Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ACER AL2023 - Nie włącza się

wojtas91 28 Sty 2015 14:34 2664 47
  • #1 28 Sty 2015 14:34
    wojtas91
    Poziom 13  

    Witam.
    Mam monitor ACER AL2023. Jakiegoś czasu po włączeniu dioda POWER mrugała i trzeba było poczekać pare min aby coś się wyświetliło i dioda zaczęła świecic.
    Podczas mrugania obraz też mrugał.
    Rozebrałem go i na płytce drukowanej zasilającej zauwazyłem 2 kondensatory okopcone. Wymieniłem je, podłączyłem i dioda od razu świeciła lecz nie było obrazu. Wyłączyłem i przy kolejnej próbie włączenia monitora już dioda sie nie zapaliła. W czym moze być problem ?

    0 29
  • #2 30 Sty 2015 22:50
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Wymień wszystkie kondensatory w układzie zasilacza, to podstawa przy naprawie monitorów.

    0
  • #3 01 Lut 2015 20:06
    wojtas91
    Poziom 13  

    Wymieniłem wszystkie oprócz największego (100uF 400V). Efekt taki po podłączeniu, ze dioda POWER mrugnie razem z ekranem i tyle :/

    Zastanawia mnie tylko ta jedna nóżka środkowa diody (przymocowana do radiatora) dziwnie przylutowana do sciezki.. Czy może jest dobrze? Wrzucam foto.

    0
  • #5 02 Lut 2015 21:59
    wojtas91
    Poziom 13  

    Mówisz o napięciach w gnieździe na kabel zasilajacy ?
    Jakbyś mógł dokładniej napisać co z czym zmierzyć byłbym bardzo wdzieczny :D

    Dodano po 4 [godziny] 15 [minuty]:

    Złożyłem to raz jeszcze i po podlaczeniu zasilania dioda POWER zapaliła sie lecz nie mogłem przyciskiem wyłączyć. Jedynie przełącznikiem obok gniazda na zasilanie.
    Po wyłączeniu niestety nie dało sie znowu uruchomić ale... Gdy wyjme wtyczke z gniazdka na 5 min i podłącze wtedy sie zapala dioda.
    Kolejny problem jaki sie pojawił, to nie pamiętam jak były umieszczone 4 małe wtyczki (na płytce opisane jako HIGH VOLTAGE) - dwie z czerwonym i białym przewodem, dwie z czarnym i szarym :/
    Czy napięcia mogę pomierzyć na wyciągniętej płytce podlaczonej pod 230 V ?

    Dodano po 3 [godziny] 2 [minuty]:

    Napięcia 12 V i 5 V na wyjściu dla płyty głównej są w porządku.
    Dla 12 V - 12,64V
    Dla 5 V - 5,24V

    0
  • #6 03 Lut 2015 02:12
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Przewody wysokiego napięcia od lamp nie mają znaczenia. Masz w matrycy 4 lampy.

    0
  • #7 03 Lut 2015 07:39
    dzimi
    Moderator

    Sprawdź świetlówki, trafo inwertera - temat wielokrotnie opisywany.

    0
  • #8 03 Lut 2015 12:19
    wojtas91
    Poziom 13  

    Powiedzcie mi jeszcze czy normalne jest, gdy podłącze płytę główną do zasilającej i wepne miernik to na pinie +12V pokazuje 14.20V.
    Bez podlaczenia jej, na płycie zasilającej na tym pinie jest 12.40V.
    O co chodzi?

    Aha, jeszcze cos - gdy podłączę zasilanie do płyty zasilającej (bez płyty głównej grafiki) to nie słychać prawie wcale piszczenia urządzenia ' 8TT00054 '
    Natomiast jak podepne płytę główną słychać bardzo.

    0
  • #9 03 Lut 2015 15:01
    dzimi
    Moderator

    Kolego - czy wiesz co mierzysz? Czy twoja wiedza jest wystarczająca do naprawy?

    0
  • #10 03 Lut 2015 15:33
    wojtas91
    Poziom 13  

    Myślałem, że o to chodzi. Mógłbyś powiedzieć jak chłop krowie na rowie :D co dokladnie zmierzyc ?

    0
  • #11 03 Lut 2015 18:17
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    To urządzenie o którym piszesz to transformator impulsowy. Masz gdzieś zwarcie i przetwornicą pracuje pod większym obciążeniem, stara się to obciążenie wyrównać podnosząc częstotliwość i stąd pisk. Niejako rdzeń pracuje wtedy w stanie nasycenia.

    0
  • #12 03 Lut 2015 18:59
    wojtas91
    Poziom 13  

    Zwarcie? Tego jeszcze nie było :D Jak je znaleźć?
    Dodam, że pomierzyłem napięcia na 29 pinach (czarna wtyczka od monitora) wyjscia na lcd i są znikome. Wiekszość 0,04 V i 0,20 V. Coś to pomogło ?

    0
  • #13 04 Lut 2015 07:43
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Jakiś element powoduje zwarcie , może to być dioda lub nawet kondensator.
    Miernik w łapki i szukać , szukać... Nikt tego siedząc przy kompie, nie zrobi za ciebie.
    Odepnij matryce od grafiki i zmierz napięcia. i czy pisk ustaje. Będziesz miał jedno wykluczone. Dość często padają kondensatory SMD na driverach matrycy.

    0
  • #14 04 Lut 2015 07:53
    dzimi
    Moderator

    wojtas91 napisał:
    Coś to pomogło ?
    - dla nas NIC dla Ciebie chyba tylko tyle że pobawiłeś się miernikiem. A dlaczego? - pewnie zadasz pytanie.
    wojtas91 napisał:
    Mógłbyś powiedzieć jak chłop krowie na rowie
    - no cóż, dział jest dla osób mających doświadczenie w naprawie.
    wojtas91 napisał:
    Dodam, że pomierzyłem napięcia na 29 pinach (czarna wtyczka od monitora) wyjscia na lcd i są znikome.
    - napięcia pojawią dopiero po włączeniu monitora , zadziałania skalera, itd

    0
  • #15 04 Lut 2015 11:17
    wojtas91
    Poziom 13  

    Pisk dopiero pojawia się gdy płytkę grafiki wepne w płytkę zasilającą. I wg mnie to ona robi zwarcie. Jeszcze wymienie kondensatory w niej bo 7szt 330uF 16V jest lekko wybrzuszonych do góry.

    0
  • #16 04 Lut 2015 13:25
    dzimi
    Moderator

    Od tego się zaczyna takie naprawy.

    0
  • #17 04 Lut 2015 21:44
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Pisałem wymień kondensatory z układu zasilania. Te także do tego należą. Wymienia się zazwyczaj profilaktycznie wszystkie elektrolity w obwodach zasilania. Także na stabilizatorach napięcia 3.3 V do procesora grafiki.

    0
  • #18 04 Lut 2015 21:47
    wojtas91
    Poziom 13  

    Wymieniłem wszystkie spuchnięte kondensatory na płycie graficznej (6szt) na 470uF 24V. Były 330uF 16V.
    Powiedziano mi, że będą dobre do monitora.
    Efekt taki - po włączeniu, ani razu nie zapaliła się dioda. Słychać piszczenie lecz nic poza tym :/ Wcześniej dioda zapalała się i swieciła przy pierwszym podłączeniu do gniazdka.
    DEAD

    0
  • #19 05 Lut 2015 07:14
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Pierwszy odpał nie zawsze może być udany. Zostaw pod zasilaniem na kila godzin, następnie wyłączamy i czekamy dobę albo dwie, czasem trzeba powtórzyć. Jest to cykl formowania kondensatorów które zbyt długo leżały w magazynie, zdarza się to bardzo rzadko. Takie kondensatory zachowują się jak uszkodzone bo ich rezystancja wewnętrzna jest za wysoka. W swojej pracy wymieniłem już dziesiątki kilogramów kondensatorów i czasem się takie zdarzały sytuacje. Czasem trzeba uważać też co się kupuje ponieważ zakupiłem kiedyś kondensatory 2000 uF/ 50V który strzelały przy 25V coś cholera wydawał mi się za lekki, więc go rozwaliłem i okazało się że wewnątrz znajduje się kondensator 1000 uF / 10V :-). Po prostu wsadzili kondensator do większego cylindra. Pokazałem to hurtownikowi i sprawdziliśmy kilka innych pojemności i okazało się że kilkanaście pojemności zrobili podobnie. Hurtownik oczywiście zwrócił całą partie kondensatorów do producenta. Od tego czasu kupuje tylko kondensatory dobrych firm. Nie jest to tylko jedyny problem, poważniejszy do dnia dziś trwa przez jednego chciwego japońca.

    Pamiętam jak w latach 2001-2002 zaczęły się pojawiać liczne doniesienia o awariach komputerów i innego sprzętu wywołanych przez wycieki elektrolitu z aluminiowych kondensatorów elekrolitycznych. Problem dotyczył kondensatorów wielu wytwórców, głównie z Tajwanu. ABIT i IBM były pierwszymi firmami, które oficjalnie przyznały w roku 2002, że ich produkty dotknięte są tego typu awariami na dużą skalę.Powodem problemu okazało się wytwarzanie wodoru na elektrodach kondensatora, co powodowało wzrost wewnętrznego ciśnienia, rozszczelnienie i wyciek elektrolitu. Jak ustalono, pewien pracownik japońskiej firmy produkującej kondensatory wykradł formułę elektrolitu i otworzył w Chinach fabrykę kondensatorów, a także sprzedał wykradzioną formułę innym producentom. Jednak wykradzione przez niego dane były niepełne, przez co kondensatory napełnione tym elektrolitem ulegały przedwczesnym awariom. Wprawdzie problem został rozpoznany, jednak według niektórych źródeł, wadliwe kondensatory są wciąż spotykane, nawet w nowych urządzeniach.
    Internauci stworzyli, na podstawie doniesień techników naprawiających sprzęt elektroniczny, listę producentów, których niektóre kondensatory dotknięte były tym problemem.

    http://www.capacitorlab.com/low-esr-capacitor-manufacturers/index.htm

    0
  • #20 05 Lut 2015 16:47
    wojtas91
    Poziom 13  

    Ok posłuchałem Twojej porady i jest włączony od południa lecz podejrzewam, że nic to nie da ;)

    0
  • #21 05 Lut 2015 20:15
    dzimi
    Moderator

    A co dalej z pomiarami

    dzimi napisał:
    Sprawdź świetlówki, trafo inwertera - temat wielokrotnie opisywany.
    . To już ponad 20 postów w temacie a brak jakichkolwiek konstruktywnych wniosków.

    0
  • #22 05 Lut 2015 22:57
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Spokojnie, powoli, cierpliwość jest cnotą :-) Pośpiech jest proporcjonalny do błędów.

    0
  • #23 06 Lut 2015 14:22
    wojtas91
    Poziom 13  

    cooltygrysek napisał:
    Spokojnie, powoli, cierpliwość jest cnotą :-) Pośpiech jest proporcjonalny do błędów.


    Święte słowa :D
    Dobra dziś podłączyłem monitor pod zasilanie, wyłącznik dałem na '0', po podlaczeniu kabla przełączyłem na '1' i zaświeciła się dioda i świeciła lecz nie dało się go wyłączyć przyciskiem, jedynie przełącznikiem na '0' ale po tym znowu brak reakcji na włączenie :/

    0
  • #24 06 Lut 2015 22:02
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Sprawdz czy na płycie grafiki jest 3.3V .

    0
  • #25 07 Lut 2015 13:46
    wojtas91
    Poziom 13  

    Pomierzyłem napięcia na regulatorach płyty grafiki. Wyszło jak na foto.
    Jest jeszcze trzeci taki regulator na rogu płytki - napięcia na nim: 1.24 V i 1.88 V.

    Zmierzyłem również MBR10100CT (są 2) na płyte zasilającej i jeden z nich wskazuje 5.20 V a drugi 14.20 V. Czy tak powinno być ?

    0
  • #26 08 Lut 2015 01:09
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Stabilizatory napięcia są w porządku. Sprawdż miernikiem przejścia bezpieczników na płycie ( elementy oznaczone FB ) Reszta pomiarów w porządku.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Odszukaj bezpiecznik na płycie zasilania i inwenterów, wylutuj jedną nogę i sprawdz czy się monitor załączy. Jeśli tak to wina leży po stronie inwentera. Masz dwie możliwości, albo padł tranzystor kluczujący transformator wysokiego napięcia, albo jest trafo przebite.

    0
  • #27 08 Lut 2015 16:28
    wojtas91
    Poziom 13  

    Przejścia bezpieczników na płycie grafiki są.
    Na płycie zasilającej jest bezpiecznik miniaturowy okrągły, zaraz przy przełączniku 0/1 oznaczony "T2AL/250V", dalej przy złączu na płyte grafiki są 2 oznaczone "T5A/250V" i później są małe niebieskie (przy inwerterze) z oznaczeniami na nich "5D3KV"
    Którymi sie zająć? :)

    Czy te właśnie 'niebieskie' powinny wskazywać jakąś rezystancje lub przejscie?
    Bo u mnie żaden nic nie wskazuje (zasilanie odłączone)

    Takie małe info... Około 2 lata temu, gość co zajmuje sie monitorami, wymieniał kondensatory na zasilaniu. Po 1,5 roku zaczęło sie dziać tak, że gdy go włączyłem mrugała co sekunde dioda POWER. Musiałem czekać ok 2-3min aż sobie pomruga :D i po tym czasie uruchamiał się, dioda świeciła i działał.
    Lecz teraz nawet nie mruga :(

    Prośbę mam taką do Ciebie, dodaje wyraźne foto z 2 stron płytki zasilającej i jakbyś mógł zaznaczyć który bezpiecznik wylutować, bo nie ogarniam tego :cry:

    0
  • #28 11 Lut 2015 15:46
    wojtas91
    Poziom 13  

    Można prosić o pomoc ?

    0
  • #29 12 Lut 2015 08:02
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Te małe niebieskie elementy to kondensatory przepięciowe. Tych nie ruszaj. Po przepięciach one zazwyczaj są rozerwane lub maja rezystancję nieskończoną. Natomiast kondensatory w okolicach inwentera do lamp to inna para kaloszy. Ale tymi bym się tez nie przejmował.
    Kolego ponieważ mamy foty płyty więc możemy działać dalej. Koło dużego układu ( sterownika inwentera ) są takie dwa małe, to tranzystory. Wylutuj je oba i zobacz czy będzie działać monitor. Oczywiście nie wiele będzie widać bo inwenter nie będzie po świetlał.

    Dodano po 4 [minuty]:

    W tym modelu nie ma akurat bezpiecznika inwentera lamp. :-( więc trzeba te tranzystory wylutować. Tylko sobie zapamiętaj gdzie jest znaczek na obudowie. Jak już będziesz miał wylutowane to przemierz je tak jak diody.

    0
  • #30 12 Lut 2015 18:28
    wojtas91
    Poziom 13  

    Wielkie dzięki za odpowiedź cooltygrysek :D

    Wylutowałem te 2 tranzystory zaznaczone w załączniku, dioda power nadal nie świeci. Jedynie co sie zmieniło to to, że transformator nie piszczy lecz cyka co 0,5 sekundy.
    Na tym mniejszym tranzystorze "KIA431A639" (miernik ustawiony na przejścia), wskazuje na nóżce REF wartość '1006' , na nóżce anoda (środkowej) wartość '716' ,mase miernika dałem na 3 nóżkę zgodnie ze schematem znalezionym na google.
    Natomiast większy ("L0640817B") wskazuje wartość '1562' jedynie pomiędzy nogami 1-2 czyli Anoda-Katoda

    0