Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Poczatki programowania pod Windoza

oobi 15 Maj 2005 17:54 4099 36
  • #1 15 Maj 2005 17:54
    oobi
    Poziom 10  

    Witam serdecznie!


    Mam do was pare pytan. Zaczne od tego, ze chcialbym zaczac pisac programy pod Windowsami, a juz dosc dobrze znam jezyk C++ tekstowy (pod konsole).

    1 Czy powinienem decydowac sie na WinAPI?

    2 Skad powinienem zaczac czerpac wiedze? Czy polecacie jakies e-booki, czy moze np. Charles Petzold - Programming Windows?

    3 Czy na poczatek MS Visual C++ 6.0 bedzie dobry? Albo na przykład MS Visual C++ 2005 Express Edition? Powiedzcie mi prosze co kupic/sciagnac. Bede bardzo wdzieczny.

    4 Czy powinienem wziac sie przy okazji za jakies inne jezyki?


    Pozdrawiam serdecznie
    oobi[/b]

    0 29
  • #2 15 Maj 2005 18:03
    LordBlick
    VIP Zasłużony dla elektroda

    1. Raczej tak, jeżeli nie chcesz ciągać borlandowskich lub innych nie natywnych dla windows-a bibliotek za swoimi programami.
    2. W przypadku WinAPI : Win32.hlp, MSDN, w innym przypadku na stronach producentów alternatywnych API.
    4. Asembler... ? ;->

    0
  • #3 15 Maj 2005 18:08
    Polako
    Poziom 13  

    Polecam -

    jeżeli programujesz w c++ to :
    - MS Visual C++ 6.0
    - C++Builder 6.

    a jeżeli chcesz pisać w innych językach to :
    - Delphi <-- bardzo proste i dużo możliwości
    - Visual Basica 6 <-- także nie będziesz miał problemów


    Powodzenia w samodzielnym rozwiajaniu swoich zainteresowań (wiedzy)
    Takich gości popieram i szanuję. :wink:

    0
  • #4 15 Maj 2005 18:15
    oobi
    Poziom 10  

    Witam ponownie!

    Dzieki za obszerny odzew, nawet nie spodziewalem sie tylu odpowiedzi tak szybko:)

    Zaopatrze sie wiec w Visual c++ 6.0 professional edition.

    0
  • #5 15 Maj 2005 19:48
    antyBrygadaW
    Poziom 15  

    znaczy kupisz?

    nad książką Petzolda mocno się zastanów - bo można się zawieść...
    to znaczy nad kupnem za 135 pln...
    trzeba ją raczej traktować jako broszurę informacyjną, a nie podręcznik programisty... poza tym to w C a nie w C++, do C++ jest jakaś inna książka, ale oceniając po spisie treści to też nie jest chyba rewelacyjna...

    ciekawe co zawierają pozycje o nazwach typu Visual C++ 6.0 albo Builder C++ 6, helion ma takie 1000 stronicowe książeczki, ale znów po spisie nic nie można ciekawego wywnioskować...

    najgorsze w tym wszystkim jest to, że chłopaki uczą na przykładach... kogo obchodzą przykłady, wszyscy potrzebują składni i parametrów wywołania oraz informacji do czego służy funkcja...

    0
  • #6 15 Maj 2005 21:35
    oobi
    Poziom 10  

    Myslalem raczej o sciaganiu tego wszystkiego.

    Narazie to sa kompletnie samouczkowe cele, wiec zanim zdecyduje sie na cos powaznego, to zastanowie sie dokladnie.

    0
  • #7 16 Maj 2005 06:54
    nightman
    Poziom 12  

    A ja raczej proponuje BCB ( Borland C++ Builder ) i to od wersji 5.0 w górę.
    Może i jest trochę bardziej wymagający od delfina ale przynajmniej w nim zrobisz wszystko co zechcesz. Przy odrobinie wprawy oczywiście.
    Jeżeli chcesz iść na łatwiznę to wybierzesz coś innego ale wiem o czym mówię polecając BCB.

    0
  • #8 16 Maj 2005 07:14
    Oineh
    Poziom 20  

    Taaa Ja może nic nie będę doradzał tylko powiem jak nauka programowania w Win wyglądała w moim przypadku. Po prostu potrzebowałem zrobić programik prosty do pracy. Mając zerową wiedzę poprosiłem kolegę o jakiś program do programowania. On dał mi delphi twierdząc że to jest za darmo ale on nie wie co to jest. Przeczytałem kilka książek, poszukałem trochę w internecie i po ok pół roku programik był gotowy i pracuje do dziś dzień. W między czasie dowiedziałem się co to jest Winapi i odf tej pory programiki przygotowuję w Delphi ale jak mi zależy na szybkości działania i niewielkich rozmiarach pliku to piszę w GC++ w winapi właśnie. Wiem że jak się pisze w Winapi to na końcowy wynik ma niewielki wpływ czy używasz składni C pascala czy asm'a. A jak chcesz szybko zrobić sprawny program to zostaje Ci albo Delphi albo BC++. Tu od razu massz gotowy programik szybko i podczas tworzenia już wiesz jak wygląda forma. Jestem jescze za mało doświadczony żeby doradzać jaki program wybrać. Proponuję skorzystać z serwisu http://4programmers.net/ dużo porad dla początkujących programistów. A tagrze sporo źródeł z których można się nauczyć jak się programuje na konkretnych przykładach

    0
  • #10 16 Maj 2005 19:03
    ora
    Poziom 12  

    ja dorzucę swoje, ja z kolei zaczałem WinApi na darmowym dev- cpp bardzo fajnie mi się pracuje na tym, tu masz link do fajnie opisanych kursów
    WinAPI, i wiele innych nawet algorymy są

    Code:
    http://www.darkcult.republika.pl/


    jak byś chciał Petzolda to wal na priv. :)

    0
  • #12 17 Maj 2005 11:38
    Sam Sung
    Poziom 30  

    Jeśli chcesz się zająć tworzeniem poważnych aplikacji w sposób wydajny, to zdecydowanie odradzam wszelkie winapi, masma itp. Polecam Visual Studio .NET lub Delphi lub Borland C++. Jeśli chodzi o Visual C++ 6, to o ile się orientuję, jest tam tylko MFC (lub WinAPI), które odchodzi do lamusa, zastąpione przez .NET. WinAPI czasem się przydaje, ale tylko pomocniczo. No chyba, że chcesz pisać małe narzędzia pod windows (ale nakładem pracy jak dla dużego programu :) )
    Zrobienie porządnego interfejsu użytkownika w czystym winapi jest strasznie pracochłonne. Wykorzystując jakiś inny toolkit można się skupić na tym, co jest sednem danego programu.

    0
  • #13 17 Maj 2005 14:14
    LordBlick
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A ja twierdzę : Złej baletnicy to i fredzel u spódnicy... ;) Na początku z reguly nie pisze się zbyt rozbudowanych aplikacji, a pisanie w niższym poziomie pozwala na oprócz nauki programowania, na naukę "jak to działa", co się później przydaje, ludziom majacym skłonności do kreatywnego myślenia, do nietypowych rozwiazań problemu. Co do interface użytkownika, to są odpowiednie narzędzia pomocnicze do WinAPI. Znajomość WinAPI nie przeszkadza w końcu poznawaniu innych środowisk/narzędzi programistycznych, a jest w sam raz na poczatek.

    0
  • #14 17 Maj 2005 14:22
    fantom
    Poziom 31  

    A poza tym .NET, ktore jest kolejnym "wirtualno-maszynowym" tworem jest wolne jak mucha w smole i potrzebuje gigantycznych nakladow RAM-u.

    0
  • #15 17 Maj 2005 15:59
    Sam Sung
    Poziom 30  

    No cóż, pewnie używacie programów do projektowania i drukowania wzorów płytek drukowanych albo obdodów elektrycznych. W WinAPI nikt tego tanio ani szybko nie napisze, więc uważam, że całe to wymądrzanie się jest bez sensu. Trzeba do tego podchodzić praktycznie.
    Od biedy mogę się zgodzić z Light'I :)

    0
  • #16 18 Maj 2005 10:11
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #17 18 Maj 2005 10:21
    LordBlick
    VIP Zasłużony dla elektroda

    No żeby nie było, że my tylko tu biadolimy, to mały kodzik na zachętę pod Flat Assembler :

    Code:
    include '%fasminc%/win32axp.inc'
    
    section '.bss' readable writeable
    SysBuff rb 64
    Godz dd ?
    Min dd ?
    Sek dd ?
    czas SYSTEMTIME
    .code
    start:
     invoke GetLocalTime, czas
     movzx eax, byte [czas.wHour]
     mov [Godz], eax
     movzx eax, byte [czas.wMinute]
     mov [Min], eax
     movzx eax, byte [czas.wSecond]
     mov [Sek], eax
     invoke wsprintf, SysBuff, 'Godz %2d:%02d:%02d', [Godz], [Min], [Sek]
     invoke MessageBox, 0, SysBuff, 'Aktualny czas', MB_OK OR MB_ICONINFORMATION
     invoke ExitProcess, 0
    .end start
    Prosty programik, jakby pasek zadań uciekł, to pokaże aktualną godzinę... ;)
    Pozdrawiam, Daniel

    0
  • #18 18 Maj 2005 11:34
    ora
    Poziom 12  

    Sam Sung napisał:
    Jeśli chodzi o Visual C++ 6, to o ile się orientuję, jest tam tylko MFC (lub WinAPI), .


    Zapomniałes dodac że generalnie mozna podpiąc wszystko openGL, DirectaX i jeszcze kilka innych...
    pozdrawiam

    0
  • #19 18 Maj 2005 14:57
    Sam Sung
    Poziom 30  

    ora napisał:
    Sam Sung napisał:
    Jeśli chodzi o Visual C++ 6, to o ile się orientuję, jest tam tylko MFC (lub WinAPI), .


    Zapomniałes dodac że generalnie mozna podpiąc wszystko openGL, DirectaX i jeszcze kilka innych...
    pozdrawiam


    Miałem na myśli framework, dla którego wsparcie jest wbudowane w środowisko IDE. Natomiast te biblioteki, o których wspomniałeś, podpina się tylko pod kompilator, a środowisko wcale o tym nie musi wiedzieć. Pod OpenGL można pisać w notatniku (a kompilować bele czym).

    0
  • #20 21 Maj 2005 18:14
    shg
    Specjalista techniki cyfrowej

    A ja się 3 dni już WinAPI uczę i nie widzę przeszkód, żeby napisać w WinAPI jakąś rozbudowaną aplikację. Ale ja już mam takie "zboczenie", bo programowanie pod AmigaOS wygląda podobnie w sensie stopnia komplikacji (AOS jest łatwiejszy do opanowania niż WinAPI) i nie przeszkadza mi to, jakoś się do AmigaOS przez te lat przyzwyczaiłem ;)

    No i podstawowa zrecz, która przekonała mnie do WinAPI - rozmiar pliku wynikowego. Widziałem kiedyś "zaliczeniowy" programik do przeliczania temperatur stopnie Kelvina/Celsjusza .exe zajmował "jedyne" 1.5MB. Wstydził bym się coś takiego pokazać ;)

    Ale jak ktoś to robi dla pieniędzy, żeby tylko działało (nieważne jak, ważne że działa, a że jest powoli? cóż tak musi widocznie być, kup pan lepszy sprzęt i po sprawie :P ) to czemu nie.

    A tak BTW:
    Programiści dzielą się na dwie grupy: tych, którzy WIEDZĄ, że program powinien dostosować się do sprzętu, i tych którym WYDAJE SIĘ, że to sprzęt trzeba dostosowywać do oprogramowania (vide m$). ;)

    0
  • #21 21 Maj 2005 18:41
    antyBrygadaW
    Poziom 15  

    no to kolega pochwali się z czego się uczy (knigi, www,, zgaduje)?

    0
  • #22 22 Maj 2005 02:48
    shg
    Specjalista techniki cyfrowej

    Linki podane przez kolegów powyżej (tak się jakoś złożyło :) ) i hep z m$ do zassania np. tu (nie radzę tego stronach m$ szukać, transfer można porównać do picia miodu przez kapilarę ;) ):
    ftp://ftp.cs.virginia.edu/pub/lcc-win32/win32hlp.exe

    To jest też niezłe, pisane pod konkretne IDE (Borland i VC)
    http://www.functionx.com/win32/

    Użwam dev-c++, C już znam, w C++ nie piszę, bo mi się nie podoba :P

    A tak poza tym, to zainteresowałem się programowaniem pod windę tylko z jednego powodu - znalazłem dość ciekawą koncepcję detekcji tempa utworów i chciałbym ją sprawdzić, a niestety moja amiga będzie to liczyła "wieki". Celem jest zbadanie tej metody i określienie możliwości jej realizacji w wersji elektronicznej bez angażowania w to procesora DSP
    W sumie jedyne, co mnie interesuje, to załadować plik, wyświetlić kilka bitmap (renderowane "offline" i wklejane do okna", odtwarzanie dźwięku (podwójne buforowanie) i jakiś interface użytkownika, powiedzmy średnio zaawansowany - na pewno toolbary, mnóstwo różnych elementów do wprowadzania danych no i trochę skomplikowana wizualizacja wyników, bo trzeba będzie zrobić podgląd wyjścia około tysiąca(!) filtrów i najlepiej wszystkie na raz, a jak nie to grupami z możliwością dowolnego manipulowania (wygodnego)

    Jakby co to mam jakieś e-booki o programowaniu w C i C++ (ale język ogólnie bez uwzględniania jakiego kolwiek systemu operacyjnego) --> priv

    Petzold jest git :)

    A zresztą jak ktoś lubi jak jego program jest "dopieszczony" to WinAPI, a jak trzeba coś na szybko poskładać to raczej coś typu Builder/Visual, tylko że z tymi ostatnimi jest problem - trzeba uważać, żeby dołączyć odpowiednie biblioteki (czy cokolwiek), bo może okazać się, że na inym komputerze program nie ruszy.

    A to tak w ramach humoru i na poważnie zarazem :) :
    http://4programmers.net/download.php?id=951

    0
  • #23 31 Maj 2005 22:07
    shg
    Specjalista techniki cyfrowej

    Tutaj mają jakiś kurs i do tego po polsku:
    http://www.warp.arx.pl/

    W ogóle cały magazyn jest wart uwagi.

    W dziale download jest do ściągnięcia w formacie pdf. Kurs zaczyna się od numeru drugiego.

    0
  • #24 01 Cze 2005 00:15
    theb
    Poziom 13  

    Do oobi
    Pytanie pomocnicze jakiego typu programy chcesz pisac pod Windows,

    Mam do was pare pytan. Zaczne od tego, ze chcialbym zaczac pisac programy pod Windowsami, a juz dosc dobrze znam jezyk C++ tekstowy (pod konsole).

    1 moim zdanie samo WinApi jest troche za ascetyczne
    2 Charles Petzold - Programming Windows - jedna z lepszych ksiazek jakie mam.

    3 Ja bym nie smialo polecil c#, Jesli c++ znasz to napweno sobie poradzisz z jego zubozona/uprosczona odmiana.

    Ja osobiscie uzywam c#, wczesniej pisalem pod visual studio 6.
    Owszem programy korzystajace z frameworka sa bardziej wymagajace ale zawsze cos kosztem czegos(imho wydaje mi sie ze tworzenie programow pod frameworkie jest mniej czasochlone i latwiejsze do wylapania ewentualnych bugow )

    0
  • #25 01 Cze 2005 12:46
    UDMA
    Poziom 16  

    shg napisał:

    Ale jak ktoś to robi dla pieniędzy, żeby tylko działało (nieważne jak, ważne że działa, a że jest powoli? cóż tak musi widocznie być, kup pan lepszy sprzęt i po sprawie :P ) to czemu nie.


    A w pracy szef powie że projekt ma być na wczoraj i zapewniam cię że wydajność aplikacji nie jest wtedy priorytetem;)
    BTW:
    Pierwsza praktyczna zasada optymalizacji kodu - nie robić tego:)

    0
  • #26 04 Cze 2005 12:56
    bamboos
    Poziom 11  

    Witam!!

    Też jestem początkującym programistą... Znaczy bawiłem się troszkę PHP i Perlem. Poznałem nieco składnię C i C++. Z porogramowaniem pod okienka spotkałem się całkiem niedawno i wtedy jako środowisko wybrałem .NET. Rzeczywiście wszystko jest banalnie proste i zgodne z moimi wyobrażeniami o Visual'nym trybie programowania. Dodajesz element klikasz w niego 2 razy i dopisujesz kod, który ma się wykonać. Jednak bez installki VS .NET żaden program nie chodzi:P Przerzuciłęm się więc na VS 6.0 i tu zdziwienie, bo programowanie Visualne nie jest już takie proste... Trzeba choć trochę wiedzieć na czym polega WinApi i umieć to wszystko samemu posklejać. Jestem właśnie w trakcie pisania prostego programu (pod okienka) i zupełnie nie mogę sobie poradzić z utworzeniem "formularza".
    Gdzie mogę znaleść jakiś prosty Tutorial co do tworzenia okienek pod VS 6.0??? Google cały czas katuję, ale nie mogę znaleść nic odpowiedniego, a że goni mnie czas z zaliczeniem, nie mam czasu na wgłębianie się w WinApi w tym momęcie :P:P:P

    pozdrawiam!

    0
  • #27 04 Cze 2005 21:53
    theb
    Poziom 13  

    Hm nie jestem pewien ale wydaje mi się ze na komputerze końcowym nie musisz instalować całego Visual net studio. Wydaje mi się ze sam framework wystarczy. (ewentualnie jakies biblioteki ).

    A co do 6 to zalezy czego chcesz nauczyc, MFC- umieraja, wiec pozostaje api w ktorym na poczatku nie pisze sie szybko i wydajenie. Co prawda duzo mozna sie nauczyc o samych windozach.

    0
  • #28 05 Cze 2005 00:57
    Piotrek.pxf
    Poziom 27  

    Ja jak do tej pory to umiem dosyć dobrze Visual Basic i języki www (Java Script, HTML, WML, PHP). Nauczyłem się też podstaw Pascala ;)
    Chciałbym teraz czegoś bardziej zaawansowanego :D najlepiej C++ i Assembler. Czy możecie zarzucić jakimiś stronkami, gdzie mogę znaleźć kursy tych języków (polskie i dobrze wytłumaczone)?? Chciałbym nauczyć się progr. pod Windows w tych językach.

    0
  • #29 05 Cze 2005 01:32
    sivex
    Poziom 27  

    Cytat:
    Chciałbym teraz czegoś bardziej zaawansowanego najlepiej C++ i Assembler.


    Tak... jak umiesz programowac w vb6 a chcesz czegos bardziej zaawansowanego to napisz cos zaawansowanego w vb6!
    napisz naprzyklad jakas gre typu Quake lub serwer poczty itp

    pozdro

    0