Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samsung LE32B530P7N przy włączaniu huk/wyładowanie/wystrzał/zwarcie i działa?

11 Lut 2015 23:32 2151 8
  • Poziom 10  
    Samsung LE32B530P7N , Full HD, anglik,
    Efekt jest ciekawy. Wiem że już w UK był wystrzał, potem w PL wystraszył syna, a dziś 2x osobiście doświadczyłem, mam go ok. 2 miesiące, TV ma ze ~6 lat.

    1. TV włączam do kontaktu (to chyba kluczowe) - tzn. wtyczkę.
    2. Biorę pilota i wciskam czerwony "włączenie" i ..następuje wielki huk i jest błysk

    Gdzieś z dołu obudowy (~poniżej gniazda zasil.230V) widzę niebieskie światło jakiegoś wyładowania/spięcia wydostające się przez pożebrowaną (chłodzenie) obudowę , chyba firanka też się poruszyła od jakiegoś podmuchu (firanka jest 20cm za TV) ale może to było subiektywne. Huk jest taki jakby kto rzucił taką popularną noworoczna petardkę pod nogi (bynajmniej nie kapiszon), aż w uszach zadzwoni.

    Tylko że potem TV (o ile nie wyrzuciło bezpieczników) włączył się dosyć normalnie i działał. Przyszedłem, wziąłem pilota i nic nie wiedząc (no coś tam mi przekazano) po prostu go włączyłem.

    Dziś niestety wyrzuciło bezpieczniki aż na klatce (1y raz przy mnie), zdjąłem obudowę i zajrzałem. Szukałem zwarcia (odkręciłem gniazdo + kabel do płytki zasilacza, jest b. krótki ~15cm), obejrzałem wnętrze wtyczki, gniazda, przyglądałem na izolację kabli, możliwość zwarć, szukałem jakiegokolwiek wypalenia, osmalenia, małej dziurki w izolacji, widocznych zetkniętych elementów na płytach, wybrzuszonych kondensatorów, dziwnych farfocli, nadpaleń, i zacząłem zastanawiać czy głośniki mogły dać radę wytworzyć taki dźwięk (no ale na pewno widziałem błysk!). Nic nie znalazłem.
    Założyłem obudowę, bez jakichkolwiek innych kabli przyłączonych wkladam kabel zasil. 230 volt do gniazda TV i huk, tym razem wyrzuciło tylko bezpiecznik od pomieszczenia, ale, tym razem nie dotykałem pilota, wywaliło od samego włożenia zasilania 230V (może pamiętał że był przedtem włączony?).

    Złym pomysłem było chyba podłączenie TV do listwy, którą wyłączmy na noc, może gdyby siedział cały czas pod napięciem to by się to nie (?)indukowało.

    Do TV podłączałem DVD Samsunga (po EURO), ostatnio Raspberry PI (hdmi), anteny TV on u mnie nigdy nie zobaczył (plugastwo).

    TV pojedzie za jakiś czas do mądrzejszego ode mnie (ja tam kiedyś proste płytki lutowałem), ALE, co to może być?!
    (nic na necie podobnego nie udało mi się wyszukać) Jakie najwyższe napięcia mogą występować w takim TV? No chyba powielacza tam nie ma? Co może wytworzyć takiego głośnego strzała?..nie mogę znaleźć osmaleń i jeszcze potem działał!
  • Warunkowo odblokowany
    Pewnie rozerwało kondensator w filtrach zasilania. Obudowa pęknięta więc trudno trafić. Szukaj w okolicach zasilania z sieci.
  • Poziom 10  
    No nie wiem, "rozerwało" - czyli w zasadzie raz go rozerwało, chyba że po takim rozerwaniu fizycznie nadal istniał z rozerwanymi okładzinami i powodował kolejne zwarcia, ale czemu tylko od czasu do czasu i najwyraźniej to się działo tylko po podłączeniu do kontaktu i krótko po tym włączeniu pilotem.
    Tylko, że ja obejrzałem przecież płytki dokładnie, nic nie znalazłem, kompletnie, nic nie wypadło, nic nie latało, nic osmalonego, wot zagwozdka, no coś musi być.
    Obejrzę jeszcze płytki z drugiej strony, nie rozkręcałem głębiej (bo do serwisu to pewnie za miesiąc dotrę - jak zwykle brak czasu). ps. Faktycznie jak jest tylko pęknięcie to trudno zauważyć, racja, dzięki.
  • Poziom 10  
    Rozkręciłem go dziś na szybko jeszcze raz. Coś jednak znalazłem Samsung LE32B530P7N przy włączaniu huk/wyładowanie/wystrzał/zwarcie i działa?
    Sorki za jakość komórki, aparat zostawiłem w samochodzie.
    Ma to symbol:
    DSC
    5D-15
    Pomyślałem że jest to warystor, jest blisko grubych ścieżek 230V zasilania, niestety nie zdążyłem przeanalizować/zrobić zdjęcia ścieżek od spodu.
    Odnalazłem na necie tylko to: DSC 5D-15 ,ale to jest niby jakiś termik, ma ograniczyć prąd rozruchu.
    Ma delikatne uszkodzenie, odprysk, widać jakieś 2 mm2 metalicznej powłoki, może to wywoływać takie wystrzały że sąsiedzi pewnie słyszeli?
    W skl. elektronicznym kupić po prostu jakiś zamiennik? (oczywiście jeszcze przeanalizuję układ ścieżek po powrocie do domu i zobaczę czy totalnej głupoty nie strzelę).

    [edit] Kupiłem NTC 4D-15 (4 Om, 6A) - 5 Om nie było, tylko po drodze zastanawiałem się czy tak duży prąd rozruchowy jest normalny, czy wynikiem innych uszkodzeń.
    I jeszcze pytanie, można podłączyć płytę zasilacza bez podpiętej reszty, nie musi mieć jakichś obciążeń - nic się raczej nie spali? Bo może jak ma znowu strzelić to lepiej nie przenosić jakiś przepięć na resztę (o ile jeszcze jest sprawna).
  • Warunkowo odblokowany
    To termistor NTC ograniczający prąd podczas ładowania kondensatora przy załączeniu do sieci. Prąd podczas ładowania kondensatora w początkowej fazie przez kilkanaście milisekund może wynieść kilkanaście amper i żeby nie wywalało niepotrzebnie bezpieczników to ten termistor ogranicza prąd ładowania poprzez zwiększenie swojej rezystancji. Termistor który zakupiłeś wytrzymuje prąd 4 A co może być troszkę za mało. Objaw będzie taki że niepotrzebnie będzie się grzał a co za tym idzie ograniczał prąd dostarczany do przetwornicy. Ale można sprawdzić testowo czy wytrzyma. Zazwyczaj wstawia się je z większym zapasem. Przetwornice możesz podłączyć bez obciążenia nic się jej nie stanie. Te termistory padają po określonej liczbie cykli udarów prądowych lub po przepięciu z sieci zasilającej. Padają też jeśli prąd maksymalny utrzyma się przez dłuższy czas podany w specyfikacji. Przy takiej awarii zalecam sprawdzić mostek prostowniczy oraz kondensator główny i najlepiej profilaktycznie wymienić.
  • Poziom 10  
    Wymieniłem ten 5D-15 na 4D-15 , parząc na noty (od "DSC" i "NTC") a także na opakowaniu w sklepie mieli napisane 6A i to by się zgadzało z tabelką - gdzie akurat jest 3D-15 i 5D-15 a 4D-15 brak, ale analogicznie wszystko pasuje.
    Chociaż, stary element na mierniku miał 5 Om i jakoś nie przekonywało mnie że może powodować takie głośne wystrzały (może obudowa wzmocniła) skoro jest szeregowo na początku zasilania ~230V (zaraz po jakimś dławiku).

    Dziś rano odpaliłem sam zasilacz przyglądając się gdzie ew. strzeli, i strzelił, tym razem powstało osmalenie, upaliło nóżkę jakiegoś małego kondensatora co mnie martwi bo jest gdzieś w okolicy "końca" zasilacza (jedna linia ewidentnie dochodzi od głównego mostka), a jeżeli poszedł przez niego taki prąd to nie wróżę dobrze reszcie elementów, także odpuszczam dalsze próby i zawiozę do zakładu gdzie może jeszcze coś uratują. Ja z miernikiem za 15 zł nie poszaleję.
    Przy okazji zanotuję numery płytki, może ktoś (lub ja sam) będzie szukał wg. modelu TV.
    MODEL: MK37P6T (2008.07.01) Made in Korea
    BN44-00234A
    S/N: CN07BN4400234ADC07CAL1734 rev. 1.0

    Jak się czegoś dowiem to to napiszę co było. dzięki za uwagę
  • Warunkowo odblokowany
    Zrób fote płyty zasilania i tego elementu upalonego. Poradzimy coś, a miernik za 15 złociszy tez dobry :-)
  • Poziom 10  
    Poszedłem prostszą drogą. Na |A| była właśnie do sprzedania taka płyta, uznałem że stówa za sprawną płytę będzie pewniejsza niż prawdopodobne koszty naprawy. Nie podoba mi się mnogość drobnych elementów smd będących po drugiej stronie nóżki tego kondensatora(? bo nie wylutowałem), któremu stopiło nogę. Foty zrobię, ale jeżeli kupna płyta rozwiąże problem to starą wrzucę w szpargały, a nuż się jeszcze przyda. Z tego miejsca mam tylko fotę z aukcji.
    ps. miernik za 15 zł w sumie wystarczy, ale trzeba do niego przewody za 50 bo tańsze to fiksują od kilooma do megaoma :)
    Samsung LE32B530P7N przy włączaniu huk/wyładowanie/wystrzał/zwarcie i działa?
  • Poziom 10  
    Zamontowałem kupioną, no nie do końca jest dobrze, tylko nie wiadomo czy z winy zasilacza, podobne objawy były wcześniej ale ustąpiły właściwie po kilku dniach. Mianowicie:

    Po włączeniu do kontaktu dioda sygnalizacji zasilania tv nie zapala się w pełni a jedynie jakby mży/mruga-lekko pulsując słabym światłem, TV nie reaguje. Po kilkunastu próbach doszedłem sposobu włączenia.
    Wyłączam z kontaktu (listwą), po 2-3 sekundach dioda zasilania rozjaśnia się do normalnego świecenia (ustala się jakiś normalny poziom napięć z kondensatorów) i zanim zgaśnie (czyli ok. 2-3 sek.) trzeba znowu włączyć listwę z zasilaniem 230V.
    Jeżeli dobrze wstrzelę to dioda sygnalizacji zasilania już nie załapie tego słabego świecenia i tv można normalnie włączyć (2-3 razy zapali się i zgaśnie ale już normalnym światłem, nie wiem, to chyba normalne że nie włącza się na dotyk tylko ze zwłoką jakieś 4-5s od wciśnięcia na pilocie).
    Dodam, że ten TV był b.mało użytkowany, starsi ludzie, jest niemal czysty w środku, bez porównania z tą kupiona płytą zasilacza.