Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Land rover freelander 1,8 16v - Nie włączają się wentylatory chłodnicy

Gjank 01 Feb 2015 12:54 8088 11
  • #1
    Gjank
    Level 11  
    Witam wszystkich!
    Mam problem jak w temacie.
    Land rover freelander 1,8 16v 2000r nie włączają się wentylatory chłodnicy.
    Podmieniłem już czujnik temperatury płynu ten na 2 piny brązowa kostka, bezpieczniki sprawdzone dobre.
    Dodam jeszcze, że komputer nie pokazuje żadnych błędów i z komputera można wysterować wentylatory.
    Obawiam się, że może być problem gdzieś w wiązkach bo jest to przekładka z anglika i do tego ma gaz sekwencja.
    Miałem wymienić tylko termostat, a walczę z tym już prawie 2 dni.
  • #2
    spinacz
    Level 41  
    Komputer widzi prawidłową temperaturę płynu ? Czy jeśli zewrzesz piny w kostce od czujnika temperatury wentylator uruchamia się ? Możliwe że uszkodzony jest sam sterownik silnika i pomimo prawidłowego odczytu bądź nie prawidłowego odczytu nie uruchamia wentylatora.
  • #3
    Gjank
    Level 11  
    Wystarczy, że zdejmę kostkę z czujnika i wentylatory włączają się na maksymalne obroty.
  • #4
    spinacz
    Level 41  
    A co z odczytem wartości temperatury przez komputer ? Zamiast czujnika wsadź tam doświadczalnie potencjometr 10k i sprawdzaj co się dzieje w/g moich danych przy wzroście temperatury rezystancja czujnika spada.
    A czy Ty tam nie masz czasem dwubiegowego wentylatora ? Czy podczas testu wyjść na komputerze masz tylko jeden bieg ?
  • #5
    Gjank
    Level 11  
    Nie jestem typowym elektronikiem, ale czasami proste rzeczy robię.
    Nie mam takiego potencjometru, ale pod kostkę podłączyłem drugi czujnik i podgrzałem go zapalniczką to wentylator się załączył.
    Sprawdzałem na takim samym czujniku i w miarę podgrzewania jego oporność spada.
    Nie chce mi się wierzyć, że 2 czujniki przekłamują temperaturę.
    Na tablicy na pewno przekłamuje bo płyn już zaczyna się gotować termostat dawno otwarty, a wskażnik pokazuje w połowie, ale znowu od wskażnika jest drugi czujnik z jednym kablem, którego też mostkowałem z masą to wtedy wchodzi wskazówka na czerwone a wentylator też nie reaguje, tak że wskażnik nie ma nić z tym wspólnego. Komputer chyba szczytuje temperaturę ze sterownika silnika i z tego czujnika 2-pinowego od sterowania, czy jestem może w błędzie?
  • #6
    spinacz
    Level 41  
    Skoro oba czujniki i dla deski i dla kompa mają zaniżoną temperaturę ponieważ piszesz że płyn się gotuje a wskaźnik i wentylator się nie załącza to po prostu może się on nie gotuję a wyrzuca go poprzez uszkodzenie uszczelki pod głowicą.
  • #7
    Gjank
    Level 11  
    Uszczelka jest w porządku.
    Silnik pracuje normalnie, stopniowo się nagrzewa nic się nie dzieje wskazówka dochodzi prawie do połowy zaczyna się stopniowo otwierać termostat i zaczyna grzać chłodnicę jeszcze pochodzi około 10 min.chłodnica gorąca i zaczyna podnosić płyn w zbiorniczku zdejmę kostkę z czujnika załączą się wentylatory płyn opada i tak można w kolo.
  • #8
    spinacz
    Level 41  
    Możliwe że masz dwustopniowy wentylator i nie masz pierwszego biegu (uszkodzony rezystor), ale teraz nie mam jak sprawdzić czy masz jeden bieg czy dwa.
  • #9
    Gjank
    Level 11  
    Są dwa biegi wentylatora bo pamiętam jak wcześniej robiłem coś w tym aucie to wentylator włączał się na wolnym biegu.
  • #10
    spinacz
    Level 41  
    No to znaczy ze nie masz 1 biegu a przy wyższej temperaturze załącza się drugi który działa. Szukaj uszkodzonego rezystora bądź jakiegoś przekaźnika od biegów wentylatora.
  • #11
    Gjank
    Level 11  
    Dzięki to chyba będzie to.
    Nie wiesz tak na pamięć gdzie znajduję się ten rezystor, żeby nie tracić już więcej czasu na szukanie.
    Już nie raz wymieniałem te rezystory a teraz nawet nie pomyślałem o tym.
    Napiszę o wyniku tej usterki.
  • #12
    Gjank
    Level 11  
    Problem rozwiązany.
    Okazało się, że wystarczy tylko zakręcić korek na zbiorniczku wyrównawczym.
    Wentylatory w tym sprzęcie mają bardzo wysoką temperaturę załączania ok.112 stopni.
    Kończę temat.