Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen zx 1.4 bp lpg dziwne skacząca temperatura

siepak1 21 Jan 2015 13:26 3333 37
  • #1
    siepak1
    Level 15  
    Witam auto jak w temacie,mam problem z temperaturą ,mianowicie odpalam rano jadę auto się normalnie grzeje tzn. stopniowo do ok 95 stopni,otwiera się termostat,temperatura lekko spada,znowu rośnie do około 93 stopni tutaj wszystko jest w porządku problem pojawia się gdy przycisnę powyżej 100km/h lub jak auto zobaczy jakąś górkę nawet stosunkowo niewielką.Temperatura w kilka sekund rośnie do 100 stopni w obu przypadkach czyli górka i powyżej 100km/h gdy temperatura osiągnie te 100 stopni wystarczy że na chwilę odpuszczę nogę z gazu i natychmiast w 3,4 sekundy temperatura znowu wynosi 90 stopni i tak w kółko autem jeżdżę 1,5 roku takie objawy występować zaczęły około 1,5 miesiąca temu wtedy pękła mi chłodnica po prostu ze starości. Chłodnice wymieniłem na drugi dzień używaną, w tym czasie miałem reduktor od gazu walnięty i ogólnie ciężko było mi do 80 rozpędzić się po chłodnicy wymieniłem parownik na nowy i zobaczyłem te objawy z temperaturą co opisałem wyżej,prędzej takie coś nie występowało czy lato czy zima ,czy jechałem wolno czy też szybko temperatura wynosiła około 93 stopnie,Ogrzewanie działa elegancko,zapowietrzony na pewno układ nie jest, jeszcze wczoraj to sprawdzałem.
  • #2
    skorpion.g
    Level 15  
    Witam włącza Ci się wentylator gdy temperatura przekroczy 95°C ?
    To że temperatura utrzymuje się na 95°C spowodowane jest otwarciem termostatu i wtedy pęd powietrza chłodzi płyn. W czasie postoju czy w większym obciążeniu silnika, sam pęd powietrza nie wystarcza.
  • #3
    siepak1
    Level 15  
    Witam dzięki za zainteresowanie,otóż tak sprawdzałem pod garażem czy wentylator chodzi auto chodziło sobie ze 20 min gdy temperatura sięgała około 100 stopni wentylator się załączył prawidłowo a podczas jazdy nie wiem jak to jest gdy t temperatura dojdzie do 100 stopni dodam że prędzej auto podczas jazdy nawet obciążone lub szybka jazda temperatura nigdy nie dochodziła do 100 stopni a teraz non stop i to w kilka sekund.
  • #4
    pepe150
    Level 36  
    Termostat może się blokować i nie otwierać się całkowicie.
    Termostat jest mechaniczny, i też może się zepsuć. Może jeszcze siedzi od nowości w samochodzie.
    Chłodnica używana może być zakamieniona i nie oddaje tak ciepła jak powinna.
  • #5
    skorpion.g
    Level 15  
    A sprawdź czy termostat się otwiera ? Czy chłodnica jest gorą?
  • #6
    siepak1
    Level 15  
    Też tak przeszło mi przez myśl że może termostat się blokować ale czy jak by tak było to chłodnica robiła by się cała gorąca? bo tak właśnie jest od samego dołu do samej góry chłodnica równo się nagrzewa.Co do chłodnicy to może właśnie tutaj być szkopuł przed założeniem tej chłodnicy wypłukałem ją wrzątkiem w wannie i dużą ilością wody, wiecie co w niej było? nawet liście wyleciały...Jedna rzecz jeszcze przychodzi mi na myśl uszczelka pod głowicą co o tym sądzicie?.Płyn w chłodnicy czysty bez plam oleju, oleju nie przybywa, auto nie kopci, na biało jak to bywa przy uszczelce pod głowicą,tylko z rana trochę ale to normalne w taką pogodę.
  • #7
    skorpion.g
    Level 15  
    Może czujnik nawala i pokazuje błędne odczyty?

    Dodano po 38 [sekundy]:

    Masz kompa żeby sprawdzić??
  • #8
    szymitsu21
    Moderator of Cars
    skorpion.g wrote:
    A sprawdź czy termostat się otwiera ? Czy chłodnica jest gorą?


    Na pewno się otwiera, i na pewno chłodnica gorąca.

    Wymień termostat to jest parę groszy, później szukaj dalej.
    Możesz sprawdzić jeszcze czy objaw występuje na PB.
  • #9
    siepak1
    Level 15  
    skorpion.g wrote:
    Może czujnik nawala i pokazuje błędne odczyty?

    Dodano po 38 [sekundy]:

    Masz kompa żeby sprawdzić??


    Nie kompa nie posiadam.

    Dodano po 2 [minuty]:

    szymitsu21 wrote:
    skorpion.g wrote:
    A sprawdź czy termostat się otwiera ? Czy chłodnica jest gorą?


    Na pewno się otwiera, i na pewno chłodnica gorąca.

    Wymień termostat to jest parę groszy, później szukaj dalej.
    Możesz sprawdzić jeszcze czy objaw występuje na PB.


    dziś jeszcze będę jechał to sprawdzę na bp czy to samo.

    Wymienię termostat po 23 stycznia bo jeszcze do Gdańska śmigam w piątek jakiej firmy polecacie termostat chodzi mi o to żeby trochę pochodził żebym nie musiał wymieniać po miesiącu.
  • #10
    pepe150
    Level 36  
    Do Peugeotów i Citroenów producent zakładał Vernety, i takie ja też stosuje. Nie trafił mi się jakiś zły.
    Do 1.4 koszt 17-25 zł.
  • #11
    siepak1
    Level 15  
    pepe150 wrote:
    Do Peugeotów i Citroenów producent zakładał Vernety, i takie ja też stosuje. Nie trafił mi się jakiś zły.
    Do 1.4 koszt 17-25 zł.
    Ok w sobotę myślę będę działał z tym termostatem.

    Dodano po 1 [minuty]:

    szymitsu21 wrote:
    skorpion.g wrote:
    A sprawdź czy termostat się otwiera ? Czy chłodnica jest gorą?


    Na pewno się otwiera, i na pewno chłodnica gorąca.

    Wymień termostat to jest parę groszy, później szukaj dalej.
    Możesz sprawdzić jeszcze czy objaw występuje na PB.


    Kolego na bp to samo co na gazie.
  • #13
    tomaszk23
    Level 16  
    Wypłucz calu układ chłodnica jeśli mogla być długo eksploatowana może rzeczywiście zakamieniała. wymiana termostatu zależny czy reaguje on na zmianę temperatury. Sprawdzić możesz go podgrzewając.
  • #16
    szymitsu21
    Moderator of Cars
    cyborg39 wrote:
    Dlaczego uważasz ze podgrzewanie nie jest miarodajne? Wlasnie tak sprawdzałem termostat u siebiew cytrynie


    Mało kto ma termometr i sprawdza w jakiej temperaturze Zarówno się otwiera jak u zamyka.
    A tutaj jest to najważniejsze.
  • #18
    pepe150
    Level 36  
    W 306 1.4 (ten sam silnik) czysta benzyna, silnik długo się nagrzewał
    Do wymiany termostat, a na pierwszy rzut okiem czysty, nic nie zakamieniały.
    Pod światłem dało się zobaczyć szczelinkę rzędu 1mm, ale płyn już puszczał.

    Wystarczy że nierówno się otwiera, lub nie całkowicie się otwiera i będzie taki objaw jak ma kolega. A w wodzie z garnkiem zobaczysz że się otworzył, a w rękę nie weźmiesz obejrzeć.

    Termostat w 1.4 otwiera się przy 87, tak coś mi się wydaje.
    Spotkałem się tez z termostatami 83, ale to w innych silnikach PSA.
  • #19
    cyborg39
    Level 28  
    Miałem kiedyś Peugeota 205 z silnikiem TU3M, wiem że do tego silnika są dostępne co najmniej 2 (jeśli nie 3) różne termostaty, na różne temperatury otwierania. Ja kupiłem na 89 stopni (najcieplejszy) i wszystko grało, a w zimę grzał jak mały parowóz;)
    A co do sprawdzania termostatu poprzez podgrzewanie go w wodzie to robi się to tak, że najpierw go podgrzewasz żeby się otworzył, potem wyjmujesz kombinerkami i pod podniesiony grzybek wsuwasz nitkę. Następnie go ochładzasz żeby się zamknął. Teraz z powrotem wkładasz go do garnka z chłodną wodą i termometrem i trzymasz go podniesionego na tej nitce. Włączasz kuchenkę i obserwując termometr, patrzysz (lub słuchasz) kiedy termostat spadnie. Wtedy masz dokładnie temperaturę otwarcia.
    Z obserwacją temperatury zamknięcia jest już trochę gorzej, potrzeba więcej czasu i cierpliwości, i nie określisz super dokładnie początku zamknięcia, ale jakiś tam pogląd masz
  • #20
    siepak1
    Level 15  
    Dzięki za szerokie zainteresowanie tematem, tak jak mówiłem w sobotę jak wrócę z gdańska to wymienię termostat nie będę kombinował z podgrzewaniem tego starego, tym bardziej że jak ktoś zwrócił uwagę że koszt nowego nie wielki.Żeby wymienić ten termostat to na coś trzeba zwrócić uwagę?
  • #21
    pepe150
    Level 36  
    Pamiętać o uszczelce na termostacie, i późniejszym odpowietrzeniu układu.
    Najlepiej na zimnym silniku i bez ciśnienia w układzie.

    Czujnik temp, wymieniałem kiedyś na ciepłym silniku :P
  • #22
    siepak1
    Level 15  
    pepe150 wrote:
    Pamiętać o uszczelce na termostacie, i późniejszym odpowietrzeniu układu.
    Najlepiej na zimnym silniku i bez ciśnienia w układzie.

    Czujnik temp, wymieniałem kiedyś na ciepłym silniku :P
    Uszczelka znajduję się w koło termostatu to wiem :D na zimnym silniku czyli?? ja zawsze odpowietrzałem nagrzewając silnik i później odkręcałem po kolei odpowietrzniki czyli na chłodnicy termostacie i nagrzewnicy ogrzewanie na ful i tyle.Na zimno nie odpowietrzałem.
  • #23
    pepe150
    Level 36  
    Chodzi mi o wymianę termostatu na zimno, ie o odpowietrzenie.
    Źle składniowo napisałem :P
  • #24
    siepak1
    Level 15  
    pepe150 wrote:
    Chodzi mi o wymianę termostatu na zimno, ie o odpowietrzenie.
    Źle składniowo napisałem :P
    Rozumiem heh. wstawię filmik jak to wygląda z tą temperaturą. trochę złej jakości ale nagrywany w czasie jazdy i tak wyszło :D

    Dodano po 5 [godziny] 10 [minuty]:

    Podaję link do filmiku epicentrum temperatury przy 135km/h

    https://www.youtube.com/watch?v=_Zz4yPZBRpQ
  • #25
    siepak1
    Level 15  
    Witam jestem po wymianie termostatu wczoraj to uczyniłem,termostat wymieniony, odpowietrzony układ chłodnica przepłukana sporą ilością wody i nadal to samo żadnej poprawy.
  • #27
    skorpion.g
    Level 15  
    Sprawdź jeszcze czy nie masz zatkanego odpowietrznika przy zbiorniczku wyrównawczym.
  • #28
    siepak1
    Level 15  
    Odpowietrznik nie jest zapchany przy wczorajszym czyszczeniu chłodnicy czyściłem odpowietrznik również oraz wymieniłem ten wężyk przy tym odpowietrzniku.

    Dodano po 4 [minuty]:

    cyborg39 wrote:
    Więc podejrzana jest uszczelka pod głowicą..


    Też mi się tak wydaję że chyba czeka mnie spory wydatek...

    Jakie są przyczyny zbierania się dużego ciśnienia w układzie chłodzenia
    - zapowietrzony układ
    -korek chłodnicy popsuty
    -termostat??
    -uszczelka głowicy

    układ zapowietrzony na pewno nie jest,termostat wymieniony,korki do chłodnicy posiadam 3 w tym jeden nowy i na każdym te same objawy pozostaję uszczelka pod głowicą... czy są jeszcze jakieś awarie których nie wymieniłem które powodują wzrost ciśnienia w układzie?

    Dodano po 6 [minuty]:

    Podczas piątkowego wyjazdu do Gdańska zrobiłem postój na A1 otworzyłem maskę wąż ten górny od chłodnicy co idzie do obudowy termostatu twardy. odkręcenie korka od chłodnicy skutkowało że tak powiem gejzerem w postaci gorącego płynu na zewnątrz czyli ciśnienie z cylindrów idzie w układ chłodzenia tak? oprócz tego objawu co wyżej innych objawów walniętej uszczelki głowicy nie ma,czyli olej w płynie,płyn w oleju,kopcenie na biało,brak mocy,nierówna praca silnika masło pod korkiem oleju.Dosłownie żadnych objawów wyżej napisanych nie ma tylko twardy wąż i wyrzucanie płynu z chłodnicy?
  • #29
    arecki1976
    Level 9  
    Witam.Kiedyś miałem przypadek połamanych łopatek w pompie wodnej.

    Dodano po 3 [minuty]:

    A masz odpowietrzniki w gumowych wężach od wody?
  • #30
    siepak1
    Level 15  
    arecki1976 wrote:
    A masz odpowietrzniki w gumowych wężach od wody?

    Witam w cytrynie są 3 odpowietrzniki na chłodnicy obudowie termostatu i nagrzewnicy,na wężach nie ma,zapowietrzony nie jest układ bo już mam wprawę w tym po tylu odpowietrzaniach he

    Dodano po 3 [minuty]:

    arecki1976 wrote:
    Witam.Kiedyś miałem przypadek połamanych łopatek w pompie wodnej.
    Chyba u mnie to raczej nie pompa,wydaję mi się że dobrze chodzi jak otworzę korek od chłodnicy i przy gazuję to jakieś 5-7 cm obniża się poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym to sądzę że pompa wody dobrze ciągnie jeśli źle myślę to mnie poprawcię

    Dodano po 1 [minuty]:

    arecki1976 wrote:
    Witam.Kiedyś miałem przypadek połamanych łopatek w pompie wodnej
    W jakim aucie miałeś połamane te łopatki i jakie były tego efekty?