Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rozdzielacz oleju C-28 - Wyprowadzenia olejowe

06 Lut 2015 20:41 8874 8
  • Poziom 12  
    Witam.

    Posiadam ciągnikowy rozdzielacz oleju, prawdopodobnie jest on od Ursusa C-28 i chcę go wykorzystać do budowy prasy warsztatowej. Problem polega na tym, że nie wiem do czego służą jego wyjścia/wejścia olejowe. Załączam obrazki jego obudowy z zaznaczonymi punktami, które mnie interesują. Wiem, że otworami w jego podstawie (oznaczenia A, B, D, E), przylega do obudowy skrzyni, ale domyślam się, że przez nie jest doprowadzany olej z pompy i chyba powrót tego oleju. Problem w tym, że jest ich tam aż 5 szt.
    Bardzo proszę o informację przeznaczenia wszystkich punktów olejowych zaznaczonych literami A, B, C, D, E, F i G, oraz zaznaczonych cyframi 1 i 2. Nie wiem też do czego służy to pokrętło oznaczone literą X. Myślę, że to jest regulacja np zaworu bezpieczeństwa, ale czy moje domysły są poprawne? - I które są wyjścia tego zaworu?
    Przesiedziałem już kilka wieczorów przeglądając internet i niestety nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie. Dodam, że rozdzielacz ma 2 położenia skrajne (środkowego brak) i ma pracować poza ciągnikiem rolniczym, więc muszę rozwiązać ewentualne dodatkowe złącza/króćce, ale żeby to zrobić muszę wiedzieć do czego służy każdy jego otwór.
    Pozdrawiam
  • Poziom 14  
    Witam, ja bym sprawdził to dmuchając powietrzem kolejno w otwory i zmieniając położenie dźwigni.
  • Poziom 12  
    Też myślałem o tym, tylko że w podstawie rozdzielacza czyli tym boku, którym jest przykręcony do skrzyni jest aż pięć wyprowadzeń, a raczej otworów. Po co aż tyle? Może to jest powiązane z pokrętłem oznaczonym przeze mnie symbolem X. Może to jest jakiś zawór bezpieczeństwa regulowany ręcznie, skoro jest do tego pokrętło? Dmuchając powietrzem w 1-en otwór otrzymam odpowiedź na drogę przelotu powietrza do drugiego otworu, ale w ten sposób mogę otrzymać przelot między 2-ma, 3-ma, a nawet 4-ma otworami i co wtedy? Gdzie jest zasilanie, a gdzie wylot? Skoro dźwignia ma 4 położenia, to otwory olejowe muszą być powiązane z tymi położeniami, ale chyba dowolność ich zastosowania nie będzie wskazana.
    Najlepiej dla mnie by było, gdyby ktoś znał odpowiedź na moje pytanie, czyli jakiej funkcji odpowiada każdy z zaznaczonych przeze mnie otworów/elementów.
  • Pomocny post
    Poziom 12  
    Witam. Otwór A to odpływ oleju z zaworu dociążającego. X to pokrętło dociążania. Otworem B olej wraca do tylnego mostu tzw. przelew. Otworem C olej z pompy płynie do cylindra podnośnika w położeniu dźwigni rozdzielacza na podnoszenie. E to prawdopodobnie otwór z zaworu przeciążeniowego pompy. F- dopływ oleju z pompy. Co do otworu D to nie mam pojęcia. W rozdzielaczu od C 330 ,,D'' nie występuje.
  • Poziom 12  
    Kolego Adam9hg. Bardzo mi pomogłeś za co Ci serdecznie dziękuję, a dodatkowo mam jeszcze parę pytań. Rysunek ma wyglądać wg Twoich objaśnień tak jak go zamieszczam teraz.
    Wg. posiadanych już danych mogę uruchomić przynajmniej jeden siłownik podłączając:

    F – zasilanie rozdzielacza olejem z pompy
    C - zasilanie siłownika jednostronnego działania
    B – powrót oleju do zbiornika
    E – powrót oleju do zbiornika albo zasilanie siłownika dwustronnego działania po przeciwnej stronie jak C.
    Rozumiem, że punktów 1 i 2 zaznaczonych na początku mojego postu w rysunku po prawej stronie nie ma co nawet ruszać.
    Punkt G to może jest odpowietrzanie?

    Co to jest to dociążanie? Czy w rozdzielaczu jest do tego dodatkowy kanał przepływu oleju i wygląda na to że o regulowanym ciśnieniu? Jeśli by tak było, to szkoda takiego kanału nie wykorzystać. Popraw mnie jeśli błądzę, ale myślę, że w takim wypadku zasilanie olejem do rozdzielacza będzie wspólne tak dla podnośnika jak i dla dociążenia i jest to punkt F, a odprowadzenie na tzw. dociążenie (czyli jakby zasilanie siłownika z drugiej strony) będzie z punktu A z tym, że ciśnienie oleju w tym kanale będzie regulowane pokrętłem X.
    Czy moje rozumowanie jest poprawne?
    Jeszcze mam jedno pytanie - jakie tam uszczelki zastosowano łącząc podstawę rozdzielacza ze skrzynią?
    Pozdrawiam
  • Poziom 12  
    Może zacznę od końca: Do uszczelnienia otworów z korpusem podnośnika w ciągniku zastosowano oringi 11,2 x 2,4 .Jeśli chodzi o dociążanie to jest to wykorzystanie części masy przenoszonej przez koło podporowe narzędzia(np. pługa) do zmniejszenia poślizgu kół ciągnika. Pokrętłem ustala się napięcie sprężyny i po przekroczeniu nacisku sprężyny na kulkę zaworu olej nie jest dalej tłoczony kanałem C do cylindra podnośnika tylko kanałem B płynie na przelew do korpusu tylnego mostu. Tylko że C 328 miały oddzielny zbiornik oleju więc w tym wypadku do zbiornika. Ciśnienie na dociążaniu jak zauważyłeś jest regulowane, ale olej dopływa kanałem C tak jak w położeniu podnoszenie. Cylinder jest zasilany tylko z jednej strony kanałem C. Zasilanie z pompy tylko przez króciec F. Wcześniej wprowadziłem Cię w błąd...kanał A jest od zaworu przeciążeniowego pompy i gdy ciśnienie w układzie przekroczy nastawioną wartość olej popłynie na przelew kanałem A. Kanały D i E mogą być kanałami technologicznymi wykonanymi po to by możliwy był przepływ oleju z jednej komory rozdzielacza do drugiej. W C 330 kanału D nie ma a taki rozdzielacz posiadam . Niektóre kanały nie mają przelotu i są uszczelnione oringami z korpusem podnośnika. Być może to są kanały D i E ale głowy nie dam. Kanały G i 2 to zaślepione kanały.
  • Poziom 12  
    Czyli jak podepnę pompę pod F, siłownik pod C, a reszta kanałów będzie połączona ze zbiornikiem oleju to w pewnym położeniu gałki sterującej będę miał podawany olej do siłownika a dodatkowo pokrętłem mogę sobie ustawić górną granicę tego ciśnienia, po przekroczeniu którego olej zacznie się wracać do zbiornika oleju kanałem B?
    Jeśli wyjście na siłownik jest zatkane, pompa pracuje, a ciśnienie nadmiernie wzrośnie w układzie to też nie rozwali rozdzielacza czy pompy tylko otworzy się kanał A i olej wróci do zbiornika.
    Kanały D i E mogą wymagać połączenia lub zatkania, ale to się okaże dopiero w praniu.

    Czy teraz już dobrze myślę?
  • Poziom 12  
    Tak. Zasilanie F, siłownik C a kanał B,A i D na przelew. Kanał E niech będzie zaślepiony. Jak popatrzeć na układ otworów korpusu podnośnika to właśnie E nie ma otworu w korpusie i jest uszczelniony oringiem. Kanał D to może byc dodatkowy kanał przelewowy który w C 330 nie występuje. Jeśli chodzi o pokrętło X to możesz ustawić nim ciśnienie ale będzie dotyczyło to tylko jednego położenia suwaka rozdzielacza. W drugim położeniu ciśnienie jest ograniczone tylko przez zawór przeciążeniowy pompy którego korek jest wkręcony naprzeciw kanału A patrząc wzdłuż pokrętła dociążania.
  • Poziom 12  
    Dziękuję Ci Adam9hg.
    Bardzo mi pomogłeś co starałem się zaznaczyć w poście, by trafiły do Ciebie jakieś punkty, nie wiem na ile mi to się udało.
    W zasadzie najpotrzebniejsze wiadomości o tym rozdzielaczu już mam i to bez jego rozbierania na części, czy przeprowadzania z nim masy doświadczeń by się dowiedzieć gdzie co wpływa, a gdzie co wypływa.
    Uważam, że temat został wyczerpany i zamykam go.

    Pozdrawiam