Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Manta MID871 - Nie działający moduł WiFi/Bluetooth

23 Sty 2015 09:51 3993 14
  • Poziom 10  
    Kupiłem ostatnio tablet Manta MID781, Płyta główna SFY8002_V2 2013_05-15, wersja systemu: Android 4.2.2

    Tablet w sumie sprawny, poza jednym mankamentem: nie działa w nim Wi-Fi oraz Bluetooth. Próba włączenia sieci bezprzewodowej kończy się komunikatem "Włączanie Wi-Fi..." i nic więcej się nie dzieje. Przy włączaniu BT suwak na ekranie od razu cofa się na pozycję "OFF".
    W menu informacyjnym przy adresach MAC karty bezprzewodowej i BT jest informacja: niedostępny.

    Oczywiście próbowałem przywracania ustawień fabrycznych, wgrywania firmware i kasowania pamięci podręcznych z poziomu CWM Recovery - problem pozostał.
    Wynika z tego, że jest to uszkodzenie sprzętowe. Drogą eliminacji doszedłem do wniosku, że za łączność bezprzewodową odpowiada układ opisany: M201 CCF61 1305S, z logo "M" na obudowie. Niestety nie udało mi się go zidentyfikować i znaleźć w Internecie datasheet-u.

    Manta MID871 - Nie działający moduł WiFi/Bluetooth

    Tutaj moja prośba o pomoc w zlokalizowaniu usterki i uruchomieniu modułu łączności bezprzewodowej.

    Drugą opcją jest uruchomienie sieci LAN. W opcjach łączności mam "Ethernet", który mogę włączyć. Tylko co podłączyć do tabletu - kartę LAN USB? Jaką? Nie spotkałem się dotąd z taką rzeczą w androidzie.

    Ewentualnie może ktoś z Was wie jak uruchomić na Androidzie kartę Wi-Fi USB? Niestety na linuxie umiałem kiedyś tylko skompilować sobie LiCe, ew. BitchX-a i marnować czas na IRC-u ;-)
    Samodzielna edycja plików konfiguracyjnych trochę mnie przerasta.
    Mam wymontowaną z innego, uszkodzonego tabletu kartę na Realteku RTL8188 ale po podłączeniu jej przez USB do tego urządzenia - nie działa. Pewnie coś trzeba zmienić w konfiguracji.
    Mój tablet ma ROOT-a, więc sądzę, że jest to wykonalne - nie wiem tylko jak to zrobić. W razie potrzeby założę osobny wątek dotyczący tego tematu, bo sam w sobie jest on ciekawy. Czasem przydałoby się mieć możliwość podłączenia do tabletu np. karty Wi-Fi z lepszą anteną, albo wręcz możliwością podłączenia zewnętrznej anteny.

    OK, trochę się rozpisałem. Jeżeli dobrnąłeś/dobrnęłaś do tego momentu i jeszcze masz trochę siły - napisz coś pod spodem.
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 16  
    Poprawiałeś luty przy tym układzie?
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 10  
    Tak poprawiałem. Cyna ołowiowa i topnik w paście. Ręcznie nie umiałem tego zrobić lepiej.

    Przy okazji - zauważyłem właśnie, że te duże pady na zdjęciu odpowiadają wymiarami i rozstawem modułowi WiFi, który wylutowałem z innego tabletu. Na zdjęciu "u góry" cztery pola złącza USB, a na dole - antena.

    Co ciekawe - na padzie VCC USB nie ma oczekiwanych 5V, ale ok. 0.2V. Pytanie - czy zasilanie układu włączane jest dopiero przy jego uruchomieniu w systemie? Bo jeżeli powinno być cały czas, to może uszkodzony jest obwód zasilania?
  • Poziom 16  
    Tak, moduł jest włączany za pomocą przetwornicy.
    sprawdziłbym jakie napięcia dochodzą do elementu (6 nóżek) obok M201 CCF61 1305S
    na wyłączonej płycie odpiętej od baterii sprawdź czy jest przejście do któreś przetwornicy(z pinu VCC).
    Zgrub zdjęcia to ci podam które elementy sprawdzić.
  • Poziom 10  
    Załączam zdjęcie okolic układu. Ten 6-cio nóżkowy układ po lewej stronie od M201 to chyba końcówka mocy dla WiFi?
    Natomiast ten pod cewką/dławikiem 4R7 ma chyba związek z podświetlaniem LCD, bo napięcia na nim zmieniają się przy włączeniu i wyłączeniu podświetlenia. W razie potrzeby podam wyniki pomiarów. Proszę o info co sprawdzić.

    Manta MID871 - Nie działający moduł WiFi/Bluetooth
  • Poziom 10  
    Realtek działa, sprawdziłem go w komputerze PC.
    Moduł nie ma stabilizatora, ale podłączyłem zasilanie z USB przez dwie diody prostownicze i napięcie mieści się w dopuszczalnym zakresie. To oczywiście rozwiązanie prowizoryczne, na czas testów.

    Natomiast układ obok złącza LCD jest oznaczony S2MC z logo podobnym do dawnego oznaczenia np. regulacji jasności w TV. To taki półokrąg z lewej strony cienki, rozszerzający się ku drugiemu końcowi.

    Napięcia mierzone od nogi oznaczonej kropką, w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara:
    1. 4,1V
    2. 0V
    3. 2.95V
    4. 0V
    5. 0.02V
  • Poziom 10  
    Po pierwsze: dzięki za odpowiedzi - bardzo mi pomagają.
    Po drugie: tak, to jest dokładnie ten układ.

    ---

    Wylutowałem i sprawdziłem kondensator przy pinie nr 5 (Vout) układu S2MC - nie jest przebity, oraz jeszcze jeden, także podłączony do masy niedaleko pada VCC (tego dla opcjonalnego modułu WiFi).

    Odlutowałem od płytki pin5 (w S2MC), ale nadal występuje zwarcie zasilania do masy (przejście między padami VCC i GND).

    Czy można sprawdzić coś jeszcze bez wylutowania układu WiFi/BT?
  • Poziom 16  
    Napięcie na nodze 5 występuje?
    Przetnij ścieżkę od VCC WiFi/BT jak masz na to miejsce.
    nic się nie grzeje?
  • Poziom 10  
    Robi się ciekawie.

    Na nodze 5 nie ma napięcia. Wygląda na to, że S2MC nie żyje.

    Przeciąłem ścieżkę VCC przy układzie WiFi/BT. Zwarcie między padami VCC i GND nadal występuje. Sam scalak na szczęście nie jest zwarty.

    Czyli w takim razie - teoretycznie - można by docelowo zastąpić S2MC zamiennikiem, nie podłączając nogi 5 do płyty tylko bezpośrednio do układu WiFi/BT i jest szansa, że zadziała?

    Oznaczenia podobnych układów w moim drugim tablecie-dawcy niewiele mówią i nawet google nie pomaga (F82L, F82J, GG2K, I22G). Pomiar napięć jest niemożliwy, bo sprzęt w ogóle nie startuje.
    W związku z tym pytanie - czy można do testów podłączyć zasilanie z USB, np. przez 2-3 diody prostownicze szeregowo? Albo 3.3V z innego źródła na płycie?
  • Poziom 16  
    S2MC się nie przezimuj. Jakie to zwarcie przy S2MC(około 0 Ω).
    zrób zdjęcie modułu BT. Sprawdzałeś kondensatory obok modułu BT.
  • Poziom 10  
    Chwila czasu.

    Zwarcie rzeczywiście jest ok. 0Ω
    Sprawdziłem bez efektu najbardziej podejrzane moim zdaniem kondensatory, ale z tym jest kłopot, bo elementy są prawie mikroskopijne i trudno je wylutować, a później wlutować na miejsce.

    Myślę, że temat trzeba będzie niestety zamknąć. Nie zauważyłem tego wcześniej, ale układ M201 ma wyraźnie widoczne pod pewnym kątem wybrzuszenie, czyli raczej nie żyje. Widać je nawet na pierwszym zdjęciu, po prawej stronie od ostatniej linijki napisów. Zastanawia mnie co się przytrafiło temu tabletowi - trafił do mnie już w tym stanie.

    W tej sytuacji chyba najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie uruchomienie dodatkowej karty Wi-Fi dołączanej przez port USB. Ale to już będzie inny temat.
  • Poziom 9  
    Witam Panowie,

    Mam podobny problem, sprzęt z androidem, "normalnie" wifi nie znajduje żadnych sieci - tak samo z bluetooth. Ale sytuacja się zmienia kiedy podłączam kabel usb (wystarczy z zasilaniem) - wtedy "magicznie" wifi zaczyna działać, znajduje sieci i łączy się (choć dosyć opornie).

    Po otwarciu urządzenia widać że ktoś wymieniał porty - usb i słuchawkowy, całkiem możliwe że przy okazji coś jeszcze uległo "modyfikacji".
    Jako że nie mam doświadczenia, zwracam się z pytaniem, w jakim układzie wifi może działać tylko po podłączeniu zasilania na porcie usb?
    (wiem że dość ogólnie pytam, nie mam schematu)

    Pozdrawiam,
    Andrzej
  • Poziom 10  
    Teraz już tylko informacyjnie. Tabletu nie udało mi się naprawić, ale posłużył jako dawca podzespołów: LCD i digitizera dla innej Manty.

    Dziękuję za pomoc i pozdrawiam.