Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fiesta Mk4 1.8D - Zapowietrza się pompa wtryskowa-silnik ENDURA-DE

30 Jan 2015 19:38 2784 18
  • Level 7  
    Witam.
    Mam taki problem chyba z zapowietrzaniem się pompy wtryskowej, przeczytałem wiele tematów w tej kwestii, jednak nie rozwiązałem problemu. Fiesta Mk4 1.8D/60KM, rocznik 1999, silnik ENDURA-DE.

    Auto po 12 godzinach stania ( po nocy) temperatura ok. +2.0st.C, po grzaniu dodatkowym( mam założony przycisk na świece żarowe) ok 30 sek zapaliło ledwo, ledwo za 4 kręceniem, baaaaaaaaardzo ciężko i w bardzo specyficzny sposób !!!

    Auto po nocy( i dłuższym staniu tj > 5godzin) zapala TYLKO w taki sposób, trzeba go trzymać na rozruszniku ok 15 - 20 sekund, tak po ok 10 -12 sekundach kręcenia silnik jakby bardzo wolniutko zaczyna załapywać i wtedy dalej kręcę, silnik jakby się rozkręcał ( cały czas na rozruszniku) - chodzi coraz szybciej,coraz szybciej, aż wreszcie dopiero ok. 20 -tej sekundy puszczam rozrusznik i silnik chodzi. W końcowym etapie tego karygodnego katowania/zapalania to mam wrażenie że silnik wspomaga rozrusznik, a rozrusznik silnik :-)

    Wiem, że w ten sposób rozwalę wkrótce rozrusznik i tyle...sęk w tym że TYLKO tak auto odpali gdy postoi >5 godzin. Gdy postoi ok 3 godziny, pali po ok 2-3 sekundach i przy pierwszym kręceniu, przy zupełnie ciepłym silniku pali jeszcze szybciej- natychmiast. Gdy silnik ciepły, pali na dotyk, ma siłę i chodzi zupełnie ok.

    Mam sprawne świece żarowe, dodatkowy przycisk włączania świec, założony nowy filtr paliwa, powietrza, sprawny duży - 74Ah akumulator, zawór zwrotny z pompką przed filtrem paliwa...

    Czy to wygląda na nieszczelną/zapowietrzającą się pompę wtryskową ? Mam kawałek przeźroczystego przewodu za filtrem paliwa i tam raz po raz pojawiają się bąbelki powietrza. Ponieważ zawór zwrotny z pompką mam przed pompą wtryskową, to może dam drugi zawór zwrotny na powrocie z pompy do zbiornika, żeby paliwo nie odpłynęło z pompy? Czy to ma sens? Kolega twierdzi że "zapowietrza mi się pompa" i albo naprawić/uszczelnić pompę, albo założyć drugi zawór zwrotny.

    pozdrawiam! DBS
    [Szkolenie 22.06.2021, g.9.30] Zabezpieczenia Internetu Rzeczy (IoT) programowe i sprzętowe. Zarejestruj się za darmo
  • Level 21  
    Od najmniej kosztownych: sprawdzić pobór prądu przez świece, podac paliwo z bańki, zmierzyc cisnienie sprężania, sprawdzic kąt wtrysku, sprawdzić wtryskiwacze, na końcu zabrać się za pompę.
  • Level 21  
    Miałem prawie to samo w podobnym aucie- Fordzie Courierze 1.8D. U mnie pomogło założenie zaworu zwrotnego przy filtrze i założenie silniejszego rozrusznika od Mondeo 1.8 DI. Teraz kręci mocniej i zapala lepiej, choć jak zimny to nadal trzeba pokręcić chwilkę.

    pzdr Nix
  • Level 7  
    Świece pobierają ok. 65A więc są ok, zresztą były wymieniane nieco ponad rok temu.
    Ciśnienie sprężania też mierzone- jest z niewielkimi wahaniami 27,5 bara na każdym.

    Paliwo z bańki... co ma wykazać taka próba ?
    A kąt wtrysku tzn. ustawienie/wyregulowanie pompy wtryskowej ? Tego nie sprawdzałem, ale silniczek jak już zapali chodzi bardzo dobrze, mało pali , jest dynamiczy - czy pompa mimo to może być źle ustawiona ?

    Niepokoi mnie jednak to powietrze, bo je naocznie stwierdzam, a prócz tego poczytałem nieco o zapowietrzających się dieslach Forda.
    Ps. Był oryginalnie zamontowany podgrzewacz paliwa, ale jest usunięty.
  • Level 21  
    Powietrze w układzie nie jest dobre, trzeba to ogarnąć i dopiero zobaczyć jak auto pali.

    Na próbę ja bym założył ten drugi zawór, wtedy pompa wtryskowa będzie jakby "zamknięta" między dwoma zaworami. Koszt jest prawie żaden więc spróbuj.

    pzdr! Nix
  • Level 9  
    Mam dokładnie taki sam problem w orionie 1.8D aku nowy, rozrusznik kreci, świece grzeja kąt wtrsku ok, a auto po nocy kreci prawie zabijając aku odpala ledwo albo i nie odpali, jak już (na gim aku albo na lince) odpali to potem cały dzien nie ma problemu pali na dotyk z pól obrotu...
    jedynym pomysłem moim jest teraz wlaśnie zaworek zwrotny...
  • Level 21  
    DBS1 wrote:


    Paliwo z bańki... co ma wykazać taka próba ?


    Krótki obieg pomoże wyeliminować cofanie paliwa i zapowietrzania sie układu.
    Jak to nie pomoże, i jesteś pewien rozrusznika-akumulatora (w tych dieslach musi mieć tzw. kopa) to zostają tylko cięższe tematy, jak luzy zaworowe i sama pompa.
  • Level 43  
    Bańkę wieszasz na zaczepie maski,2 węże w dół podpinasz do filtra,powrotu . Odpalasz auto wyłączasz i rano test jak jaest lepiej łapie ci powietrze,jak to samo to skup sie na świecach i rozruszniku..Świece wykręć i sprawdź czy rozgrzewają się od czubka. Popraw masę silnika i kable na rozruszniku masz tam kilo śniedzi ,koniecznie tam nowe nakrętki i oczyszczenie pilnikiem/boschem oczek.
  • Level 21  
    Ten przewód powrotny do bańki to chyba nawet nie jest potrzebny, wystarczy jak jest podłączony fabryczny powrót do zbiornika.

    U mnie mógł brać powietrze też przez taki plastikowy ( chyba nierozbieralny?) tłumik pulsacji paliwa, założony w połowie długości wężyka między filtrem a pompą wtryskową. Ja go pominąłem zupełnie, a skutków ubocznych w ogóle nie odczuwam.
    pzdt Nix
  • Level 43  
    No niekoniecznie bo rano bańka może być pusta :)
  • Level 7  
    Dziś dopiero będę miał czas i spróbuję zainstalować bańkę.
    Napiszę jak i co.

    Tymczasem wyczyściłem i poprawiłem wszystkie masy i klemy akumulatora, niby nie były złe, ale teraz są b. dobre.

    pozdrawiam! DBS

    EDIT :
    Zainstalowałem bańkę, w niej ok 4l ropy, postawiłem na aku i podłączyłem wężykiem bezpośrednio do wejścia pompy wtryskowej. Powrotu paliwa z pompy nie ruszałem, był podłączony oryginalnie pod zbiornik. Kilka razy uruchomiłem auto, pochodziło chwilę.

    Po 2 godzinach bańka jest... PUSTA! Tak jak pisał Przedmówca!.Wycieków nie ma żadnych, więc paliwo wróciło do baku.
    Co w takiej sytuacji mogę zrobić ?
  • Level 21  
    Jak to co? Wsadzic powrót do banki. Odpalic, niech pochodzi i sie odpowietrzy i tak zostawić na noc. Prawidłowo zrobiona banka wisi nad pompą z wyjsciami do dołu, powodując stałe cisnienie paliwa.
  • Level 21  
    Sprawdź czy się nie zawiesił zaworek zwrotny, on jest w śrubie na powrocie z pompy wtryskowej.
    pzdr Nix
  • Level 43  
    DBS1 wrote:


    Wycieków nie ma żadnych, więc paliwo wróciło do baku.
    Co w takiej sytuacji mogę zrobić ?


    Tu nie chodzi o wycieki ale o nieszczelność układu i zasysanie.
  • Level 7  
    Odkręciłem ten zaworek na króćcu wylotowym, on faktycznie nic nie trzyma, jest to zawór o numerze 1 463 456 303. Tylko czy na pewno jest to klasyczny zawór kulkowo-sprężynowy a nie tylko zwykła "zwężka" ?

    W środku śruby widać tylko mini-filterek z delikatnej siateczki, a sprężyna z kulką są niedostępne/niewidoczne.
  • Level 33  
    Załóż gruszkę na zasilaniu jak w PSA. Rano przepompuj i będziesz wiedział. Druga przyczyna to uszkodzenie pompy. Nie zmienia kąta na zimnym silniku.
  • Level 7  
    DBS1 wrote:
    mam ... zawór zwrotny z pompką przed filtrem paliwa...


    Ta gruszka jest tam od dawna. Co z tego kiedy paliwo schodzi z powrotu pompy - patrz zaworek.
    pozdrowienia DBS
  • Level 21  
    DBS1 wrote:
    Odkręciłem ten zaworek na króćcu wylotowym, on faktycznie nic nie trzyma, jest to zawór o numerze 1 463 456 303. Tylko czy na pewno jest to klasyczny zawór kulkowo-sprężynowy a nie tylko zwykła "zwężka" ?

    W środku śruby widać tylko mini-filterek z delikatnej siateczki, a sprężyna z kulką są niedostępne/niewidoczne.


    To zaworek zwrotny, nazywany też przelewowym-zwrotnym. Wymień i tyle, jest tani.
  • Level 7  
    Wymieniłem zaworek i jak ręką odjął !!! Zapala bez problemu !
    Dzięki.
    pozdrawiam DBS

    Zamykam.