Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Panel fotowoltaiczny doładowujący akumulator podczas postoju

nioop 13 Lut 2015 00:30 1848 15
  • #1 13 Lut 2015 00:30
    nioop

    Specjalista AGD

    Witam..

    Czy ktoś mógłby mi podpowiedzieć na temat konstrukcji baterii słonecznej, zamontowanej w aucie np na tylnej półce, która w czasie postoju doładowywała by akumulator ?

    Niekiedy są u mnie sytuację, że auto stoi 2-3 tygodnie.. Z racji doświadczenia wiem ze akumulator po całkowitym rozładowaniu jest już nie do odratowania..
    Myślę nad konstrukcją baterii słonecznej, która to by mogła go delikatnie podtrzymywać ;) naturalnie zdaje sobię sprawę, że zapewne padnie dużo postów - A po co Ci to, wystarczy dbać i odpalać itp itd. Poza w/w argumentem chciałbym też czerpać satysfakcję z własnoręcznie zrobionego "doładowywacza"

    Czy owa bateria doładowuje również ze światła sztucznego ?
    Znalazłem ofertę niedrogiej baterii o parametrach :


    Moc maksymalna (dla promieniowania słonecznego o mocy 1000 W/m2) 5 [W]
    Napięcie nominalne 12 [V]
    Napięcie maksymalne (jałowe) 21,0 [V]
    Napięcie w punkcie mocy maksymalnej 16,5 [V]
    Prąd zwarcia 0,34 [A]
    Prąd w punkcie mocy maksymalnej 0,3 [A]
    Wymiary 240x240x17 [mm]
    Waga 0,7 kg

    Czy owe parametry będą się nadawały do owej konstrukcji ? Akumulator dosyć spory około 80Ah

    Podejrzewam, że bezpośrednie podłaczenie panelu do akumulatora raczej nie zda egzaminu na dłuższy okres czasu.. Przydał by się jakiś regulator doładowywania, który także odporny by był na warunki panujące w aucie i poza nim ;) Może również ktoś z bardziej doświadczonych użytkowników mógłby coś doradzić lub podesłać jakiś schemat.. ?

    Wszelkie sugestie, porady czy nawet krytyki są mile widziane..

    0 15
  • #2 13 Lut 2015 07:59
    lopr_pol
    Poziom 22  

    Jeśli dostaniesz to za darmo to się opłaca, podłącz przez diodę do aku, może w zimę da z 1W :)

    0
  • #3 13 Lut 2015 09:44
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    lopr_pol napisał:
    może w zimę da z 1W

    I oto chodzi , 1W przy 13,2V=75mA. Całkiem nieźle jak na niwelacje prądów upływy i pobory typu alarm, zegar. Myślę, że w ciągu dnia moc bedzie większa np 2W. Dobowo ta wartośc trzeba podzielic na pół lub więcej, bo w zimę więcej jest ciemno jak jasno, chyba , że parkujesz pod latarnią... :D

    0
  • #4 13 Lut 2015 10:31
    gimak
    Poziom 37  

    Robiłem takie próby na pożyczonych panelach, bo nie mam światła w garażu, żeby okresowo móc doładować akumulator. Próby wyszły całkiem interesująco, ale skończyło się tylko na próbach z czysto prozaicznego powodu - panele zamontowane na zewnątrz garażu byłyby szybko, bez mojej zgody, wymienione na piwo.
    Wyniki uzyskane w czasie prób w słoneczny dzień to:
    - max napięcie bez obciążenia - 25V
    - max prąd ładowania aku - 115 mA.
    - przy zasłoniętych panelach nie było żadnego prądy zwrotnego, a więc więc wg mnie niepotrzebna jest dioda pośrednicząca.
    Do moich potrzeb, przy prądzie pobieranym w czasie postoju rzędu 100 mA (z wyłączoną instalacją gazową 20 mA) i uwzględniając różne warunki oświetlenia, jest to trochę za mało i w moim przypadku prawdopodobnie musiałbym wykorzystać ze cztery takie panele.
    Nie wiem jak bym je łączył, czy wszystkie równolegle, czy kombinacja - równoległe, dwóch połączonych w szereg.
    Wg mnie przy takich wydajnościach prądowo-napięciowych paneli i pojemności akumulatorów rzędu 50 Ah wzwyż, zbędne są wszelkie układy regulacyjne, wystarczy bezpośrednie podłączenie zespołu paneli do akumulatora.
    W kolegi przypadku przypuszczam, że jeden panel będzie za mało. Przy tych wymiarach ja zastosowałbym cztery, a jak połączone, to sprawdziłbym w praktyce jaka kombinacja byłaby optymalna.

    0
  • #5 13 Lut 2015 11:04
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Całkowicie bez sensu, pomijam czas naświetlania w naszym klimacie i brak możliwości ustawienia paneli w stronę światła, pomijam tylną szybę auta, pomijam straty spadków napięć, wydajność prądowa takiego rozwiązania jest znikoma. Dużo lepszym rozwiązaniem jest przerobienie instalacji samochodu i zastosowanie przekaźnika odcinającego zasilanie przy spadku napięcia poniżej poziomu krytycznego. Ma to i swoje minusy, równie dobrze można zdejmować klemę. Absolutnie nie polecam w nowszych autach. Tam należy zastosować ładowanie konserwujące/podtrzymujące z normalnej sieci elektrycznej.

    0
  • #6 13 Lut 2015 16:55
    freebsd
    Poziom 34  

    nioop napisał:
    Czy owa bateria doładowuje również ze światła sztucznego ?

    Tak słabo, że jedyna sensowna odpowiedź to nie. Model z panelem fotowoltaicznym (zabawka) działający w pełnym oświetleniu słonecznym nie działa w odległości 10cm od żarówki 60W.

    nioop napisał:
    zamontowanej w aucie np na tylnej półce, która w czasie postoju doładowywała by akumulator

    Zimą musiał byś odśnieżać szybę.

    Moje pomiary wskazują na bardzo silną zależność uzyskiwanej energii od kąta padania promieni słonecznych. Można to zaobserwować na filmie z pomiarów umieszczonym tu: Power bank - wydajność panelu słonecznego Musiał byś parkować panelem skierowanym w kierunku słońca i nie w cieniu.

    nioop napisał:
    Niekiedy są u mnie sytuację, że auto stoi 2-3 tygodnie..

    Na taką okoliczność zainstalowałem sobie jedną odpinaną klemę: Opel Tigra - wymiana alternatora w silniku X16XE Otwieram maskę, zamykam samochód centralnym zamkiem, odpinam klemę i zatrzaskuję maskę.
    Jednak nie korzystam z tego rozwiazania: problem (też mi doskonale znany) znikł, jak przejrzałem z miernikiem w ręku instalację i namierzyłem urządzenie niepotrzebnie pobierające prąd podczas postoju.

    0
  • #7 13 Lut 2015 18:33
    AAnnddrrzzeejj
    Poziom 18  

    Witam. Czytam że wszyscy są na nie.Ja dwa lata temu na bazarze w Kołobrzegu kupiłem za 30 zł panel z likwidowanego mieszkania w Niemczech,za 35 zł. Panel ma wymiar 25 X 25.Od tego momentu nie biorę do ładowania akumulatory a mam trzy samochody.Golf 2 90km,Tigra 106km,MB 124 177km.Od tego czasu nie doładowuję akumulatorów.Pozdrawiam.AO.Nic nie reklamuję.

    0
  • #8 13 Lut 2015 19:17
    nioop

    Specjalista AGD

    Auto parkuję w garażu podziemnym, gdzie jest stałe oświetlenie 24/h, stąd moje pytanie..
    Garaż jest dosyć jasno oświetlony..
    Alarm w aucie odłączyłem, gdyż zdarzało mu się włączyć samoistnie..
    pozostaje zegar i migająca dioda przy zegarach.. Także prąd jest znikomy (choć nie mierzyłem)
    Odłączanie klemy jest u mnie uciążliwe, gdyż akumulator mam w bagażniku ulokowany dosyć głeboko i trudny mam do niego dostęp.

    Poza tym w uprzednim aucie, stosowałem metodę odłaczania klemy ale dzięki tej metodzie wielokrotnie miałem choinkę pod zegarami i kupe błędów - Być może winne było auto, ale nie uważam by odłaczanie napięcia było korzystne dla elektroniki, by chyba szybciej dzięki temu tworzą się zimne luty..

    Podłączyć przez diodę.. No okey.. Ale czy gdy akumulator osiągnie maksimum naładowania nie będzie mu szkodziło dalsze doładowywanie ? Zależy mi przy max panel był odłączany..

    W garażu mam stałe miejsce parkingowe a w domu multimetr, także mogę sobie ustawić najkorzystniejszy kąt padania promieni..

    Zależy mi głownie na układzie, który po naładowaniu odłączał panel i miał nad tym wszystkim kontrolę..

    0
  • #9 13 Lut 2015 19:25
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Z doświadczenia powiem, że oświetlenie w garażu jest tak niewielkie, że żaden panel nic Ci nie pomoże. Zrób sobie test i zobacz jaki prąd osiągniesz. Potem porównaj to z prądem spoczynkowym pobieranym przez auto. Sam zobaczysz, że ten drugi będzie kilkadziesiąt razy większy. A żeby rozwiązanie miało sens, ogniwa muszą dostarczyć przynajmniej takiego prądu, jaki pobiera auto. Inaczej akumulator będzie się rozładowywał. Tym szybciej, im różnica wartości prądów będzie większa.

    1
  • #10 13 Lut 2015 19:26
    freebsd
    Poziom 34  

    nioop napisał:
    Auto parkuję w garażu podziemnym, gdzie jest stałe oświetlenie 24/h, stąd moje pytanie..
    Prawdopodobnie z takiego oświetlenia uzyskasz maksimum miliampery. Tak więc nie musisz się martwić o przeładowanie akumulatora i układ zabezpieczający.

    0
  • #11 13 Lut 2015 19:47
    gimak
    Poziom 37  

    nioop napisał:
    Podłączyć przez diodę..

    Ale to tylko dodatkowa strata. Co do przeładowania akumulatora, to przy małej mocy paneli, moim zdaniem do niego nie dojdzie, a to dlatego, że z akumulatora w czasie postoju jest pobierany prąd nie tylko przez elektronikę do niego podłączoną, ale akumulator z racji tego że jest naładowany ulega samoczynnemu rozładowaniu i te straty też trzeba pokryć. Dodam również, że te straty z tytułu samorozładowania z wiekiem akumulatora rosną.
    nioop napisał:
    Zależy mi głownie na układzie, który po naładowaniu odłączał panel i miał nad tym wszystkim kontrolę..

    Jak boisz się tego przeładowania, to nic prostszego jak zmontować taki bajer (układ), który będzie przerywał ładowanie (odłączał panele) gdy napięcie na aku wzrośnie np. do 14.5 V i wznawiał ładowanie (dołaczał panele), jak na odłączonym aku napięcie spadnie np. do 13.0 V. Użyłem celowo formy "np.", bo te progi można sobie samemu wg uznania ustawić. Schemat z opisem takiego bajeru załączyłem w podobnym temacie ładowania akumulatorów z baterii fotowoltaicznej. Tu również muszę zwrócić na to uwagę, że taki bajer jest dodatkowym obciążeniem akumulatora.
    Ja bym zaczął przede wszystkim od tego, jak taki panel będzie się zachowywał przy sztucznym oświetleniu, bo być może, żeby był jakiś użyteczny efekt, to trzeba będzie połączyć szeregowo kilka takich paneli. Jak to bym miał już wyjaśnione, to wtedy bym się martwił nad kontrolą tego.

    0
  • #12 13 Lut 2015 19:49
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    gimak napisał:
    zmontować taki bajer
    Panel nawet nie wydoli zasilać tego bajeru... :)

    1
  • #13 13 Lut 2015 20:04
    gimak
    Poziom 37  

    Pawel wawa napisał:
    Panel nawet nie wydoli zasilać tego bajeru... :)

    Nie próbowałem panelu przy sztucznym świetle, więc nie wiem, dlatego napisałem, od czego w tym wypadku bym zaczynał.

    0
  • #14 13 Lut 2015 21:42
    freebsd
    Poziom 34  

    Właśnie zaktualizowałem podany wcześniej wpis w blogu (post #6). Wykonałem pomiary prądu ładowania małego akumulatora przy oświetleniu górnym pokoju i przy dodatkowym oświetleniu lampką biurkową. We wspólnych parkingach w biurowcach, lub blokach, jest ciemniej.
    Do pomiarów użyłem małych paneli słonecznych pociętych z dużego, szklanego panelu fotowoltaicznego.

    Z tego co pamiętam, to by akumulator samochody wytrzymał te 2-3 tygodnie to trzeba uwzględnić:
    - Temperaturę. Akumulatory ołowiowe "tracą" pojemność wraz ze spadkiem temperatury.
    - Nie można w prosty sposób przeliczać pojemności akumulatora, pobieranej mocy i czasu pracy. Więcej niż 60mA wystarczy by zimą rozładować "super firmowy", 2-3 letni, akumulator w kilka dni. Akumulator ołowiowy rozpoczynając proces chemiczny traci więcej pojemności, niż to wynika z jego obciążenia.
    - Z tego co pamiętam to za bezpieczny "prąd postojowy" można przyjąć mniej 40mA (0,04A).

    0
  • #15 14 Lut 2015 23:25
    miroix
    Poziom 20  

    Volkswageny passaty miały fabrycznie montowane solardachy jak pamiętam do postojowego chłodzenia czy przewietrzania ciekawe czy to by się nie nadawało do podładowania czy raczej do podtrzymania akumulatora bo w niektórych opisach jest podane że oprócz zasilania nadmuchu troszeczkę prądu daje do akumulatora. A w latach 90tych mój wujek miał w maluszku taki niewielki panel z kabelkiem pod zapalniczkę zakupiony w Niemczech ja nie miałem okazji tego przetestować ale wujek jak zostawiał autko to panel kładł na słonecznej stronie i był zadowolony.

    0
  • #16 15 Lut 2015 13:24
    freebsd
    Poziom 34  

    miroix napisał:
    to panel kładł na słonecznej stronie

    tylko że:
    nioop napisał:
    Auto parkuję w garażu podziemnym, gdzie jest stałe oświetlenie 24/h, stąd moje pytanie..

    0
  Szukaj w 5mln produktów