Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik 22kW wyłącza czasami zabezpieczenie C60N C63

leszek-56 13 Feb 2015 21:16 1962 17
  • #1
    leszek-56
    Level 19  
    Silnik 22 KW o prądzie znamionowym 39 A pracujący na pompę wodną czasami wybija wyłącznik nadprądowy C 63 . Silnik sprawdzony induktorem do masy i między fazami , rezystancja uzwojeń ok. 0,6 oma i równa na wszystkich fazach .
    Ciekawe jest to że jak pójdzie dobrze to start szybciutki i prąd ok. 40 A , jak pójdzie źle to strzałka amperomierza nie zdąży się wychylić -czyli wygląda na kompletne zwarcie . Oczywiście nadprądowy wymieniłem był C60H C63 dałem C 60N C63 nic to nie pomogło . Podłączenie silnika sprawdzone , zaciski czyszczone i dociągnięte . Może
    któryś z kolegów ma jakiś pomysł bo mnie powoli opadają ręce .
    Poprawiono na wniosek moderatora .

    Może. Tyle, że moc podajemy w kilowatach [kW] a nie w Komitetach Wojewódzkich [KW]. [retrofood]
  • #3
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    leszek-56 wrote:
    Ciekawe jest to że jak pójdzie dobrze to start szybciutki i prąd ok.40A

    Czy tam jest G/T . Wszystko wskazuje na wadliwe działanie stycznika lub przełącznika bo nie wiemy co tam jest . Gdyby był zły styk na połączeniach dawno by to upaliło , stycznik lub przełącznik ze względu na swoją budowę potrafi to wytrzymać .
  • #4
    leszek-56
    Level 19  
    Start bezpośredni , stycznik wymieniony , sprawdzono przy odłączonym silniku czy nie ma zwarcia na kablu albo przerwy . Napięcie do silnika dochodzi , zwarcia na kablu nie ma .Wiem że to prawie jak czary ale układ jest prosty a sprawia problemy . Sytuacja ciągnie się od jakiegoś czasu , pompę włączają od czasu do czasu z nastawieniem jak pójdzie to dobrze . Silnik podłączony w delta .
  • #5
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    Czyli pozostaje mechanika co z łożyskami silnika ale , rozprzęglić silnik i spróbować wiele razy załączać bez pompy. Zapewne coś się dzieje z pompą , nie znamy medium tej pompy lecz zdarza się że w pompie zostaje woda czy inne medium i może być ciężki rozruch lub przy starcie natrafia na duży opór tłoczenia . My tu zza klawiatury nie wiele pomożemy musisz dokładnie przejrzeć układ wodny , i nie wierz mechanikom tylko własnej intuicji.
  • #6
    leszek-56
    Level 19  
    Krzysztof Reszka wrote:
    , i nie wierz mechanikom tylko własnej intuicji.

    To właśnie zamierzam zrobić , najpierw rozłączyć pompę a potem rozebrać silnik choć co prawda obraca się luźno no ale sprawdzić nie zawadzi .
  • #7
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    leszek-56 wrote:
    a potem rozebrać silnik choć co prawda obraca się luźno no ale sprawdzić nie zawadzi .

    Nie rozebrać jeśli nie ma głośnej pracy czy luzów na łożyskach , zrobić próby bez pompy i to dużo razy . Natomiast po wykluczeniu silnika skupił bym się na pompie i jej pracy .
  • #8
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    leszek-56 wrote:
    Start bezpośredni , stycznik wymieniony , sprawdzono przy odłączonym silniku czy nie ma zwarcia na kablu albo przerwy . Napięcie do silnika dochodzi , zwarcia na kablu nie ma .Wiem że to prawie jak czary ale układ jest prosty a sprawia problemy . Sytuacja ciągnie się od jakiegoś czasu , pompę włączają od czasu do czasu z nastawieniem jak pójdzie to dobrze . Silnik podłączony w delta .


    Czary??? To jest zjawisko stare jak świat i znane chyba uczniom gimnazjum. Prąd znamionowy 39 A i się dziwią, że zabezpieczenie 63 A zadziała przy rozruchu bezpośrednim! Ale wielkie czary...
  • #9
    leszek-56
    Level 19  
    retrofood wrote:

    leszek-56 napisał:
    Start bezpośredni , stycznik wymieniony , sprawdzono przy odłączonym silniku czy nie ma zwarcia na kablu albo przerwy . Napięcie do silnika dochodzi , zwarcia na kablu nie ma .Wiem że to prawie jak czary ale układ jest prosty a sprawia problemy . Sytuacja ciągnie się od jakiegoś czasu , pompę włączają od czasu do czasu z nastawieniem jak pójdzie to dobrze . Silnik podłączony w delta .


    Czary??? To jest zjawisko stare jak świat i znane chyba uczniom gimnazjum. Prąd znamionowy 39 A i się dziwią, że zabezpieczenie 63 A zadziała przy rozruchu bezpośrednim! Ale wielkie czary...

    W tym samym miejscu pracuje 6 dokładnie takich urządzeń i z żadnym z nich nie było problemu . Widocznie te inne urządzenia nie znają zasad znanych uczniom gimnazjum .
  • Helpful post
    #10
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    To nie zdziwienie tylko objawy skłaniają mnie do oceny że coś jest z medium pompy nie z silnikiem czy instalacją .
    Cytat;
    Silnik 22 KW o prądzie znamionowym 39 A pracujący na pompę wodną czasami wybija wyłącznik nadprądowy C 63
    A teraz jeszcze może być problem jak projektant zaprojektował takie zabezpieczenie ?
    Jest ono na granicy prądów rozruchowych nie ma co ukrywać ale nie musi świadczyć o nieprawidłowym działaniu zabezpieczenia .Mógł projektant przewidzieć rozruch z pustą pompą i dobrał takowe zabezpieczenie .
  • #11
    leszek-56
    Level 19  
    Tylko najgorszy jest ten krótki czas zadziałania zabezpieczenia , bo nawet z suchą pompą , czy zamkniętymi zaworami powinno choć zapracować kilka sekund . A z drugiej strony nie mam pewności jaki ma wpływ brak cieczy w pompie na wartość prądu , ale wydaje mi się że jeśli to jest pompa odśrodkowa to chyba prąd powinien być mniejszy .
  • Helpful post
    #12
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    leszek-56 wrote:

    W tym samym miejscu pracuje 6 dokładnie takich urządzeń i z żadnym z nich nie było problemu . Widocznie te inne urządzenia nie znają zasad znanych uczniom gimnazjum .


    Proszę, kolejne fakty. Po co tak dawkujesz? Opisz sytuację dokładniej, bo zaraz się okaże, że ktoś się podpiął z czymś innym do obwodu i masz dodatkowe obciążenie.

    A pisząc o zjawisku, miałem na myśli nie projektanta, tylko wzrost prądu rozruchowego do wartości przekraczającej strefę nieczułości zabezpieczenia nadprądowego. Przy rozruchu bezpośrednim to jest poziom około 300 amperów, czyli na granicy tej strefy. I nawet niewielki wzrost oporów najwyraźniej powoduje już jej naruszenie. Więc skąd zdziwienie? Trzeba szukać przyczyny, bo reakcja jest znana.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Krzysztof Reszka wrote:
    leszek-56 wrote:
    a potem rozebrać silnik choć co prawda obraca się luźno no ale sprawdzić nie zawadzi .

    Nie rozebrać jeśli nie ma głośnej pracy czy luzów na łożyskach , zrobić próby bez pompy i to dużo razy . Natomiast po wykluczeniu silnika skupił bym się na pompie i jej pracy .


    Oczywiście, że nie rozbierać, to nie ma sensu. Już lepiej zamienić dwa miejscami, skoro okazuje się że są identyczne, albo silnik na stację prób i zdjąć mu charakterystyki.
  • #13
    leszek-56
    Level 19  
    retrofood wrote:
    Oczywiście, że nie rozbierać, to nie ma sensu. Już lepiej zamienić dwa miejscami, skoro okazuje się że są identyczne, albo silnik na stację prób i zdjąć mu charakterystyki.

    I tak zrobiłem podmieniłem z dobrego i poszło bez problemu , natomiast wyłącznik który wybijał wsadziłem do dobrej pompy i znów go wybiło . Wziąłem jeszcze jeden nowy podłączyłem do dobrej pompy i znów wybiło . Wygląda że stare wyłączniki niby o takich samych parametrach działają bez problemu już 10 lat natomiast nie ma ich czym zastąpić. Próbowałem poszukać typu "D" ale w katalogach z których mogę korzystać są tylko A i C.
  • #14
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Z charakterystyką D radziłbym ostrożnie, gdyż diametralnie zmienisz wtedy impedancję pętli zwarcia, natomiast katalogami dysponują przeważnie wszystkie hurtownie elektryczne, podjedź do którejś i poszukaj u różnych producentów.
  • #15
    leszek-56
    Level 19  
    retrofood wrote:
    Z charakterystyką D radziłbym ostrożnie, gdyż diametralnie zmienisz wtedy impedancję pętli zwarcia,

    A jeśli nie z charakterystyką D to co byś radził ? jakie inne zabezpieczenie?.
  • #16
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    Ja od lat wystrzegam się termików tych bimetalowych . Silniki tej mocy wystarczająco dużo kosztują by im dać zabezpieczenie elektroniczne . A tu hulaj dusza, takie najprostsze to minimuz lub micom bo nasze polskie .
  • #17
    leszek-56
    Level 19  
    Wygląda na to że wyłączniki nadprądowe które były zastosowane od początku pracowały tak na swojej maksymalnej granicy. Natomiast firmy której zastosowałem troszkę szybciej wyzwalało. Nieduża różnica ale wystarczało żeby wprowadzić zamieszanie. Pompę wystartowałem na zamkniętym ssaniu i to pomogło . temat zamykam.
  • #18
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Czyli diagnoza była trafna.