Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaguar S Type 2001 3.0 - Stukanie od dołu silnika Jaguar S Type 2001 3.0

Arkus2 22 Jan 2015 07:40 6099 13
  • #1
    Arkus2
    Level 11  
    Witam
    Dzisiaj miałem niemiłą niespodziankę, od spodu silnika usłyszałem równomierny rytmiczny klekot - wg mnie na 99% to panewka chociaż nigdy nie słyszałem na żywo tej usterki. Ten 1% zostawiłem sobie, bo klekot raz na dziesięć razy cichł. (czyli było tak: klek, klek, klek, klek, klek, klek,.........,klek, klek, itd) Jak dociskałem gaz to klekot również przyśpieszał. Nasłuchiwanie trwało dobre 5 min. Wściekły na siebie i samochód poszedłem po sprzęt nagrywający aby utrwalić ten dźwięk i dać do posłuchania melomanom. Wracam po jakiejś godzinie, odpalam, silnik klekocze a po dodaniu gazu klekot zniknął i już się nie pojawił. Proszę niech mnie ktoś pocieszy i napisze, że to nie panewka. A jeśli jednak, to co dalej robić jeździć dalej, czy może jednak ściągnąć miskę i rozkręcać korbowody. Ale czy to się da zobaczyć? a może trzeba mierzyć, a może to było klekotanie na panewkach głównych a tego jestem pewien nie zobaczę. No i jeśli się któraś obróciła to co teraz? Jak to sprawdzić. Mam zamiar w piątek wymieniać olej może ściągnąć miskę i rozkręcić korbowody, czy coś zobaczę? czy może dać sobie spokój i od razu rozglądać się za nowym silnikiem a ten za złom. Proszę o rady. Czy w ogóle mogę tym autem jeździć?
  • #2
    zajemen0
    Level 9  
    Zdejmij sobie miske jeśli chcesz to sprawdzać złap ręką fizycznie za każdy korbowód i poszarp jak będzie luz to da się wyczuć trzeba obserwować co się dzieje
  • #3
    miro.nasz
    Level 26  
    Witam!
    Zanim wymienisz olej to dokładnie sprawdź czy nie przyczepił się jakiś kamień między misą a obudową. Sprawdź jakie masz ciśnienie oleju.Przy wytopionej panewce ciśnienie na wolnych obrotach może spaść do zera. Gdybyś musiał zdjąć miskę olejową to zaopatrz się w uszczelki, pastę uszczelniającą. Po zdjęciu miski wystarczy poruszać każdy korbowód sprawdzając luzy między wałem a korbowodem.Wytopiona panewka będzie miała kilka razy większy luz, będziesz mógł porównać z dobrymi. Gdyby była wytopiona panewka to może być porysowany wał korbowy. Dokładnie sprawdź. Duże rysy to remont silnika. Przy wymianie panewki trzeba pamiętać żeby skręcić wał z odpowiednia siłą. Do skręcenia potrzebny jest odpowiedni klucz dynamometryczny i w/g katalogu odpowiednia siła skręcenia.
    Pozdrawiam Miro Nasz
  • #4
    Arkus2
    Level 11  
    miro.nasz wrote:
    Witam!
    Zanim wymienisz olej to dokładnie sprawdź czy nie przyczepił się jakiś kamień między misą a obudową. Sprawdź jakie masz ciśnienie oleju.Przy wytopionej panewce ciśnienie na wolnych obrotach może spaść do zera. Gdybyś musiał zdjąć miskę olejową to zaopatrz się w uszczelki, pastę uszczelniającą. Po zdjęciu miski wystarczy poruszać każdy korbowód sprawdzając luzy między wałem a korbowodem.Wytopiona panewka będzie miała kilka razy większy luz, będziesz mógł porównać z dobrymi. Gdyby była wytopiona panewka to może być porysowany wał korbowy. Dokładnie sprawdź. Duże rysy to remont silnika. Przy wymianie panewki trzeba pamiętać żeby skręcić wał z odpowiednia siłą. Do skręcenia potrzebny jest odpowiedni klucz dynamometryczny i w/g katalogu odpowiednia siła skręcenia.
    Pozdrawiam Miro Nasz



    Do mechanika nie pojechałem, bo wolałem już nie odpalać. Oleju było zaledwie 4 litry a na namagnesowanym korku były opiłki wyglądające jak grafitowy smar. Po wzięciu na palec rozciera się to jak masło pozostawiając tylko brut.
    Co do tego wszystkiego mama pytania,
    1 czy to normalne, że zgromadził tam się taki szlam? - skoro producent namagnesował korek to chyba ma prawo tam się coś takiego pojawić
    2 Aby sprawdzić ten luz czy trzeba wykręcać świece? bo do trzech jest dostęp a do trzech trzeba ściągać kolektor i inne rzeczy
    3 czy przy wymianie panewki korbowej - do dokręcania dolnej części korbowodu też trzeba używać klucza dynamometrycznego czy może do oporu.
  • #5
    zajemen0
    Level 9  
    Ad:1 To normalne że zbiera się szlam po to jest namagnesowany korek aby zbierać opiłki gorzej byłoby gdyby były tam fragmenty metalowych części.
    Ad:2 Aby sprawdzić luz trzeba zdjąć miskę olejową i fizycznie ręką poszarpać za każdy korbowód i inne części związane z wałem jeśli coś będzie miało większy luz niż inne części znaczy że uszkodzone
    Ad:3 Po wymianie panewki trzeba użyć do dokręcania klucza dynamometrycznego aby dokręcić z siłą jaką zaleca producent. Jeśli panewka jest uszkodzona trzeba także obejrzeć wał czy nie jest w tym miejscu uszkodzony, może zdarzyć się tak że będzie wymagał szlifu w specjalistycznym warsztacie bądź wymiany.
  • #6
    Arkus2
    Level 11  
    Dzięki za odpowiedź, trochę mnie to uspokoiło. Sprawdziłem kilka razy na zimnym silniku i stuków - klekotania nie było, ale dzisiaj się pojawiły przypominało to trochę jak by chodził diesel, trwało to ze trzy minuty a po dodaniu gazu ucichło. A wg mnie dobiega to od spodu. Miski nie ściągnę. wg mnie trzeba by ściągać m.in maglownicę, bo bez tego nie wyjdzie a to już za wysokie progi dla mnie. pozostaje czekać aż się stukanie nasili i podjechać do fachowca chyba, że ktoś ma inne pomysły...
  • #7
    Arkus2
    Level 11  
    Tutaj https://www.youtube.com/watch?v=NhPBPJpQD_w&feature=youtu.be zamieściłem film ze stukotem jaki dobiega czasem powtarzam tylko czasem z mojego autka. Później w połowie filmu jest nagranie jeszcze drugiego dźwięku "muczenie krowy" i dzwoneczków. Najważniejsze jest to klekotanie, jak ktoś rozpozna ten dźwięk to proszę o skomentowanie. Zaznaczam, że ten dźwięk kilka razy był o wiele bardziej wyraźny a czasami go zupełnie nie ma i jest tylko po odpaleniu przez kilka minut. Pozdrawiam
  • #9
    Arkus2
    Level 11  
    mario-079 wrote:
    Jeżeli chodzi o odgłos "buczenia", to w tych silnikach często taki efekt daje zużyty zawór bocznikowy. Dużo o tym jest na forum mondeo, (takie silniki były montowane w mondeo mk3). A nuż może generuje inne odgłosy do kompletu.
    Na przykład:
    http://www.mondeoklubpolska.pl/showthread.php/51642-ST220-dziwne-buczenie-st220-jakby-wydech


    Dzięki za podpowiedź
    to coś nowego, a gdzie tego szukać / łamane przez jak to wygląda, google nie pokazało mi jednoznacznie
  • #10
    mario-079
    Level 12  
    Na allegro jest cały element do którego jest przykręcony. Wpisz "silnik krokowy jaguar s-type". Być może to nie to jest przyczyną, ale warto sprawdzić przed rozpoczęciem poważnego remontu.
  • #11
    Arkus2
    Level 11  
    mario-079 wrote:
    Na allegro jest cały element do którego jest przykręcony. Wpisz "silnik krokowy jaguar s-type". Być może to nie to jest przyczyną, ale warto sprawdzić przed rozpoczęciem poważnego remontu.

    k..de nie wiedziałem, że to to samo
  • #12
    marek1772
    Level 16  
    Ja kolegi nie chce martwić ale na moje ucho to panewka i to nie stuka tylko napi....Jak cichnie to znaczy że jedna na drugą nachodzi a to jeszcze gorzej bo zeszlifuje wał i nie będzie co remontować.Po wcześniejszych postach był jeszcze możliwy tłok ale po filmiku stawiam na panewkę.
  • #13
    Arkus2
    Level 11  
    marek1772 wrote:
    Ja kolegi nie chce martwić ale na moje ucho to panewka i to nie stuka tylko napi....Jak cichnie to znaczy że jedna na drugą nachodzi a to jeszcze gorzej bo zeszlifuje wał i nie będzie co remontować.Po wcześniejszych postach był jeszcze możliwy tłok ale po filmiku stawiam na panewkę.


    Kolega się na tym zna, ja tez obstawiam panewkę chociaż mam cichą nadzieję, że może to cos innego, to w takim razie mam pytanie jak ściągnę miskę i zacznę szarpać korbowody to przy walniętej panewce powinien być większy luz czy tak? a jak jedna zajdzie na drugą to tego luzu nie wyczuje czy tak? to jak rozpoznać czy to panewka po ściągnięciu miski? rozkręcać korbowody? a jak to panewka na wale to chyba nie uda mi się tego rozpoznać nawet po ściągnięciu miski. No i czy świece wykręcać do tego sprawdzania, no bo jak wał obrócę na pewno któreś korbowody będą w górze? Do mechanika nie mam co jechać bo już byłem i powiedział, że nie ma co się martwić tylko jeździć, a mi się wydaje, że jeśli to panewka to może by jeszcze udało się uratować wał. Na tym tyrkaniu zrobiłem może ze 30km i auto stoi.
  • #14
    marek1772
    Level 16  
    Dla pocieszenia kolegi powiem że miałem taki przypadek że panewki obróciło (taki sam objaw)i wał był nienaruszony.Te wióry na korku o niczym nie świadczą.Panewkę obróci od przeciążonego zimnego silnika lub od "przeciągniętego oleju.Ciężko jest określić stuk na podstawie nagrania ale jak tłok to słychać dudnienie najlepiej oddalając się trochę od auta,jeśli panewka to bije wyraźnie metalicznie.Na pewno nie jest to panewka główna bo one się po prostu zacierają i ich nie słychać.Popychacz to też nie jest bo nie przenosiłby dźwięku do dołu.Tak więc odkręcamy miskę sprawdzamy czy na którejś korbie jest luz.Jak nie ma to odkręcamy wszystkie po kolei.Najlepiej jak trafimy na moment że owa panewka stuka,zgasimy silnik i dopiero się zabierzemy za naprawę.Jak potrzebujesz pomocy przy remoncie to pisz na PW.W wolnych chwilach pomogę