Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zasilacz niskoszumny do mikrofonu Tonsil MCO-52

piotreks-89 25 Jan 2015 16:56 1515 9
Suntrack
  • #1
    piotreks-89
    Level 12  
    Witam!

    Muszę zaprojektować zasilacz do mikrofonu Tonsil'a (MCO-52). Generalnie mikrofon ma zasilanie bateryjne, ale pastylki LR9 są trudno dostępne i mają małą pojemność. Pomyślałem, że warto zbudować zasilacz do tego mikrofonu.
    Zamysł jest taki, aby zasilanie było stabilizowane dwustopniowo. Napięcie wejściowe z zasilacza 12V/0,1A, a następnie » 7809 » 7806. Z różnych źródeł można wyczytać różne informacje, jedni polecają LM317/337, a drudzy zwykłe stabilizatory serii 78xx. Druga sprawa to kondensatory filtrujące - 100nF to oczywista, oczywistość, ale jakie wartości elektrolitycznych, aby szumy były jak najniższe? Może jeszcze jakiś dławik na linii zasilającej?
    Kolejna rzecz - zasilacz znajdowałby się w metalowej obudowie. Wówczas powinienem podłączyć ją do masy?
  • Suntrack
  • #3
    jarek_lnx
    Level 43  
    Jeśli ci naprawdę zależy, to w sieci mozna znaleźć stronę Walt'a Jung'a a na niej trzy artykuły porównujące parametry szumowe (i nie tylko) popularnych stabilizatorów, oraz skonstruowany przez niego "superregulator".

    Przypuszczam że mikrofon pobiera bardzo lałą moc więc nie trudno zrobić stabilizator, albo nawet filtr z wtórnikiem emiterowym.
  • Suntrack
  • #4
    piotreks-89
    Level 12  
    @yogi009, ten artykuł czytałem wielokrotnie. Póki co mikrofonu nie przerabiałem, ale przy najbliższej okazji pozyskania tranzystorów 2SK170 będę dokonywał tej modyfikacji (BC550 mam w swoich zasobach).

    @jarek_lnx, dzięki. Przestudiuję tę stronę. Według noty katalogowej mikrofon pobiera prąd 3,5mA. Zatem przy zasilaniu 6V pobór mocy wynosi 21mW.
  • #5
    yogi009
    Level 43  
    Pobór prądu to zazwycza 2-3mA, zasilanie można zrobić na kilka sposób, albo podwajaczem napięcia, przetwornicą, albo stabilizatorem, choćby LM317. Przetwornica wydaje się dość "głośnym" zasilaniem, ale już porządnie odfiltrowany LM317... Wykonałem kilka zasilaczy +48V na tym popularnym układzie, jego zaletą jest możliwość precezyjnego ustawienia napięcia oraz układowe ograniczenie tętnień. Chociaż w mikserach Soundcraft'a widzę przetworniczkę...

    Pytanie do Autora postu: jak oceniasz jakość nagrań tym mikrofonem? Do czego on się nadaje? Możesz go jakoś porównać z innymi "pojemnikami" obeccnymi na rynku?
  • #6
    _jta_
    Electronics specialist
    Nie wiem, czy 2SK170 są do kupienia, ale może J105, albo podobny (zobacz https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=14366980#14366980); zobacz też temat Zamiennik tranzystora 2SK170 (K170). Istotne jest, żeby mieć duże nachylenie charakterystyki (pochodną prądu po napięciu bramki) w warunkach, w jakich ten tranzystor tam pracuje.

    Walt Jung (Wikipedia, http://waltjung.org/) podaje dla LM317 z kondensatorem między ADJ i masą szum 180nV/√Hz przy 1kHz; producenci (Vishay, Fairchild, ON Semiconductor, Motorola, National Semiconductor) podają, że typowy szum w paśmie 10Hz-10kHz jest 30ppm Vo (typowy, Fairchild podaje maksymalny 100ppm; Linear Technology podaje 10ppm Vo typowy; jeśli ten 30ppm byłby równomierny, to by odpowiadał 372nV/√Hz).

    Na szumy na wyjściu zasilacza duży wpływ ma szum wejściowy napięciowy wzmacniacza błędu. Dla TL431 ON Semiconductor podaje poziom szumów poniżej 50nV/√Hz, a więc jest on znacznie lepszy od LM317; typowy tranzystor niskoszumowy ma przy Ic=200uA napięcie szumów mniejsze, niż opornik 2k (opornik ma około 6nV/√Hz, dobry tranzystor może mieć połowę tego), przy większym prądzie szum (napięciowy) maleje, ale zwykle mało - może sensowne byłoby łączenie równoległe tranzystorów, albo wyszukanie tranzystora niskoszumowego do większych prądów (są takie?); wzmacniacz operacyjny o bardzo niskich szumach napięciowych ma szum na poziomie 1nV/√Hz (AD797 - Ultralow Noise Op Amp).

    A może prościej: zamiast przejmować się szumami zasilacza, dodać na jego wyjściu filtr )ze względu na mały prąd to jest wykonalne) - na pojemności 100uF napięcie szumów może być na poziomie 6nV łącznie w całym paśmie, jeśli jest połączony przez opornik z zasilaniem bezszumowym; kilkustopniowy filtr z kondensatorami 100uF powinien zredukować szum do porównywalnego z tymi 6nV (do policzenia: na ile mały szum da się uzyskać, bo każdy stopień tłumi szum, ale i wnosi własny) - to chyba byłby wynik z kilkanaście razy lepszy, niż dałby układ z AD797. :D
  • #8
    piotreks-89
    Level 12  
    @yogi009, przetwornic wolałbym unikać. Po pierwsze, to nie mam z nimi doświadczenia, a po drugie zasilacz miał z założenia być złożony z części, które mam na stanie (LM317/7809/7806 itd.). W kwestii samego mikrofonu, to zbytnio porównania z innymi pojemnikami nie mam. Trochę słuchałem różnych nagrań, z różnych mikrofonów i powiem szczerze, że MCO-52 mnie baaardzo pozytywnie zaskoczył. Szczególnie zważając na jego dość sędziwy wiek (ponad 20 lat). Szumy własne są bardzo niewielkie (po modyfikacji tranzystorów powinno być jeszcze lepiej). Mikrofon ma ładną charakterystykę kołową. Dobrze zbiera każdy dźwięk. Mój pokój ma niezbyt dobrą akustykę - ewidentnie słychać pogłos w nagraniach, stąd też planuję budowę jakiegoś filtra akustycznego (prawdopodobnie skuszę się na Reflection Filter. Jeśli kolega jest zainteresowany, to po modyfikacjach mogę przesłać próbki na PW.

    @_jta_, 2SK170 najłatwiej dostępnymi tranzystorami nie są, ale namierzyłem je w pobliżu miejsca zamieszkania. Na znanym portalu krajowym i zagranicznym można je dostać bez większego problemu.
    W kwestii reszty wypowiedzi, można troszeczkę jaśniej? :P Jestem elektronikiem amatorem i aż takiej wiedzy nie posiadam (a bym chciał :) ).
  • #9
    yogi009
    Level 43  
    Z tych stabilizatorów to celuj w LM317, seria 78xx jest mniej wdzięczna. Ale zainteresuj się jednak układami Linear'a, mają bardzo dobrą opinię. Przetwornicy w tym zastosowaniu też bym osobiście unikał. Chociaż nie jestem pewny, czy różnice w zasilaniu będą słyszalne. Na pewno bym wymienił gniazdo na XLR, stary standard na pewno Cię zacznie z czasem ograniczać, poza tym Phantom'a masz w różnych urządzeniach typu mikser/zewnętrzny interface dźwiękowy, itd.
  • #10
    piotreks-89
    Level 12  
    @yogi009, mikrofon nabyłem głównie z trzech powodów - jestem fanem wszelkiej maści krajowego sprzętu (którego teraz niestety coraz mniej...), ciekawiło mnie jego brzmienie i główny powód - nagrywam amatorski dubbing/lektora. Z racji sentymentu nie chcę ingerować w jego wygląd zewnętrzny. Co prawda było trochę problemów ze złączem DIN-5 Unitry, mianowicie tanie chińskie wtyki nie stykały, ale kupno tych z wyższej półki zapobiegło problemowi. Póki co nie dysponuję interfejsem lub mikserem, stąd kolejny powód do niemodyfikowania mikrofonu. Poza tym wewnętrzna przetwornica 6V -> Phantom spisuje się bez jakichkolwiek zastrzeżeń.
    Mam w swoich zapasach kilka LM317. Tylko muszę sprawdzić jakiej produkcji.