Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mini Cewka Tesli nie działa, schemat, zdjęcia.

mrowkarz 30 Jan 2015 13:03 4866 40
  • #1
    mrowkarz
    Pupil
    Witam.
    Wczoraj znalazłem ten schemat http://rayer.g6.cz/teslatr/sstce.htm , oczywiście pierwszy od góry. No to zabrałem się za zrobienie. I tak, zamiast kondensatorów 100uF 40v i 25v dałem dwa 100uF 250v, tranzystor dałem D1877, bo według google jest to NPN. Zamiast kondensatora 220p dałem coś lekko ponad 300pF (nie miałem 220pF). I najpierw z czystej ostrożności podłączyłem pod ATX, pod linię 5v i sprawdziłem świetlówką (jeśli się ,,zaświeci'' to chyba znaczy że działa) ale nic, potem dałem pod 12v i to samo. Sprawdziłem to nic się nie grzeje. Czy do zaskoczenia układu potrzebne jest koniecznie te 30v? (za jakiś czas będę miał zasilacz 36v, nada się?). Ewentualnie, który z elementów jest zły? Układ składam z elementów które wylutowałem z różnych płytek więc dużej różnorodności nie ma a w pobliżu żadnego sklepu z elementami. Mam wrażenie że winne mogą być diody bo dałem zwykłe jak w mostkach prostowniczych, a układ chyba działa na Khz. Jeśli nadają się takie diody np. z zasilaczy ATX, albo zasilaczy od tv CRT? bo takich kilka mam. Są w takiej obudowie ,,tranzystorowej'' (zapomniałem nazwy :D). Poniżej zamieszczam zdjęcia. Nie zwracajcie uwagi na ścieżki :D miałem jakąś płytkę całą, bez ścieżek to frezarką wyciąłem :D Przynajmniej nie pająk.
    Mini Cewka Tesli nie działa, schemat, zdjęcia. Mini Cewka Tesli nie działa, schemat, zdjęcia. Mini Cewka Tesli nie działa, schemat, zdjęcia. Mini Cewka Tesli nie działa, schemat, zdjęcia.
    Proszę o pomoc i wyrozumiałość :)
    Pozdrawiam
  • #2
    21paweł21
    Level 16  
    Jesteś pewien czy tranzystor jest sprawny i dobrze podłączony?? oraz czy podłączyłeś prawidłowo początki i końce uzwojeń (czy nawijałeś uzwojenia w jedną stronę)? Nawijałeś nowym drutem czy z odzysku?
  • #3
    mrowkarz
    Pupil
    Co do tranzystora to właśnie z tym miałem mały problem, ale posługując się googlem myślę ze jest dobrze. Co do jego sprawności, jak to sprawdzić? początki i końce dobrze podłączone. Uzwojenia nawijałem w jedną stronę, aczkolwiek wtórne już w przeciwną (nie zauważyłem tego), czy wystarczy podłączyć na odwrót pierwotne, albo nawinąć jeszcze raz w drugą stronę? No i ta kwestia. Drut jest z odzysku, ALE, na cewce wtórnej drut ten brałem z uzwojenia wiatraka od mikrofali, są nawinięte dwa uzwojenia na karkasie, ale nie są niczym sklejone, luzem są, więc wątpię że się izolacja odkleiła, poza tym na koniec nałożyłem dwie warstwy lakieru bezbarwnego.
    Pozdrawiam
  • #4
    21paweł21
    Level 16  
    Tranzystor tak jak na zdjęciu to od lewej masz bazę, kolektor i emiter. Kierunek na wtórnym raczej nie ma znaczenia. Masz jakiś multimetr?
  • #5
    mrowkarz
    Pupil
    Mam UNI-T M890F. Tranzystor podłączony dobrze.

    Edit. Próbowałem podłączać uzwojenia inaczej, a także wymieniłem standardowe diody na jedną dwie S20C40C i jedną YG123515. i nic nie dało. Może układ po prostu potrzebuje tych 30v? Ja mam max 12v, a nie wiem kiedy będę miał zasilacz 36v (ale miał będę).
  • #6
    21paweł21
    Level 16  
    Weź sprawdź miernikiem tranzystor. Jeżeli jest ok podłącz amperomierz i sprawdź czy to cudo pobiera jakiś prąd. Podejrzewam, że do poprawnego działania musisz dać kondensator 220p (połącz kilka żeby wyszło wypadkowo 220p)
  • #7
    mrowkarz
    Pupil
    Nie wiem jak sprawdzić tranzystor inaczej, bo do testera HFE mi się nóżki nie mieszczą :/. Układ pobiera 26mA. Jutro pokombinuje z łączeniem kondensatorów, tyle ze tu jest ten problem że nie mam 220p. Najmniejszy jaki mam to ten ponad 300p :/
    Pozdrawiam.
  • #8
    tomek122
    Level 22  
    Po ile masz zwoi na pierwotnym i wtórnym?
  • Helpful post
    #9
    jarek_lnx
    Level 43  
    Testerem Hfe tego tranzystora się nie sprawdzi nawet gdyby miał cienkie nóżki, skoro układ pobiera 26mA to znaczy że prąd płynie przez rezystor 470Ω, prąd ten powinien być prądem bazy (jeśli nie ma błędu w połączeniach), zmierz napiecie Ube (pomiędzy bazą a emiterem).

    Później wylutuj tranzystor i sprawdź testerem diody złącze B-C i B-E (to drugie może pokazać za mało byle nie było przerwy)

    Przy testach takiego układu powinieneś podłączyć żarówkę szeregowo z zasilaniem, jako ograniczenie prądu bo jeśli w układzie jest jakiś błąd który uniemożliwia wzbudzenie drgań a płynie prąd bazy i jest napiecie Uce to będzie płynął duży prąd kolektora który może doprowadzić do szybkiego przegrzania tranzystora (co już mogło sie stać).
  • Helpful post
    #10
    21paweł21
    Level 16  
    mrowkarz wrote:
    Nie wiem jak sprawdzić tranzystor inaczej, bo do testera HFE mi się nóżki nie mieszczą :/. Pozdrawiam.


    Miernik na test diody i czerwony kabel na bazę a czarnym po kolei emiter i kolektor jak będziesz miał wartości ok 600-800 ohm to będzie sprawny jak dasz kable na odwrót to miernik pokarze przerwę.
  • #11
    mrowkarz
    Pupil
    Czerwony kabel na bazę a czarny na kolektor i 516 ohm, a na emiter jest 57 ohm i piskiem oznajmia przerwę. A jak sprawdzałem organoleptycznie to tranzystor się nie nagrzewał prawie wcale (ledwo letni się zrobił po 20s). Ale skoro jest przerwa to chyba uszkodzony ;/. Poszukam innego i sprawdzę.

    Tomek122 - mam na pierwotnym 15zwoi, tak jak jest podane na stronie, a w tym mniejszym (uzwojenie sprzężeń?) 2 zwoje. a na wtórnym (czyli uzwojenie WN) nie wiem, ale pewnie jest lekko ponad 1k :)

    PS. znalazłem kondensator 210pF i go wlutowałem.

    PS 2. Znalazłem dwa D1878 i odczyty są podobne, czyli kolektor w przedziale 470-600ohm a emiter w granicach 50-70ohm i multimetr piskiem oznajmia przerwę. Takie same odczyty były na 2SK2148 i D1426.

    PS 3. Napięcie pomiędzy bazą a emiterem to jakieś 5mV, sprawdziłem jeszcze pomiędzy bazą a kolektorem to 12,20V (czyli napięcie zasilania).
  • Helpful post
    #12
    jarek_lnx
    Level 43  
    Quote:
    Czerwony kabel na bazę a czarny na kolektor i 516 ohm, a na emiter jest 57 ohm i piskiem oznajmia przerwę. A jak sprawdzałem organoleptycznie to tranzystor się nie nagrzewał prawie wcale (ledwo letni się zrobił po 20s). Ale skoro jest przerwa to chyba uszkodzony ;/. Poszukam innego i sprawdzę.
    Wypadało by rozumieć kiedy miernik piszczy, wcalae to nie oznacza przerwy, wygląda że jest wszystko dobrze, B-C na pewno B-E pokazuje za mało ale tak ma być ten tranzystor ma w środku rezystor.


    Quote:
    PS 3. Napięcie pomiędzy bazą a emiterem to jakieś 5mV,

    Jesteś pewien?

    Quote:
    sprawdziłem jeszcze pomiędzy bazą a kolektorem to 12,20V (czyli napięcie zasilania).
    Ok
  • #13
    mrowkarz
    Pupil
    OK. Piszczenie nie zawsze oznacza przerwę. Tak, miernik pokazywał 5mV. Zgaduję ze to źle.
  • #14
    21paweł21
    Level 16  
    Piszczenie oznacza "zwarcie" poniżej kilkadziesięciu omów a nie przerwę. Dioda na bazie tranzystora jest wlutowana tak jak na schemacie katodą (paskiem do bazy)? Sprawdź czy inne diody dobrze wlutowałeś.
  • #15
    mrowkarz
    Pupil
    Diody są dobrze. dwa MOSPEC'e, F16C20C i S20C40C mają po trzy nóżki, po środku katoda, więc jedną nóżkę uciąłem i wykorzystałem tylko dwie. (oczywiście uciąłem tylko tak żeby nie zrobiła gdzieś zwarcia, ale da się przylutować kabelek).
  • #16
    21paweł21
    Level 16  
    A sprawdzałeś miernikiem te diody???
  • #17
    mrowkarz
    Pupil
    tak, F16C20C była uszkodzona to dałem BYV29. a i dałem tranzystor D1878 z radiatorem od cpu i wentylatorem :D. Sprawdzany i sprawny. Układ nadal nie działa i pobiera 26,1mA.
  • #18
    21paweł21
    Level 16  
    Weź wstaw tranzystor bez rezystora i diody w strukturze bo zapewne dlatego generator nie działa. Na schemacie masz zwykły.
  • #19
    mrowkarz
    Pupil
    Nie wiem czy mam taki ;/. Z tych większych mam D1877 (ale ten już był testowany) D1426 i 2SK2148. Mam za to więcej mniejszych, kilka wylutowanych z zasilacza ATX, Ale mam ich tak dużo że z moim internetem sprawdzanie po kolei każdego było by udręką ;/. Najwyżej jutro bo teraz trzeba lekcje odrobić i zaraz kompa będę musiał wyłączyć.
  • #20
    21paweł21
    Level 16  
    To wstaw 2sd1426 o ile jest ok. Podepnij amperomierz i daj szeregowo z zasilaniem żarówkę 10-21W 12V jak masz tak jak pisał kolega wyżej.
  • #22
    21paweł21
    Level 16  
    W opisie w podanym linku masz napisane, że zadziałało przy 35V. Wykombinuj jakieś zasilanie np. transformator bezpieczeństwa 230/24V taki do lampy warsztatowej. Jak podepniesz do tego mostek prostowniczy z kondensatorami (minimum 4700uF) będziesz miał jakieś 35V.
  • #23
    mrowkarz
    Pupil
    No właśnie miałem też te wrażenie że to przez zasilanie. Za jakiś czas (nie wiem kiedy) będę miał zasilacz od drukarki bodajże, 31V 2,4A, nada się?
  • Helpful post
    #24
    jarek_lnx
    Level 43  
    Sprawa jest prosta prąd bazy jest w całości bocznikowany przez wewnętrzną rezystanację w tranzystorze, lub tranzystor jest wadliwy, lub złącze B-E jest zbocznikowane "czymś" dlaczego nie mam pewności? bo wyniki pomiarów są sprzeczne, sprawdź to jescze raz:

    Quote:
    a na emiter jest 57 ohm
    Na zakresie omomierza ,czy teście diody? jeśli to drugie to nie w Ω a v mV i nie wiemy ile jest Ω, rezystor wewnątrz tranzystora trzeba zmierzyć omomierzem, najlepiej w obie strony żeby mieć pewność że dioda nie zaburza pomiaru.

    Quote:
    Tak, miernik pokazywał 5mV. Zgaduję ze to źle.
    Rezystor w tranzystorze nie może mieć aż tak małej wartości, może masz tam równolegle uszkodzoną diodę?

    Przy 35V popłynie większy prąd bazy, do prób pewnie wystarczy 12V tylko trzeba zwiększyć prąd bazy, ale najpierw usunąć problem który powoduje że Ube jest tylko 5mV.

    Quote:
    F16C20C i S20C40C
    Nie chce mi sie szukać ale to pewnie jakieś niskonapieciowe diody na duże prądy, nie do tego układu.
  • #25
    21paweł21
    Level 16  
    Wg mnie to, że układ nie działa to jest wina stosowanych tranzystorów, które mają w strukturze rezystor i diodę. Tu trzeba dać "zwykły tranzystor".
  • #26
    mrowkarz
    Pupil
    Te dwie diody były z zasilacza ATX. pewnie mam gdzieś jeszcze jedną BYV29 to podmienię jeszcze jedną. Teraz dałem tranzystor 2SK2148, i pomiędzy bazą a emiterem test diody pokazuje 93 a omomierz 75,5ohm. Za to między bazą a kolektorem 3,53Kohm.
  • #28
    mrowkarz
    Pupil
    A... Ok :D..... To wracam do D1878. Ale odczyty podobne, między bazą a emiterem 46ohm a pomiędzy bazą a kolektorem 315Kohm (?!)... Już sam nie wiem :/
  • #29
    jarek_lnx
    Level 43  
    Quote:
    Ale odczyty podobne, między bazą a emiterem 46ohm
    Przy takiej rezystancji 26mA gdyby płynęło do bazy napewno załączyło by ten tranzystor.

    Z jakiejś przeycztny ten prąd do bazy nie dopływa. Jaką diodę masz równoloegle do kondensatora 68nF?


    Quote:

    Już sam nie wiem :/
    A wcześniej wiedzieałeś? Też nie wiedziałeś.
  • #30
    mrowkarz
    Pupil
    Dioda równolegle z kondensatorem to YG123S15.