Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Hormann HET/S 24 BS + HS4 BS - Nowe nadajniki nie działają zgodnie z założeniem

10 Lut 2015 17:51 2172 5
  • Poziom 28  
    Przepraszam za ten przydługi tekst, ale starałem się wyprzedzić ewentualne pytania.

    Posiadamy w firmie odbiornik Hormann typ HET/S 24 BS. Współpracował z dwoma nadajnikami tej samej firmy typ HS4-868-BS. Odbiornik jest dwukanałowy, natomiast nadajnik czterokanałowy, więc do każdego kanału odbiornika były przypisane dwa przyciski nadajnika. Jako że jeden z nadajników został zniszczony, dokupiliśmy dwa nowe dokładnie tego samego typu.

    Próbowałem zaprogramować te nadajniki do współpracy z odbiornikiem. Pozornie wszystko przebiegało zgodnie z opisem w instrukcji, jednak efekty były dziwne:

    > przyporządkowanie przycisku "w prawo" do kanału 1 -> po sprawdzeniu przycisk działa, ale wszystkie pozostałe przyciski też załączają kanał 1,
    > przyporządkowanie przycisku "w lewo" do kanału 2 -> po sprawdzeniu przycisk działa, ale załącza oba kanały i każdy inny przycisk załącza oba kanały,
    > zresetowanie nadajnika - nie działa żaden przycisk.

    Spróbowałem zacząć od innego kanału:
    > przyporządkowanie przycisku "w prawo" do kanału 2 -> po sprawdzeniu przycisk działa, ale wszystkie pozostałe przyciski też załączają kanał 2,
    > przyporządkowanie przycisku "w lewo" do kanału 1 -> po sprawdzeniu przycisk działa, ale załącza oba kanały i każdy inny przycisk też załącza oba kanały.

    Następnie próba kopiowania nadajników (oczywiście po resecie nowego nadajnika):
    > skopiowanie przycisku "w prawo" w starym nadajniku do przycisku "w prawo" w nowym nadajniku -> wszystkie przyciski w nowym nadajniku załączają kanał 1,
    > skopiowanie przycisku "w lewo" w starym nadajniku do przycisku "w lewo" w nowym nadajniku -> wszystkie przyciski w nowym nadajniku załączają kanał 2.

    Obydwa nowe nadajniki zachowują się tak samo.

    Chyba jedyna rzecz, jakiej nie próbowałem, to zresetowanie odbiornika, ale trochę się obawiam, że jedyny poprawnie działający nadajnik też przestanie działać.

    Z mojego punktu widzenia wygląda to tak, że nadajnik posiada cztery przyciski, a zachowuje się jak nadajnik z jednym przyciskiem.

    Jak już nadmieniłem, procedurę programowania wykonuję według instrukcji producenta, diody w nadajniku i odbiorniku zachowują się zgodnie z opisem. Procedura jest stosunkowo prosta, więc trudno byłoby coś pokręcić, a gdyby nawet, to nadajnik chyba nie działałby w ogóle, ale takie dziwne objawy?

    Ktoś spotkał się z takim przypadkiem? Może czegoś nie doczytałem?
    Czy jest możliwe, żeby nowe nadajniki były wadliwe?
  • specjalista -automatyka bramowa
    Nie napisałeś jak dokładnie robisz dopisywanie (pilota od pilota czy pilot do odbiornika) - Hormann ma swój system kodowania pilotów (inny w kodowaniu od większości na rynku spod znaku keeloq): jeden z nich - matkę - dopisujesz do odbiornika a pozostałe kopiujesz od "matki"
    (odbiornik pamięta tak naprawdę tylko 1 pilota - matkę). Każdy guzik matki można dopisać do dowolnego kanału odbiornika a potem dowolny guzik matki można skopiować na dowolny guzik innego pilota.

    W tym temacie rzecz jest dość dokładnie rozpracowana:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2560141.html

    Dopisywanie matki do odbiornika: post 12,
    Kopiowanie nowego pilota od matki: post 14 albo 2
  • Poziom 28  
    Dziękuję za zainteresowanie tematem.

    kotbury napisał:
    jeden z nich - matkę - dopisujesz do odbiornika a pozostałe kopiujesz od "matki"
    (odbiornik pamięta tak naprawdę tylko 1 pilota - matkę)


    Niestety do odbiornika nie posiadam instrukcji papierowej - to nie ja zamawiałem i instalowałem ten zestaw. Zgodnie jednak z instrukcją znalezioną w internecie (w załączniku), do tego odbiornika można wpisać do 100 kodów. Niestety ani dodawanie nowego pilota do odbiornika, ani kopiowanie pilotów nie daje oczekiwanego rezultatu. Stary pilot cały czas działa prawidłowo, a nowe nie.

    Co do kopiowania pilotów, procedura wygląda nieco inaczej, niż to jest opisane w wątku, który podałeś, ale wykonuję ją zgodnie z instrukcją papierową dołączoną do nowo zakupionych pilotów (dokładnie takich samych jak ten, który już mieliśmy wcześniej i który działa prawidłowo). Forma elektroniczna tej instrukcji znajduje się w tym wątku - link.

    Problemem jest jednak nie to, że nie idzie zaprogramować pilota. Procedura przebiega zgodnie z opisem w instrukcji, pilot po zaprogramowaniu działa, tylko zachowuje się tak, jak opisałem powyżej, czyli jakby każdy przycisk pilota wysyłał ten sam kod.
  • Poziom 28  
    Chyba temat jest trudniejszy niż myślałem. :(

    Gdyby chodziło o jednego pilota, pomyślałbym że wadliwy.
    Jeśli dwa piloty mają takie same objawy, to już zastanawiające, bo prawdopodobieństwo wadliwej serii jest zdecydowanie mniejsze.
    Pomyślałem, że może czegoś nie wiem i jest jakiś sposób na skonfigurowanie tych pilotów nieopisany w instrukcji, aby zmusić je do poprawnej pracy. Liczyłem na to, że na forum zaglądają jacyś serwisanci Hormanna i coś podpowiedzą...

    Sterowania radiowego używamy do załączania dwóch łańcuchów napędzających wózki transportowe na linii malarskiej. Początkowo było tam sterowanie 4-kanałowe (innej firmy na 434MHz) - START i STOP dla każdego łańcucha. Później, po zniszczeniu pilotów, zostało zamienione na 2-kanałowe (choć nie wiem po co te czterokanałowe piloty) - tylko START dla każdego łańcucha, STOP po ustalonym czasie. Teraz przełożeni zdecydowali, że "skoro pilotem można załączyć jednocześnie obydwa tory, to tak może być, bo malarze i tak zwykle nie załączali ich osobno".

    W tej sytuacji chyba dalej nie będę drążył tematu (choć osobiście tak bym tego nie zostawił) i nie poznam przyczyny niepoprawnej pracy układu sterownia, a z natury jestem dociekliwy i będzie mnie to dręczyć. ;)
  • specjalista -automatyka bramowa
    A jeśli szefostwo pozwoli - użyj radiolinii taniej polskiej - Elmes (albo DTM, ELDRIM itp a jak coś bardziej 'markowego' - Zamel) z dwoma pilotami i potężnym zasięgiem (i plus obudowa IP 65)- to kosztuje tyle co jeden pilot Hormanna BS (swoją drogą po co używać do sterowania taśmą produkcyjną superdrogiego i eksluzywnego z wykończenia pilota z podwójnym kodowaniem i sprzężeniem zwrotnym... toć to nie sejf ani Bugatti)
  • Poziom 28  
    kotbury napisał:
    swoją drogą po co używać do sterowania taśmą produkcyjną superdrogiego i eksluzywnego z wykończenia pilota z podwójnym kodowaniem i sprzężeniem zwrotnym... toć to nie sejf

    Jak już wcześniej napisałem, to nie ja dobierałem i montowałem ten sprzęt, więc to pytanie raczej do mojego poprzednika.

    kotbury napisał:
    A jeśli szefostwo pozwoli - użyj radiolinii taniej polskiej - Elmes (albo DTM, ELDRIM itp a jak coś bardziej 'markowego' - Zamel)

    Osobiście wybrałbym Zamela, ale teraz to już chyba trochę za późno. Zostały już kupione nowe piloty (o czym poinformowano mnie po fakcie, więc nawet nie miałem szansy zaproponować innego rozwiązania) i oddać ich już raczej się nie da. Można byłoby reklamować, lub wezwać serwis, żeby je zaprogramował, ale skoro zapadła decyzja, żeby zostawić tak jak jest...