Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulacja prostownika samochodowego 12V/24V dużej mocy

18 Sty 2015 16:04 3126 14
  • Poziom 9  
    Witam
    Poszukuję schematu regulacji (ograniczenia) prądu na wyjściu prostownika około 320VA z napięciami wtórnymi 14V/15V. Napięcie na wyjściu jest przełączane przełącznikiem pomiędzy uzwojeniami czyli 14V/29V.

    W ostateczności mogę zrezygnować z zakresu 29V i pozostac tylko przy 14V.
    Większość schematów oparta jest na prądzie około 10A, a tutaj mam znacznie większą moc.
  • Poziom 9  
    To stary prostownik znajomego mechanika. Będzie służył do ładowania różnych pojemności, stąd potrzebna regulacja.
  • Poziom 32  
    Jeśli transformator ma 320W mocy to na wyjściu 14,5V będzie dawał ok. 20A, więc w grę wchodzi regulacja tyrystorowa po stronie wtórnej lub na triaku po stronie pierwotnej.
  • Poziom 30  
    norghe napisał:
    Poszukuję schematu regulacji (ograniczenia) prądu na wyjściu prostownika około 320VA z napięciami wtórnymi 14V/15V. Napięcie na wyjściu jest przełączane przełącznikiem pomiędzy uzwojeniami czyli 14V/29V.

    W ostateczności mogę zrezygnować z zakresu 29V i pozostac tylko przy 14V.
    Większość schematów oparta jest na prądzie około 10A, a tutaj mam znacznie większą moc.


    Piszesz o mocy prostownika 320VA, czyli rozumiem że Twój transformator posiada moc 320W z dwoma uzwojeniami wtórnymi (lub jednym uzwojeniem wtórnym z odczepem) o napięciu ~14V i ~15V, czyli razem ~29V.
    Z tego wynika że wydajność prądowa tych uzwojeń wynosi 11A i dlatego większość schematów regulacji oparta na prądzie 10A będzie odpowiednia do Twojego prostownika z takim transformatorem nawet wtedy, gdy wykorzystasz tylko uzwojenie wtórne o napięciu ~14V.

    L_M napisał:
    Jeśli transformator ma 320W mocy to na wyjściu 14,5V będzie dawał ok. 20A,


    Chyba te 20A w przypadku transformatora kolegi norghe nie da rady uzyskać...
  • Poziom 9  
    No właśnie problem w tym że przy ładowaniu większych akumulatorów prąd wynosił ponoć nawet ponad 20A. Zapewne dla 14V.

    Czy taki układ (Źródło) z opisanymi wartościami elementów będzie poprawny dla mojego prostownika?

    Regulacja prostownika samochodowego 12V/24V dużej mocy
  • Poziom 32  
    Prawdopodobnie uzwojenia transformatora nawinięte są jako 2 połączone szeregowo uzwojenia 2X14,5V po 11A każde.Jak by rozłączyć uzwojenia to otrzymamy dwa osobne uzwojenia ,do każdego z nich podłączamy mostek Gretza i po mostku łączymy równolegle to wtedy prądy nam się zsumują i dostaniemy prąd stały 22A/13,5V (19V nap.szczytowego)
  • Poziom 9  
    Ktoś może sprawdzić poprawność przedstawionego schematu?
  • Poziom 30  
    Ten schemat prostownika, który załączyłeś jest zapewne przerobiony na podstawie układu oryginalnego, który załączam poniżej.
    Układ powinien działać z takimi elementami, jak w materiale źródłowym, ale możesz także wypróbować działanie prostownika zmieniając niektóre wartości elementów: rezystancję potencjometru zwiększ do 100k/A - 2W, rezystor 680 Ohm/2W wymień na 3,3k/2W, kondensator 470nF zamień na kondensator 100nF/400V.
    Zobacz ciekawy fabryczny prostownik radziecki, prosty w konstrukcji, możliwy do wykonania w warunkach amatorskich.
    Na załączonym schemacie podałem zamienniki elementów jakie można zastosować, żeby prostownik bezpiecznie pracował.

    Regulacja prostownika samochodowego 12V/24V dużej mocy

    Regulacja prostownika samochodowego 12V/24V dużej mocy
  • Poziom 29  
    Przy takich prądach wg mnie w grę wchodzi tylko regulacja na wtórnym mosfetami. Np. https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1803873-150.html
    Post 161 i 178
    Trzeba by przerobić lub wywalić kontrolę napięcia na tl431 i można by się podpiąć pod 29V Jeden irfz44n 50A kosztuje 2.50zl, dajemy dwa i mamy teoretycznie 100A. Pokażcie mi tyrystor 100A w cenie 5zł
  • Poziom 43  
    NIXIE_123 napisał:
    Pokażcie mi tyrystor 100A w cenie 5zł


    Jak 2 IRFz44 przełkną 100A przez kilka minut to staję się xsiędzem.
    Po drugie skąd weźmiesz stabilne napięcie to ich zasilania?


    Wolne żarty.

    Po drugie temat zaczęty od d.... strony.


    Chcesz 12/24V nie ma sprawy masz dzielone uzwojenie.
    Podłączasz tylko 4 diody w układzie gretza i z ''+-'' masz 24V a z ''+ i połowy uzwojenia transformatora '' 12V , proste.

    Po drugie zastosuj triak 40A na uzwojeniu pierwotnym jako regulację.
    Moderowany przez trymer01:

    Koledzy przestaną wreszcie pleść bzdury o regulacji triakiem w uzwojeniu pierwotnym?
    Temat wielokrotnie wałkowano i wyjaśniano dlaczego tak nie należy robić.
    Obowiązuje zasada: nie wiem - nie doradzam !
    Następna tego rodzaju sugestia będzie odpowiednio nagrodzona.

  • Poziom 29  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Jak 2 IRFz44 przełkną 100A

    Chodziło mi o prąd znamionowy, nie rzeczywisty. Regulacja na pierwotnym jest zła. Trafo się bardziej grzeje, dzieją się cuda.