Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

c 330 - wszystko o ladowaniu i akumulatorach w c 330

k_szota 18 Sty 2015 14:58 4137 33
  • #1 18 Sty 2015 14:58
    k_szota
    Poziom 5  

    Witam jestem nowym użytkownikiem. Mam problem związany z c 330 otóż ciężko kreci na zimnym silniku z reszta na ciepłym tez nie ma rewelacji dodam ze mam roczne akumulatory założony alternator i ładowanie jest tylko czy nie za małe ponieważ kiedyś ładowałem akumulatory prostownikiem 10 godz fakt ze nie było dużego mrozu ale o niebo lepiej kręcił ale po kilku dniowym odpalaniu dzieje się to samo ciężko kreci może alternator za slaby??. Dodam ze szukałem rożnych postów czyszczenie rozrusznika połączeń itp oczywiście wykonałem to wszystko i dalej nic powiedzcie jaki w ogóle powinien być alternator założony do akumulatorów 2 x 165 ah. Sorry ze zakładam kolejny temat ale nie dawno straciłem tatę i nawet nie mam kogo zapytać o pomoc może jakieś podpowiedzi z waszej strony pomogą w rozwiązaniu problemu. Z góry dziękuje.

    0 29
  • #2 18 Sty 2015 15:38
    Sniezynka
    Poziom 26  

    Witam,
    Moje kondolencje z powodu straty Ojca
    Aby uporać się z tym problemem , potrzebny będzie miernik uniwersalny ( np.cyfrowy market-owy) , areometr (kupiony w sklepie motoryzacyjnym lub z częściami do maszyn rolniczych).
    Przy ich pomocy dokonasz pomiaru napięcia ładowania ( 14V przy 1500obr./min wału korbowego pomiar po min 10 min. pracy silnika)pomiar wykonujemy między zaciskiem (+) alternatora a masą, na zaciskach akumulatorów (ok. 6,8-7,1V) i stopnia naładowania akumulatorów poprzez pomiar gęstości elektrolitu UWAGA NA ŻRĄCY KWAS! wykonać w rękawicach gumowych i okularach ( pole zielone- w pełni naładowany, żółte częściowo rozładowany itd.). Wykonać też musisz pomiar napięcia podczas rozruchu silnika miernik podłączony pomiędzy zacisk rozrusznika -ten przewód prowadzący bezpośrednio do akumulatora(+) a masą . Uwaga ciągnik ustawiony na płaskiej powierzchni , zaciągnięty hamulec ręczny , wyłączony bieg - na luzie. O wynikach pomiarów napisz na forum.

    0
  • #3 18 Sty 2015 17:00
    zbigniew125
    Poziom 23  

    Powiadasz że po doładowaniu było o niebo lepiej , ale po 10 dniach wszystko wróciło do starej normy.
    Wygląda na lekką utratę pojemności [ przez proces zużywania] , choć i wiele do życzenia może mieć i rozrusznik .
    Samemu możesz mieć problem z naprawą rozrusznika [ustaleniem czy mu nic nie dolega] -weryfikacja zużycia tulejek
    -czynie ma przebicia stojan
    -czy nie ma przebicia wirnik
    - a czasami przebicie na samym szczotko-trzymaczu.
    Samo ładowanie ma też wielki wpływ na naładowaniu aku. , tylko że sprawne akumulatory [dobrze naładowane] , po kilku dniach powinny być zdatne uruchomić silnik.
    Sprawdź wszystko co proponuje kol. Sniezynka i wszystkie połączenia na akumulatorach i rozruszniku [poczyść]
    Sprawdź naciąg paska na alternatorze .
    Pozdrawiam Zbigniew

    0
  • #4 19 Sty 2015 22:42
    k_szota
    Poziom 5  

    kupiłem dzisiaj areometr zrobiłem pomiar gęstości elektrolitu w każdej celi wyszło 1260 - 1270 czyli chyba dobrze? Gdy podłączyłem miernik do akumulatorów wyszło 12.80 V podczas rozruchu
    wartości wahały się w granicach 8.30 - 9.50 V gdy już uruchomiłem silnik zacząłem mierzyć ładowanie i wychodziło w granicach 14,00 V ale gdy silnik pracował dłużej wartość rosła po 15 minutach osiągnęła 17,00 V po zgaszeniu silnika napięcie akumulatorów było 15,50 v nie wiem czy to dobrze zmierzyłem i czy w ogóle miernik mam dobry bo to taki zwykły za 25 zł. Jeszcze takie mam pytanie czy akumulatory powinny bulgotać jak silnik pracuje dłuższy czas tak jak w przypadku ładowania prostownikiem??? bo u mnie niby napięcie jest wysokie ale nawet po dłuższej pracy silnika nawet się jeden bąbel nie pokaże czy to dobrze czy nie ??? i jeszcze jedno ile amper powinien mieć alternator do tych akumulatorów?

    0
  • #5 20 Sty 2015 20:37
    zbigniew125
    Poziom 23  

    Na pewno alternator nie ładuje prawidłowo , gdyby ładował w granicach 14 V byłoby ok. , a tak następuje przeładowanie aku.
    Moim zdaniem taki spadek napięcia przy rozruchu silnika jest zbyt wysoki , nieszkodliwy dla akumulatora to 10,8 V MAX [ 1,8 V dla jednego ogniwa] , a więc albo uszkodzony rozrusznik [pobiera za dużo prądu ] , albo zniszczony akumulator .
    Do tych akumulatorów powinien wystarczyć alternator 14 V około 45 A.
    Pozdrawiam Zbigniew

    0
  • #6 21 Sty 2015 06:01
    k_szota
    Poziom 5  

    A co z tym bulgotaniem? dzisiaj postaram się kupić nowy regulator napięcia i zrobie pomiary jeszcze raz. Ten rozrusznik tez mnie zastanawia bo jak jest -15 stopni i próbuje uruchomic silnik to bardzo słabo kręci i to z podniesionym odprężnikiem bo bez tego nie ma mowy o tym żeby przekręcił a na łaczeniu między akumulatorami potrafi tak zagrzac ten kabel ze sie topi ta gumowa oslona wiec co rozrusznik robi takie zwarcie??

    0
  • #7 21 Sty 2015 12:50
    naciamen
    Poziom 15  

    Zapewne masz jeszcze oryginalny rozrusznik one są bardzo prądożerne wpisz w google rozrusznik c-330 z reduktorem. Taki rozrusznik da radę nawet na 1 dobrym akumulatorze 12v po prostu mniej prądu potrzebuje i przede wszystkim wymień regulator napięcia 17v jest niedopuszczalne.

    0
  • #8 21 Sty 2015 20:19
    lukasz506
    Poziom 19  

    k_szota napisał:
    gdy silnik pracował dłużej wartość rosła po 15 minutach osiągnęła 17,00 V

    koniecznie wymienić regulator napięcia znajduje się on w c-330 pod tablicą wskaźników tuż koło obrotomierza taka aluminiowa puszka prostokątna

    0
  • #9 21 Sty 2015 22:46
    krzysiek7
    Poziom 34  

    naciamen napisał:
    Zapewne masz jeszcze oryginalny rozrusznik one są bardzo prądożerne wpisz w google rozrusznik c-330 z reduktorem. Taki rozrusznik da radę nawet na 1 dobrym akumulatorze 12v po prostu mniej prądu potrzebuje

    Kolega mierzył może prąd pobierany przez ten oryginalny rozrusznik i ten z przekładnią? Chętnie poznam wyniki. Czytając kolegi słowa to mam wrażenie, że do tego rozrusznika z przekładnią to i płaska bateria wystarczy.
    k_szota napisał:
    jak jest -15 stopni i próbuje uruchomic silnik to bardzo słabo kręci i to z podniesionym odprężnikiem bo bez tego nie ma mowy o tym żeby przekręcił a na łaczeniu między akumulatorami potrafi tak zagrzac ten kabel ze sie topi ta gumowa oslona

    Kolego k_szota, najpierw z tym przewodem zrób porządek, dopiero dalej mierz i sprawdzaj.

    0
  • #10 22 Sty 2015 00:51
    naciamen
    Poziom 15  

    Kolego Krzysiek7 dane techniczne od czegoś są :

    Rozrusznik oryginalny r11a od c330:
    Napięcie: 12V
    Moc: 3,0 kW
    Ilość zębów: 11
    Rozstaw otworów mocujących: 125 X 90 X 90
    Kierunek pracy: prawy

    Rozrusznik szybko obrotowy do c330:
    Napięcie: 12 V
    Moc: 2,7 kW
    Liczba zębów: 11
    Moment obrotowy: 55Nm przy 1500 obr/min.
    Pobór prądu: 225A

    Mamy co prawda różnicę w pobieranym prądzie tylko 25A lecz rozrusznik ten posiada reduktor przez co jet dużo łatwiej odpalić traktor.

    krótszy czas kręcenia= mniejsze zużycie akumulatorów.
    Jednak podstawa to dobra instalacja pomiędzy rozrusznikiem a akumulatorami bez tego możesz wsadzać sobie co tam chcesz i tak będą problemy.

    A co do tej dogryzki o baterii wyraźnie napisałem 1 dobry akumulator miałem tu na myśli akumulator o pojemności w okolicach 100Ah.

    0
  • #11 22 Sty 2015 14:50
    Sniezynka
    Poziom 26  

    Jezeli dokładnie przeczytałem to podczas rozruchu napięcie na akumulatorze jest zbyt niskie- należy robić przegląd rozrusznika , oczyścić komutator, sprawdzić luz na tulejkach.
    Napięcie 12,8 V świadczy o zasiarczeniu ogniw , należy akumulatory poddać ładowaniu odsiarczającemu. Co do alternatora to jego regulator napewno do wymiany , tylko od czego jest ten alternator, jeżeli oryginalny "magneton" to regulator jest zabudowany w alternatorze. Oczyszczenie wszystkich połączeń przewodów i ich właściwe dokręcenie to podstawa

    0
  • #12 23 Sty 2015 00:56
    Robewit
    Poziom 25  

    Napisałeś: "a na łaczeniu między akumulatorami potrafi tak zagrzac ten kabel ze sie topi ta gumowa oslona"
    Ja zainteresowałbym się tym mostkiem w pierwszej kolejności. Wymień go lub zrób nowy.

    0
  • #13 23 Sty 2015 16:50
    k_szota
    Poziom 5  

    rozrusznik rozebrałem wyczyściłem papierem ściernym komutator tam gdzie szczotki dotykają wszystkie zanieczyszczenia usunięte z rowków tulejki jak nowe luz jest bardzo mały nasmarowałem je i nic poprawy nie widać. Alternator mam od jakiegoś samochodu regulator jest pod obrotomierzem wymieniłem dzisiaj ten regulator na nowy i napięcie wyniosło 18 v po uruchomieniu silnika a po pół godzinnej pracy silnika było ponad 20 v co jest z tym ładowaniem nie tak do cholery? Wymienię ten mostek i zobaczymy czy się coś zmieni i napisze. a ile powinno wynosić to napięcie na tych akumulatorach? jak poprawnie wykonać to ładowanie odsiarczające??

    Dodano po 3 [minuty]:

    Chciałbym żeby kiedyś mój tak odpalał ale to chyba jest nie możliwe
    https://www.youtube.com/watch?v=7CGAyebMV3k

    1
  • #14 23 Sty 2015 20:45
    zbigniew125
    Poziom 23  

    Wymień cały alternator[ kompletny z regulatorem ] , z pewnością można starą używkę zakupić za parę groszy , a pozbędziesz się problemu z ładowaniem .
    A dla próby pożycz albo kup inny rozrusznik , ponieważ może to proste ustrojstwo niemile zaskoczyć , niby wszystko Ok a nie działa [ własne doświadczenie ] .
    Pozdrawiam Zbigniew

    0
  • #15 23 Sty 2015 21:19
    k_szota
    Poziom 5  

    posiadam inny alternator od opla astry mógłbym go zamontować ale on jest 70 A i czy nie będzie za duży do tych akumulatorów ?

    0
  • #16 23 Sty 2015 21:33
    zbigniew125
    Poziom 23  

    Zakładaj , a zobaczysz co się będzie działo .

    0
  • #17 23 Sty 2015 21:35
    bizon_126
    Poziom 28  

    Za duży nie będzie -jak masz to montuj
    Ja u siebie mam z żuka 44 A i daje radę przy aku 2x 165Ah
    Jeździ jakieś 4-5 lat ,ładowanie książkowe 14,4V
    Akurat taki miałem ,teraz założył bym jakiś Valeo
    Odnośnie rozrusznika to u mnie też bardzo leniwie kręcił, na starych tulejkach też był lekki luz
    Zmieniłem na nowe -brak luzu włosa byś nie włożył
    Nasmarowałem co trzeba
    Efekt?
    C-330 kreci jak benzyna na standardowym rozruszniku
    Jeden pełny obrót i odpala

    0
  • #18 23 Sty 2015 22:07
    k_szota
    Poziom 5  

    jeśli tak to zmienię tulejki na nowe jak mówisz a co do smarowania to tylko tulejki się smaruje czy coś tam w środku jeszcze tez ? Jak odsiarczyć te akumulatory jak to się w ogóle robi żebym ich nie rozwalił do reszty:(

    0
  • #20 23 Sty 2015 22:13
    k_szota
    Poziom 5  

    a co do alternatora to postaram się jak najszybciej go zamontować jutro zrobię jego zdjęcie i powiecie czy jest on z regulatorem czy tez nie i czy jest 6 lub 9 diodowy bo to jest jakas różnica jak szukałem w innych tematach

    0
  • #22 23 Sty 2015 22:17
    k_szota
    Poziom 5  

    a jak sprawdzić czy są zasiarczone elektrolit niby w normie jak robiłem pomiar. Tulejki zmienię oczywiście nasmaruje wszystko i o efekcie napisze.

    0
  • #23 23 Sty 2015 23:19
    kwok
    Poziom 39  

    k_szota napisał:
    wymieniłem dzisiaj ten regulator na nowy i napięcie wyniosło 18 v po uruchomieniu silnika a po pół godzinnej pracy silnika było ponad 20 v co jest z tym ładowaniem nie tak do cholery?

    Może nic się nie dzieje hehehe. Pamiętam do dziś jak w podobny sposób miernik mnie robił w bambo a grzebałem zimą na lekkim mrozie. Fakt że poszedłem do drugiego auta a potem po drugi miernik jak napięcie aku pomierzył na ponad 15V. Potem odkryłem że jak miernik "zmarzł" to zawyżał pomiar napięcia i inne też kaszanił. Jeszcze później odkryłem że jak bateria się kończy to się dzieje podobnie.
    Moja rada: popytaj kolegów, może ktoś ma miernik i zweryfikujesz pomiary albo jak masz sprawne auto to po prostu zmierz napięcie w aucie.

    Dodano po 7 [minuty]:

    k_szota napisał:
    a jak sprawdzić czy są zasiarczone elektrolit niby w normie jak robiłem pomiar.

    Odkręć korek i obejrzyj płyty. Jak są wszystkie siwe albo prawie białe to zasiarczony. Podłącz prostownik i naładuj do bąbelkowania, zmniejsz amperaż na min, bąble się trochę uspokoją i jeśli zasiarczony to na powierzchni elektrolitu będą pływać siwe "faflufty". Po jakimś czasie takiego min ładowania jedne płyty będą się robić szare a drugie brązowe, ale to nie reguła (różne technologie), w każdym razie "faflufty" powinny znikać.
    Pamiętaj o środkach ostrożności tzn żadnego ognia i iskrzenia przy gazującym akumulatorze jeśli chcesz mieć oczy.

    2
  • #24 25 Sty 2015 11:29
    krzysztofz14
    Poziom 13  

    Miernik jak jest słaba bateria rzeczywiście pokazuje wyższe niż jest napięcie .Najlepiej wymień ją na nową .Miałem kiedyś podobny problem z rozrusznikiem ,skończyły się szczotki i kupiłem nowe niestety jakieś chińskie .Dopiero zmiana na oryginalne pomogła.

    2
  • #25 26 Sty 2015 12:20
    k_szota
    Poziom 5  

    ładowanie zrobione wina była regulatora niby nowy a uszkodzony. Co do rozrusznika to wymienię tulejki na nowe wszystko sprawdzę nasmaruje i zobaczymy jaki będzie efekt

    0
  • #28 04 Lut 2015 17:06
    k_szota
    Poziom 5  

    wymieniłem mostek pomiędzy akumulatorami już się nie grzeje tulejki tez wymieniłem w rozruszniku luz skasowany i powiem ze jest dużo lepiej ciągnik kreci dobrze przy -8 bez problemu tylko czy jak będzie np - 20 to się nic nie zmieni. Na pewno napisze o próbie uruchomienia jak tylko temp. na to pozwoli:) Panowie a jeszcze mam takie pytanie gdy uzupełnię ciecz w celach woda zdemineralizowaną to się nie zmieni wartość elektrolitu? jak to dokładnie powinno wyglądać? Czy może lepiej dolać elektrolitu?

    0
  • #30 05 Lut 2015 23:15
    heniek07
    Poziom 12  

    Stan elektrolitu trzymaj ok. 1-1,5 cm nad płytami, więcej nie trzeba lać. Trzeba czyścić klemy drobnym papierem i całą "drogę elektryczną" do rozrusznika i na masę warto dobrze wyczyścić. Roczne akumulatory nie powinny być zasiarczone. Odsiarczanie możesz podejrzeć tu: https://www.youtube.com/watch?v=bhatXmGqO4s - po rosyjsku
    po polsku
    https://www.youtube.com/watch?v=q5jvbj2SVZg
    https://www.youtube.com/watch?v=KrvArk2Lkd4
    https://www.youtube.com/watch?v=ZFFyRoLi1uk
    https://www.youtube.com/watch?v=Q5julT33cAM
    Mimo słów lektora nie należy pokładać nadziei, że padnięty akumulator podniesie się i będzie przez następne lata służył. Odsiarczarkę mam zamiar zrobić sobie na tyrystorze i np. przed zimą co roku przeprowadzić ładowanie odsiarczające profilaktycznie. Akumulator należy odłączyć od pojazdu, by nie uszkodzić elektroniki, bo to "zabawa" impulsami wysokonapięciowymi. Może ten proces przedłuży żywotność akumulatora.
    Tutaj sobie dyskutujemy na temat wspomagania rozruchu: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2966266-0.html
    Tutaj jest mój alternator w c330:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1222474&highlight=
    Dodam, że po padnięciu oryginalnego regulatora napięcia, podłączyłem regulator od golfa, któremu skończyły się szczotki. Musiałem tylko odizolować jedną szczotkę od masy w alternatorze z FSO.

    0