Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Prosz, dodaj wyj徠ek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzi瘯i temu, 瞠 ogl康asz reklamy, wspierasz portal i u篡tkownik闚.

Jawa 250 353 - Jawa250 modyfikacja zap這nu elektronicznego do pracy z + na masie

lencolek1987 14 Lut 2015 18:07 4605 22
  • #1 14 Lut 2015 18:07
    lencolek1987
    Poziom 10  

    Witam,
    posiadam motocykl Jawa 250 z 1959r. Wszystko w oryginale, 陰cznie z mechanicznym reglerem.
    Zap這n wykonany jest tak jak by這 to robione w tamtych latach, czyli klasyczne platynki, albo jak kto woli - m這teczek.

    Pr康nica jest oryginalna 45W - motocykl posiada + na masie.

    Chcia豚ym do owej jawy za這篡 zap這n elektroniczny, oczywi軼ie platynki zostan tylko b璠zie p造n掖 przez mnie mniejszy pr康.

    Szukam schematu zap這nu elektronicznego z zabezpieczeniem czasowym.
    Uk豉d po wy陰czeniu silnika powinien roz陰czy obw鏚 cewki WN, je瞠li platynki pozostan w stanie zwartym.
    Przytrafi豉 mi si ju kilka razy taka sytuacja, 瞠 silnik zgas i zatrzyma si akurat, w takim miejscu, 瞠 platynki pozosta造 zwarte. Chcia豚ym wyeliminowa t niedogodno嗆, aby nie zniszczy akumulatora.

    W internecie kr捫y wiele r騜nych schemat闚 z odpowiednimi zabezpieczeniami.

    Niestety wszystkie oparte s na odwrotnej biegunowo軼i.

    Jawa 250 353 - Jawa250 modyfikacja zap這nu elektronicznego do pracy z + na masie Jawa 250 353 - Jawa250 modyfikacja zap這nu elektronicznego do pracy z + na masie

    Nie chcia豚ym zmienia magnesowania pr康nicy, tylko w豉郾ie wykona zap這n elektroniczny pracuj帷y z + na masie.

    Nie wymagam tak瞠 gotowego rozwi您ania od forumowicz闚, ale mo瞠 jakie podpowiedzi od czego zacz望 i na co zwr鏂i uwag. Na pocz徠ek, kt鏎y ze schemat闚 wy瞠j jest lepszy i zarazem 豉twiejszy do zmodyfikowania? Pozdrawiam

    0 22
  • #2 15 Lut 2015 09:11
    gromleon
    Poziom 32  

    Wg mnie do obecnych schemat闚 wystarczy dorobi wej軼ie odwracaj帷e sygna na jakim tranzystorze i to wszystko. Ale... w tym motocyklu masz instalacj 6V.

    Ja jednak wola bym zamieni bieguny a do tego celu wystarczy zamieni bieguny akumulatora w instalacji, nie ma w tym motocyklu 瘸dnych element闚, kt鏎e by trzeba wymienia po takiej operacji. Po zmianie biegun闚, pr康nica powinna podj望 prace normalnie ju z minusem na masie.
    Plus takiej operacji do dost瘼 do wi瘯szo軼i elektroniki w tym regulatory napi璚ia, bardziej powszechne z minusem na masie.
    Druga rzecz to ten modu zap這nowy sterowany dalej z przerywacza, przepraszam 瞠 tak napisz ale to g逝pota. Dalej zap這n b璠zie uzale積iony od przerywacza i jego niedoskona這軼i. Lepiej zrobi "pe軟y" elektronik, lub pozosta przy samym przerywaczu.

    0
  • #3 15 Lut 2015 09:30
    UL7855
    Poziom 22  

    Doprowadzi do "-" na masie, odwrotnie pod陰czy stos selenowy ( jak jest ) lub zast徙i go normaln diod. Zap這n bezstykowy na pickup coil i nie zepsuje si 200 lat. Chyba 瞠 lubisz wiecznie grzeba w przerywaczach.

    1
  • #5 15 Lut 2015 11:00
    UL7855
    Poziom 22  

    Nie zmienia to faktu 瞠 przer鏏ka jest mo磧iwa do wykonania.

    0
  • #7 15 Lut 2015 16:36
    lencolek1987
    Poziom 10  

    Na forum Jawy 250 przestrzegaj, przez zmian biegunowo軼i t逝macz帷 to niby magnetyzmem szcz徠kowym.
    Podobno kilku osobom po takiej operacji topi造 si kable. Nie wiem ile jest w tym prawdy, ale r騜ne zdania by造 na ten temat. Ten drugi schemat jest na napi璚ie 6V oraz posiada zabezpieczenie czasowe.

    Jestem sk這nny przemagnesowa pr康nic, jednak瞠 wydawa這 mi si, 瞠 przerobienie tego drugiego schematu, b璠zie m康rzejsze, tym bardziej, 瞠 p造tk i tak musz wykona. P造tki robi w KiCADzie, wi璚 od tej strony nie by這 by problemu, ale je瞠li chodzi o zmodyfikowanie schematu to jestem totalna noga.

    0
  • Pomocny post
    #8 15 Lut 2015 18:21
    gromleon
    Poziom 32  

    Kable si topi造 bo jaki m康ry napisa kiedy poradnik jak przemagnesowa pr康nic, w poradniku tym radzi by zewrze styki w regulatorze odpowiedzialne za przekazanie napi璚ia z pr康nicy do akumulatora co wi您a這 si z sklejeniem tych styk闚 i wtedy pozostaje tylko kable rwa bo instalacja p這nie, oczywi軼ie mo積a to zrobi ale przy pracuj帷ym silniku i nieco wy窺zych obrotach, ale nadal istnieje ryzyko sklejenia styk闚 i spalenie instalacji po zatrzymaniu silnika. Magnetyzm szcz徠kowy zmieni si sam po pierwszej przeja盥盧e jak pr康nica podejmie prac.
    A je郵i bardzo boisz si to przecie mo積a za這篡 pr康nic z nowszej 634 350.
    Uwierz mi, 瞠 to proste sam kiedy przez przypadek 幢e pod豉czy貫m akumulator w 350 i je寮zi貫m ca造 sezon z plusem na masie, 豉dowanie by這 i wszystko dzia豉這. Jak zobaczy貫m ten b陰d to pod陰czy貫m normalnie i je寮zi貫m dalej.
    Uwierz wystarczy odwrotnie pod陰czy akumulator i ju po modyfikacji. Spr鏏uj bo to tylko chwila, oczywi軼ie mowa w tym przypadku o regulatorze mechanicznym, je郵i posiadasz elektroniczny to b璠ziesz musia go zmieni!

    0
  • #9 15 Lut 2015 18:50
    lencolek1987
    Poziom 10  

    Posiadam mechaniczny regler, wi璚 spokojna g這wa.
    W takim wypadku ten drugi schemat zap這nu elektronicznego powinien stykn望 bez modyfikacji;)
    W zasadzie to wa積e, aby mia to czasowe zabezpieczenie, 瞠by po unieruchomieniu silnika w miejscu styku platynek nie dosz這 do "m璚zenia" aku, zanim nie zd捫 wy陰czy zap這nu kluczykiem.

    0
  • #11 15 Lut 2015 19:18
    lencolek1987
    Poziom 10  

    P豉c za swoj upart natur - chc mie w 100% orygina, i to jest m鎩 b陰d.
    Ot騜 posiadam ga幡ik ikov 2926 z prostok徠n komor p造wakow, no i potrafi na wolnych obrotach zrobi niespodziank. Pomin ju fakt, 瞠 p造wak to jest nie do dostania i nie b璠 wspomina co musia貫m zrobi, aby odci捫y go z nadmiaru cyny...

    0
  • #12 16 Lut 2015 07:54
    gromleon
    Poziom 32  

    Je郵i si upierasz nad zmian zap這nu na elektroniczny i je郵i nie je寮zisz tylko wok馧 komina to zastan闚 si na pe軟ym zap這nem elektronicznym bo warto, bo takie do這瞠nie "wzmacniacza" do platynek to w dzisiejszych czasach jest troch 鄉ieszne. Zmian zap這nu docenisz od razu po pierwszej przeja盥盧e. Modyfikacja zazwyczaj jest w pe軟i odwracalna a platynki mo瞠sz wozi w motocyklu dla uspokojenia sumienia.

    0
  • #13 16 Lut 2015 09:18
    jack63
    Poziom 41  

    lencolek1987 napisa:
    chc mie w 100% orygina, i to jest m鎩 b陰d.

    Zgadzam si w 100%. :D
    Widz te spor niekonsekwencj. Je瞠li 100% ori, to po co elektronika???
    Przecie nie zdob璠ziesz dziadowskiej ori 鈍iecy, w kt鏎ej wypalaj si elektrody. Dlatego stosowano + na masie!
    Trzeba okre郵i granice oryginalno軼i i celu prac nad motocyklem. Jak chcesz mie pojazd do muzeum, to r鏏 wszystko ori. I tak nie b璠ziesz je寮zi. Mo瞠 czasem odpalisz aby pokaza, 瞠 kiedy to je寮zi這.
    Jak chcesz je寮zi, to pasuje wprowadzi poprawki i modyfikacje, bo je盥瞠nie na takim historycznym sprz璚ie mo瞠 by uci捫liwe lub wr璚z niebezpieczne. Patrz 鈍iat豉.
    Czy przemagnesowanie pr康nicy zmniejsza jej oryginalno嗆???
    Od tego trzeba zacz望 aby m鏂, bez wi瘯szych komplikacji, stosowa wsp馧czesne rozwi您ania.
    Oba przedstawione schematy "wzmacniacza do platynek", jak jej nazywa s逝sznie @gromleon, s obarczone wadami wrodzonymi. Same z siebie generuj straty pr康u na potrzeby swojego dzia豉nia. O ile przy 12V s one do przyj璚ia, to dla 6V i pewnie 45W pr康nicy to ju niedopuszczalne.
    Zrobienie uk豉du z dobr iskr i ma造m poborem pr康u bez procesora jest niemo磧iwe.
    Dlatego popieram @gromleon. Albo zostajesz z ori przerywaczem albo musisz i嗆 w zap這n ze sta造m czasem zwarcia na procesorze.
    Ka盥e rozwi您anie po鈔ednie, a szczeg鏊nie to z pozostawieniem przerywacza jest bez sensu. Oczywi軼ie mo積a si pobawi. Wolna droga. Jednak problemy jakie opisujesz 鈍iadcz 瞠 masz ma陰 wiedz z elektroniki, wi璚 szukasz samograja.
    Nie t璠y droga.
    Wa積iejsze jest np. zrobienie masy kablem, bo knedle "zapomnia造", a dla 6V jest to tym bardziej istotne.

    0
  • #14 17 Lut 2015 16:32
    lencolek1987
    Poziom 10  

    gromleon napisa:

    Zmian zap這nu docenisz od razu po pierwszej przeja盥盧e. Modyfikacja zazwyczaj jest w pe軟i odwracalna a platynki mo瞠sz wozi w motocyklu dla uspokojenia sumienia.


    Mo瞠cie podes豉 jakie linki do sprawdzonych schemat闚?
    Troch tego jest w internecie, a nie chc trafi na jaki bubel.

    Oczywi軼ie nie chodzi mi, o 瘸dne zap這ny typu VAPE za 800z, tylko co przest瘼nego do wykonania w domowych warunkach.

    Ewentualnie mo積a by wykorzysta drugi schemat z pierwszego posta i wykona tylko p造tk z halotronem, kt鏎y by zast徙i platynki?

    0
  • #15 17 Lut 2015 18:34
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Nie my郵a貫 nad tzw. "CDI do WSKi"? Ju o tym w telewizji m闚ili.
    Kwestia sto磬a wa逝, dopasowania alternatora i drobnej modyfikacji instalacji elektrycznej.
    Vape ma niestety cen zaporow, ponadto montuje si go bez wpustu na wale.
    Brata kolega by w podobnej sytuacji, potrzebowa wy陰cznie zap這nu (silnik przerobiony do nap璠u jakie maszyny). Nie doszlismy do porozumienia, bo chcia to zrobi jak najmniejszym kosztem.
    Skoro oryginalna pr康nica i zap這n dzia豉, to po co przerabia?
    Moim zdaniem nie ma szans na zrobienie modu逝 zasilanego 6V z plusem na masie. Problem b璠zie z dopasowaniem tranzystor闚.
    Jedyna szansa to zap這n DC-CDI, ale to zbyt skomplikowana zabawa (przetwornica podwy窺zaj帷a napi璚ie, odwrotne napi璚ie zasilania, zabezpieczenie przed skokami napi璚ia w instalacji).

    0
  • #16 17 Lut 2015 20:20
    jack63
    Poziom 41  

    lencolek1987 napisa:
    Ewentualnie mo積a by wykorzysta drugi schemat z pierwszego posta i wykona tylko p造tk z halotronem, kt鏎y by zast徙i platynki?

    My郵isz 瞠 to takie proste? P造tka z halotronem i ...ju?
    BANANvanDYK napisa:
    Moim zdaniem nie ma szans na zrobienie modu逝 zasilanego 6V z plusem na masie. Problem b璠zie z dopasowaniem tranzystor闚.

    Nie ma 瘸dnych problem闚. Pierwszy schemat do tego si nadaje.
    Drugi nie, ale to katastrofa energetyczna. Uk豉d pobiera ok 4-5 W tylko na "potrzeby w豉sne" bo ma historyczny tranzystor wykonawczy.
    BANANvanDYK napisa:
    Jedyna szansa to zap這n DC-CDI, ale to zbyt skomplikowana zabawa (przetwornica podwy窺zaj帷a napi璚ie, odwrotne napi璚ie

    Ile mocy z pr康nicy to we幟ie? Komplikacja uk豉du z przetwornic koszmarna.

    Do jazdy lepiej szuka taniego zap這nu od skutera czyli to co proponowa貫 na wst瘼ie.

    0
  • #17 17 Lut 2015 20:24
    gromleon
    Poziom 32  

    Lepiej ju podpi望 odwrotnie akumulator a potem zakupi zap這n np od Sofchjanek. My郵, 瞠 znajdziesz go bez problemu i powiem wi璚ej, sam na pewno taniej i lepiej nie zrobisz.
    Sam robi貫m zap這ny do jaw do cezetek pod mark "GROM". I wiem, 瞠 w豉sne modu造, kt鏎e ludzie pr鏏uj robi metod pr鏏 i b喚d闚 wcale nie wyjd im taniej i lepiej ni gotowe urz康zenie sprawdzone w boju.
    CDi czemu nie ale pewnie nikt nie poda nam tutaj z jakiego silnika z tak pr康nica mo積a najszybciej dopasowa ko這 magnesowe plus cewki plus regulator itd do jawy. To wszystko wymaga czasu wiedzy i ch璚i i znowu kasy itd.

    0
  • #18 18 Lut 2015 16:05
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    jack63 napisa:
    Nie ma 瘸dnych problem闚. Pierwszy schemat do tego si nadaje.
    Drugi nie, ale to katastrofa energetyczna. Uk豉d pobiera ok 4-5 W tylko na "potrzeby w豉sne" bo ma historyczny tranzystor wykonawczy.

    Uk豉d na tranzystorze MOSFET wprowadza dodatkow rezystancj ok. 0.5Ω (Rds+rezystor ogranicznika pr康u), co redukuje energi iskry przy zastosowaniu standardowej cewki WN. Napi璚ie 6V wymusza mniejsz rezystancj cewki WN i wi瘯sze pr康y ni w przypadku zasilania 12V. Jak zachowa si uk豉d przy zani穎nym napi璚iu? Tranzystor MOSFET potrzebuje ok. 4V na bramce. Poza tym tranzystor w tym uk豉dzie nie posiada zabezpiecze przed przepi璚iami. Zaraz odezw si g這sy krytyki, 瞠 ludzie od dawna robili takie modu造 i na nich je寮zili, ale czemu specjalizowane tranzystory bipolarne do uk豉d闚 zap這nowych posiada造 w swoich strukturach diody zabezpieczaj帷e (Zenera)? Na koniec najwa積iejsza kwestia, jak pod豉czysz n-mosfet w instalacj z odwrotn polaryzacj? Potrzeba tranzystora p-mosfet, kt鏎e maj bardzo niekorzystny Rds-on.
    jack63 napisa:
    Ile mocy z pr康nicy to we幟ie? Komplikacja uk豉du z przetwornic koszmarna.

    W zale積o軼i od energii iskry i cz瘰totliwo軼i generowania iskry. Nie bada貫m nigdy poboru mocy w takich uk豉dach, ale podejrzewam 瞠 w przypadku niskoobrotowego silnika nie przekroczy kilka wat闚.

    0
  • #19 19 Lut 2015 20:50
    lencolek1987
    Poziom 10  

    Rozmawia貫m ju z koleg Sofchjanek. Generalnie wykonuje tak瞠 zap這ny elektroniczne z plusem na masie, ale na chwil obecn wstrzymuj si z kupnem, poniewa b璠 pr鏏owa, jak wr鏂 do polski, odwr鏂i biegunowo嗆 i wtedy ewentualnie zam闚i standardowy z minusem na masie.

    Pozwoli貫m sobie na udost瘼nienie zdj璚ia zap這nu elektronicznego jaki oferuje kolega Sofchjanek:
    Jawa 250 353 - Jawa250 modyfikacja zap這nu elektronicznego do pracy z + na masie

    0
  • #21 15 Lip 2016 11:30
    dell44
    Poziom 13  

    Witam.
    Szukam pomocy w sprawie pod陰czenia zap這nu cdi do w/w jawy 250.
    Daj schemat kt鏎y by do tego wynalazku + org. schemat.
    Po prostu nie ogarniam gdzie podpi望 kabel 鄴速y,daj帷 go na stacyjk pod z陰cze 51 wszystko poza s豉bym sygna貫m wydaje si ok. lecz pod陰czaj帷 pod akumulator + 豉dowanie my郵 瞠 zrobi jakie zwarcie je郵i zistawi instalacj jawy jak jest w schemacie,bo stacyjka po陰czy + 豉dowanie z regulatora z tym 鄴速ym 12v 鈍iat豉. Jawa 250 353 - Jawa250 modyfikacja zap這nu elektronicznego do pracy z + na masie Jawa 250 353 - Jawa250 modyfikacja zap這nu elektronicznego do pracy z + na masie

    1
  • #22 15 Lip 2016 16:03
    jack63
    Poziom 41  

    Jaki masz ten modu cdi? Od jakiego motoru?
    Pierwsze zdj璚ie przedstawia uk豉dy elektryczne ( regulator i modu cdi), kt鏎e nie mo積a zastosowa w Twojej Jawie.
    Potrzebujesz zupe軟ie innego regulatora i modu逝 cdi, ne瞠li na taki rodzaj zap這nu si upar貫.

    0
  • #23 15 Lip 2016 18:28
    dell44
    Poziom 13  

    Modu jak i ca豉 reszta jest bez oznacze,zakupione to wszystko na olx,sprzedawca zapewnia 瞠 b璠zie dzia豉 po wykonaniu pary p豉skownik闚 i mocowania impulsatora i przyszlifowania karteru.Wykona貫m to wszystko,motor pali,zalerzy mi tylko jak zgra to 豉dowanie z kablem 鈍iate jak pisa貫m 瞠by nie spa赧 regulatora.

    0