Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Stacja lutownicza praktyczny elektronik

Kamilpl123 31 Jan 2015 15:05 5307 78
Testo
  • #1
    Kamilpl123
    Level 15  
    Witam,
    zabrałem się ostatnio za wykonanie stacji lutowniczej opisanej tutaj :
    Link.

    Nie było problemu z montażem i wogóle a dodatkowo wykonałem moduł na traiku zamiast przekaźnika Link.

    Przystępując do regulacji miałem tylko przylutowaną termoparę w kolbie oraz wiadome zasilanie, żadna dodatkowa płytka nie była połączona.
    Punkt 1 regulacji to nastawić na P1 bodajże aktualną temperaturę otoczenia +/- 20 stopni odpowiada 20 mV.
    Punk 2 sprawdzić czy na skrajnych nóżkach potencjometru obrotowego P3 napięcie jest równe od 150 do 450 mV. I tutaj niestety narodził się problem, Napięcie które mam to od 3,5 Volta do 4,8 !!! A to stanowczo za dużo.
    Sprawdzałem poprawność układu z dziesięć razy.

    Co z tym fantem zrobić?

    Pozdrawiam kamil
  • Testo
  • Testo
  • #3
    Kamilpl123
    Level 15  
    R11 ma dokładna wartość 15,1 kOhma więc jest w porządku sądzę. potencjometr P3 sądzisz że może być uszkodzony ?

    Chodzi mi o to czy nie pomyliłem się w montażu.
  • #4
    krychu0505
    Level 21  
    jak R11 ok to jeśli nie sprawi to kołopotu to wymontuj potencjometr i sprawdź na skrajnych nóżkach potencjometru jaką ma rezystancje powinien mieć 1k jak na schemacie
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    Kamilpl123
    Level 15  
    Moge wykluczyć następujące rzeczy :
    - złe wykonanie płytki, czy to druk czy coś
    - niestaranny montaż

    jutro wstawię zdjęcia

    P3 jest jak najbardziej w porządku 1 kOhm
  • #7
    Kamilpl123
    Level 15  
    Ponawiam co mogę zrobić z tym fantem?
  • #9
    Kamilpl123
    Level 15  
    Witam wyczaiłem błąd, bowiem leżał po stronie potencjometru. Teraz potencjometr jest sprawny, jednakże nie ma regulacji a powinna być od 0,15 do 0,45 Volta a jest stałe 0,255 Volta. Co może być przyczyną?
  • #11
    User removed account
    User removed account  
  • #12
    Kamilpl123
    Level 15  
    Próbowałem dwie sztuki i efekt taki sam brak regulacji w tej chwili, może to wina lutów? Sprawdzicie?
  • #13
    User removed account
    User removed account  
  • #14
    Edisan
    Level 18  
    Płytka jest w stanie beznadziejnie brudnym, a to najprostsza droga do zwarć i wadliwej pracy. Płytkę oczyść izopropranolem, a jeśli go nie masz to nawet zwykłym denaturatem ( tylko ten zapach). Do czyszczenia użyj możliwie twardego pędzelka.
    Ja ożywam pędzelka własnej roboty, bo twardy jest trudny do dostania.
    Weź ~1 metr żyłki wędkarskiej, zwiń w kółko 4-5 cm. przekręć w palcach tak, żeby zrobić 8. Miejsce skręcenia zwiąż kawałkiem drutu nawojowego 0,5 mm, zostawiając końcówkę ~15 cm. Poszukaj kawałek rurki o średnicy 5-6 mm. Wciągnij zwiniętą żyłkę do środka rurki tak aby wystawały końce żyłki ~13-15 mm. Żyłka musi być wciśnięta ciasno. Jeśli nie jest, ściśnij rurkę. Końce żyłki musisz obciąć tak, aby z rurki wystawały na długość 7-8 mm. I masz twardy pędzelek. Oczyść dokładnie spirytusem płytkę i dopiero wtedy sprawdź wygląd lutowania. No i zdjęcie będzie ładniejsze i łatwiejsze do kontroli. Powodzenia :D
  • #15
    Kamilpl123
    Level 15  
    Jest zakurzona to fakt, co do ścieżek i ewentualnych przerw, których nie ma ( sprawdzałem miernikiem, funkcja ciągłości obwodu ) . To jest tak że czasami łapie ta regulacja ale jest o wiele za mała, od 255 do 350 mV. Sprawdzę jeszcze raz dzisiaj połącznia
  • #16
    poprawa
    Level 15  
    Sugeruję dużo delikatniejsze cynowanie płytek, w takiej formie bardzo łatwo o mostki które ciężko wypatrzeć szczególnie przed wyczyszczeniem. Jeżeli nie udało się układu uruchomić to można zrobić rundkę z plecionką, wyczyścić płytkę i szukać błędów na nowo.
  • #17
    Kamilpl123
    Level 15  
    Dla świętego spokoju wykonałem płytkę od nowa. Sprawdźcie teraz.
  • #19
    Kamilpl123
    Level 15  
    i problem leży w tym że nie ma wogóle regulacji ;/
  • #20
    Edisan
    Level 18  
    Dlaczego tak się upierasz przed czyszczeniem ? Oglądałem płytkę w dużym powiększeniu, ale błyszczące kulki, (cyna lub kalafonia), łączą punkty lutownicze.
    Niektóre punkty lutownicze wyglądają jak "zlepione" z przebiegającą obok, .
    Bez naprawdę czystej płytki ,trudno coś doradzić, bo po prostu nie widać dokładnie, lutowań. Wydaje mi się , że w kilku miejscach są błędy wykonania ścieżek, ale zastrzegam się, że to mogą być złudzenia wywołane odblaskami.
  • #21
    Kamilpl123
    Level 15  
    być może są to odblaski spowodowane wykonaniem zdjęcia z lampą. Wyczyszczę ją jutro i wtedy zobaczę co i jak. Jednakże zauważyłem jedną rzecz, brak spadku napięcia na rezystorze R10. czy może być tak że jest on wadliwy? Czy a tam być spadek napięcia? Jak tak to jaki?
  • #22
    Kamilpl123
    Level 15  
    Lutowania sprawdzałem już pięc razy, wszędzie jest połączenie ( testowałem funkcją miernika do mierzenia ciągłości obwodu ) dlatego też mogę z czystym sumieniem wykluczyć winę płytki. Jakieś inne propozycje?
  • #23
    Edisan
    Level 18  
    Rezystor R 10 najłatwiej sprawdzić , odlutowując z jednej strony, tylko po co ?
    Spadek na tym rezystorze jest praktycznie nie do zmierzenia w warunkach domowych. Niestety podejrzewam układy scalone OP 07.
    Proponuję sprawdzić po kolei:
    1 Zmiany napięcia na suwaku P3 w górnym (0,45 V) ,dolnym położeniu (0,15V).
    Jeśli są O.K, to dalej :arrow:
    2. zmiany napięcia za rezystorem R 10 czyli na nóżce nr 2 układu US2 :arrow:
    3. zmiany napięć na nóżce nr 4 US2 :arrow:
    4. pomiar zmian na bazie T1
    I narazie koniec . Podaj uzyskane wyniki :D
  • #24
    Kamilpl123
    Level 15  
    Mówię od początku że nie ma zmian napięcia na potencjometrze P3... a próbowałem 4 różne sprawne.
  • #25
    Edisan
    Level 18  
    Jakie napięcia są na końcach rezystora R 11 :?:
    Powinny być:+5 V i 0,46 V. Jeśli jest +5 V ,a brak 0,46 V to uszkodzony jest kondensator 1 uF Lub R11 :cry: :cry:
    Jakie napięcia są na skrajnych końcówkach potencjometru P3 :?:
    Powinny być 0,46V i 0,15V :!:.
    Jeśli brak jest 0,15V to uszkodzona jest ścieżka oporowa potencjometru.
    Jeśli na obydwu końcówkach potencjometru jest napięcie bliskie 0,46 V to uszkodzony jest rezystor R12. Istnieje możliwość braku kontaktów np z masą lub napięciem +5V :?:
    Cała konstrukcja tego zestawu R11+ P3 + R12 jest prosta jak konstrukcja cepa
    Do wyliczenia napięć w poszczególnych punktach wystarczy prawo Ohma
    I= 5V/ 15k+1k+0,51k= 0,302 mA
    U1=0,302*1,51= 0,457V
    U2=0,302*0,51= 0,154V :D
  • #26
    Kamilpl123
    Level 15  
    O takie konkretne dane mi chodziło :) Względem czego podałeś te prawidłowe napięcia +5V oraz 0,46 ? Sądzę że względem masy
  • #27
    Edisan
    Level 18  
    Oczywiście, że względem masy. Zasilacz jest symetryczny, więc zarówno + 5V jak i - 5V , są wielkościami podanymi względem masy. Nasunęła mi się wątpliwość, czy na pewno wartości rezystorów R11 i R12, wlutowane w płytkę, są zgodne, ze schematem, bo jeśli są właściwe to zmiana napięć na P3, musi być . Napisz jak wypadły pomiary.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Jeśli moje rady były pomocne to kliknij +
  • #28
    Kamilpl123
    Level 15  
    Pomiary przeprowadziłem tak, jeżeli źle proszę mnie poprawić.


    Wszystko względem masy.
    R11 pierwsza nóżka 0,417 V
    R11 druga nóżka 4,995 V

    Sprawdziłem dodatkowo wartości R11 i R12. Odchylenia +/- 5% standardowo.

    Następnie dla pewności wymieniłem kondensator 1uF ( chodź ten który zamontowałem też był sprawny ).

    I zmierzyłem napięcia na nóżkach potencjometru względem masy, i wygląda to tak:

    Stacja lutownicza praktyczny elektronik
  • #29
    Edisan
    Level 18  
    Napięcia są O.K. Nie podałeś napięć na środkowej końcówce P3, w różnych położeniach np 30% obrotu, 50% obrotu 75% obrotu ślizgacza.. Różne napięcia
    w różnych położeniach świadczą o prawidłowej regulacji. Jeśli regulacja jest to O.K.,
    w razie braku regulacji zmień potencjometr ( brak kontaktu między ślizgaczem a ścieżką oporową.)
    Następnym krokiem jest sprawdzenie napięć:
    1. na nóżce nr 2 układu US 2. Powinny się zmieniać w takim zakresie, jak zmierzyłeś na końcówce 2 potencjometru P3. (0,417V :arrow: 0,153V).
    2. pomierz zmiany na nóżkach nr 3 i 4. Brak zmian napięcia to prawdopodobnie uszkodzony US2. Sprawdź dodatkowo elementy R3, R9, R13. Nic nie piszesz co:
    1. pokazuje wskaźnik temperatury :?:
    2. czy grzeje lutownica :?:
    3 jakie jest n pięcie termopary :?:
    Przy braku takich informacji trudno dalsze wnioski :D
  • #30
    Kamilpl123
    Level 15  
    Ponieważ wykonuję to zgodnie z tym co czytam w instrukcji, czyli najpierw piszą że wygodnie jest wyregulować same wzmacniacze i sprawdzać właśnie potencjometry itd. Idę wykonać dodatkowe pomiary te które zawarłeś w poście powyżej




    EDIT:

    Podłączyłem wszystko wyregulowałem, i działa!!! Jednak jedna bitwa wygrana, a nie cała wojna. Kolejna sprawa wyświetlacz pokazuje bzdurne wyniki. Nie wiem z czym się to wiąże, jakieś pomysły ?