Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pytanie - Pomiar nachylenia samochodu

kasprzak 05 Feb 2015 22:44 987 11
  • #1
    kasprzak
    Level 10  
    Witam,
    Chciałbym w ogólnym założeniu zbudować układ do samopoziomowania lamp. Głównie chodzi o pomiar nachylenia przodu samochodu względem tyłu. Nieobciążony samochód byłby kalibrowany gdy jest pusty, a następnie gdy jest obciążony (np. 5 osób).

    Wpadłem na pomysł wykorzystania akcelerometru ADXL345 lub żyroskopu MPU-6050. Co sądzicie?

    Można by nawet zastąpić oryginalne silniczki (tutaj pytanie jak one są regulowane gdy mamy poziomy manualnie np. 0, 1, 2, 3) jako serwa modelarskie i PWM. Może dodać jakiś płynny regulator itd.

    Pytania jakie się pojawiają to czy zamonotwany jeden z wyżej wymienionych czujników podczas jazdy nie będzie wariował (myślę, że tak) oraz gdzie umieścić taki czujnik (pominąć należy kwestię szczelności gdy będzie montowany pod samochodem.

    Ps. Pomijamy tutaj aspekty związane z homologacją. Bardziej chodzi o wykonanie takiego układu i próba niż zastosowanie go na co dzień.
  • #2
    Anonymous
    Anonymous  
  • #3
    kasprzak
    Level 10  
    Ok, a kwestia reakcji czujnika. Wiadomo, że trzeba by było uśredniać odczyty i reagować z opóźnieniem, bo inaczej to by wariowało, ale czy ogólnie nie będzie wariował przy np. przyspieszaniu, hamowaniu. Główne założenie to utrzymanie poziomu skalibrowanego np. na pozycji 0 (na stacji diagnostycznej)
  • #4
    Anonymous
    Anonymous  
  • #5
    kasprzak
    Level 10  
    Moim zdaniem ciężar ma znaczenie w przypadku lampy gdzie ruszamy reflektorem, ale w przypadku soczewki będzie lżej. Głównie chodzi o pomysł na sensor i znalezienie takiego. Nikt nic nie zasugeruje?
  • #6
    tzok
    Moderator of Cars
    Wczesne rozwiązania poziomowały światła tylko w momencie włączenia zapłonu, przed uruchomieniem silnika. Późniejsze rozwiązania obliczały średnie nachylenie w stosunkowo długim czasie (rzędu 30s) i na bieżąco dokonywały korekty położenia luster.

    Lepiej nadaje się żyroskop niż akcelerometr (też można zrobić z niego żyroskop ale wymaga to dość skomplikowanych przeliczeń i nie jest tak dokładny), a jego umieszczenie jest dowolne, byle dało się skalibrować poziom. Myślę, że odpowiednim miejscem będzie tunel środkowy (tam też jest centralka i główny akcelerometr systemu SRS).
  • #7
    szelus
    Level 34  
    Moim zdaniem zarówno akcelerometr jak i żyroskop odpada. Potrzebujesz określić położenie nadwozia względem poziomu drogi, a ten nie koniecznie jest poziomy. :) W dodatku zmienia się w czasie jazdy.
    Tak więc w grę wchodzi jedynie pomiar aktualnej pozycji zawieszenia, przodu i tyłu, a następnie wyznaczenie różnicy. I to w dodatku zakładając, że koła nie odrywają się od ziemi...
  • #8
    tzok
    Moderator of Cars
    W sumie racja, nie pomyślałem o tym. W prostszym wariancie jest jeden czujnik pod tylną belką (tam gdzie korektor siły hamowania), w bardziej rozbudowanym przy każdym wahaczu.
  • #9
    kasprzak
    Level 10  
    A standardowy czujnik np. od A6 oryginalnie służący do takiego pomiaru komunikuje się cyfrowo czy to zwykły potencjometr?
    Na przykład taki:
    Pytanie - Pomiar nachylenia samochodu
  • #11
    emarcus
    Level 38  
    kasprzak wrote:
    A standardowy czujnik np. od A6 oryginalnie służący do takiego pomiaru komunikuje się cyfrowo czy to zwykły potencjometr?
    Na przykład taki:
    (patrz wyżej url)


    Nie jest to zwykły potencjometr(!), chociaż z tytułu spełnianej funkcji możesz go tak rozpatrywac. Na jego wyjściu otrzymujesz analogowy sygnał w zakresie do 5V w zależności od położenia/wychylenia ramienia na jego osi. Posiada ograniczony zakres kątowy funkcjonalności.
    Jeżeli interesuje cię jego budowa, to moższ go rozebrac i zobaczyc co tam jest....?


    e marcus
  • #12
    piotr411
    Level 22  
    emarcus wrote:


    Nie jest to zwykły potencjometr(!),


    Chyba nie każdy czujnik ma jakieś inne układy niż potencjometr.
    W moim poprzednim aucie był "zwykły" potencjometr obrotowy.
    Były 3 przewody, 5V, GND, sygnał. Na przewodzie sygnał było odpowiednio:
    0.5V dla skrajnego wychylenia czyli 45"
    2.5V dla położenia środkowego
    4.5V dla -45".