Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Naprawa wyświetlacza Audi FIS

Czarek O. 25 Sty 2015 13:07 27486 47
  • Naprawa wyświetlacza Audi FIS

    Witam,
    niedawno zakupiłem licznik z pełnym FIS-em do mojego autka. Wyświetlacz był sprawny, ale niestety nie działało w nim podświetlanie. Postanowiłem je wymienić. W mieście, w którym zaopatruje się w części, niestety diody użyte do podświetlania były niedostępne, dlatego zdecydowałem się na zakup odcinka taśmy LED w kolorze, jaki potrzebowałem (żółty) i wydłubania diod z niego. Wymiana przebiegła bez problemów.
    Naprawa wyświetlacza Audi FIS
    Po złożeniu wszystkiego w całość okazało się, że taśma sygnałowa idąca do pionowych linii wyświetlacza dostała przerw. Prawdopodobnie ze starości puścił klej, a ja demontując cały wyświetlacz jeszcze mu w tym pomogłem. Obchodziłem się z wyświetlaczem naprawdę delikatnie znając przypadłości tych wyświetlacz i połączeń między nimi. Niestety próba podklejenia opisywana na wielu forach nic nie dała. Siedząc wieczorami, kombinowałem, jak to naprawić, bo cena 350zł za wymianę na nowy wyświetlacz odstraszała i pobudzała do działania i zwiększała kreatywne myślenie. :) Po trzecim podejściu wpadłem na pomysł oderwania całej taśmy od wyświetlacza. Dokładnie umyłem szkło z pozostałości kleju to samo uczyniłem z płytką drukowaną licznika.
    Naprawa wyświetlacza Audi FIS
    Postanowiłem dorobić takie połączenie, jakie jest zastosowane w poziomych liniach, czyli gumka przewodząca. Jako dawcę wykorzystałem stary uszkodzony wyświetlacz 2x16 znaków. Gumkę dociąłem na pożądaną grubość.
    Naprawa wyświetlacza Audi FIS
    Teraz przyszła kolej na dorobienie styku płytki. Po kilku próbach udało mi się ustalić raster 0,8mm. Na szybko wykonałem sobie płytkę i przyciąłem na pożądaną długość około 6mm (na końcu zamieszczam plik z Eagle).
    Naprawa wyświetlacza Audi FIS
    Do połączenia mojej płytki z płytką licznika użyłem przewodów z uszkodzonej taśmy sygnałowej z laptopa. Po przylutowaniu wszystkich przewodów krawędzie i luty zabezpieczyłem przed przypadkowym ukruszeniem na krawędziach płytki klejem szybkoschnącym.
    Naprawa wyświetlacza Audi FIS
    Teraz zostało tylko połączyć płytki w całość. :)
    Naprawa wyświetlacza Audi FIS Naprawa wyświetlacza Audi FIS Naprawa wyświetlacza Audi FIS

    Czas na efekty pracy:
    Naprawa wyświetlacza Audi FIS

    Po opracowaniu w głowie pomysłu wykonanie całej naprawy zajęło mi jeden wieczór. Uważam, że było warto. W przypadku uszkodzenia wyświetlacza, kupuję niesprawny licznik z dobrym wyświetlaczem i cała operacja przekładki potrwa teraz już tylko kilka minut.

    Metoda opisana powyżej może być wykorzystywana wyłącznie do samodzielnych napraw. Zakaz prowadzenia usług zarobkowych z wykorzystaniem opisanego sposobu bez zgody autora pod groźbą konsekwencji karnych.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    Czarek O.
    Poziom 14  
    Offline 
    Czarek O. napisał 154 postów o ocenie 41, pomógł 2 razy. Jest z nami od 2004 roku.
  • PCBway
  • #3
    Tomkiewicz
    Poziom 13  
    Świetna robota! Sam mam świeżo regenerowaną taśmę (wymieniany klej w technologii podobnej do oryginału) i wciąż mam problemy z górną częścią wyświetlacza jak się samochód zagrzeje. Podejrzewam, że przy Twoim rozwiązaniu nie ma najmniejszych problemów?

    Nie dało się uniknąć cięcia obudowy i wystających kabelków? Wydaje mi się, że od tamtej strony jest dość ciasno przy wkładaniu licznika. Mógłbyś chociaż jakąś twardą folią to zabezpieczyć.

    No i czy na tej taśmie nie było przypadkiem jakiegoś scalaka?
  • #4
    Czarek O.
    Poziom 14  
    Ekran dokładnie został wyczyszczony przed zamontowaniem płynem do czyszczenia LCD, ale faktycznie doczyścić go idealnie nie było łatwo.

    Co do zmieszczenia całości w obudowie to nie było tak źle, ale żeby sobie ułatwić ewentualne poprawki usunąłem (czytaj wyciąłem) część obudowy pod wyświetlaczem po czym zabezpieczyłem to grubą piankową taśmą o tej samej szerokości, a pod nią podklejony kawałek elastycznego plastiku. W aucie w niczym, to nie przeszkadza w montażu. Co do nieprawidłowości w działaniu to nic takiego nie zaobserwowałem. Licznik był wgniatany pukany i narażany na wstrząsy jeszcze w fazie testów na biurku. Na tej taśmie nie ma scalaka bo taśma jest z licznika przedliftowego, gdzie wszystkie kontrolery znajdują się na płytce licznika, co uważam za rozwiązanie lepsze od następnej generacji.
  • PCBway
  • #5
    Tomkiewicz
    Poziom 13  
    A masz zamiar robić takie naprawy zarobkowo? Dla mnie to już za późno, ale mógłbym znajomym polecać.

    (po edicie nieaktualne)
    No i ciekaw jestem o ten scalak - taki jak w tym poście. U Ciebie nie było, czy jakoś sobie z nim poradziłeś?
  • #6
    Czarek O.
    Poziom 14  
    Szczerze powiem, że myślałem o tym żeby to robić za kasę ale myślę, że nie każdemu taka forma naprawy by odpowiadała. Jakby nie patrzeć to dość spora ingerencja, usunięcie taśmy przylutowanie przewodów na złączu oraz rozcięcie obudowy. Gwarancja na poprawne działanie jest raczej 100%, bo tak działa większość wyświetlaczy.

    Co do układu sterownika to w moim liczniku VDO 8D0 190A wszystkie układy są na płytce licznika a taśma jest taśmą.
  • #7
    Sabre
    Poziom 18  
    Niestety takie połączenie nie sprawdzi się na dłuższą metę. Miedź zacznie się utleniać i za miesiąc może dwa przestaną stykać linie. Płytka, którą zrobiłeś musiałaby być złocona, aby to działało latami. Przechodziłem przez to samo podłączając wyświetlacz przez gumkę i własną płytkę. Szkoda czasu bez złocenia na takie naprawy.
  • #8
    gbd.reg
    Poziom 21  
    @Sabre zawsze jest to do wymiany płytka, którą można gdzieś kiedyś ewentualnie zamówić złoconą, niż cały wyświetlacz za kwotę 350 złotych.
  • #9
    Sabre
    Poziom 18  
    gbd.reg napisał:
    gdzieś kiedyś ewentualnie


    Dobrze to określiłeś :wink:, i później lutuj tą "setkę" kabelków tu i tam. Robiąc takie coś trzeba od razu pomyśleć o złoconej płytce, miedź utlenia się bardzo szybko i tak samo szybko ten wyświetlacz niestety przestanie działać.
  • #10
    Czarek O.
    Poziom 14  
    Płytka jest pokryta bardzo cienka warstwą cyny - też o tym pomyślałem po przylutowaniu kabelków dopiero. Topnik, plecionka i znikoma ilość cyny żeby tylko pobielić ścieżki. Wszystko łączy, więc złocenie było by wskazane, ale nie jest konieczne. Jakoś nie widziałem żebyś ktoś zastosował taką metodę na żadnej ze stron na których zbierałem informację na temat tych wyświetlaczy i ich usterek, ani żadnej podpowiedzi idącej w tym kierunku, dlatego postanowiłem opublikować co wymyśliłem. Może koledze się nie udało miedź się utleniła itd. co nie znaczy, że nikt ma już nie próbować. Ja pocynowałem i zobaczymy ile wytrzyma jeśli zauważę jakieś wady to na pewno poinformuje o tym w tym wątku. Nawet jeśli przyszłoby mi zamówić płytkę w firmie, to i tak koszt byłby nieporównywalnie mniejszy w stosunku do ceny zakupu nowego wyświetlacza. Operacja którą wykonałem nic mnie nie kosztowała poza czasem którego w okresie zimowym wieczorami mam dużo.

    "Robiąc takie coś trzeba od razu pomyśleć o złoconej płytce..." rada dobra szkoda tylko, że kolega podczas robienia swojej wersji od razu o tym nie pomyślał.

    Nie zmuszam nikogo do robienia tej przejściówki, ale jak ktoś ma czas i chęci niech spróbuje chyba, że woli nabijać kasę osobą które tylko chałupniczą metodą przyklejają (przyprasowują) lub nakłuwają taśmę inkasując 100-150zł. Takie zabiegi możecie wykonać samemu. Ryzyko żadne skoro i tak nie działa. Nie mówię tu o tych którzy wymieniają wyświetlacz lub kleją nowe połączenie bo to akurat inna historia.
  • #11
    grzechhh
    Poziom 15  
    Problemy ze stykami to tylko jeden z dwóch typów uszkodzeń które pojawiają się w tych wyświetlaczach.
    Typ który właśnie da się powiedzmy "naprawić"
    Drugi typ to nieodwracalne uszkodzenie/zużycie samych ciekłych kryształów objawiające się blaknięciem wyświetlacza zaczynając od górnej części.
    Z doświadczenia powiem że uszkodzenie to pojawia się w tych najstarszych rocznikowo licznikach - czym starszy tym większa szansa że uszkodzenie już będzie albo się niebawem pojawi wraz z użytkowaniem.
    Uwzględniając powyższe fakty, taka forma naprawy może i da satysfakcję ale nic więcej. Stracony czas można przeznaczyć na poszperanie w necie... już za 120-200zł można mieć nowy wyświetlacz lub też za ok.75-100zł kupić cały licznik rocznikowo 2006/2007 z którego pozyskujemy świeży oryginalny wyświetlacz.
  • #12
    Czarek O.
    Poziom 14  
    Jak przyjdzie czas na kupno nowego wyświetlacza to kupie sobie licznik poliftowy z elektronicznym zegarkiem i większa liczbą funkcji fis-a. Samo podłączenie nie jest skomplikowaną sprawą, a magistrala CAN której nie mam też jest w liczniku do obejścia. Każdy robi jak uważa. Co do blaknięcia to wiem o tym i się z tym liczę na szczęście na razie ten typ usterki u mnie nie występuje. Co do nowych wyświetlaczy to oryginały nie są z tego co wiem pozbawione tej usterki, a zamienniki... tu też jest loteria.

    Jeśli kolega znalazł oryginał za 75zł to gratuluje :) chętnie nabyłbym wyświetlacz w takiej cenie, niestety nie udało mi się go znaleźć. Nic nie szkodzi na przeszkodzie żebym korzystając z mojej przejściówki zamontował sobie nowy wyświetlacz, jeśli zajdzie taka potrzeba.
  • #13
    grzechhh
    Poziom 15  
    Wszystko wskazuje że blaknięcie jest skutkiem działania wysokiej temperatury jaka działa na wyświetlacz najczęściej w lato. Czas pojawienia się tej przypadłości będzie tak naprawdę zależał od warunków w jakich było użytkowane auto. Tyczy się to też martwych linii czyli braku styku na klejonej taśmie z kontrolerem.
    Według mnie wszystkie stosowane wyświetlacze tego typu będą miały te problemy kwestia tylko czasu. Jak dotychczas nie spotkałem jeszcze licznika z roczników 2004+ które miały by już ten problem widoczny, starsze owszem.
    ps.
    Na zdjęciach widzę że jest to starsza wersja rozwiązania gdzie kontroler jest na płycie licznika. Schody zaczynają się dopiero w nowszych licznikach 2000+ gdzie kontroler umieszczony jest na taśmie elastycznej. problem połączeń występuje tam na łączeniu dwóch taśm elastycznych.
    Aplikacja taśmy 3M 9703 nie jest też taka prosta jak pozornie wygląda.
  • #16
    Gunslinger
    Poziom 29  
    Czarek O. napisał:
    taśma sygnałowa idąca do pionowych linii wyświetlacza dostała przerw prawdopodobnie ze starości pościł klej


    Pościł, a niedługo potem wstąpił do zakonu. Powiem że świetny pomysł z przeróbką, gdyż te taśmy są bardzo wredne po tylu latach. Ciekawo jak to się będzie sprawowało w przyszłości.
  • #17
    Sabre
    Poziom 18  
    @Czarek O. ja nie naprawiałem połączenia z wyświetlaczem w samochodzie ale robiłem dokładnie to samo dla wyświetlacza lcd od starej nokii. Zmartwię Cię, niestety pokrycie cyną, czy jak wolisz stopem lutowniczym również nie rozwiązuje sprawy. On również w niedługim czasie pokryje się warstwą tlenku.
  • #18
    Czarek O.
    Poziom 14  
    Dokładnie tak jak piszesz grzechhh to jest ta starsza wersja łatwiejsza w naprawach. Co do taśmy o której piszecie to czytałem o niej i tak jak wspomniał kolega leonov ta temperatura pracy dała mi do myślenia dlatego zrezygnowałem tym bardziej, że moja taśma miała delikatne pęknięcia już powyżej łączenia z płytką licznika więc samo podklejenie taśmą przewodzącą do końca problemu by nie rozwiązało. Myślałem o taśmach takich jak stosuje się do wyświetlaczy w drukarkach, kasach czy kalkulatorach ale nie znalazłem odpowiednio długiej. Najczęściej miały po kilkanaście centymetrów. Sabre jeśli będzie jak mówisz to na pewno napisze o tym tutaj żeby ktoś kto będzie czytał ten opis nie marnował na to czasu. Pomysł mam jeszcze jeden ale to zrobię to dopiero jak zacznie szwankować obecna wersja. Idąc Twoim tropem mam zamiar wykorzystać złocone sprężyste styki z miniaturowego złącza.
  • #19
    grzeniu_pl
    Poziom 14  
    Po czymś takim aż strach pomyśleć co może nas spotkać po zakupie używanego auta :) Tak czy inaczej punkt za twórczość.
  • #20
    leonov
    Poziom 41  
    Tak czytam te wypowiedzi na temat utleniania się cyny i tak sobie myślę, czym i do czego lutowane są podzespoły elektroniczne w licznikach i innych sterownikach pojazdów , że te elementy nie odpadają po kilku latach ?
    No chyba że te luty są później pozłacane ?
  • #21
    Lazer
    Poziom 23  
    Wedle noty producenta taśmy 3M 9703 ...
    Cytat:
    Temperature Performance. Application Use Temperatures:
    -40 to +85°C in a properly designed end use application.

    http://www.adafruit.com/datasheets/3m%209703.pdf
    ... więc się nadaje... a to co w linku niżej to temperatury przechowywania lub raczej jej aplikacji ... tylko ktoś ma problem z językiem angielskim ...
    http://www.netcomers.pl/tasma-anizotropowa-9703-3m-p-108.html
    ... jak to na allegro, sprzedają i nawet nie potrafią opisać co sprzedają albo mają problem z tłumaczeniem... już nie wspominając o rozumieniu tekstu pisanego...

    Poza tym połączenia padają nie między szkłem a taśmą tylko taśmą a taśmą z kontrolerem gdzie są one łączone... w przypadku zdjęcia to na styku brązowej i niebieskiej lub przy części lutowanej do PCB.

    Naprawa wyświetlacza Audi FIS
  • #22
    grzeniu_pl
    Poziom 14  
    leonov napisał:
    Tak czytam te wypowiedzi na temat utleniania się cyny i tak sobie myślę, czym i do czego lutowane są podzespoły elektroniczne w licznikach i innych sterownikach pojazdów , że te elementy nie odpadają po kilku latach ?
    No chyba że te luty są później pozłacane ?


    Jeżeli są to luty bezołowiowe a takie powinny być od 2006 roku zgodnie z wprowadzoną dyrektywą unijną (RoHS), to występują tam ciekawe zjawiska, które po pewnym czasie dają się mocno we znaki. Więcej znajdziesz w sieci. Czy przypadkiem producenci automotive nie są zwolnieni z tego nakazu ?
  • #23
    Lazer
    Poziom 23  
    ... nie są zwolnieni i dla tego Toyota miała problem z pedałami gazu swego czasu. Ma się popsuć i to najlepiej tydzień po zakupie aby serwis zarobił...
  • #25
    zgierzman
    Poziom 21  
    leonov napisał:
    grzeniu_pl napisał:
    Więcej znajdziesz w sieci.
    Nie muszę szukać nic w sieci, lutowaniem zajmuję się od chyba 30 lat ;-)

    Tak długo w tym siedzisz, a nie chwytasz różnicy pomiędzy utlenianiem powierzchni utrudniającym przepływ prądu przez warstwę tlenku, a korozją "na wylot" która to dopiero mogłaby spowodować odpadanie części?
    Poczytaj o anodowaniu aluminium. Na powierzchni tego metalu natychmiast powstaje warstwa tlenków, które licho przewodzą prąd (ach, te aluminiowe przewody...), ale aluminium jest dość trwałe i się nie rozpada. Podobnie sprawa ma się z innymi metalami. w tym z miedzią, cyną itp.
    Sękowski kiedyś pisał jak zrobić prostownik z aluminiowej blachy - tlenek na powierzchni w jedną stronę jest izolatorem pomiędzy metalem a elektrolitem, a w drugą przewodzi całkiem znośnie.
  • #26
    jacek_von
    Poziom 9  
    leonov napisal: ze od 30 lat zajmuje sie lutowaniem.

    jesli ktoś wypisuje bzdury, to wypada stwierdzic ze po 30 latach mozna byc nadal poczatkujacym...
    Zamiast dziekować autorowi: Czarek O., wiekszosc komentujacych jest nastawiona na krytykę! :|
    W elektronice siedzę bardzo długo a od min. 25 lat w tym co nazywane jest mikroelektroniką. Pracowałem też w firmie ktora produkuje elektronikę dla prawie wszystkich europejskich firm samochodowych też dla VW (audi).
    Metale szlachetne są używane tylko w bardzo wyjątkowych przypadkach.
    Ze złota jest tylko cena tych aut. :cry:
    Co do utleniania metali - ich tlenki maja różna przewodność. najbardziej trudne jest to przy Aluminium. Styki z miedzi nie sa tak problematyczne - wysrarczy odpowiedni docisk lub odcięcie dopływu powietrza.
    Używa sie do tego klejów epoksydowych lub dwuskladnikowych żelow (przy stalych polaczeniach). Lub specjalnych smarow np.: przy zlaczach (nigdy nie mylić ze smarem albo olejem silikonowym!!! - te nadają się tylko do zwiekszenia izolacji).
    Przy wyświetlaczach zastanawiałem się nad użyciem stopów niskotopliwych (100°C - 130°C) powinno lepiej funkcjonować niż kleje i taśmy.
    Główny problem to dostęp i ewentualnie też cena.
    Może ktoś ma informacje w tym temacie?
  • #27
    leonov
    Poziom 41  
    jacek_von napisał:
    leonov napisal: ze od 30 lat zajmuje sie lutowaniem.

    jesli ktoś wypisuje bzdury, to wypada stwierdzic ze po 30 latach mozna byc nadal poczatkujacym...
    Co ta za "wycieczka" w moją stronę ??? właśnie w tym wszystkim chodziło mi własnie o to że te wszystkie negatywne komentarze nie mają się nijak do rzeczywistości, i żeby ich twórcy wyjaśnili mi dlaczego jego praca (lutowane przewody) tak szybko odpadną !? czytaj ze zrozumieniem !
  • #28
    Czarek O.
    Poziom 14  
    Krytyka jak najbardziej wskazana ale musi być uzasadniona. Nie obrażając nikogo to nie uważam żeby wszystkie konstrukcje osób, które tylko narzekają były zawsze udane. Jak dla mnie modyfikacja jest ok bo kosztowała mnie niewiele pracy i 0zł a działa. Jeśli na 100 osób, które będą nastawione negatywnie do mojego rozwiązania jedna wykona naprawę a ten sposób i będzie jej wszystko działać to uważam, że watro dokumentować i zamieszczać tu wpisy.

    Cyna zaraz się po miesiącu czy dwóch nie utleni jak pisze tu jeden kolega. Płytka dociśnięta jest taśmą do wyświetlacza, która ściśle przylega do obu powierzchni co dodatkowo zapobiega utlenianiu się styków.

    Może się mylę ale odnoszę wrażenie, że komuś tu nie na rękę, że da się tanio naprawić wyświetlacz... i poza wymianą na nowy nie widzi innego rozwiązania...
  • #29
    Sabre
    Poziom 18  
    Czarek O. napisał:
    Może się mylę ale odnoszę wrażenie, że komuś tu nie na rękę, że da się tanio naprawić wyświetlacz... i poza wymianą na nowy nie widzi innego rozwiązania...


    Mam nadzieję, że to nie do mnie ta teoria spiskowa :D. Chciałem tylko z grzeczności uprzedzić o konsekwencjach takiego wykonania. Jakieś 7 lat temu połączyłem wyświetlacz od nokii z własnoręcznie wykonaną płytką właśnie za pomocą przewodzącej gumki. Co z tego, że gumka przylegała mocno jak po około miesiącu lub dwóch wyświetlacz przestał łączyć. Kombinowałem potem z cynowaniem, a nawet z pokrywaniem miedzi grafitem, ale w końcu odpuściłem. Nie bez powodu tego typu połączenia w wykonaniu fabrycznym są ze złoceniem.
  • #30
    Dather
    Poziom 11  
    Czarek, licznik jest przed liftowy czy po lifcie?

    Fis do płytki połączony był taką taśmą?
    Naprawa wyświetlacza Audi FIS]

    Mój jest właśnie połączony taką taśmą, nie na rękę mi kupowanie innego licznika mimo że nie mam w nim immo (audi a4 b5 96r) i mogę jeździć bez licznika.
    Chciałbym reanimować swojego, ale nie wiem skąd wziąć raster żeby wykonać płytkę.