Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

MZ ETZ 250 - podkładka oporowa tarczy sprzęgła.

03 Lut 2015 21:53 18012 41
  • Poziom 7  
    Witam Serdecznie, składam po kimś koszyk sprzęgłowy MZ ETZ 250 i dopatrzyłem się iż nie ma podkładki oporowej tarczy naciskowej sprzęgła mz 250. Czy mógłby mi ktoś powiedzieć jakiej średnicy jest owa podkładka, jakie ma wymiary? I czy mógłby mi ktoś podesłać schemat instalacji elektrycznej... dokładny bardzo szczegółowy i z opisem?

    Z góry dziękuję za odpowiedź.
  • TermopastyTermopasty
  • Użytkownik usunął konto  
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 7  
    Witam, chodzi mi o podkładkę numer 19.
  • Poziom 42  
    Podkładki nr 19 i 22 są bardzo ważne. Muszą być bardzo twarde a ich powierzchnie styku z zabierakiem szlifowane! To jednak mniejszy problem.
    Większym jest ich kształt i wymiary. To nie są zwykłe twarde podkładki!
    W zasadzie trzeba by zrobić ich techniczne rysunki wykonawcze.
    Mało tego, niektóre wymiary powinny być dostosowane do pewnych wymiarów czopa wału korbowego, bo wcale nie jest powiedziane, że aktualnie zamontowany wał spełnia tolerancje wykonania narzucone prze DDRowców.
    Sam miałem podobny problem i ... wiedząc o co chodzi zamówiłem sobie większą ilość w różnych wymiarach aby móc dopasować podkładkę do aktualnego zużycia wału i zabieraka.
    Pewnie gdzieś się jeszcze poniewierają zardzewiałe, ale dobre.
  • Poziom 7  
    Witam. Właśnie zauważyłem że spełnia ważną funkcje, ale ten przede mną nawet jej tam nie włożył i nie dociskało sprzęgło do końca , kto wie gdzie można dostać taką podkładkę? gdyż w sklepie internetowym konkretnie owej nie mogę dostać... czy w ewentualności ktoś mógłby mi ją wysłać?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 7  
    Nie dociskało tzn. nie wysprzęglało do końca... nie można było wyluzować ( wrzucić luzu) . Ten co od niego kupiłem mztke próbował coś kombinować na własną rękę , ale mu nie wyszło ...
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 7  
    Nie wiem jaki był olej ale był nie czysty. Zaleje oryginalnym po kompletnym złożeniu bo teraz w tej chwili mam wyjęty silnik i zdjęty koszyk. Wymontowałem silnik ponieważ jest zgięta blacha mocowania silnika i spawana, no trochę muszę jeszcze w to cacko [ cud motoryzacji ] pracy włożyć aby latała jak oryginał

    Dodano po 6 [minuty]:

    MZ ETZ 250 - podkładka oporowa tarczy sprzęgła.
  • Poziom 42  
    Art.B napisał:
    Sprzęgło w ETZ250 ogólnie lubi ciągnąć,

    Nie zauważyłem takiego zjawiska w nowych lub naprawianych zgodnie ze sztuką silnikach.
    Tak może być gdy części są nieoryginalne i montuje je "człowiek z młotkiem".
    Ori piast sprzęgła nie ma już ze 20 lat. Podkładki ludzie dają takie jakie im ...wypadną przy demontażu sprzęgła albo ...żadne i tak się to toczy.
    Art.B napisał:
    Natomiast te podkładki nie maja większego wpływu na pełne wysprzęglanie (no chyba że byłyby za grube i kleszczyłyby zabierak).

    Tu zupełnie nie masz racji. Wbrew pozorom nie o grubość podkładek chodzi. DDRowcy trochę dali ciała skupiając się na grubości podkładek. Były w spisie części zamiennych podkładki o trzech (jeśli pamiętam) grubościach co 5 setek. Sam się na tym przejechałem chcąc aby zabierak miał prawidłowy luz i potem nie stukał. Po przemyśleniach doszedłem do wniosku, że istotny jest zupełnie inny wymiar, który jest dużo trudniej mierzalny niż grubość. Mało tego efekt końcowy, czyli luz zabieraka zależy od zużycia uskoków czopa wału o które te podkładki się opierają.
    @Art.B fajnie opisuje regulację wstępną mechanizmu wysprzęglania. Jest ona też opisana w serwisówce, tylko kto ze zrozumieniem ją czyta?
    Jednak ta regulacja staje się g.. warta gdy piasta ma źle zrobiony otwór stożkowy i nachodzi zbyt płytko lub zbyt głęboko na czop wału.
    Mało tego ta regulacja lub jej ...brak zależy od kilku wymiarów wału jako całości i prawego czopa w szczególności.
    Należy zauważyć, że mechanizm naciskowy (przekładnia śrubowa z gwintem wielowchodowym , jak w prasie) wyłączający sprzęgło jest w pokrywie, a same sprzęgło na wale w korpusie silnika. Skok mechanizmu śrubowego jest bardzo mały. Minimalnie większy niż potrzeba aby wysprzęglić, więc każda niedokładność wymiarowa położenia sprzęgła wzdłuż osi wału jest niebezpieczna. Oczywiście jest regulacja - fasolki w podkładce ustalającej położenie. Jednak w krańcowych wypadkach niedokładności wykonania czopa wału, piasty lub złym montażu dochodzi do sytuacji, że "fasolek brakuje" lub dokręcenie śrub alu pokrywki powoduje nacisk na sprzęgło i ono ślizga.
    Niestety wymyślony przez DDRowców mechanizm jest bardzo skomplikowany i wymaga bardzo dokładnego wykonania wszystkich w/w elementów oraz prawidłowego montażu wału.
  • Poziom 25  
    Dopiszę jeszcze że problemy ze znalezieniem "luzu" na postoju w silnikach MZ 250 wynikają z tego, że sprzęgło osadzone bezpośrednio na wale korbowym obraca się z dużą prędkością, co przekłada się na duże siły bezwładności działające na ciężkie elementy sprzęgła. To znany problem od początku tych silników (od MZ ES 250 z lat 50). Należy nauczyć się z tym żyć, rada na to jest taka żeby biegu jałowego szukać jak jeszcze motocykl się toczy a nie jak już stoi
  • Poziom 42  
    cyborg39 napisał:
    rada na to jest taka żeby biegu jałowego szukać jak jeszcze motocykl się toczy a nie jak już stoi

    O tak, tak. Jak się miało ETZ, to takie rzeczy piło się z mlekiem matki. :D
    Mówiąc szczerze, tak miałem i tak mi zostało. To skuteczny patent na wszystkie skrzynie i sprzęgła. W jednych bardziej pomaga w drugich mniej ale zawsze oszczędza skrzynię.
    Ja nawet w samochodzie tak odruchowo robię. :D
  • Poziom 7  
    :) To w końcu ta podkładka ma kluczową rolę w sprzęgle? Czy też nie :) Bo moim zdaniem ma, w końcu po coś ona tam jest i występuje w różnych grubościach Tak?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 7  
    Dzięki serdeczne za podpowiedz.
  • Poziom 25  
    jack63 napisał:
    Czyż w samochodowej skrzyni nie ma kłów???


    Nazwa "skrzynie biegów kłowe" zarezerwowana jest dla skrzyni biegów ze sprzęgłami kłowymi na powierzchniach czołowych kół zębatych, takich jak w większości motocykli. W samochodach przeważnie występują skrzynie biegów zsynchronizowane, gdzie nie ma sprzęgieł kłowych..
  • Poziom 39  
    Jest gdzieś w ogóle dostępny Ersatzteilkatalog do ETZ250? Aż się zdziwiłem że nigdzie w internecie nie ma.
    W kwestii problemów ze sprzęgłem prawdopodobnie pomogą tylko ludzie z forów MZ, gdzie zdobyli wiedzę praktyczną i wyciągnęli wnioski z problemu stożka sprzęgła.
    Z tego co słyszałem podkładka nr. 17 to podkładka falista (DIN 137), przy montowaniu stożka należy zwrócić na nią uwagę, jeśli stożek usiądzie za głęboko na wale, to stożek całkowicie oprze się na wale (na podkładce) i się uśliźgnie podczas jazdy. Brak tej podkładki spowoduje duży luz osiowy zabieraka/zębatki wału. Podkładka falista częściowo tłumi uderzenia osiowe zabieraka/zębatki.
    Obowiązkowo twarda musi być podkładka 22, ustala ona też luz osiowy zabieraka/zębatki. Moim zdaniem nie ma sensu doprowadzać do ideału wartości tego luzu osiowego.

    Problem z ciągnącym sprzęgłem (a od tego się zaczęło) może wynikać np. z przegrzania tarcz metalowych sprzęgła. Rzadko kto myśli o ich wymianie, podczas gdy wymienia się tarcze cierne. Odkształcenie o 0.1 mm kwalifikuje do wymiany. Często ten problem występuje w sprzęgłach Simsona. Druga kwestia to gatunek oleju, proponuję rozważyć użycie oleju silnikowego motocyklowego, oleju do przekładni silników 2T (10W40 GL4) albo zakup oryginalnego Addinola. Jak ktoś mówi że ma problem z wrzuceniem luzu gdy motocykl się zatrzymał, to nie wynika z niewłaściwej techniki jazdy, tylko ze źle działającego (ciągnącego) sprzęgła.

    Z luzem osiowym łożysk wału korbowego nie powinno być problemu, sprzęgło podczas jazdy (przyśpieszania) jest przesuwane wraz z wałem w prawą stronę, a dźwignia sprzęgła dodatkowo naciska w tym samym kierunku. Zużyte łożyska mogą co najwyżej zmniejszać luz na klamce ew. działać jak antyhopping przy hamowaniu silnikiem. To jest prawidłowe rozwiązanie, stosowane w silnikach czołowych producentów motocykli gdzie przełożenie wstępne ma uzębienie skośne (spiralne). W Simsonie jest na odwrót i tam są problemy z regulacją klamki aby sprzęgło nie ciągło i się nie ślizgało.
    BTW. Łożysko na wałku głównym skrzyni biegów, pod dużym kołem zębatym sprzęgła powinno być osadzane od wewnętrznej strony, ale pewnie to wynikało z technologii produkcji.

    Na koniec, skoro już mówimy o łożyskach, to nadal podtrzymuję zdanie, że odrzutników oleju na wale korbowym nie powinno być ze względu na brak smarowania łożysk, dodatkowo w przeciwwagach wału powinny znajdować się otwory umożliwiające cyrkulację mieszanki przez łożysko.
  • Poziom 42  
    PatrycjaŁukasz.J.928 napisał:
    To w końcu ta podkładka ma kluczową rolę w sprzęgle? Czy też nie

    Kluczową to może nie, ale jest ważna i ma być. Lepiej niech luz zabieraka jest większy niż by go w ogóle nie było. Trochę śmiesznie to brzmi ale tak jest.
    Jak pisałem grubość podkładek jest sprawą wtórną liczy się inny ich wymiar oraz dostosowanie tegoż wymiaru do sytuacji.
    @Art.B napisał prawie to co ja tylko innymi słowami i inaczej kładąc akcenty.
    Natomiast :
    Art.B napisał:
    Zakładałem sam zabierak i piastę na wał i wtedy można było szczelinomierzem ustalić właściwą grubość podkładki oporowej i dystansowej.

    jest mocno nieścisłe. Podkładka oporowa, ta z większym otworem, miała zawsze jedną grubość. Dobierało się tylko tą drugą z otworem mniejszym.
    Ciekawe gdzie udało Ci się wcisnąć szczelinomierz? W serwisówce jest specjalny przyrząd z miejscem do zamocowania czujnika zegarowego i to właśnie z jego pomocą powinno się dobierać tą "górną" podkładkę. Jak się ma jakiś ... wybór podkładek, oczywiście.
    Osobiście żadnego przyrządu poza stojakiem do czujnika zegarowego nie używałem. Czujnik to minimum, bo jak zmierzyć wymagany skok ok. 0,05 mm. Szczelinomierz odpada bo to pomiar "statyczny". Z czujnikiem możemy wymusić skok zabieraka wzdłuż wału i go zmierzyć (skok oczywiście).
    cyborg39 napisał:
    W samochodach przeważnie występują skrzynie biegów zsynchronizowane, gdzie nie ma sprzęgieł kłowych..

    Może nie "zsynchronizowane" tylko po prostu synchronizowane, bo mają synchronizatory.
    Ale masz rację klasycznych kłów nie ma. Są inne, choć podobne, "wypustki" i w innych płaszczyznach. Jednak są ich setki.
  • Poziom 7  
    Gdybym chciał dorobić tę podkładkę 19-tnastkę,której nie mam... bo poprzedni właściciel po prostu jej nie włożył... to czy ona musi być wykonana z twardego materiału i czy ona ma otwory przez które podaje olej na wieniec igiełkowy ... czy po prostu może być zwykła podkładka o przypuszczalnej grubości 2,3 mm
  • Poziom 42  
    PatrycjaŁukasz.J.928 napisał:
    czy po prostu może być zwykła podkładka

    Nie może być. Przeczytaj jeszcze raz co napisałem.
    Kształt ma być podobny do tej która Ci została. Otwór jest stopniowany i to stopniowanie jest najważniejsze a nie grubość.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 25  
    jack63 napisał:
    Są inne, choć podobne, "wypustki" i w innych płaszczyznach. Jednak są ich setki.


    Ja nie wiem co ty nazywasz kłami, ja mam na myśli tylko normalną nomenklaturę techniczną stosowaną w branży. Skrzynie kłowe to skrzynie kłowe i koniec. Ale zakończmy już tą dyskusję, jest nie na temat
  • Poziom 1  
  • Poziom 7  
    A czy ktoś mógł by mi wysłać zdjęcie tej słynnej podkładki oporowej ?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 7  
    ok wielkie dzięki. :) mała podkładka a tyle zachodu :)