Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mercedes A170 - sprężarka klimatyzacji. Czy można jeździć bez czynnika?

raceman 26 Sty 2015 16:10 4632 28
  • #1 26 Sty 2015 16:10
    raceman
    Poziom 18  

    Miałem robionych kilka rzeczy w samochodzie i była potrzeba upuszczenia czynnika.
    Czy mogę jeździć bez czynnik w obiegu , bez obawy o uszkodzenie sprężarki lub innych elementów?
    Kontrolka EC- jest obecnie włączona (klimatyzacja wyłączona ), ale nie wiem czy to wystarczy?
    Prośba o poradę.

    Samochód to: A170CDI, W168 , rocznik 1999

    0 28
  • #2 26 Sty 2015 16:17
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Na pewno nie jest to całkiem dobre dla układu klimatyzacji, ale można tak jeździć,a później serwisant zrobi co trzeba, aby było w porządku. Klimatyzacja się nie włączy, gdybyś nawet ją próbował załączyć, bo nie pozwoli na to odpowiedni czujnik.

    Moderowany przez Pawel wawa:

    Bzdura! Taka jazda, w tym aucie, doprowadzi do uszkodzenia sprężarki. Ostrzeżenie.
    3.1.11. Zabronione jest publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu oraz publikowanie identycznych wpisów następujących po sobie lub powtarzających informacje ujęte w toku dyskusji.

    0
  • #3 26 Sty 2015 16:27
    raceman
    Poziom 18  

    Głównie martwię się o sprężarkę.Czytałem gdzieś, że w tym modelu pracuje ona ciągle i nie jest rozłączana sprzęgłem. Nie wiem jak w tym przypadku wygląda smarowanie?. Czy ktoś o obecnych wie jak to w tym modelu działa?

    0
  • #4 26 Sty 2015 17:09
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    raceman napisał:
    Czytałem gdzieś, że w tym modelu pracuje ona ciągle i nie jest rozłączana sprzęgłem
    Nie wiem jak jest w tym przypadku,ale jakieś wyłączanie sprężarki musi istnieć, bo jeśli nie korzysta się z klimatyzacji, to sprężarka nie pracuje.

    0
  • #5 27 Sty 2015 08:53
    jaca1159
    Poziom 10  

    Ogolnie nic sie nie powinno stac, ale po bardzo dlugim czasie moze zlapac sprezarke.

    Moderowany przez Pawel wawa:

    Bzdura! Taka jazda, w tym aucie, doprowadzi do uszkodzenia sprężarki. Ostrzeżenie.
    3.1.11. Zabronione jest publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu oraz publikowanie identycznych wpisów następujących po sobie lub powtarzających informacje ujęte w toku dyskusji.

    0
  • #6 27 Sty 2015 09:48
    raceman
    Poziom 18  

    Nie bardzo wiem co oznacza sformułowanie "złapać sprężarkę"?

    Planuje tak pojeździć około 1 miesiąca, w celu sprawdzenia samochodu. Jeśli nic się nie stanie i będzie jeździł poprawnie chce nabić klimatyzacją.

    Dodano po 43 [minuty]:

    stanislaw1954 napisał:
    raceman napisał:
    Czytałem gdzieś, że w tym modelu pracuje ona ciągle i nie jest rozłączana sprzęgłem
    Nie wiem jak jest w tym przypadku,ale jakieś wyłączanie sprężarki musi istnieć, bo jeśli nie korzysta się z klimatyzacji, to sprężarka nie pracuje.


    Podobno nie do końca jest to prawdą. Sprężarka pracuje w bardzo małą wydajnością, ale pracuje CIĄGLE. Nie wiem czy ktoś może to potwierdzić, bo na forum mercedesa jest tyle przeciwnych opinii, że mam wrażenie, że nie ma tam ludzi kompetentnych w tym temacie.

    0
  • Pomocny post
    #7 27 Sty 2015 11:55
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    raceman napisał:
    na forum mercedesa jest tyle przeciwnych opinii, że mam wrażenie, że nie ma tam ludzi kompetentnych w tym temacie.

    Udzieliłem ci na forum auto.com dokładnej odpowiedzi jak to działa, i czym grozi jazda bez czynnika, a ty dalej drążysz temat gdzie popadnie. Następny maruda. Ty nie potrzebujesz PRAWDY - to potrzebujesz takiej odpowiedzi, KTÓRA SPEŁNI TWOJE OCZEKIWANIA.
    Pojeździj sobie bez czynnika i się przekonasz. Niektórym się udaje nie zatrzeć sprężarki, u niektórych zaciera się tylko trochę i traci skuteczność, a u niektórych sprężarka jest do wyrzucenia, a układ trzeba czyścić - co niestety rzadko udaje się ze stuprocentową skutecznością. Potem możesz nam opowiedzieć swoje doświadczenia. Chociaż wątpię żeby ci się chciało.

    0
  • #8 27 Sty 2015 12:31
    raceman
    Poziom 18  

    Gerri napisał:
    raceman napisał:
    na forum mercedesa jest tyle przeciwnych opinii, że mam wrażenie, że nie ma tam ludzi kompetentnych w tym temacie.

    Udzieliłem ci na forum auto.com dokładnej odpowiedzi jak to działa, i czym grozi jazda bez czynnika, a ty dalej drążysz temat gdzie popadnie. Następny maruda. Ty nie potrzebujesz PRAWDY - to potrzebujesz takiej odpowiedzi, KTÓRA SPEŁNI TWOJE OCZEKIWANIA.
    Pojeździj sobie bez czynnika i się przekonasz. Niektórym się udaje nie zatrzeć sprężarki, u niektórych zaciera się tylko trochę i traci skuteczność, a u niektórych sprężarka jest do wyrzucenia, a układ trzeba czyścić - co niestety rzadko udaje się ze stuprocentową skutecznością. Potem możesz nam opowiedzieć swoje doświadczenia. Chociaż wątpię żeby ci się chciało.


    Dziękuję za odpowiedź. Oczekuje odpowiedzi zgodnej z prawdą !, a niestety na forum mercedesa wiele osób wypowiada się bez znajomości tematu.Z resztą zobacz jakie odpowiedzi padały wyżej! Według mnie odpowiedzi szkodliwe powinny być usuwane.
    Raz jeszcze dziękuję za potwierdzenie moich obaw.
    Pozdrawiam

    0
  • #9 27 Sty 2015 12:45
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    raceman napisał:
    Według mnie odpowiedzi szkodliwe powinny być usuwane.
    I są, ale moderatorzy nie patrzą 24h na to, co ktoś Tobie akurat odpisał.

    0
  • #10 27 Sty 2015 14:12
    zeimp
    Moderator na urlopie...

    Na prośbę autora wątek otwieram ponownie.

    0
  • #11 27 Sty 2015 14:47
    raceman
    Poziom 18  

    Dzięki za szybką reakcję.
    Okazuje się, że kompresor w a-klasie posiada sprzęgło elektromagnetyczne :
    (muszę jeszcze sprawdzić czy wszystkie modele tak miały) oraz sprawdzę schemat elektryczny w Autodacie. Chyba niektórzy eksperci, mogą się mylić.

    http://e-katalog.intercars.com.pl/#/produkty/...zeglo-elektromag-kompresora-klimatyzacji.html

    O ile pasek napędza koło pasowe w sposób ciągły, to napęd na wałek przekazywany jest tylko w momencie załączenia klimatyzacji - zadziałania sprzęgła.

    Tutaj więcej:
    http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.31.htm

    0
  • #12 27 Sty 2015 18:49
    yopel
    Poziom 2  

    Rozierałem taką spręzarkę bo padło mi łożysko. Jest tam sprzęgiełko ale nawet jak wyłączysz klimatyzacje to cały wirnik sie w środku kręci wiec jeśli pracuje na sucho to nie jest to chyba za dobre

    0
  • #13 27 Sty 2015 19:51
    T5
    Admin grupy Samochody

    raceman napisał:
    Okazuje się, że kompresor w a-klasie posiada sprzęgło elektromagnetyczne :
    Gdzie?
    raceman napisał:
    Chyba niektórzy eksperci, mogą się mylić.
    Każdy może się mylić. Ale nie w tym przypadku (eksperci mają rację)
    Jak chcesz jeździć- zdemontuj sprzęgło ze sprężarki.

    0
  • #14 27 Sty 2015 20:21
    raceman
    Poziom 18  

    Kolego T5, nie twierdzę, że ja mam 100% racji, ale jak zajrzysz pod adres który podałem wcześniej zobaczysz, że te kompresory posiadają takie sprzęgło.
    Być może jest tak, że były modele, które ich nie miały.Człowiek się uczy całe życie.

    Dodano po 2 [minuty]:

    yopel napisał:
    Rozierałem taką spręzarkę bo padło mi łożysko. Jest tam sprzęgiełko ale nawet jak wyłączysz klimatyzacje to cały wirnik sie w środku kręci wiec jeśli pracuje na sucho to nie jest to chyba za dobre


    W takim razie co dzieje się po wyłączeniu klimatyzacji - wciśnięciu guzika EC ?

    0
  • #15 27 Sty 2015 20:29
    bodzio18
    Poziom 15  

    Gdy nie ma czynnika to sprężarka nie powinna się włączyć, nawet po załączeniu klimy. A sprzęgło na sprężarce musi być, bo niby jak można by było wyłączyć klimę w zimę ??

    0
  • #16 27 Sty 2015 21:15
    T5
    Admin grupy Samochody

    raceman napisał:
    Kolego T5, nie twierdzę, że ja mam 100% racji, ale jak zajrzysz pod adres który podałem wcześniej zobaczysz, że te kompresory posiadają takie sprzęgło.

    T5 napisał:
    Gdzie?


    To są sprzęgła elektromagnetyczne.
    https://www.google.pl/search?q=sprz%C4%99g%C5...EoSsUf_hg6gD&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1280&bih=642

    A to jest sprzęgło nieelektromagnetyczne
    http://www.laser-sinex.pl/auto-klimatyzacja-s...y-sterowane-zaworem-elektromagnetycznym-cz-2/

    A opisy z IC często pasują jak świni siodło.

    0
  • Pomocny post
    #17 27 Sty 2015 21:48
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    bodzio18 napisał:
    A sprzęgło na sprężarce musi być, bo niby jak można by było wyłączyć klimę w zimę ??
    Wcale nie musi. W tym przypadku efekt regulacji uzyskuje się poprzez zmianę wydajności sprężarki w granicach od kilku do 100% Powtarzam: OD KILKU (ok.5) procent! Nigdy nie jest tak, że wydajność spada do zera! Chyba że kompresor jest zatarty :)
    Jeżeli ktoś zna pompę hydrauliczną tłoczkową z głowicą kątową, to wie, że wydajność pompy mozna w prosty sposób zmienić poprzez zmiane kąta pochylenia głowicy z tłoczkami (lub - od drugiej strony) poprzez zmianę kata pochylenia obracającej się tarczy która wymusza ruch tłoczków. W ten sposób zmieniamy skok tłoczków (i tym samym wydajność). Właśnie w tym przypadku jest zastosowana tego typu regulacja. Nie ma sprzęgła (elektromagnetycznego) całkowicie odłączającego - jest tylko zmiana wydajności!

    0
  • Pomocny post
    #18 27 Sty 2015 21:50
    1879006
    Użytkownik usunął konto  
  • #19 27 Sty 2015 22:00
    bodzio18
    Poziom 15  

    Być może w tym modelu tak jest, ja się jeszcze z takim rozwiązaniem nie spotkałem. Oczywiście jestem za tym aby wszystkie układy pracujące w samochodzie były zawsze sprawne. I najlepiej uzupełnić czynnik zanim samochód wyjedzie z warsztatu.

    0
  • #20 27 Sty 2015 22:12
    raceman
    Poziom 18  

    W AutoDacie stoi jak byk, że jest sprzęgło sterowane z modułu. W załączeniu schemat elektryczny z tego modelu A170 rok '99 - 90KM.

    Y11 - AC Compressor clutch

    Chciałbym jednak drążyć ten temat i w końcu ustalić jak jest faktycznie.

    BTW :Tak czy inaczej pojadę na uzupełnienie czynnika, ale chce wiedzieć czy muszę to zrobić już teraz czy mogę poczekać kilka dni.
    Poza tym jestem ciekawy tego tematu i chce to wyjaśnić.

    0
  • #21 27 Sty 2015 22:26
    domex32
    Moderator na urlopie...

    raceman napisał:
    Chciałbym jednak drążyć ten temat i w końcu ustalić jak jest faktycznie.

    99 rok to stary kapeć może być jeszcze na sprzęgle.

    Jak chcesz być pewien to zejdź do kanału i sprawdź czy jest sprzęgło elektromagnetyczne czy zawór regulujący zmienna pojemność skokową sprężarki.

    Tak czy siak, po rozszczelnieniu takiego układu masz 30 minut aby zrobić vacum i napełnić układ.

    W innym razie wilgoć którą wchłonął olej przez rozszczelnienie, osuszacz nie jest w stanie zgromadzić w sobie, bo czynnik nie krąży, a wysoko węglowa stal we wnętrzu sprężarki do wiosny skoroduje, i dalej stanie się to co tutaj kolega @Gerri jasno napisał, i do wymiany nie będzie tylko sprężarka ale i osuszacz, skraplacz, może parownik + płukanie układu co jest kilkanaście razy droższe niż napełnienie układu czynnikiem zziębniczym.

    Dodano po 2 [minuty]:

    bodzio18 napisał:
    I najlepiej uzupełnić czynnik zanim samochód wyjedzie z warsztatu.


    Żaden warsztat nie wypuści nie sprawnego samochodu, chyba że na podpis klienta, poza tym warsztat wyciągnął by czynnik i napełnił z powrotem.

    0
  • #22 27 Sty 2015 23:03
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    O właśnie, bo spor idzie w złą stronę, jaka by nie była klima, układ powinien być albo napełniony, albo będą problemy. Mniejsze lub większe. Błądzeniem jest, pisanie, że jeśli sprężarka ma sprzęgło mechaniczne, nie ulegnie uszkodzeniu. Ulegnie. Pogadajcie z ludźmi, którzy profesjonalnie regenerują kompresory.

    -1
  • #23 27 Sty 2015 23:14
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    raceman napisał:
    Załączniki:

    ac_a170.pdf
    Download (176.99 KB)

    Porównałem ze schematem oryginalnym. Generalnie wszystko się zgadza: nóżka numer 6 ze sterownika, kolor kabla brązowo biały, nie ma tylko określenia że właśnie ten kabel prowadzi do sprzęgła kompresora klimatyzacji. Następny mądral opisywał ten schemat, który uważa, że jak jest kompresor, to MUSI być elektromagnetyczne sprzęgło.

    0
  • #24 28 Sty 2015 09:57
    raceman
    Poziom 18  

    Kolega Gerry wyjaśnił chyba wszystko tutaj :

    http://mercedes.auto.com.pl/forum/viewtopic.php?t=222598

    Tak więc dokumentacja swoje, internet swoje, a mechanicy swoje :)

    Wejdę dziś pod auto i to potwierdzę.

    Teraz drugie pytanie czy w tym przypadku po przejechaniu ~150km bez czynnika mogło się coś uszkodzić w sprężarce?

    0
  • #25 28 Sty 2015 11:08
    domex32
    Moderator na urlopie...

    raceman napisał:
    Teraz drugie pytanie czy w tym przypadku po przejechaniu ~150km bez czynnika mogło się coś uszkodzić w sprężarce?


    Mogło i nie mogło, wszystko zależy od stopnia zużycia sprężarki, czasu jaki układ był rozszczelniony, częstotliwości wcześniejszych obsług układu klimatyzacji itp. itd.

    0
  • #26 28 Sty 2015 17:48
    1879006
    Użytkownik usunął konto  
  • #27 28 Sty 2015 20:36
    raceman
    Poziom 18  

    Dobrze to już ustaliliśmy.
    Dziękuję za błyskotliwą i szybką odpowiedź bez merytorycznego wkładu.

    Moderowany przez Pawel wawa:

    Ostrzeżenie. Odrobina szacunku, dla kogoś, kto stara się Tobie bezinteresownie pomóc. 3.1.9. Zabronione jest rozpowszechnianie treści ironizujących, prześmiewczych lub złośliwych, stanowiących przejaw braku szacunku do innych Użytkowników lub osób trzecich.

    0
  • #28 31 Sty 2015 20:16
    gajdek419
    Poziom 17  

    Z racji, że regenerujemy takich sprężarek setki to potwierdzam, że tam jest sprężarka ze sprzęgłem przeciązeniowym i jeżdzenie bez czynnika spowoduje jej zatarcie a później zerwanie sprzęgła.
    Poniżej zdjęcie 3D zregenerowanej przez nas sprężarki do przedmiotowego samochodu:
    http://www.lucasee.com/da/shop/product/ACP154/181605

    0
  • #29 31 Sty 2015 20:58
    raceman
    Poziom 18  

    Sprawa wyjaśniona. Sprężarka nie ma sprzęgła elektromagnetycznego.
    Sprawdziłem szczelność układu, czynnik uzupełniony, klimatyzacja działa prawidłowo - póki co.Dziękuje za pomoc i cierpliwość tym, którzy potrafią rzeczowo i konkretnie podejść do sprawy.

    0