Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ogrzewanie solarne - odbiór nadwyżki ciepła - jak ??

14 Lut 2015 19:42 2856 21
  • Poziom 11  
    Witam drodzy koledzy,
    mam takie pytanie.
    Posiadam instalację solarną składająca się z trzech płaskich solarów ( podwójna charfa ) razem 6 m2 oraz zbiornik 300l ( z podwójną wężownicą - zimą góre grzeje piec)

    Układem steruje sterownik STDC version 1
    Link do instrukcji


    I tak się zastanawiam, jak w lato będzie porządnie grzało, zasobnik osiągnie temperaturę 75 stopni pompa stanie to solary zaczną się przegrzewać.

    Myślę żeby jakoś zasterować pompę C.O.W żeby odebrała ciepło z zasobnika i wpuściła w piec. Czy moim sterownikiem da się coś takiego zrobić?
    Jeżeli źle myślę to proszę mnie poprawić.
  • Poziom 22  
    Twój sterownik posiada tylko jeden przekaźnik mechaniczny do sterowania 1 pompą. Dlaczego uważasz, że przy 75 st. pompa "stanie" jak napisałeś?. Czy to jest maksymalna temperatura graniczna nastawy na sterowniku po osiągnięciu której pompa ma się wyłączyć?.
  • Poziom 11  
    Tak na tyle jest ustawiona temperatura w zasobniku.
  • Poziom 22  
    A co stoi na przeszkodzie aby ustawić wyższą temperaturę?. Najprostszym sposobem odbioru ciepła z zasobnika jest pobranie z niego wody po przekroczeniu zadanej temperatury.
  • Poziom 10  
    Dużo zależy od tego jak masz ten zestaw zrobiony hydraulicznie. Jaki masz piec i jak jest on podłączony do obwodów CO i CWU.

    Jeżeli jesteś w stanie w tym momencie odebrać ciepło z tego zasobnika włączając ręcznie obiegówkę CO lub CWU, to jej automatycznie wysterowanie to będzie kosmetyka:

    - w instrukcji dla wersji 1 masz opisany styk pompy R (do pompy glikolu) i styk rozwierny R| (po stronie 230V). Ten styk powinien dać się użyć do wysterowania pracy pompy obiegowej w funkcji czujników S1 i S2. Powinien, bo niestety z instrukcji jasno to nie wynika. W moim sterowniku (OEMSolar) to tak działa.

    - jeżeli tego styku jednak nie da się użyć pozostaje samodział w postaci np. Arduino z czujnikiem temperatury i przekaźnikiem 230V. Jakiś gotowy termostat pewnie też by się dało zastosować.

    Ja mam przy pompie zrobiona dwa gniazda zasilające, jedno sterowane z pieca a drugie ze sterownika solarów. W zimie obiegówką steruje piec, w lecie sterownik solarów używa jej do wywalania nadmiaru ciepła na podłogówkę.

    Jeżeli włączenie tych obiegówek które masz nie powoduje wyraźnego spadku temperatury w zasobniku, to nie masz co kombinować ze sterowaniem pompą bo ciepła i tak nie odbierzesz.

    Ustaw temperaturę zasobnika na 90 stopni. Włącz funkcję schładzania nocnego z schładzaj powiedzmy do 40. Generalnie im wyższa będzie temperatura w zasobniku, tym większe będą jego straty ciepła. Może się okazać, że tych 90 stopni nigdy nie osiągniesz. Jeżeli dalej będziesz pracował na granicy przegrzewu zasłoń jeden kolektor.

    Niestety takie są uroki systemu glikolowego :)
  • Poziom 11  
    Dziękuję za obszerną wypowiedź.
    Piec to żeliwny Viadrus U26.

    Jedna pompa rozprowadza wodę po kaloryferach, druga jest dla górnej wężownica zasobnika ( tą chciałbym oczywiście wykorzystać )

    Będę musiał po testować ręczne jej włączenie jak przyjdą cieplejsze dni. Teraz jeszcze palę w piecu.

    Piszesz żeby ustawić temperaturę zasobnika na 90 stopni. Słyszałem że nie jest zalecana tak wysoka temperatura ponieważ odkłada się kamień.

    Co to samego sterownika to również myślałem nad tym aby spróbować wykorzystać ten styk rozwierny R.

    Może wypowie się ktoś jeszcze , kto lepiej zna ten sterownik.

    Co do zasłaniania solarów, to wolał bym tego uniknąć. Łatwiej by było odebrać nadwyżki, o ile to będzie możliwe.
  • Poziom 10  
    Cytat:
    Słyszałem że nie jest zalecana tak wysoka temperatura ponieważ odkłada się kamień.


    Z jednej strony tak, z drugiej zostawiając 75 stopni ryzykujesz stagnację.

    Na zestawie (w przeliczeniu) 9m2 rur w największe upały max na zbiorniku 400/200 miałem 81 stopni, tak po całym dniu grzania startując od 35 stopni.

    Zakładając że nadmiar będziesz zrzucał te ustawienie na 90 stopni to będzie bardziej zabezpieczenie na wypadek gdyby... niż realna wartość którą ta woda osiągnie.
  • Poziom 22  
    Przeczytaj jeszcze raz co napisałem w poście #4. Z Twojego opisu wynika, że zamartwiasz się na zapas. Najpierw poczekaj i przekonaj się jakie temperatury będzie osiągał układ w miarę pojawiania się coraz bardziej słonecznych dni. I tak jak napisałem podnieś temperaturę i będziesz miał już jedno zabezpieczenie. Kamieniem się nie przejmuj bo ważniejsze to chronić kolektory a te temperatury w zasobniku nie będą ciągle tak wysokie. Napisałem też, że najprościej nadmiar zgromadzonego ciepła w zasobniku a co z tym się wiąże wzrost temperatury najprościej obniżysz pobierając z niego ogrzaną wodę. Możesz także obniżać temperaturę w zasobniku wykorzystując górną wężownicę i pompę obiegową CO. Na ten czas to jest po sezonie grzewczym możesz do tego celu wykorzystać termostat kotła.
    Dodatkowo trzeba mieć na uwadze, że w bardzo upalne dni pobór wody wzrasta chociażby do częstszych kąpieli co także powoduje, że jest mniejsze prawdopodobieństwo przegrzania układu.
  • Poziom 11  
    Dziękuję kolego również za twoje wskazówki. Mam solary od października i trochę myślę na zapas żeby w lato w razie czego nie panikować. Podniosłem już temperaturę tak jak sugerowaliście. Chce jeszcze przetestować odbiór ciepła górną wężownicą, jak zadziała to będę kombinował jak tym zasterować automatycznie.

    Piszesz że w okresie letnim można wykorzystać termostat pieca. Możesz jaśniej wytłumaczyć jak by to miało działać ?
    Mam regulator do pieca który steruje dwoma pompami jedną na kaloryfery druga do zasobnika. Musiał bym chyba przenieść czujnik z pieca na zasobnik - dobrze myślę ?
  • Poziom 22  
    Z tym wykorzystaniem sterownika pieca tak podpowiedziałem abyś nie wpadał w zbyteczne koszty. Rozumiem, że górna wężownica jest zasilana z pieca bo tak napisałeś. Jeżeli jest tak zasilana to steruje tym sterownik pieca. Czujnik tego sterownika zamontowany jest na piecu i sterownik uruchamia pompę gdy stwierdzi przekroczenie temperatury ustawionej na piecu. Jeżeli przełożysz na okres letni ten czujnik na zbiornik to pompa załączy się i poprzez wężownicę będzie odbierane ciepło do pieca lub do kaloryferów - zależnie od tego, który czujnik przełożysz.
    Sprawdź także jaką maksymalną temperaturę załączenia pompy możesz ustawić na sterowniku bo musi być wyższa od tej maksymalnej na zbiorniku bo pompa odbierająca ciepło w celu obniżenia temperatury zbiornika ma się załączyć powyżej tej maksymalnej temperatury.
    Możesz także zamontować dodatkowy sterownik, którego czujnik będzie kontrolował temperaturę zbiornika a jego układ wykonawczy będzie załączał jedną lub obie pompy.
  • Poziom 20  
    Zwrócę uwagę na jeden szczegół latem jak będziesz miał tak wysoką temperaturę że przegrzejesz zbiornik wody użytkowej ,to w domu potrzebna ci będzie klimatyzacja a nie ogrzewanie :idea: albo zasłaniasz panele albo instalujesz dodatkową chłodnicę na zewnątrz budynku przez który będziesz wytracał ciepło. według mnie żaluzja zasłaniająca kolektor będzie bezpieczniejsza.
  • Poziom 22  
    Dlatego też już w poście #4 napisałem:
    arelektroda napisał:
    Najprostszym sposobem odbioru ciepła z zasobnika jest pobranie z niego wody po przekroczeniu zadanej temperatury.
    a można to zrealizować także w automacie montując spustowy zawór termostatyczny mierzący temperaturę w zasobniku.
  • Poziom 13  
    Cytat:
    Dodatkowo trzeba mieć na uwadze, że w bardzo upalne dni pobór wody wzrasta chociażby do częstszych kąpieli co także powoduje, że jest mniejsze prawdopodobieństwo przegrzania układu.

    Święta racja.
    Cytat:
    a można to zrealizować także w automacie montując spustowy zawór termostatyczny mierzący temperaturę w zasobniku.

    I niepotrzebnie nabijać na licznik wodę i ścieki... Widziałem już takich magików, a sąsiedzi już nie chcą "solarów" "...bo to przecież tyle wody się marnuje i jeszcze trzeba płacić... Tóż to szrot panie i naciąganie, a ja zapale jedną dętką i mam dwa dni ciepłą wodę..."
    Najprościej jest zrzucić to ciepło... do pieca...
    Z tego co zrozumiałem to autor ma piec na paliwa stałe i dwie pompy, jedną do CO drugą do CWU. W takim układzie bez sensu byłoby zrzucać ciepło do całej instalacji CO, gdyż jak już było wspomniane przez lato się ugotuje. Ale przecież jest jeszcze piec który ma ileś tam kilowatów. Czyli jeśli ma przy produkcji ciepła (gdy się w nim pali) powiedzmy 20 KW to spokojnie może na potrzeby chwili działać jak kaloryfer i odebrać 10 KW ciepła jeśli nie ma w nim ognia. Czyli potraktować go jak grzejnik, otworzyć "furtki" a ciepło które do niego dostarczymy z przegrzewającego się zbiornika wytworzy lekki ciąg kominowy a resztę sobie dopowiedzcie ;-)Z tego co gdzieś w tym wątku mi się rzuciło to jest to Viadrus żeliwny, więc tym bardziej sobie poradzi z taką małą "troszką" ciepła. Nie znam sterownika który ma autor, i nie bardzo chce mi się do niego szukać opisu (no jak będzie trzeba to się poświęcę... ;-) ) ale te sterowniki które obecnie stosuję, prócz wszystkich podstawowych wyjść mają jeden przekaźnik programowany, tam ustawiam czujnik z którego ma odczytywać, temperaturę przy jakiej ma się załączyć i histerezę. Tak więc jeśli na czujniku powiedzmy nr. 3 który jest w górnej części zbiornika, przy wężownicy z pieca, temp. wzrośnie powyżej, powiedzmy 90, to załączy pompę CWU pieca i chłodzi zbiornik o histerezę, czyli na tenprzykład 5*C. Proste, łatwe i jeszcze mnie nie zawiodło, a miałem okazję parę razy widzieć działanie "w trakcie" takiego zrzutu ciepła na żywo. Wartość "dodana" takiego rozwiązania to dosuszanie pieca z kondensacji wilgoci. Jeśli sterownik solarny tego nie obsługuje można to zastąpić osobnym małym termostatem i przekaźnikiem (np 2P z F&F) żeby odseparować zasilanie ze sterownika pieca i z tego termostatu do jednej pompki.
    Takie przekładanie termostatów tam i z powrotem, co ktoś też tutaj zaproponował, mija się trochę z celem i jest wg mnie nieudaną protezą. System solarny ma być bezobsługowy ze strony użytkownika, bo inaczej nie ma sensu płacić ciężkich pieniędzy za taki system i jeszcze pilnować czy woda się nie zagotuje lub czy mam "czujki" dane na porę letnią czy już może przestawiłem na zimową. A nie daj boże jak ktoś kto to obsługiwał zachoruje, reszta rodziny bez ciepłej wody ;-)
  • Poziom 22  
    arelektroda napisał:
    Dodatkowo trzeba mieć na uwadze, że w bardzo upalne dni pobór wody wzrasta chociażby do częstszych kąpieli co także powoduje, że jest mniejsze prawdopodobieństwo przegrzania układu.
    to moje słowa.
    Nie namawiam do "niepotrzebnego nabijania licznika wody i ścieków" ale kolega
    Silenceres napisał:
    Co do zasłaniania solarów, to wolał bym tego uniknąć. Łatwiej by było odebrać nadwyżki, o ile to będzie możliwe.
    sam wykluczył zasłanianie kolektorów bo może są umiejscowione na stromym dachu więc pozostaje odprowadzenie ciepła do pieca i grzejników co też już proponowałem
    arelektroda napisał:
    Możesz także zamontować dodatkowy sterownik, którego czujnik będzie kontrolował temperaturę zbiornika a jego układ wykonawczy będzie załączał jedną lub obie pompy.
  • Poziom 32  
    Najlepiej byłoby przeliczyć ile tej wody idzie (zrzuty gorącej wody). Nie powinno być tego zbyt dużo. W końcu spuszczamy wodę o temp 90 stopni. w to miejsce wchodzi woda o temp 10 stopni.
    80 stopni róznicy i 100litrów wody to aż ok 9kWh eenrgii ....
    100 litrów wody to ok. 1 zł (woda i ścieki).... (u mnie)
  • Poziom 25  
    Mam podobną sytuację co autor tematu: 3 panele płaskie i zasobnik 300l.
    W lato temperatura potrafi niebezpiecznie rosnąć do około 85*C. Najgorzej jest podczas wyjazdów wakacyjnych gdy nikogo nie ma w domu, a ciepło sie produkuje..

    Dodatkowo moja kotłownia wyposażona jest w piec na ekogroszek i podłączone 3 równolegle pompy obiegowe: grzejniki, podłogówka i CWU.

    Układ zabezpieczający jaki zastosowałem to termostat bimetaliczny 75*C i podłączony do niego przekaźnik przełączający zasilanie pomp pomiędzy piecem, a bezpośrednio 230V.
    Gdy temperatura osiągnie 75*C pompy zostają załączone i ciepło poprzez pompe CWU dostaje sie do obiegu ogrzewania i następnie na podłogówkę i grzejniki.
  • Poziom 13  
    Cytat:
    Najlepiej byłoby przeliczyć ile tej wody idzie (zrzuty gorącej wody). Nie powinno być tego zbyt dużo. W końcu spuszczamy wodę o temp 90 stopni. w to miejsce wchodzi woda o temp 10 stopni.
    80 stopni róznicy i 100litrów wody to aż ok 9kWh eenrgii ....
    100 litrów wody to ok. 1 zł (woda i ścieki).... (u mnie)


    Na prawdę nie jestem sknerą, i nie liczę każdego grosza, ale złotówki już tak...
    Niby tej wody nie dużo, jednak słońce w lecie świeci ponad 12 godzin więc trochę tej wody będzie trzeba. Poza tym bardzo irytujące jest to że niepotrzebnie złotówki lecą w kanalizację skoro można ten problem rozwiązać w inny, prosty, i niezawodny sposób, a zaoszczędzone pieniądze (bardziej by pasowało niepotrzebnie wydane) można spożytkować w inny, przyjemniejszy sposób.

    Cytat:
    Mam podobną sytuację co autor tematu: 3 panele płaskie i zasobnik 300l.
    W lato temperatura potrafi niebezpiecznie rosnąć do około 85*C. Najgorzej jest podczas wyjazdów wakacyjnych gdy nikogo nie ma w domu, a ciepło sie produkuje..

    Cytat:
    Gdy temperatura osiągnie 75*C pompy zostają załączone i ciepło poprzez pompe CWU dostaje sie do obiegu ogrzewania i następnie na podłogówkę i grzejniki.

    Temperatura 85*C na zbiorniku w cale nie jest niebezpieczna ;-) Ja bym ten zrzut zrobił od 90 do 85, no ale jak kto uważa.
    Po co puszczasz tą temperaturę w podłogówkę skoro piec ten nadmiar spokojnie odbierze?
  • Poziom 25  
    Cytat:
    Temperatura 85*C na zbiorniku w cale nie jest niebezpieczna Wink Ja bym ten zrzut zrobił od 90 do 85, no ale jak kto uważa.
    Po co puszczasz tą temperaturę w podłogówkę skoro piec ten nadmiar spokojnie odbierze?

    Czujnik zamontowany jest w połowie wysokości pionowego, prawie 2-metrowego zbiornika.
    Na podłogówkę puszczam aby zwiększyć prędkość pojemność cieplną układu i prędkość odprowadzania ciepła.

    W okresie wakacyjnym, gdy nie ma odbioru ciepła przez tydzień lub dwa od samego rana układ startuje od wysokiej temperatury. Piec mam całkiem dobrze izolowany i prawdopodobnie nie odebrałby tygodniowego ciepła z paneli.
    Niedawno, podczas awarii prądu po około 10 godzinach nie działania pieca temperatura jego spadła o około 15. Pojemność układu piec + rurki w układzie ogrzewania tylko CWU, bez grzejników i podłogówki to około 80 litrów, więc ciągły odbiór temperatury z 300 litrów nie jest taki oczywisty.
    Mój układ działa, ze sprawności jestem zadowolony.
  • Poziom 32  
    W lecie wtłaczać ciepło do domu do podłogówki czy nawet do pieca to trochę nieciekawy pomysł bo wtedy najczęściej w domu szukamy dodatkowego chłodu.
    Instalując klimatyzację musi ona odebrać to ciepło :(
  • Poziom 25  
    Cytat:
    W lecie wtłaczać ciepło do domu do podłogówki czy nawet do pieca to trochę nieciekawy pomysł bo wtedy najczęściej w domu szukamy dodatkowego chłodu.
    Instalując klimatyzację musi ona odebrać to ciepło


    Podstawowym powodem dla którego stosuje sie układy zrzucające ciepło ze zbiornika jest zabezpieczenie kolektorów oraz nie dopuszczenie do powstania zbyt wysokiej temperatury mogącej coś w układzie uszkodzić.
    Samo podgrzewanie podłogówki nie powinno stanowić problemu. Pojemność cieplna np. kuchni jest wystarczająco duża (kilkanaście m2 powierzchni, prawie 10cm betonu do nagrzania), a ilość ciepła na tyle mała (ochłodzenie 300l wody) aby to nie przeszkadzało.
    Posunę sie nawet do stwierdzenia, że nie zamontowanie tego typu systemu zabezpieczającego jest niedbalstwem ze strony instalatora.
  • Poziom 13  
    Cytat:
    W lecie wtłaczać ciepło do domu do podłogówki czy nawet do pieca to trochę nieciekawy pomysł bo wtedy najczęściej w domu szukamy dodatkowego chłodu.
    Instalując klimatyzację musi ona odebrać to ciepło Sad

    No i właśnie dla tego pytam po co te ciepło pchać do domu ;-)
    Cytat:
    Mój układ działa, ze sprawności jestem zadowolony.

    Skoro jesteś zadowolony to znaczy że tak ma być, choć polemizował bym czy sam piec nie da rady odebrać tego ciepła...
    Cytat:
    Posunę sie nawet do stwierdzenia, że nie zamontowanie tego typu systemu zabezpieczającego jest niedbalstwem ze strony instalatora.

    No i tutaj zgodzę się w 100%...
    Tak nawiasem to dobry sterownik solarny i w miarę rozgarnięty instalator powinien sobie poradzić z tym problemem, bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez użytkownika. Pierwszą linią "obrony" powinno być wychładzanie zbiornika w nocy poprzez transport ciepła z powrotem "na dach" przy załączonej funkcji "urlop" realizowany przez sterownik. Druga linia to właśnie zrzut nadmiaru ciepła, przez osobny grzejnik w kotłowni, lub instalację kotłową (kocioł na paliwa stale), lub w najgorszym wypadku na całą instalację, choć tego ostatniego nie polecam ;-)
  • Poziom 25  
    Cytat:
    Tak nawiasem to dobry sterownik solarny i w miarę rozgarnięty instalator powinien sobie poradzić z tym problemem, bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez użytkownika. Pierwszą linią "obrony" powinno być wychładzanie zbiornika w nocy poprzez transport ciepła z powrotem "na dach" przy załączonej funkcji "urlop" realizowany przez sterownik. Druga linia to właśnie zrzut nadmiaru ciepła, przez osobny grzejnik w kotłowni, lub instalację kotłową (kocioł na paliwa stale), lub w najgorszym wypadku na całą instalację, choć tego ostatniego nie polecam Wink


    Mój sterownik ma opcje "urlop", podczas której nadmiar ciepła powinien byc rozpraszany w nocy poprzez same panele.
    Niestety w moim przypadku ta opcja była niewystarczająca i podczas 3 słonecznych, czerwcowych dni instalacja się wyłączyła osiągając na kolektorach 130*C... (miałem wtedy ustawione 85*C max na zbiorniku). Dlatego zdecydowałem sie na rozpraszanie poprzez piec i CO.