Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Excel zaawansowany - czas pracy maszyny, ostrzeganie przed wymianą części

27 Sty 2015 19:29 1425 2
  • Poziom 2  
    Witam,

    dostałem nie lada zadanie od prowadzącego zajęcia z Excela, aby wykonać narzędzie zajmujące się ewidencją czasu pracy maszyny. Działanie narzędzia ma być następujące:

    Wpisujemy czas pracy urządzenia w danym dniu, w ciągu danej zmiany. Czas z zakresu 0-8, dzień wybierany z listy - proste zadanie, ale problem pojawia się dalej. Dwa rekordy - w tym wypadku komórka z datą oraz przede wszystkim wpisany czas pracy ma się zapisywać w innym arkuszu. W momencie dobicia licznika pracy maszyny do powiedzmy 2950 godzin ma zadziałać formatowanie warunkowe, które zasygnalizuje, że wymiana podzespołu jest blisko (np. podświetlenie pola wprowadzania danych godzinowych na żółto). W momencie przekroczenia 3000 h formatowanie ma zmienić kolor na czerwony. Natomiast w momencie wprowadzenia danych, np wpisanie frazy "naprawa" licznik ma się zerować. Zadanie należy wykonać bez użycia makr! Na wyższą ocenę należy wprowadzić złożoność na poziomie wymiany/serwisu 3 podzespołów, czyli 3 liczniki, które zerują się niezależnie od siebie.

    Czy macie jakieś pomysły na rozwiązanie tego problemu?
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    Co prawda to twoja praca domowa, niemniej:
    Excel działa na danych dynamicznie. Bez makra "zapisywanie" do komórki "stałej" danej z jednej nie da się zrobić*.

    Ja widzę to tak (dwa sposoby):
    1.
    Tabela. W trzech wersach pierwszej kolumny trzy (czy więcej) urządzeń.
    W nagłówkach kolumn tej tabeli od razu wpisane kolejne daty z kalendarza.
    Wpisujesz czas pracy danej maszyny w danym dniu a jak nie pracowała pozostawiasz pusty.
    2.
    Pierwsza kolumna tabeli jak powyżej (nazwy maszyn). Kolejne kolumny będą odpowiadać za dzień pracy maszyny Czyli jak masz dane to wpisujesz dzień i czas pracy dla danej maszyny.

    W arkuszu drugim w komórce odpowiedzialnej za daną maszynę sumujesz całe wersy z pierwszego arkusza dla danej maszyny (np suma(Arkusz1!2:2)). Ustawiasz formatowanie warunkowe i tyle.

    * Nie wiem czy na to pozwoli prowadzący (a może właśnie o to mu chodzi by patrzeć ponad...)
    Można włączyć dla skoroszytu iterację i ustawić ją na "1"
    Następnie zapętlić funkcję sumującą (odwołanie cykliczne przy wyłączonej iteracji)
    Wtedy każde wpisanie nowej wartości do jednej komórki będzie sumować się ze "starą" sumą. I będzie działać tak jak to opisujesz.
    Tylko że każda zmiana w tym arkuszu (nie koniecznie w tej komórce) jeżeli pozostanie wartość w polu do sumowania, spowoduje dodanie tej samej wartości do pełnej sumy (poćwicz a zauważysz) [może włączyć ochronę arkusza by zmiana w innych arkuszach nie powodowała kolejnej iteracji - z tym że jeżeli to będa trzy komórki to jeżeli pozostanie cyfra w innej komórce wprowadzenie danej dla drugiej maszyny spowoduje ponowne dodanie wartości do poprzedniej maszyny]
    Może trzeba by było wtedy wyłączyć jeszcze przeliczanie automatyczne (na ręczne) bez przeliczania przy zapisie.
    Jednak wtedy po wprowadzeniu danych należało koniecznie naciskać F9 (przelicz a tu wprowadź) co powodowało by ten "zapis" danych, ale pamiętając o tym, że kolejne wciśnięcie F9, bez zmiany danych, dublowało by ostatnie sumowanie.