś czas pracować prawidłowo. Nie są to głośniki, ani końcówki mocy(sprawdziłem i po ich wylutowaniu problem pozostał). Co ciekawe, jak radio mam podłączone do zasilacza, to przy napięciu ok. 10V pracuje prawidłowo. Jak zwiększę do ok.14 V radio się wyłącza. Podobna sytuacja była w samochodzie. Podłączyłem bez uruchamiania silnika i było ok. uruchomiłem pojazd i radio szaleje.
    Wygląda, to tak jakby jakiś stabilizator się zbyt mocno nagrzewał i załączało się jego zabezpieczenie termiczne lub jakiś elektrolit dostaje przebicie. W radyjku jest stabilizator LM317 ale on jest odpowiedzialny za podświetlenie i zwykłe np. 78L05 ale one raczej nie mają zabezpieczenia termicznego. Jedynie układ L4949N może takie cuda powodować. Właśnie teraz nawet przy 10V radio się wyłączyło, dało się włączyć ale po chwili znowu wyłączenie. Profilaktycznie wymienię elektrolity w obwodzie tego układu. Może ktoś miał już taki przypadek i podzieli się swoim doświadczeniem. Jeszcze jedna rzecz, która mnie niepokoi, to mocne nagrzewanie się rezystorów R2029,R2030,R2031,R2032 wszystkie po 1,2k połączone równolegle. Czyli producent chciał uzyskać większą moc ale one wręcz parzą.

    0 2
  • #2 16 Sty 2015 23:49
    marek majchrzak
    Poziom 19  

    Borykałem się kiedyś kilka razy z podobnymi usterkami.W 90% ulegały uszkodzeniu elektrolity lub punkty lutownicze na zasilaniu końcówki mocy.
    Szedł bym twoim tropem :
    - wymienił elektrolity(nie duży koszt)
    - dokładnie obejrzał płytkę pod kątem mikro pęknięć.

    0
  • #3 17 Sty 2015 00:22
    a2d2a2m
    Poziom 15  

    Końcówki mocy, to nie są, bo nawet po wylutowaniu radio wariowało. Coś jest związane z układem L4949, bo on jest odpowiedzialny za reset. Zdarzyło się raz, że radio nie chciało się wyłączyć. Były stuki, cykliczne włącz-wyłącz. Dopiero po wyłączeniu silnika dało się wyłączyć radio. Jestem przekonany, że ma to związek z tym układem ale jeszcze nie wiem, czy on sam jest winowajca , czy usterka jest gdzie indziej, a on działa jako zabezpieczenie. Może ktoś ma możliwość sprawdzenia, czy grzanie się tych rezystorów, co podałem poprzednio, to normalne, czy płynie przez nie zbyt duży prąd. Jakoś byłem zaskoczony, gdy poczułem wręcz parzenie. Nagrzewają się mocniej niż radiator Lm317, który "zbija" napięcie do żarówek podświetlających panel. On ma prawo się tak nagrzewać ale te oporniki chyba już nie.
    Wspomniałem o wymianie elektrolitów, bo ku mojemu zaskoczeniu miniaturyzacja spowodowała, że coraz częściej ulegają uszkodzeniu. Jest to trochę trudne do zdiagnozowania, bo gdy radio gra napiecia są prawidłowe i nagle wyłączenie.
    ==========================================================
    Wygląda, że problem rozwiązany. Jeszcze się nie cieszę, bo dopiero jeden dzień testowałem. Wymieniłem tranzystor BD436 (V2040 wg schematu Freiburg_RCM148). Wstawiłem BD244C, bo akurat taki miałem w swoich zasobach, który jest zbliżony paramaterami.Wylutowany tranzystor BD436 sprawdzany miernikiem na teście diody nie wykazywał zwarcia, czy przerwy. Radyjko wróciło do życia. Poprzednio przy napięciu ok. 10-12 potrafiło trochę grać, dopiero po zwiększeniu do ok.14V przerywało i trzaskało. Jak uśpione, to było ok. zegar i podświetlenie działało. Problem pojawaił się po włączeniu, gdy aktywowane zostały pozostałe moduły radia. Układ L4949 okazał się jednak dobry, bo jego wymiana nie przyniosła rezultatu. Może komuś przyda się to w przyszłości.
    Jak to fajnie, że na elektrodzie są schematy; o ile łatwiej się naprawia.

    0
  Szukaj w 5mln produktów